Kompression vid avspelning i konsumentelektronik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-21 14:49

IngOehman skrev:
JTarnstrom skrev:Mycket bra idé med kompression som användaren själv kan slå på efter behov.

Allra bäst är att man kan slå av den, kompressionsfunktionen, tycker jag. :wink:

:lol: 8)

Vh :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-21 15:13

Vad säger du Ingvar om det där att försöka gissa hur en komprimerad inspelning egentligen skulle ha varit, och att få bort effekterna av klippning, det måste väl vara...svårt. :wink:

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2007-06-21 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-21 15:13

Problemet att införa en kompressor i tex bilradio är att knastret kommer att öka för den som använder kompressorn. Om man har en brusig kanal, och förstärker ljudet när det är svagt, så kommer brusgolvet att åka upp då.

För den som vill ha kompression i bilradion är det därför bättre om kompressionen sker före radiomasten.

För oss andra... :?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-21 15:17

IngOehman skrev:
JTarnstrom skrev:Mycket bra idé med kompression som användaren själv kan slå på efter behov.

Allra bäst är att man kan slå av den, kompressionsfunktionen, tycker jag. :wink:

Vh, iö

Självklart :)

Men behovet finns för den som bor lyhört exempelvis. Eller har småbarn som man inte vill väcka med en kärnvapenexplosion.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-21 15:24

Kärnvapenexplotioner går tyvärr inte att tycka ned till rimliga ljudtrycksnivåer ens med dagens bästa kompressorer. Så låt blir att brassa av dina kärnvapen istället. :wink:

Dessutom går det sönder en massa saker när man smäller av sådana.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-21 15:52

IngOehman skrev:

Vh, iö
8)

Ja, tomi bil som du nämde har jag mycket större glädje av komprimerad sörja :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-21 15:54

IngOehman skrev:Kärnvapenexplotioner går tyvärr inte att tycka ned till rimliga ljudtrycksnivåer ens med dagens bästa kompressorer. Så låt blir att brassa av dina kärnvapen istället. :wink:

Dessutom går det sönder en massa saker när man smäller av sådana.

Vh, iö
Nejdå... jag har sett på dokumentärfilmer där de visat att det bara blir en vacker svamp och är ofarligt för människor!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-21 15:55

Svante skrev:Problemet att införa en kompressor i tex bilradio är att knastret kommer att öka för den som använder kompressorn. Om man har en brusig kanal, och förstärker ljudet när det är svagt, så kommer brusgolvet att åka upp då.

För den som vill ha kompression i bilradion är det därför bättre om kompressionen sker före radiomasten.

Helt riktigt, men inte är FM-radio så dåligt att man behöver vansinneskomprimera? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-21 20:38

Morello skrev:
Svante skrev:Problemet att införa en kompressor i tex bilradio är att knastret kommer att öka för den som använder kompressorn. Om man har en brusig kanal, och förstärker ljudet när det är svagt, så kommer brusgolvet att åka upp då.

Helt riktigt, men inte är FM-radio så dåligt att man behöver vansinneskomprimera? 8)

Njaej... Vad jag säger är att om man nu vill ha kompression, vilket kan vara begripligt i bilen, så blir det anka om man gör det i radioapparaten och är lite långt ifrån sändaren.

Och jag tror faktiskt att de lyssnarna är i majoritet. Folk lyssnar inte på ljudkvalitet, de vill ha hörbarhet.

Vilket som sagt är trist för oss hifinördar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2007-06-21 23:20

Jag har faktiskt upplevt en bilstereo med någon sorts kompressor i. Det var någon gång i början på nittiotalet då en kompis hade denna tingest i sin 18-årsbil. Möjligen var det en Volvo-stereo. Jag vet inte exakt hur kompressionen fungerade, men funktionen sades enligt bruksanvisnngen vara att de svagare ljuden skulle förstärkas för att inte drunkna i bakrundsbuller. Jag minns att jag tänkte att det kan väl andå inte vara bra, man faktum är att jag tyckte att det fyllde den avsedda funktionen i alla fall.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-22 03:18

bra första inlägg
nu är jag inte så bekant med bilar, men sitter det inte någon form av kompressor i en hel del motorer?
Visst, sure, säkert.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-22 14:07

boyafraid skrev:bra första inlägg
nu är jag inte så bekant med bilar, men sitter det inte någon form av kompressor i en hel del motorer?
8) 8) :lol:

Jag märker att ditt dryckesintag gjort dig rejält underfundig!

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2007-06-22 21:32

Kaffekoppen skrev:
boyafraid skrev:bra första inlägg
8) 8) :lol:

Jag märker att ditt dryckesintag gjort dig rejält underfundig!

Om det är dryckesintag som framkallar boyafraids underfundigheter så är jag oroad för hans hälsa vid det här laget. :wink: (Jag har ju läst forumet ett tag innan jag nu själv gett mig in i leken.)

Visst kan man överladda en förbränningsmotor med någon form av kompressor, men debatten om och hur de ska användas hör till ett helt annat forum. :)

Åter till ämnet kanske? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-22 22:06

Glömde ju säga välkommen :)

(och nej, dryckesvanorna kan omöjligt vara skälet, men han har ju "lovat" att vara onykter till söndag kväll)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-06-25 10:50

All denna diskussion om förstörande komprimering ger ju upphov till frågan om det inte vore bättre att komprimera där det behövs om det behövs, dvs hemma hos folk vid avlyssning.

Jo. Dessutom får ju allmänheten en ratt till som de kan vrida fullt till höger (efter tonkontroller och loudness). Det måste ju uppskattas av sagda användare.

Dessutom kan det marknadsföras men någon "fräck" 3-bokstavskombination. Det måste ju uppskattas av tillverkarna.

Till råga på allt kan ju skivbolagen kränga ännu en "recently digitally remastered" utgåva av alla gamla skivor.

Alla blir glada!

JohanR

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-25 16:58

Dumheter - jag är en av dem som vill ha kompressor i bilen och jag vill definitivt ha den I bilen! Det vet jag att jag vill, och jag vet att det blir bättre - om inte för alla så definitivt för mig!

Orsaken är att jag vill kunna välja dels om kompressorn skall vara på eller av, men framförallt för att jag vill att både volym och kompressionsgrad skall kunna styras av kupe-ljuden och/eller av hastigheten. :P

Brus och knaster är inget stort problem eftersom det inte är aktuellt att komprimera mera än vad som behövs för att de svagare delarna av programminformationen skall lyftas över kupebullret. Gör man så och använder en bilradio med vettig programmering av monomkoppling och till sist muting (vid avtagande signal) fungerar det alldeles perfekt, och brus och knappar blir inget problem alls. I en vettig radio är ju bruset även när det är som värst ändå alltid svagare än nyttosignalerna från radio, ända tills den mutar helt.

I själva verket är få ljud harmlösare än just brus - i en brusig miljö! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-25 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Kompression vid avspelning i konsumentelektronik?

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-25 17:09

perstromgren skrev:All denna diskussion om förstörande komprimering ger ju upphov till frågan om det inte vore bättre att komprimera där det behövs om det behövs, dvs hemma hos folk vid avlyssning. Finns sådan teknik? Det vore ju trevlig med en knapp på köksradion och bilradion som komprimerade ordentligt så allt går fram(*), oavsett kaffemaskinfräsande och motorbuller. I finlyssnarsoffan behövs ingen knapp (och skulle nog inte heller finnas på typisk hfiutrustning), och alla skulle bli glada!

Skulle popsnubbarna inte lita på att folk tryckte in knappen, kanske? 8O

Ni som vet något om detta, är detta en framkomlig väg? Om inte, varför?

*) Eller kanske enklare: intryckt knapp ger icke-kompression.

Det finns redan i:

- Digitalradion

- Dolby Digital
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-06-26 00:21

På min Pioneer AX10 förstärkare finns dels:

DYNAMIC RANGE CONTROL This feature makes it possible to enjoy full surround sound effects even at low volumes. It does this by compressing the dynamic range. Dynamic range is the difference between the loudest and the softest sounds in any given signal. Compressing the range plays sounds so the quieter ones are audible and the louder ones don’t get distorted or become overpowering.

och:

MIDNIGHT Mode This useful feature makes it possible to get excellent surround sound effects even when listening at low volumes. It can be used with any surround sound source and play soundtracks so that the quieter sounds are audible even while playing a soundtrack at low volumes. This feature is applicable only when the master volume is under -20 dB

Himla smidigt när barnen sover och man vill se film...

Midnight boostar inte bara surr. utan är som en loudness också (som jag upplever det)

Dynamic range gör precis som det står beskrivet, inst. är OFF eller MID eller MAX...

Synd att inte ALLA billiga system har dessa funktioner då kanske det inte hade varit sån sörja i produktionsledet?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-06-26 07:36

jockewe,
Hur kan den veta om den skall trycka upp svaga ljud bara ovanför
hörtröskeln eller även ovanför den akustiska störnivån?

Svante skrev:
Morello skrev:

Njaej... Vad jag säger är att om man nu vill ha kompression, vilket kan vara begripligt i bilen, så blir det anka om man gör det i radioapparaten och är lite långt ifrån sändaren.

Svante! Blir det anka även med den typ av variabel kompression som
Ing. Öhman önskar sig?

Svante skrev:Och jag tror faktiskt att de lyssnarna är i majoritet. Folk lyssnar inte på ljudkvalitet, de vill ha hörbarhet.

Vilket som sagt är trist för oss hifinördar.

Vill bara säga att jag tycker lite illa om polariserande (heter det så?) typ
”hifinördar – vanligt folk”, av någon anledning.

Mvh E*(fter 1 st lyxfrukost med 2 ägg, 1 mango, 1 banan, havre/råg,
          yoghurt med färska myntablad, vanilj, dadel, kokosmjölk etc)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-06-26 10:58

DRC utnyttjar styrdata i DD-strömmen, har jag för mig.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-06-26 23:59

E skrev:jockewe,
Hur kan den veta om den skall trycka upp svaga ljud bara ovanför
hörtröskeln eller även ovanför den akustiska störnivån?

Det "vet" den ju inte men om de starka ljuden trycks ned och de svaga trycks upp så ökar väl sannolikheten för att man skall kunna anpassa ljudstyrkan själv så att man hör "ok" subjektivt utan att bli döv?

Har du en massa biljud så kan du nog tänka bort kvalitet i HiFi mening, det man vill åt är att känna att man hör "allt" som borde höras...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Föregående

Återgå till Generellt om hifi