En mycket intressant blindtest- Lowend versus Highend

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-27 18:39

PC skrev:Kanske en otroligt färgande högtalare som maskerar alla olikheter i anläggningarna :wink: . Utfallet tyder ju snudd på att ingen igentligen hörde någon skillnad och bara gissade.
/Patrik

Tja jag har inte hört någon ATC högtalare/monitor på länge men har för mig att de iaf hade ett riktigt grundmurat rykte att vara bra monitorer/högtalare.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-06-27 20:50

Aj då där sprack den otroligt genomtänkta teorin :(
/Patrik

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2007-06-27 23:30

Visst är det kul att det billiga funkar bra men mycket handlar om matchning mellan prylar och om detta nämns ingenting i texten. En annan del är placeringen av systemet.

Hur blev systemen ihopsatta, dvs hur valdes elektroniken och sammansättningen av denna? Det billiga och det dyra? Hur valdes placeringen? För någons favör? En del frågetecken som inte nämns i texten, om jag nu inte råkat missat detta.

Tycker inte detta test säger någonting* generellt om dyrt eller billigt!
*Resultat gäller med den anläggningen vid de tillfällena och de få förutsättningar som nämts.

/Matix
Senast redigerad av Matix 2007-06-27 23:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-27 23:33

Alltid varit funderas om denna sk "matchning" av prylar. Hur funkar det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-28 00:10

Morello skrev:Om jag tolkade test rätt var det inte ett blindtest som visar huruvida lyssnarna kunde höra skillnad eller ej.

Blindtestet visar absolut ingenting då man bara lagt ett skynke över anläggningarna och låtit folk "tycka till".

Ånyo pseudovetenskap.

Var hittar man allt junk egentligen? :lol:

Varför är det psudovetenskap att ta reda på vad folk tycker om en skillnad om den finns?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-06-28 00:17

Matix skrev:Visst är det kul att det billiga funkar bra men mycket handlar om matchning mellan prylar och om detta nämns ingenting i texten. En annan del är placeringen av systemet.

Hur blev systemen ihopsatta, dvs hur valdes elektroniken och sammansättningen av denna? Det billiga och det dyra? Hur valdes placeringen? För någons favör? En del frågetecken som inte nämns i texten, om jag nu inte råkat missat detta.

Tycker inte detta test säger någonting* generellt om dyrt eller billigt!
*Resultat gäller med den anläggningen vid de tillfällena och de få förutsättningar som nämts.

/Matix

Mao, dyrare är egentligen alltid bäst?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-28 00:45

subjektivisten skrev:Alltid varit funderas om denna sk "matchning" av prylar. Hur funkar det?

Jo, om du har en apparat som klingar lite mörkt, t.ex. ett mindre lyckat rörslutste, så kan det lämpligen matachas ihop med en CD-spelare med skrikig diskant (valfri pioneer med legato link). Då liksom är det tänkt att felen ska väga ut varandra.

Väljar man apparater med så små fle som möjligt slipper man hålla på med sådant som matchning och sparar enorma mängder tid, pengar och ork.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 02:18

Jo, men det jag läst så verkar det som dom flesta bara svamlar i mörkret.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-06-28 04:31

Det är för att vissa icketekniska galningar tror att hifi är som att matcha ihop rätt vin till maten. Vill känna sig som finsmakare, tomma liv i jakten på den perfekta digitalkabeln.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 09:00

Visst kan man komponera ett system som kan fungera relativt bra med matchade komponenter, dvs. en mörkt klingande förstärkare ihop med en ljust klingande högtalare. Resultatet blir dock alltid sameness. Allting låter likadant.

I detta blindtest vid trådens början, kanske man inte tagit någon som helst hänsyn till denna matchning, eller också har man det. Detta framgår inte.

Det vi däremot vet är:

Wadias cd-spelare, en highendmachin för 80000:- har en teknik snarlik Pioneers legato link, dvs, genom avancerade uträkningar försöker man räkna ut vilka övertoner som försvunnit på skivan, över 20000 hz.

Detta får som resultat att hf-skräp skickas ut till den mötande förförstärkaren, som kan få problem att behandla signalen korrekt.

Wadias och Pioneers övertonsteknik är gravt ljudfärgande och kan mycket lätt pekas ut vid en blindtest.

Ofta är det så att dyra " highend" apparater försöker att " ändra" signalen, för att sticka ut vid en demonstration- " se här , nu låter det bättre/annorlunda" kan försäljaren säga och den stackars konsumenten kan inget göra, om man inte är mycket påläst.

Detsamma gäller naturligtvis kabelförsäljningen till stor del, där en Purist audiokabel jag provade hemmavid, kostnad 2500:- mycket lätt kunde pekas ut som gravt färgande, i jämförelse med de " lakritsband" som följde med cd-spelaren.
Senast redigerad av Richard 2010-10-31 09:18, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 09:02

Svante skrev:
Morello skrev:Om jag tolkade test rätt var det inte ett blindtest som visar huruvida lyssnarna kunde höra skillnad eller ej.

Blindtestet visar absolut ingenting då man bara lagt ett skynke över anläggningarna och låtit folk "tycka till".

Ånyo pseudovetenskap.

Varför är det psudovetenskap att ta reda på vad folk tycker om en skillnad om den finns?

Ja, varför? Det är ju oerhört intressant med blindtester, även om vissa invändningar nästan alltid finns.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-28 09:27

subjektivisten skrev:Jo, men det jag läst så verkar det som dom flesta bara svamlar i mörkret.

Nja, dom tycker nog det är kul att plocka med apparater bara. Som jag ser det så verkar man inte ha något tydligen mål eller någon idé, utan man byter och provar lite. Säkert kul om man gillar det. Gillar man det inte så gör man förståss nåt annat. Själv har jag varken tid eller råd att hålla på med sånt, utan får försöka hitta priseffektiva apparater som jag kan stå ut med länge, eller bygga själv. Det senare är inte alltid billigare, men man får som man vill ha det i alla fall.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-28 09:33

Richard skrev:
Svante skrev:

Ånyo pseudovetenskap.

Ja, varför? Det är ju oerhört intressant med blindtester, även om vissa invändningar nästan alltid finns.

Jo, visst finns det invändningar vid blindtest. Men jag vill mena att dom är få och relativt harmlösa jämfört med helt öppna tester som typ 99% av branchen använder sig... För skulle branchen använda mer blindtester skulle många High End företag gå i konken, stora delar av HiFi-pressen också, efter några nummer om dom började skriva hur apparater verkligen låter och inte bara hitta på och/eller kraftigt förstora ljudsklinaderna som man gör idag.

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-06-28 11:44

Trästolen är antagligen ett bättre underlag än spikborden.

/falstaff fakir testar inte myten om likriktarfötterna

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-06-30 06:36

Svante skrev:

Ånyo pseudovetenskap.

Jag överlåter gärna åt andra att kommentera den frågan. Däremot vill jag gärna gå lite ”OT” och ta upp något med indirekt anknytning till din frågeställning:

Klickar man på din länk ”högtalarkurs” kommer man till http://www.speech.kth.se/courses/DT242V/ där det framgår att KTH anordnar en kurs i högtalarkonstruktion. Om jag förstått rätt leds den av dig.

Alltnog: Högst upp till vänster på sidan ser man följande: Start ReadSpeaker XT

Du bör nog kolla/lyssna på detta… Ljudkvaliteten lämnar en del i övrigt att önska, speciellt mot bakgrund av ämnet… Sagt i all välmening.

/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-30 07:50

rexq skrev:Det är för att vissa icketekniska galningar tror att hifi är som att matcha ihop rätt vin till maten. Vill känna sig som finsmakare, tomma liv i jakten på den perfekta digitalkabeln.

Mitt i prick! Sådana sorgliga typer känner jag flera stycken... 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-30 07:58

BB skrev:
Svante skrev:

Ånyo pseudovetenskap.

Jag överlåter gärna åt andra att kommentera den frågan. Däremot vill jag gärna gå lite ”OT” och ta upp något med indirekt anknytning till din frågeställning:

Klickar man på din länk ”högtalarkurs” kommer man till http://www.speech.kth.se/courses/DT242V/ där det framgår att KTH anordnar en kurs i högtalarkonstruktion. Om jag förstått rätt leds den av dig.

Alltnog: Högst upp till vänster på sidan ser man följande: Start ReadSpeaker XT

Du bör nog kolla/lyssna på detta… Ljudkvaliteten lämnar en del i övrigt att önska, speciellt mot bakgrund av ämnet… Sagt i all välmening.

/BB
Haha... tror inte KTH kan påverka det där, men visst borde det tas bort!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-30 12:14

BB skrev:Alltnog: Högst upp till vänster på sidan ser man följande: Start ReadSpeaker XT

Five horsepower :lol: (i kurstiteln alltså)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-20 09:22

"Max_Headroom"]

Jo, visst finns det invändningar vid blindtest. Men jag vill mena att dom är få och relativt harmlösa jämfört med helt öppna tester som typ 99% av branchen använder sig... För skulle branchen använda mer blindtester skulle många High End företag gå i konken, stora delar av HiFi-pressen också, efter några nummer om dom började skriva hur apparater verkligen låter och inte bara hitta på och/eller kraftigt förstora ljudsklinaderna som man gör idag.

Ja, kan bara hålla med i detta. Flertalet highendföretag ( kanske alla? ) skulle gå i konken om blindtester var ett lyssningskriterium inför ett köp.

Då skulle många inte bara uppleva placeboeffektens förrädiska påverkan på intrycken av apparater - man skulle kanske också i värsta fall upptäcka att man blivit lurad under alla dessa år.
De märken man trodde var ofärgande färgade istället hörbart, dessutom med en ohemul prislapp.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-04-20 14:35

Hetsporren skrev:
rexq skrev:Det är för att vissa icketekniska galningar tror att hifi är som att matcha ihop rätt vin till maten. Vill känna sig som finsmakare, tomma liv i jakten på den perfekta digitalkabeln.

Att anklaga människor med en passion för att ha tomma liv tycker jag är lite väl magstarkt och dålig stil även om deras hobby går ut på placebo och subjektiva upplevelser. :?
Just sådana här inlägg tror jag är en av orsakerna till att faktiskt.se har så dåligt rykte bland många hifiintresserade.

Sedan att företag utnyttjar detta för att sälja nonsens till överpris är en helt annan sak, men då är det inte på det personliga planet längre.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-20 15:59

Man bör väl ändå betänka att Faktiskt.se är den enda siten där objektiva fakta kan presenteras utan risk för avstängning.
Sedan bör man kanske undvika att diskutera personfrågor.
Det är dock väldigt vanligt att personligt käbbel börjar diskuteras då sakfrågornas substans börjar tryta- och det gäller definitivt inte bara ett läger- utan käbbel förekommer frekvent från alla läger, t.o.m. oftare från det subjektiva metafysiska lägret, dvs. de som tror att de har rätt för att de har läst det i en hifitidning.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-20 16:09

Richard skrev:Detsamma gäller naturligtvis kabelförsäljningen till stor del, där en Purist audiokabel jag provade hemmavid, kostnad 2500:- mycket lätt kunde pekas ut som gravt färgande, i jämförelse med de " lakritsband" som följde med cd-spelaren.

Hur fastställde du det?

/ B

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-04-20 16:15

Richard skrev:Man bör väl ändå betänka att Faktiskt.se är den enda siten där objektiva fakta kan presenteras utan risk för avstängning.
Sedan bör man kanske undvika att diskutera personfrågor.
Det är dock väldigt vanligt att personligt käbbel börjar diskuteras då sakfrågornas substans börjar tryta- och det gäller definitivt inte bara ett läger- utan käbbel förekommer frekvent från alla läger, t.o.m. oftare från det subjektiva metafysiska lägret, dvs. de som tror att de har rätt för att de har läst det i en hifitidning.

H. Richard.

Jag håller med dig om allting. Även att det "subjektiva metafysiska lägret" är mer käbbelbenägna på en personlig nivå, vilket är ännu en anledning för oss "upplysta" att verkligen hålla oss borta från personangrepp när vi försöker förklara för "dom andra".
Underskatta aldrig kraften av många (för det är ju som sagt fler som litar på hifiblaskor än på insnöade fysiker från faktiskt ;) )

Mvh Håkan

PS.
Citattecknen markerar ord/fraser som jag i vanliga fall inte skulle använt mig av, då dom kan tolkas mycket negativt av andra, men i detta fallet var benämningarna praktiska att använda då jag tror alla förstår vad jag menar.)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-20 16:18

Bill50x skrev:
Richard skrev:Detsamma gäller naturligtvis kabelförsäljningen till stor del, där en Purist audiokabel jag provade hemmavid, kostnad 2500:- mycket lätt kunde pekas ut som gravt färgande, i jämförelse med de " lakritsband" som följde med cd-spelaren.

Hur fastställde du det?

/ B

Jag använde en linn interconnect, ett "lakritsband, samt purist audios kabel som kostade 2500:-. Det lät klart annorlunda, sämre, då jag kopplade in purist audio kabeln. Däremot var det helt omöjligt att skillja på Linns inteconnectkabel och " lakritsbanden".
Jag drar då slutsatsen att Purist audio färgar hörbart- eftersom det lät så annorlunda än de två andra kablarna.

Det är förövrigt mycket enkelt att kolla kablar, medelst en sk. "adapterkabel". Denna kan man koppla direkt till din förstärkare/högtalare, samt koppla på testobjektet- sedan jämför man med den inkopplade extrakabeln, eller utan. Skillnaden är ofta ytterligt liten- men i vissa fall är den enligt mig hörbar, speciellt om gravt signalförstörande dyra kablar används.

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-20 16:23

Jag håller med dig om allting.

Tack.

H. Richard.

Saknad

Inläggav Saknad » 2008-04-22 15:03

Självgodhetens högborg i högform. Ha ha.

När BT ska användas för att bevisa att något, säg dyrt är bättre, då är det otroligt stringenta krav på testet för att inte ni ska vråla och skrika, buffel och båg. Det här testet kommer inte ens i närheten av det och ändå ser ni resultat, att man inte hör skillnad, som ett bevis på att skillnad inte finns när det är så att det INTE går att bevisa att det inte finns skillnad med ett BT. Det går att bevisa att det finns en skillnad, det går inte att bevisa att det inte finns en.

Var tar alla "BT" poliser vägen, ja just ja, det är de som jublar nu när de borde såga testet totalt.

Ni fattar inte att ni dissas på andra forum just för att ni uttrycker er nedsättande, att ni inte kan presentera fakta på ett neutralt sätt. Det är nedsättande hela tiden. Det finns många mätnissar på HF som lever fint där, de kan uttrycka sig i skrift på ett artigt sätt, utan att bli lismande medhållare, de kan ge sin syn utan att säga att alla som inte håller med är puckade, vilket sägs här i tråden om och om igen.

Det här är nog den roligaste, på ett tragiskt sätt, tråden jag läst här på ett bra tag.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-22 15:13

Saknad,

du bortser från de kunniga personer som delgivt sina åsikter i tråden?

Vill minnas att även jag dissade testet hårt i en annan tråd när den här dök upp.

/Peter

Saknad

Inläggav Saknad » 2008-04-22 15:51

helt rätt piotr, jag bortsåg från dem. Det är tyvärr de andra, okunniga som låter mest och använder nedsättande begrepp.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-22 15:54

Saknad skrev:Självgodhetens högborg i högform. Ha ha.

...för att inte ni ska vråla och skrika...

Det här är nog den roligaste, på ett tragiskt sätt, tråden jag läst här på ett bra tag.

Det är tyvärr de...okunniga som låter mest och använder nedsättande begrepp.

Ja, det har du uppenbarligen alldeles rätt i. :roll:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-22 17:06

Bongo skrev:
Hetsporren skrev:

Att anklaga människor med en passion för att ha tomma liv tycker jag är lite väl magstarkt och dålig stil även om deras hobby går ut på placebo och subjektiva upplevelser. :?
Just sådana här inlägg tror jag är en av orsakerna till att faktiskt.se har så dåligt rykte bland många hifiintresserade.

Det kanske är för att de som vill vara tekniska, objektiva och vetenskapliga innerst inne vet att deras "domän" trots all måste inneslutas i, eller omfamnas av, en helhet som till stor del också är just subjektiv, placebomättad, osv. Det finns ingen hifi som kan hålla sig ren från endera sida av myntet.

Så att hålla på och dissa andra som håller på med samma hobby är kanske lite dumt. Sånt kan hoppa upp och bita en i baken eller hur man nu säger... ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi