Hur ofärgat kan nått bli?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 13:03

Hur kan man ha en skiva som referens? Det är ju omöjligt,,,
Vi ser ju bara skuggorna på grottväggen vad än vi gör! Ingen kan vända sig om...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-29 13:21

Bill50x skrev:Just så. Även om nästan alla skivor låter skit så vet man ändå att ens egen anläggning är "rätt"...

Då föredrar jag nog lite trivsam färgning och kan njuta av de flesta av mina skivor...

/ B

Med bättre anläggning vänder det, och fler skivor blir njutbara! :wink: Min gissning är att det beror på att man kan höra precis hur productionen är rattad och det därför blir en slags förklaring till vad man hör, inte bara att ljudet låter "kasst" som på en "vanlig" anläggning som anses vara "väldigt bra*".

* Alltså inte tillräckligt bra i mina ö(r)on.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-29 13:22

Zzombie skrev:Hur kan man ha en skiva som referens? Det är ju omöjligt,,,
Vi ser ju bara skuggorna på grottväggen vad än vi gör! Ingen kan vända sig om...

Berätta vad ditt förslag är istället.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 13:24

Helt rätt! Den är till slut rattad genom ett par NS10, och med en kanonanläggning hör man sedan precis hur det ska låta...det enda vi kan göra är att putsa väggen så jämn som möjligt, men vi når inte fram...

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 13:37

Vilka är de vanliga invändningarna mot en idealistisk filosofi? Det finns många, men även om Gud eller en absolut perfekt idé inte existerar har vi en aning om vad det perfekta är.
Med det perfekta har tyvärr brister, eftersom det uppfattas av subjekt, vi lyssnare, och då är vi redan redan långt borta.
Om vi söker efter neutralitet, vem bestämmer det? Vi är ju subjektiva och långt i från stabila, vi är snälla, grisiga, tjuriga, glada och allt detta under 45 min. Påverkar det upplevelsen av det föregivet neutrala? Självklart.

Mitt förslag är att tiga om det vi ändå inte kan tala om (Wittgensteins Tractatum, punkt 7).

Men då kan man ju inte tjafsa-diskutera här, när man inte har något bättre för sig...vilket både har och inte har ett värde i sig. :roll:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 13:50

Zzombie skrev:Mitt förslag är att tiga om det vi ändå inte kan tala om (Wittgensteins Tractatum, punkt 7).

Tala för dig själv. ;) Jag tycker att resurser som Morello, JohanLindroos, IngÖhman och Svante kan fortsätta tala, så kan du och jag lyssna.

Wittgenstein var närmast en positivist av den brittiska skolan, inte alls somligas inskränkta "vi vet inte och kommer aldrig att veta heller, så det är ingen idé att försöka". :roll:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 13:58

Klart jag talar för mig själv.
Dina påståenden om Wittgenstein får stå för dig, han ville helt enkelt veta vad man kunde sortera bort från "vetenskapen" och vad osm kunde räknas som vetenskap.

Alltså, så länge vi inte kan vara neutrala och förutsägbara som subjekt till det vi lyssnar på, är det ur strikt vetenskaplig eller filosofisk synpunkt ingen idé att koncentrera sig för mycket på kablar, utrustning, neutralitet etc.

Men om ni själva anser att ni alltid upplever allt på samma sätt och alltid är säkra på att era sinnen är exakt kalibrerade vid två skilda tidpunkter, är de ju klart att man kan tala om att teknisk utrustning är neutral eller inte elelr mer neutral än annan utrustning.
Jag bugar mig för er.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-29 14:01

Bill50x skrev:Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan.

Skivan vet, så du slipper oroa dig.

Du kan använda andra hjälpmedel för att kolla att resten av systemet minimerar förvanskning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 14:07

Zzombie skrev:Klart jag talar för mig själv.
Dina påståenden om Wittgenstein får stå för dig, han ville helt enkelt veta vad man kunde sortera bort från "vetenskapen" och vad osm kunde räknas som vetenskap.
Jo, jag vet. Han är en av mina favoritfilosofer. :)

Alltså, så länge vi inte kan vara neutrala och förutsägbara som subjekt till det vi lyssnar på, är det ur strikt vetenskaplig eller filosofisk synpunkt ingen idé att koncentrera sig för mycket på kablar, utrustning, neutralitet etc.
Obegripligt för mig. Hur kan det ur strikt vetenskaplig synpunkt vara "ingen idé att koncentrera sig för mycket" på något? Är det alltså vetenskapligt bevisat att det inte är någon idé?

Men om ni själva anser att ni alltid upplever allt på samma sätt och alltid är säkra på att era sinnen är exakt kalibrerade vid två skilda tidpunkter, är de ju klart att man kan tala om att teknisk utrustning är neutral eller inte elelr mer neutral än annan utrustning.
Jag bugar mig för er.
Ni? Er? Vilka pratar du till? Vem har sagt något ens i närheten av det du räknar upp ovan?

Snacka om att jaga skuggfigurer...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 14:08

jaha, hårklyverier, det var ju väntat...:gäsp:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 14:14

Zzombie skrev:jaha, hårklyverier, det var ju väntat...:gäsp:
Jobbigt med tydliga citat och konkreta frågor? :D

(Ovanstående fråga kan dock med fog anses såsom retorisk.)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 14:28

jo, skitjobbigt, hurså?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 14:39

Bill50x skrev:Just så. Även om nästan alla skivor låter skit så vet man ändå att ens egen anläggning är "rätt"...

Då föredrar jag nog lite trivsam färgning och kan njuta av de flesta av mina skivor...

/ B

Agree :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-29 18:59

meanmachine skrev:Kanske du ser igenom.

Attans, jag som försökte ge sken av att inte göra det. :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 19:31

Zzombie skrev:

Jag förstår.

Eftersom jag själv inte kan förhålla mig lika till återgivningen pga mina mänskliga brister, så spelar det ingen roll om utrustningen ibland låter si och ibland låter så, eller att den på det stora hela är helt oanvändbar för neutral återgivning.

Det är väldigt svårt att uppskatta hastighet när man kör, det varierar flera 100 procent beroende på tillfälle. Innebär det att hastighetsbegränsningar är korkade då? Man får ju inte heller mäta hastigheten (eller förstärkarna), säger somliga.

Enkelt att välja hastighet subjektivt då, man kör ju med gasfoten, inte med instrumentbrädan.

Eftersom människan är så dålig på alla sätt så måste allt runt människan vara minst lika dåligt, annars kan man inte tycka att något är subjektivt bra.

Eller jag förstår inte, snarare.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 20:01

Just så...man kan tala om det man själv subjektivt "tycker om", "föredrar" etc.
Att tala om att något är "neutralt", "transparent" har sina svårigheter. Och då har vi inte ens tagit upp variabeln "materialet". När det gäller musik kan man kanske förvillas tycka att det låter neutralt därför att man gillar musiken i sig. Klart, man kan ju spela in något neutralt, t ex brus och jämföra vilken utrustning som återger det på mest neutralt eller transparent sätt.
Min poäng är: det är ganska futilt att sträva mot det neutrala, eftersom variablerna som kan påverka är alldeles för många och okontrollerade, t o m i en individ.
Personligen litar jag mer på en person som lyriskt utbrister "tusan vad det svängde", "vilken härlig bas", "vad skön hon lät i den sången" än en person som kravlar fram bakom analysinstrumenten och säger "det här är transparent".
Att man sedan diskuterar frågan är väl ingen skada...själv har jag en kass anläggning, men har kul ändå...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 20:15

Ja, som säga till polisen "men jag tyckte jag körde i 70 km" och han säger "nej, det gjorde du inte, mätare visar 89 km". Inom alla områden, förutom hifin som det verkar, så inser man begränsningarna man har att uppfatta saker helt subjektivt. Men inom hifin är subjektivt kung... :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 20:35

Subjektivisten skrev:Ja, som säga till polisen "men jag tyckte jag körde i 70 km" och han säger "nej, det gjorde du inte, mätare visar 89 km". Inom alla områden, förutom hifin som det verkar, så inser man begränsningarna man har att uppfatta saker helt subjektivt. Men inom hifin är subjektivt kung...

Use the force. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 22:32

Dessa färgar gott o fett.

Bild

:)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 22:47

Zzombie skrev:
Min poäng är: det är ganska futilt att sträva mot det neutrala, eftersom variablerna som kan påverka är alldeles för många och okontrollerade, t o m i en individ.

Att individen är okontrollerad hindrar ju inte att han försöker skaffa utrustning som är någorlunda under kontroll.

Zzombie skrev:
Personligen litar jag mer på en person som lyriskt utbrister "tusan vad det svängde", "vilken härlig bas", "vad skön hon lät i den sången" än en person som kravlar fram bakom analysinstrumenten och säger "det här är transparent".

Där är vi framme vid en liten förenkling, men bara från ena sidan, alltså Mätnissen ⊂ Lyssnaren , eller hur?

Jag antar då att alla som är "drabbade" av HiFi-hobbyn lyssnar, men bara en liten del av dom mäter.
Känner du någon som bara mäter och inte lyssnar alls, aldrig?

Dom som bara lyssnar mäter inte.
Dom som mäter lyssnar också.
Dom som bara mäter finns inte.

Zzombie skrev:
Att man sedan diskuterar frågan är väl ingen skada...själv har jag en kass anläggning, men har kul ändå...

Absolut ingen skada. Dessutom kan det svänga om musik från alla sorters anläggningar. :)

.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-29 22:49

Men visst går det att få tag i ofärgat? Ta en bit kopparledning, inuti en apparat. Jag vägrar att att tro att den är något annat än ofärgad i sin förmåga att transportera signalen, om man med "ofärgad" menar att signalen före transporten inte går att skilja från signalen efter det att den gått igenom kopparledningen. Ett flertal sådan kopparledningar och komponenter kam möjligen höras, men oftast inte, enligt min mening. Om vi pratar om elektromekaniska omvandlare blir det genast mera hopplöst.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 22:49

Mayro skrev:Dessa färgar gott o fett.

Kan tro det, med såna slutsteg färgar väl allt ......... 8) 8)

Visslar tyst på rörgångarns visa .... nej ... rorgängarns var det visst .. :lol: :lol:

.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 22:57

phon skrev:
Mayro skrev:Dessa färgar gott o fett.

Kan tro det, med såna slutsteg färgar väl allt ......... 8) 8)

Visslar tyst på rörgångarns visa .... nej ... rorgängarns var det visst .. :lol: :lol:

.

Du skulle gråta floder av tårar sedan du hört dessa rörisar sjunga och du sen måste höra anorektiskt skräpljud med dist så öronen rasar av då MUSIK spelas och inte enbart tonsignaler... :)
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-06-29 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-29 22:57

Kan det vara så att man blandar ihop "mätningars relevans för ofärgad återgivning" och "mätningars relevans för personlig musikupplevelse"?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 23:24

Mayro skrev:

Du skulle gråta floder av tårar sedan du hört dessa rörisar sjunga och du sen måste höra anorektiskt skräpljud med dist så öronen rasar av då MUSIK spelas och inte enbart tonsignaler... :)

Jag behöver inte ens höra dom, även om jag skulle vilja, jag vet att dom spelar bra. Det är en bra design på dom, och jag pratar inte om kaffebrickor då .... :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-30 00:25

Jaha.. Har du hört denna typen av burkar menar du?
jag visste inte ens det fanns något som hette AAD för några dagar sedan.. Nu verkar ALLA veta vad det är... :lol: utom jag då tills häromdagen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 02:13

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan.

Skivan vet, så du slipper oroa dig.

Du kan använda andra hjälpmedel för att kolla att resten av systemet minimerar förvanskning.

Bland det bästa och klokaste jag läst på länge!

Vh, iö

- - - - -

PS. Mitt svar på trådfrågan är:

Vi kan i princip nå fram till den "ofärgningsgrad" vars gräns sätts av själva stereosystemet - men även den gränsen kan man faktiskt nagga på - genom att fixa till lite finurliga stereosystemfelskompensationer. :P

Där går nog gränsen dock. :( Bättre än så blir det inte, men å andra sidan: Tusan va bra det är! :P :P :P

I de flesta fall (anläggningar) är avståndet till den gränsen MYCKET stort. Tursamt nog är den ovetande dock oftast lyckligt ovetande. Det kan man ju vara om man nöjer sig med att tycka att det låter "bra", men utan att vara nyfiken på om det inte kan bli bättre (och sannare).

I övrigt tycker jag att det finns fog i att skilja på enkla och kombinatoriska färgningar. Vad jag vill ha sagt med det är, att en ohörbar komponent i kedjan trots allt kan vara hörbar i kombination med andra länkar. Det kan ske på i varje fall två sätt:

1. Summering av liknande linjära fel som adderas och passerar hörgränsen.

2. Summering av linjära fel, som tillsammans skapar mycket hörbarare distorsionskomponenter än ändera av dem ensam.

Av ovanstående skäl kan det finnas fog för att intressera sig även för skillnader som ligger under hörtröskeln som enskildheter. Jag tycker därför att det kan vara en bra idé att inte nöja sig med F/E-lyssingsrapporter utan även titta på mätningar för att därur kunna bedöma marginaler. Ja, det kan förresten vara en utmärkt idé att mäta i förväg också, för att i F/E-lyssning skaffa sig bästa mäjliga förspänning att hitta svårhörda fel. Något man känner till är ju ofta lättare att hitta än något man inte vet att det finns.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 08:15

phon skrev:Dom som bara lyssnar mäter inte.
Dom som mäter lyssnar också.
Dom som bara mäter finns inte.

Det handlar kanske inte bara om att lyssna eller mäta utan vad man litar på. Sina öron eller andra människors mätningar. :roll:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-30 08:29

meanmachine skrev:Det handlar kanske inte bara om att lyssna eller mäta utan vad man litar på. Sina öron eller andra människors mätningar. :roll:

Ständigt samma antydan. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 11:01

vad menar du med det då. :)

Måste väl få bända och bryta fram vad som är äkta. eller. :wink: Jag vill inte bara svälja och acceptera, är lite för mycket rebell för det.

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi