IngOehman skrev:JTarnstrom skrev:Mycket bra idé med kompression som användaren själv kan slå på efter behov.
Allra bäst är att man kan slå av den, kompressionsfunktionen, tycker jag.![]()

Vh

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:JTarnstrom skrev:Mycket bra idé med kompression som användaren själv kan slå på efter behov.
Allra bäst är att man kan slå av den, kompressionsfunktionen, tycker jag.
Vh, iö
Allra bäst är att man kan slå av den, kompressionsfunktionen, tycker jag.
Vh, iö
Nejdå... jag har sett på dokumentärfilmer där de visat att det bara blir en vacker svamp och är ofarligt för människor!IngOehman skrev:Kärnvapenexplotioner går tyvärr inte att tycka ned till rimliga ljudtrycksnivåer ens med dagens bästa kompressorer. Så låt blir att brassa av dina kärnvapen istället.![]()
Dessutom går det sönder en massa saker när man smäller av sådana.
Vh, iö
Svante skrev:Problemet att införa en kompressor i tex bilradio är att knastret kommer att öka för den som använder kompressorn. Om man har en brusig kanal, och förstärker ljudet när det är svagt, så kommer brusgolvet att åka upp då.
För den som vill ha kompression i bilradion är det därför bättre om kompressionen sker före radiomasten.
För oss andra...
Morello skrev:Svante skrev:Problemet att införa en kompressor i tex bilradio är att knastret kommer att öka för den som använder kompressorn. Om man har en brusig kanal, och förstärker ljudet när det är svagt, så kommer brusgolvet att åka upp då.
För den som vill ha kompression i bilradion är det därför bättre om kompressionen sker före radiomasten.
För oss andra...
Helt riktigt, men inte är FM-radio så dåligt att man behöver vansinneskomprimera?
boyafraid skrev:bra första inlägg
nu är jag inte så bekant med bilar, men sitter det inte någon form av kompressor i en hel del motorer?
Kaffekoppen skrev:boyafraid skrev:bra första inlägg
nu är jag inte så bekant med bilar, men sitter det inte någon form av kompressor i en hel del motorer?![]()
![]()
![]()
Jag märker att ditt dryckesintag gjort dig rejält underfundig!
All denna diskussion om förstörande komprimering ger ju upphov till frågan om det inte vore bättre att komprimera där det behövs om det behövs, dvs hemma hos folk vid avlyssning.
Svante skrev:Problemet att införa en kompressor i tex bilradio är att knastret kommer att öka för den som använder kompressorn. Om man har en brusig kanal, och förstärker ljudet när det är svagt, så kommer brusgolvet att åka upp då.
perstromgren skrev:All denna diskussion om förstörande komprimering ger ju upphov till frågan om det inte vore bättre att komprimera där det behövs om det behövs, dvs hemma hos folk vid avlyssning. Finns sådan teknik? Det vore ju trevlig med en knapp på köksradion och bilradion som komprimerade ordentligt så allt går fram(*), oavsett kaffemaskinfräsande och motorbuller. I finlyssnarsoffan behövs ingen knapp (och skulle nog inte heller finnas på typisk hfiutrustning), och alla skulle bli glada!
Skulle popsnubbarna inte lita på att folk tryckte in knappen, kanske?![]()
Ni som vet något om detta, är detta en framkomlig väg? Om inte, varför?
*) Eller kanske enklare: intryckt knapp ger icke-kompression.
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:Problemet att införa en kompressor i tex bilradio är att knastret kommer att öka för den som använder kompressorn. Om man har en brusig kanal, och förstärker ljudet när det är svagt, så kommer brusgolvet att åka upp då.
För oss andra...
Helt riktigt, men inte är FM-radio så dåligt att man behöver vansinneskomprimera?
Njaej... Vad jag säger är att om man nu vill ha kompression, vilket kan vara begripligt i bilen, så blir det anka om man gör det i radioapparaten och är lite långt ifrån sändaren.
Svante skrev:Och jag tror faktiskt att de lyssnarna är i majoritet. Folk lyssnar inte på ljudkvalitet, de vill ha hörbarhet.
Vilket som sagt är trist för oss hifinördar.
E skrev:jockewe,
Hur kan den veta om den skall trycka upp svaga ljud bara ovanför
hörtröskeln eller även ovanför den akustiska störnivån?
Användare som besöker denna kategori: ajna och 32 gäster