Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Just så. Även om nästan alla skivor låter skit så vet man ändå att ens egen anläggning är "rätt"...
Då föredrar jag nog lite trivsam färgning och kan njuta av de flesta av mina skivor...
/ B
Zzombie skrev:Hur kan man ha en skiva som referens? Det är ju omöjligt,,,
Vi ser ju bara skuggorna på grottväggen vad än vi gör! Ingen kan vända sig om...
Zzombie skrev:Mitt förslag är att tiga om det vi ändå inte kan tala om (Wittgensteins Tractatum, punkt 7).
Bill50x skrev:Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan.
Jo, jag vet. Han är en av mina favoritfilosofer.Zzombie skrev:Klart jag talar för mig själv.
Dina påståenden om Wittgenstein får stå för dig, han ville helt enkelt veta vad man kunde sortera bort från "vetenskapen" och vad osm kunde räknas som vetenskap.
Obegripligt för mig. Hur kan det ur strikt vetenskaplig synpunkt vara "ingen idé att koncentrera sig för mycket" på något? Är det alltså vetenskapligt bevisat att det inte är någon idé?Alltså, så länge vi inte kan vara neutrala och förutsägbara som subjekt till det vi lyssnar på, är det ur strikt vetenskaplig eller filosofisk synpunkt ingen idé att koncentrera sig för mycket på kablar, utrustning, neutralitet etc.
Ni? Er? Vilka pratar du till? Vem har sagt något ens i närheten av det du räknar upp ovan?Men om ni själva anser att ni alltid upplever allt på samma sätt och alltid är säkra på att era sinnen är exakt kalibrerade vid två skilda tidpunkter, är de ju klart att man kan tala om att teknisk utrustning är neutral eller inte elelr mer neutral än annan utrustning.
Jag bugar mig för er.
Jobbigt med tydliga citat och konkreta frågor?Zzombie skrev:jaha, hårklyverier, det var ju väntat...:gäsp:
Bill50x skrev:Just så. Även om nästan alla skivor låter skit så vet man ändå att ens egen anläggning är "rätt"...
Då föredrar jag nog lite trivsam färgning och kan njuta av de flesta av mina skivor...
/ B
Zzombie skrev:
Alltså, så länge vi inte kan vara neutrala och förutsägbara som subjekt till det vi lyssnar på, är det ur strikt vetenskaplig eller filosofisk synpunkt ingen idé att koncentrera sig för mycket på kablar, utrustning, neutralitet etc.
Subjektivisten skrev:Ja, som säga till polisen "men jag tyckte jag körde i 70 km" och han säger "nej, det gjorde du inte, mätare visar 89 km". Inom alla områden, förutom hifin som det verkar, så inser man begränsningarna man har att uppfatta saker helt subjektivt. Men inom hifin är subjektivt kung...
Zzombie skrev:
Min poäng är: det är ganska futilt att sträva mot det neutrala, eftersom variablerna som kan påverka är alldeles för många och okontrollerade, t o m i en individ.
Zzombie skrev:
Personligen litar jag mer på en person som lyriskt utbrister "tusan vad det svängde", "vilken härlig bas", "vad skön hon lät i den sången" än en person som kravlar fram bakom analysinstrumenten och säger "det här är transparent".
Zzombie skrev:
Att man sedan diskuterar frågan är väl ingen skada...själv har jag en kass anläggning, men har kul ändå...
phon skrev:Mayro skrev:Dessa färgar gott o fett.
Kan tro det, med såna slutsteg färgar väl allt .........![]()
![]()
Visslar tyst på rörgångarns visa .... nej ... rorgängarns var det visst ..![]()
![]()
.
Mayro skrev:
Du skulle gråta floder av tårar sedan du hört dessa rörisar sjunga och du sen måste höra anorektiskt skräpljud med dist så öronen rasar av då MUSIK spelas och inte enbart tonsignaler...
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan.
Skivan vet, så du slipper oroa dig.
Du kan använda andra hjälpmedel för att kolla att resten av systemet minimerar förvanskning.
phon skrev:Dom som bara lyssnar mäter inte.
Dom som mäter lyssnar också.
Dom som bara mäter finns inte.
meanmachine skrev:Det handlar kanske inte bara om att lyssna eller mäta utan vad man litar på. Sina öron eller andra människors mätningar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 32 gäster