Grattis alla vinylälskare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-09 00:00

Ja, kommer lägga upp tester mellan den och OM-40 sen, så nogranna jag klarar av. Just nu använder jag en Nad 3020i som riaa och förstärkare :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-09 00:06

subjektivisten skrev:
Bjoran skrev:Jag tror som Matereo och Laila, att det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Det är ju en hel kedja med komponenter. Fonogram -> Pickup -> tonarm -> skivspelare minus tonarm -> signalkabel -> RIAA-steg med trimningsbar resistiv och kapacitiv belastning -> signalkabel -> ljudkort -> nivåanpassning -> programvara.

Puh! Den blev lång den listan. Det är både mekanik och elektronik som påverkar det hela - så jag tror det blir svårt.

Ja, sa också att det inte blir perfekt. Men tror inte verket gör enorma skillnader, vi har stort sett samma arm (RB-250 har jag), signalkablar är jag tveksam skulle göra några större skillnader heller. Det är väl riaan som kan vara största skillnaden, förutom pickupen.

Ja, ska köpa en 103R sen till hösten så går ju att testa då.

Nja, allt gör skillnad. även signalkablar dvs. just dom exemplaren kan ge skillnad eftersom det är svårt att göra riktigt bra lödningar på tonarmskablar utan att smälta plastisoleringen eller få på gränsen till kallödningar etc. Så oavsett kabelsort kan exemplaren ge en del skillnad. Det är krångligt att veta vad man egentligen lyssnar på mellan 2 olika konfigurerade skivspelare fast med lika pickuper.

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-09 00:38

Kan inte låta bli och höra av mig igen i den här tråden vad gäller musikupplevelser. På vinylplattan Electric Ladyland med Jimi Hendrix och the Jimi Hendrix Experience finns ju låten Voodoo Chile (slight return) som är en orgie i fasvridande Fender Stratocaster som likt en virvelvind panorerar vilt mellan kanalerna med kompet i typisk vänster - höger - stereo inramande det hela. Låter riktigt bra med Denon-pickupen. Bett, bredd och djup (jo faktiskt). Det inspelade gitarr/förstärkar-brummet i början av låten har aldrig låtit bättre ;-). Den här vinylen behöver inte skämmas, varken musikaliskt eller ljudmässigt (med rätt avspelningsgrejer).
PC med Slimserver -> *.wav -> Squeezebox2 -> S/PDIF -> Denon AVR-3806

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-10 06:57

subjektivisten skrev:Ja, kommer lägga upp tester mellan den och OM-40 sen, så nogranna jag klarar av. Just nu använder jag en Nad 3020i som riaa och förstärkare :lol:

De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-10 07:19

Ja man undrar var den legendariska DL103 har för "hemlighet". En sak som skiljer många andra är låga distorsion, förmodligen kopplat till stort "xmax" på nålen. Detta kan ju i sin tur ha att göra med en bra upphängning. Även AT-OC9 kan spåra 18 dB-spåret.

Någon som vet något om AT150MLX?

T

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-10 09:32

popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?

Jag ställde mig samma fråga tidigare när jag lade ut ett par filer med jämförelse mellan analogt och digitalt. Ingen reagerade på det ologiska i detta :-)

Jag tycker fortfarande att en helt igenom analog anläggning i sina bästa stunder är en fantastisk upplevelse som inte slås av digitala system. Å andra sidan finns det nästan inget analogt material att tillgå idag och begränsningen är inte cd/digitalt i sig utan den dåliga kvaliteten på det som läggs på cd´n.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-10 11:10

popedh skrev:
subjektivisten skrev:Ja, kommer lägga upp tester mellan den och OM-40 sen, så nogranna jag klarar av. Just nu använder jag en Nad 3020i som riaa och förstärkare :lol:

De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?

CD-skivan är utmärkt att "banda" över till. Den har mer än tillräckliga prestanda för att fånga vinylens signaler.

Att digitalt låter "kallt" håller jag inte med om. Vissa inspelningar låter dock kallt och hårt, men det beror inte på mediet utan den som sitter bakom rattarna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-10 16:36

popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?

Stämmer icke. Vanlig 16/44.1 klarar med lätthet att spela in vanlig vinyl och det låter likadant.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-10 18:11

subjektivisten skrev:

Stämmer icke. Vanlig 16/44.1 klarar med lätthet att spela in vanlig vinyl och det låter likadant.

Formatet kanske räcker men vilken A/D påverkar inte ljudet?
Har hitills inte funnit någon A/D-D/A som ger ett helt opåverkat ljud. Däremot så tar jag tacksamt emot förslag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-10 19:50

Som sagt, skulle vilja se den som fixar det i blindtest med en bra A/D.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-10 19:50

Thomas_A skrev:
popedh skrev:

CD-skivan är utmärkt att "banda" över till. Den har mer än tillräckliga prestanda för att fånga vinylens signaler.

Att digitalt låter "kallt" håller jag inte med om. Vissa inspelningar låter dock kallt och hårt, men det beror inte på mediet utan den som sitter bakom rattarna.

Dt var inte jag som skrev att det låter kallt, det var citerat Subjektivisten

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-10 19:54

subjektivisten skrev:

Det är DU som sagt att cd (16/44) är en tvivelaktig källa och att digitalt låter kallt...

Kolla själv i tråden "Vinylens brister är dess fördelar" om du glömt bort vad du sagt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-10 20:55

Jag är trött....På mig alltså.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 21:22

subjektivisten skrev:

Ursäkta men vad pratar du om? Jämför man sida vid sida så framstår det ganska väldigt extremt tydligt att det inte låter likadant...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-10 22:23

Rain skrev:
subjektivisten skrev:

Ursäkta men vad pratar du om? Jämför man sida vid sida så framstår det ganska väldigt extremt tydligt att det inte låter likadant...

Vad är det som inte låter likadant? Om du jämför en originalgåva vinyl med en dito cd så kan ljudet skilja massor åt. Den största skillnaden beror med all säkerhet på att olika mastringsversioner använts för de båda medierna.

Om du istället rippar av en egen vinyl och bränner en egen cd så kommer du märka att skillnaderna dem emellan är mycket små. Lite naturligtvis på vilken kvalitet du har på vinylspelaren och cd-spelaren.

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-10 22:24

Ja jag lyssnar hellre på plattor jag! 8)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-10 22:38

Kunde inte sagt det bättre själv. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 22:54

Bill50x skrev: massor åt. Den största skillnaden beror med all säkerhet på att olika mastringsversioner använts för de båda medierna.

Om du istället rippar av en egen vinyl och bränner en egen cd så kommer du märka att skillnaderna dem emellan är mycket små. Lite naturligtvis på vilken kvalitet du har på vinylspelaren och cd-spelaren.
/ B

Har man baskapabla högtalare så märks det mycket tydligt att en hel del inte överförs som det ska och även med hörlurar så märks det tydligt även om man har mycket bra skivspelare och cd brännare/dat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-10 23:11

Rain skrev:
Bill50x skrev: massor åt. Den största skillnaden beror med all säkerhet på att olika mastringsversioner använts för de båda medierna.

/ B

Har man baskapabla högtalare så märks det mycket tydligt att en hel del inte överförs som det ska och även med hörlurar så märks det tydligt även om man har mycket bra skivspelare och cd brännare/dat.

Vad överförs inte och till vilket systems nackdel? Det framgår inte av vad du har sagt om det är cd eller vinyl som är mindre bra....

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-10 23:14

Rain skrev:Har man baskapabla högtalare så märks det mycket tydligt att en hel del inte överförs som det ska och även med hörlurar så märks det tydligt även om man har mycket bra skivspelare och cd brännare/dat.

I så fall är något fel på vägen. Dat skriver du, du skickar väl inte signalen genom en massa kassa mixerbord och hemskheter?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 23:14

Bill50x skrev:Vad överförs inte och till vilket systems nackdel? Det framgår inte av vad du har sagt om det är cd eller vinyl som är mindre bra....

/ B

Det förstår du väl att det är överföringen från vinyl till cd som fallerar, de flesta hör tydlig skillnad.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-10 23:24

Rain skrev:

/ B

Jag kan inte tekniskt verifiera detta, men upplever att det är just så. Att den rippade kopian som bränns igen förlorar en del i definition(övertonsområdet kanske?) och bas.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-10 23:41

matereo !

Har du testat med en DVD-brännare ?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-10 23:48

Laila skrev:matereo !

Har du testat med en DVD-brännare ?

Javisst bl.a!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-10 23:59

O Plextor(Taiyo Yuden) media ?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-11 00:03

Laila skrev:O Plextor(Taiyo Yuden) media ?

Inte de ihop nej. Skulle det vara bättre? :roll:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-11 00:19

F´låt ,uttryckte mig oklart. Vad jag ville säga var att en bra DVD-brännare
med ett bra media, tex. Plextor(tillverkat av Taiyo Yuden), ökar chansen att
slippa de försämringar i ljud som du upplever !

Har jag för mig.

:)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-11 00:25

Laila skrev:F´låt ,uttryckte mig oklart. Vad jag ville säga var att en bra DVD-brännare
med ett bra media, tex. Plextor(tillverkat av Taiyo Yuden), ökar chansen att
slippa de försämringar i ljud som du upplever !

Har jag för mig.

:)

Ok... har testat plextor, NEC, samsung, liteon och optiarc brännare bla. Trodde du syftade på Taiyo Yuden brännmedia ihop med tex. plextor brännare. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-11 00:30

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara vare sig mediet eller brännaren som är problemet. Hur är det med ljudkortet, undrar jag.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-11 00:52

Magnus skrev;
Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara vare sig mediet eller brännaren som är problemet. Hur är det med ljudkortet, undrar jag.

Försöker undvika att blanda in ljudkort när jag rippar o bränner cd.

matereo ! Självklart rippar o bränner du med program som EAC o Nero ?

Nu önskar jag en god natt !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi