Intressant diskussion angående köpta/mutade hifiblaskor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skeptikern

Inläggav Skeptikern » 2007-07-07 15:40

Och ut åkte jag från det forumet. Så man kan ju verkligen fråga sig hur banden är.

Eller kanske var det att du påstod saker som inte du kunde backa upp....

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-07 15:51

Skeptikern skrev:
Och ut åkte jag från det forumet. Så man kan ju verkligen fråga sig hur banden är.

Tvärtom. Man brukar åka ut när man kan backa upp påståenden. Att däremot påstå någon som är fysiskt omöjligt eller direkt fel är helt OK, särskilt om det gäller en produkt som en viss firma säljer.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-07-07 16:50

Max_Headroom skrev:
Skeptikern skrev:

Tvärtom. Man brukar åka ut när man kan backa upp påståenden. Att däremot påstå någon som är fysiskt omöjligt eller direkt fel är helt OK, särskilt om det gäller en produkt som en viss firma säljer.

såå du är helt oskyldig :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-08 07:36

Almen skrev: Det problematiska är om man inte ens inser problematiken (eller inte låtsas om den).

En ack så sann och tillika allmängiltig tes!

Hälsn. Mchael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 12:57

Skeptikern skrev:

Vem som helst kan läsa tråden och se varför jag fick semester. För mig är det självklart varför.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-08 14:08

subjektivisten skrev:Vem som helst kan läsa tråden och se varför jag fick semester. För mig är det självklart varför.

Hittar inget sådant där, är tråden rensad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 14:22

Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2007-07-08 15:00

Vem som helst kan läsa tråden och se varför jag fick semester. För mig är det självklart varför.

Ja det är ganska uppenbart varför du åkte ut. Sen är det lite underligt att du klagar sen.

// Jonas

.
Notorisk demare för HC

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 15:01

Ja, jag ifrågasatt din chefs grejer + en hifitidning. Rätt simpelt.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2007-07-08 15:06

Ja, jag ifrågasatt din chefs grejer

Min chef Christer :?: Vad har han med hifi och hifitidningar och göra :?: ...eller du menar för att han/jag konstruerar pappersmaskiner och detta blir så småningom en tidning...

// Jonas

.
Notorisk demare för HC

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 15:49

Din andra chef, sladd.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-07-08 20:15

subjektivisten skrev:Vad som sägs? Ja att jag ifrågasatte en produkt som den firman inte bara säljer, utan även till viss del är inblandad i, från tester gjorda i High Fidelity som visar urusla mätresultat, men som fick såklart bra recension ändå. Och ut åkte jag från det forumet. Så man kan ju verkligen fråga sig hur banden är.

snacka går ju, nin. Men nu var faktiskt så att Ingemar(sladd) skrev ju att Micke Bladelius reagerade själv på mätningen. Mätningen var ju fel, det visste du och ändå så skriver du det där ovan. Det är ju inte sant.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-08 20:26

subjektivisten skrev:Vad som sägs? Ja att jag ifrågasatte en produkt som den firman inte bara säljer, utan även till viss del är inblandad i, från tester gjorda i High Fidelity som visar urusla mätresultat, men som fick såklart bra recension ändå. Och ut åkte jag från det forumet. Så man kan ju verkligen fråga sig hur banden är.

Det kan ju var så att apparten ifråga gick sönder på mätbänken. Mao det är ju inte alls omöjligt att den var hel när de subjektiva testerna genomfördes, vilket kan förklara resultatet i tidningen.
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-08 20:31

mats skrev:

snacka går ju, nin. Men nu var faktiskt så att Ingemar(sladd) skrev ju att Micke Bladelius reagerade själv på mätningen. Mätningen var ju fel, det visste du och ändå så skriver du det där ovan. Det är ju inte sant.

Hur vet du att mätningen var fel?

De kan ju ha gjort hela testen på en defekt apparat....

Jag tror att LTS skulle få ett mer rättvisande resultat och jag tror nog tidningen kommer följa upp det här på ett acceptabelt sätt. Något är ju fel, och testen borde inte gått i tryck.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-08 21:57

Att subjektivisten åkte ut visar på att det är ett sunt forum. Ja jag är j¤¤¤¤gt arg just nu. Men de verkar ju har regler i alla fall.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 22:39

Rydberg skrev:

Det kan ju var så att apparten ifråga gick sönder på mätbänken. Mao det är ju inte alls omöjligt att den var hel när de subjektiva testerna genomfördes, vilket kan förklara resultatet i tidningen.

Helt klart. Men jag fick visst inte ifrågasätta det iaf...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-08 22:47

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:

Helt klart. Men jag fick visst inte ifrågasätta det iaf...

Du uttryckte väl dig inte helt smidigt i den tråden kan jag tycka :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-08 22:52

Nej, men knappast för en semester i 6 månader. Du borde väl själv veta, du är väl också på semester :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-08 22:58

subjektivisten skrev:Nej, men knappast för en semester i 6 månader. Du borde väl själv veta, du är väl också på semester :wink:

Det var nog bara den berömda droppen...... :wink:

Långsemester verkar det som, är inne på mitt tredje år nu 8O

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-08 23:07

subjektivisten: Man får välja sina slag, vet du. Blev du förvånad?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-07-08 23:34

Jag vet att ansvariga på redaktionen i vissa branschtidningar (musiktidningar, men ej hifi relaterade) ibland frågar annonsavdelningen om det finns någon de gärna skulle se att de behandlar extra väl. De handlar inte om att göra bra recensioner på beställning utan snarare att bjuda på lite redaktionellt utrymme för att uppmuntra fortsatta affärer.
Företag som jag jobbat med tidigare har annonserat i musikrelaterad fackpress (ej hifi-press) och där var detta samband helt tydligt och ibland också uttalat.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-08 23:45

nilsviktor skrev:Jag vet att ansvariga på redaktionen i vissa branschtidningar (musiktidningar, men ej hifi relaterade) ibland frågar annonsavdelningen om det finns någon de gärna skulle se att de behandlar extra väl. De handlar inte om att göra bra recensioner på beställning utan snarare att bjuda på lite redaktionellt utrymme för att uppmuntra fortsatta affärer.
Företag som jag jobbat med tidigare har annonserat i musikrelaterad fackpress (ej hifi-press) och där var detta samband helt tydligt och ibland också uttalat.

Så funkar väl alla tidningar. Det ligger i affärsiden. Tidningar drivs för att tjäna pengar, tjäna pengar gör man genom att få annonsörer. Annonsörer annonserar i tidningar som har många läsare. Många läsare får man genom att skriva intressanta saker (alt nonsens fast på ett roligt och läsvärt sätt). Här ligger balansgången.

Den som inte inser detta är rätt naiv.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-08 23:48

Vad är boten då?

Skall vi undvika tidningar eftersom de är subjektiva?

Detta ger en bitter eftersmak i min mun. :) Själv undviker jag high fidelity som jag gillade på grund av trevliga cd-skivor och vackra bilder på grund av priset. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-08 23:51

meanmachine skrev:Vad är boten då?

:

vad är sjukdomen menar du?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-07-08 23:57

Det man skulle kunna se som problematiskt är ju att man i vissa fall kan köpa sig till redaktionellt utrymme. Dvs tidningen skriver inte om det som egentligen är värt att skriva om utan om det som de får betalt för att skriva om (via annonser). Vad är då skillnaden mellan en tidning och en annonsbilaga? Jag har aldrig läst en HiFi tidning (jo förresten, jag har ögnat en Stereophile hos Morello en gång) så jag har ingen aning om hur deras journalitiska integritet är. Men den är säkert toppenbra.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-08 23:57

Nej. Botgöringen. Mot dessa tidningar. Alltså underförstått att vad skall vi göra. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-08 23:59

meanmachine skrev:Nej. Botgöringen. Mot dessa tidningar. Alltså underförstått att vad skall vi göra. :)

lev ditt liv som du vill

förstår inte ens vad du är upprörd över
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-09 00:02

guldfisk skrev:subjektivisten: Man får välja sina slag, vet du. Blev du förvånad?

Nej, jag ifrågasätter ju saker, passar dåligt med fikastämningen.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-09 00:02

nilsviktor skrev:Det man skulle kunna se som problematiskt är ju att man i vissa fall kan köpa sig till redaktionellt utrymme. Dvs tidningen skriver inte om det som egentligen är värt att skriva om utan om det som de får betalt för att skriva om (via annonser). Vad är då skillnaden mellan en tidning och en annonsbilaga? Jag har aldrig läst en HiFi tidning (jo förresten, jag har ögnat en Stereophile hos Morello en gång) så jag har ingen aning om hur deras journalitiska integritet är. Men den är säkert toppenbra.

vad är problemet? vi lever i en marknadsekonomi, lär dig reglerna eller bli en evigt gnällande rättshaverist, eller börja propagera för planstyre där de som vet bättre bestämmer

Allvarligt, get real. Vill ni verkligen leva i sovjet 2.0
Dogmatisk Mac-Taliban

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-07-09 00:09

Lägg av nu Style, nilsviktor och IÖ vill ju rädda världen från alla ondska. såna hjältar (martyrer?) ska väl hyllas!!!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi