dynamikkomprimering.. kompression(?) olika typer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-21 05:48

Ronnie skrev:
Då man spelar in brukar man komprimera sången redan vid det individuella spåret. Annars låter det konstigt och ojämnt vid rock/ pop.
Detta görs vid ALLA inspelningar av denna musik, tro inget annat. Oavsett hur skicklig sångaren är på att styra sin mikrofonteknik.

Samtidigt kan jag tänka mig att det vore roligare att lyssna på en okomprimerad sångare. Lite mer liveband på Finlandsfärjan över sången kanske. :D
Skulle till exempel gärna vilja höra hur det egentligen låter när Rob Halford tar i ordentligt i förhållande till resten av bandet.

Det skulle bli mera humor!
Liveband på finlandsfärjan, var det ja, så sant.

Då Rob halford tar i ordentligt utan kompressor låter det nog fördjävligt, kan i.o.f.sig bero på musiken också. :D

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-06-21 07:50

Hur ser historien bakom komprimering av live-band ut?
För visst komprimerar man väl även på livespelningar (pop/rock)?

Fanns det en tid då folk tyckte att de kunde spela rock och pop utan någon kompressor inkopplad?

Mina kompisars tidigare coverband hade ingen kompressor någonstans i PA't. Naturligtvis blir elgitarerna, som redan nämnts ovan, komprimerade av disten i stärkarna. Men sången var så att säga 'naturell'. De spelade ju på mindre ställen, så attacken på trummorna hördes till stor del aukustiskt, det var mest bara 'boom' ljudet efteråt som PA't la till (jag tjatade alltid om att de skulle köra trummorna helt utan mickning, men trummisen är sån som vill 'höras mest').

Utan PA hade ju förresten sångare som Frank Sinatra inte haft någon karriär! Han var ju mästare på att komprimera rösten själv, säkert en del i framgångssagan.

JohanR

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-21 07:53

Jag tycker mig sakna "live"-soundet på många inspelningar. Alldeles för många inspelningar låter för "tillrättalagda". Min son spelar saxofon och ibland övar han till en CD med exempel och de låter helt annorlunda, riktigt tama. Antar att det har "producerats" för mycket i det fallet. På tal om saxofon. Johan Stengård är ju en lysande saxofonist - live. På skiva är han totalt ointressant och där finns bara en sliskig ihopklumpad smet till musik. Live är han ett energiknippe, av det finns inget på fonogrammen.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-21 10:22

Richard skrev:
Kan hålla med om att mixen låter dåligt om du har en högtalare med rak frekvensgång. Många högtalare har ju " BBC" dippen, och då låter den fantastiskt. Den används ju fortfarande som referens på musikmässor mm.

Vad är BBC-dippen och finns det exempel på högtalare med denna dipp? Nyfiken.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-21 10:27

JTarnstrom skrev:Vad är BBC-dippen och finns det exempel på högtalare med denna dipp? Nyfiken.
Tärnström

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=232133
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-21 12:54

Richard skrev:Kan hålla med om att mixen låter dåligt om du har en högtalare med rak frekvensgång. Många högtalare har ju " BBC" dippen, och då låter den fantastiskt. Den används ju fortfarande som referens på musikmässor mm.

Ja, mixen är bedrövlig. Brukar höra det på mässor och jag brukar fråga varför dom spelar eländet, men får sällan något bra svar.
Sedan hur ljudet är, ja om jag minns rätt, var ett tag sedan jag lyssna på den, så inte dåligt men i mina öron inte speciellt bra heller. Har för mig det var lite för mycket energi högre upp (diskanten) och lite...hmmm, plastigt?
Kanske skulle lyssna om den, är 2-kanals versionen lika i klang?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-22 05:38

subjektivisten skrev:
Richard skrev:Kan hålla med om att mixen låter dåligt om du har en högtalare med rak frekvensgång. Många högtalare har ju " BBC" dippen, och då låter den fantastiskt. Den används ju fortfarande som referens på musikmässor mm.

Ja, mixen är bedrövlig. Brukar höra det på mässor och jag brukar fråga varför dom spelar eländet, men får sällan något bra svar.
Sedan hur ljudet är, ja om jag minns rätt, var ett tag sedan jag lyssna på den, så inte dåligt men i mina öron inte speciellt bra heller. Har för mig det var lite för mycket energi högre upp (diskanten) och lite...hmmm, plastigt?
Kanske skulle lyssna om den, är 2-kanals versionen lika i klang?

2-kalnalaren är, om jag inte minns fel, likadan klangmässigt. Själv har jag ju bara multikanalaren med DTS. Fantastiska musiker i eagles.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi