mastrat vs omastrat för hundrade gången..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-17 02:34

Frågan är om dom kommer återsläppa 10-15 år av pajade släpp och återsläpp och framförallt, finns det verkligen folk som kan tänka sig köpa om det idag?

Vad jag läst på lite olika musik och branschlikande forum så får masteringskillarna oftare och oftare in mastrar som redan vid inspelning/mixning är pressande massa och om det gått så långt att inspelningarna börjar använda sig av samma retorik, att högre än bättre så är det ju dubbelt kört! 8O
Senast redigerad av subjektivisten 2007-07-17 02:35, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 02:34

IngOehman skrev:Jag vet, men känner ändå att jag måste hålla tummarna...

För säkerhets skull.

Man vet ju aldrig, och att blindt lita på dem som ställt till med skiten känns inte speciellt aktuellt. De har ju liksom bevisat sin omdömeslöshet redan. Jag tror dem.

Vh, iö

Öhman! min favvogubbe)
Allt kommer bli bra;) lovar dej,,, men du får ge det ett år eller så...
kan du inte hjälpa mej att reda ut det här med 44,1khz vid 20K..

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-17 02:36

popedh skrev:kan du inte hjälpa mej att reda ut det här med 44,1khz vid 20K..

:lol: Nä, det får du allt klara av själv!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 02:36

subjektivisten skrev:Frågan är om dom kommer återsläppa 10-15 år av pajade släpp och återsläpp och framförallt, finns det verkligen folk som kan tänka sig köpa om det idag?

Vad jag läst på lite olika musik och branschlikande forum så får masteringskillarna oftare och oftare in masterar som redan vi inspelning/mixning är pressande massa och om det gått så långt att inspelningarna börjar använda sig av samma retorik, att högre än bättre så är det ju dubbelt kört! 8O

Mm de e e ett skitstort problem... folk mixar med maximizers... de e helt out... brukar be dom mixa om, å det går ju bra om de e mixat i dator, men kommer det från tape så e det ju kört...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-17 02:38

Med maximizers skall man maxa – mixar gör man med miximajsers ... (eller
mackimixers?)

Mvh E*

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 02:39

E skrev:
popedh skrev:kan du inte hjälpa mej att reda ut det här med 44,1khz vid 20K..

:lol: Nä, det får du allt klara av själv!

Mvh E*

Jag är övertygad om att jag har rätt å att du e snurrig...))

Jag är ingen matematiker... men hur fan ska man kunna få mer än 2.2 mätningar per cykel vid 20khz och 44.1khz sampligsfrekvens?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-17 02:39

Ja, helt klart.
Hur kommer som sälja in detta hos folket? Dom "svensson" jag möter klagar direkt om det är olika volym på låtarna när dom gör en bland skiva/har i ipoden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 02:41

E skrev:Med maximizers skall man maxa – mixar gör man med miximajsers ... (eller
mackimixers?)

Mvh E*

ahhh du bara läjlar dej.. trodde du menade allvar ett tag... blev jävligt konfunderad, så här efter 5 rejäla dödsgroggar;)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-17 02:41

popedh skrev:Jag är ingen matematiker... men hur fan ska man kunna få mer än 2.2 mätningar per cykel vid 20khz och 44.1khz sampligsfrekvens?

... så den sinusvågen blir triangelvåg i högtalaren?

Mvh E*(n som själv bara ätit en Piel de Sapo-melon, men é jävligt trött)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 02:46

subjektivisten skrev:Ja, helt klart.
Hur kommer som sälja in detta hos folket? Dom "svensson" jag möter klagar direkt om det är olika volym på låtarna när dom gör en bland skiva/har i ipoden.

Ipod är det största problemet, eftersom Europa har en effektlimit på maskinerna, jag vet att den går att enkelt ta bort.. men hur många gör det?

En bra idé e ju att man flyttar limiteringen till användaren... Waves kunde ju ha sin beryktade L2 algoritm i i tunes etc.. så kan folk själva välja om dom vill ha på den eller inte..

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 02:49

E skrev:
popedh skrev:Jag är ingen matematiker... men hur fan ska man kunna få mer än 2.2 mätningar per cykel vid 20khz och 44.1khz sampligsfrekvens?

... så den sinusvågen blir triangelvåg i högtalaren?

Mvh E*(n som själv bara ätit en Piel de Sapo-melon, men é jävligt trött)

E den inte i synk kan den ju lika gärna mäta vid nollorna.. då blir det inget alls...

förklara gärna varför jag inte vet nåt om digitalljud.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 02:51

popedh skrev:Öhman! min favvogubbe)

Självklart!

44,1 kHz för prima återgivning av 20 kHz funkar utmärkt! :P

Det beror på att samplena var för sig INTE representera bara ett ögonblick, utan representerar "den puls med utbredning oändligt långt före och efter ögonblicket som är själva samplet som inte nås av några samples. I praktiken är det en avklingade funktion och en representation längre före eller efter ett specifikt sample än någon miljon samples är meningslös (eftersom nivån då börjar tangera upplösningen, en miljon blir väl 21,5 bitar sisådär).

Amplituden MELLAN samples beskrivs av summan av alla sample-pulsers pulsformer. Då blir en sinusvåg faktiskt just en sinusvåg! :P

Denna utdragna representation kan beskrivas med en puls som brukar kallas sinken, och beskrivs matematiskt med A*(sinX)/X, där A är den samplade nivån och X är avståndet i tid mätt i samples*pi (ett sample senare än X=pi).

Detta pulsmultiplicerande brukar kallar harmonisk interpolation eller helt enkelt rekonstruktion, och gör att man helt perfekt (inom ramen för den ändliga upplösningen) kan representera även en perfekt sinusvåg vid 20 kHz med CD-systemet. Däremot är det helt riktigt att samplena själva kan uppvisa stor modulation, men att titta på samples i en oscilloskopsliknande visning, är inte adekvat om man vill veta vad en CD-spelare släpper ur sig. Använder man Legato Link eller liknande trams får man dock mycket svår modulation vi 20 kHz.

Vh, iö

- - - - -

PS. Den som vill lära sig mera om detta ämne kan roa sig med att läsa den artikel som fanns i Molt nummer 1 1993 om jag minns rätt. Jag tror den hette "sinken - nyckeln till CD-ekvationens lösning", eller något liknande.
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-17 02:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 02:51

E skrev:Med maximizers skall man maxa – mixar gör man med miximajsers ... (eller
mackimixers?)

Mvh E*

Mackiemixers?.. ok där satte du nivån. hehe

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 02:54

IngOehman skrev:44,1 kHz för återgivning av 20 kHz funkar prima!

Det beror på att samplena var för sig representerar en puls med utbredning oändligt långt före och efter ögonblicket som är själva samplet. I praktiken är det dock en avklingade funktion och en representation längre före eller efter ett specifikt sample än någon miljon samples är meningslös (eftersom nivån då börjar tangera upplösningen, en miljon blir väl 21,5 bitar sisådär).

Denna utdragna representation kan beskrivas med en puls som brukar kallas sinken, och beskrivs matematiskt med A*(sinX)/X, där A är den samplade nivån och X är avståndet i tid mätt i samples*pi (ett sample senare än X=pi).

Detta pulsmultiplicerande brukar kallar harmonisk interpolation eller helt enkelt rekonstruktion, och gör att man helt perfekt (inom ramen för den ändliga upplösningen) kan representera även en perfekt sinusvåg vid 20 kHz med CD-systemet. Däremot är det helt riktigt att samplena själva kan uppvisa stor modulation, men att titta på samples i en oscilloskopsliknande visning, är inte adekvat om man vill veta vad en CD-spelare släpper ur sig. Använder man Legato Link eller liknande trams får man dock mycket svår modulation vi 20 kHz.

Vh, iö

- - - - -

PS. Den som vill lära sig mera om detta ämne kan roa sig med att läsa den artikel som fanns i Molt nummer 1 1993 om jag minns rätt. Jag tror den hette "sinken - nyckeln till CD-ekvationens lösning", eller något liknande.

tack IÖ... men är vi kalibrerar vårat protools vid 20k ser det förjävligt ut... och i andra system vi haft innan oxå för den delen.. de e där jag har dratt mina slutsatser ifrån..de kanske e grafen som inte hänger med i programmen,)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-17 02:55

:P

(Nika Aldrich har också skrivit en, tror jag, bra bok om digitalt ljud.)

Mvh E*(n god natts sömn skall det äntligen bli)
Senast redigerad av E 2007-07-17 02:59, redigerad totalt 1 gång.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 02:56

IngOehman skrev:
popedh skrev:Öhman! min favvogubbe)

Självklart!

44,1 kHz för prima återgivning av 20 kHz funkar utmärkt! :P

Det beror på att samplena var för sig INTE representera bara ett ögonblick, utan representerar "den puls med utbredning oändligt långt före och efter ögonblicket som är själva samplet som inte nås av några samples. I praktiken är det en avklingade funktion och en representation längre före eller efter ett specifikt sample än någon miljon samples är meningslös (eftersom nivån då börjar tangera upplösningen, en miljon blir väl 21,5 bitar sisådär).

Amplituden MELLAN samples beskrivs av summan av alla sample-pulsers pulsformer. Då blir en sinusvåg faktiskt just en sinusvåg! :P

Vh, iö

- - - - -

Är vi inte inne på översampling nu? erkänner villigt att jag inte hänger med alls;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 02:57

popedh skrev:tack IÖ... men är vi kalibrerar vårat protools vid 20k ser det förjävligt ut... och i andra system vi haft innan oxå för den delen.. de e där jag har dratt mina slutsatser ifrån..de kanske e grafen som inte hänger med i programmen,)

Om du inte kollar på din dataskärm, utan på utgången av en god DAC istället ser du hur tjusigt sinusvågen kommer ut. :P

Det är bara grafiken i din datamanick som inte hanterar ljuddata på ett adekvat sätt. Det gör de sällan. De gör en linjär interpollation, för det anses duga för att man skall kunna se musiksignalen, vilket förstås inte är sant alls.

Om du gör an samplefrekvenskonvertering till en sgnifikant högre samlingsfrekvens kommer du dock att se att det blir snyggare vågformer på skärmen - trots att du utgår ifrån 16/44,1-data! :o :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-17 03:02

IngOehman skrev:Det gör de sällan.

Ett av undantagen är visst en PT-plugg som visar nivån så som den blir
efter DA (inte bara själva sampelvärdena alltså).

Mvh E*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 03:03

E skrev:(Nika Aldrich har också skrivit en, tror jag, bra bok om digitalt ljud.)

Visst, men jag får med precis allt man behöver veta om hur det fungerar i en enda artikel!*

De'du! 8)

Vh, iö

- - - - -

*Det som inte står kan man med lätthet lista ut, men det mesta står.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 03:04

IngOehman skrev:
popedh skrev:tack IÖ... men är vi kalibrerar vårat protools vid 20k ser det förjävligt ut... och i andra system vi haft innan oxå för den delen.. de e där jag har dratt mina slutsatser ifrån..de kanske e grafen som inte hänger med i programmen,)

Om du inte kollar på din dataskärm, utan på utgången av en god DAC istället ser du hur tjusigt sinusvågen kommer ut. :P

Det är bara grafiken i din datamanick som inte hanterar ljuddata på ett adekvat sätt. Det gör de sällan. De gör en linjär interpollation, för det anses duga för att man skall kunna se musiksignalen, vilket förstås inte är sant alls.

Om du gör an samplefrekvenskonvertering till en sgnifikant högre samlingsfrekvens kommer du dock att se att det blir snyggare vågformer på skärmen - trots att du utgår ifrån 16/44,1-data! :o :wink:

Vh, iö

men vad händer om jag bandar en 22.05khz ton i tools utan synk... den kan ju lika gärna mäta noll.-- eller hur... ska kolla...
jag tycker bara de e intressant har aldrig haft nåt ljudmässigt problem med något i 44.1 khz.. ska testa.. vänta 1 min
Senast redigerad av popedh 2007-07-17 03:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 03:05

22,05 kHz är förbjudet. :x

Lyckas du får in det i systemet så har apparaterna inte ett fullgott antivikningfilter.

(Det har de inte alltid. :( )

Vh, iö

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 03:06

IngOehman skrev:22,05 kHz är förbjudet. :x

Lyckas du får in det i systemet så har apparaterna inte ett fullgott antivikningfilter.

Vh, iö

jag kan köra internt, fast med extern synk;) skrattar..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 03:07

Fuska kan man ju alltid, men man FÅR inte. :wink:

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 03:18

IngOehman skrev:Fuska kan man ju alltid, men man FÅR inte. :wink:

haha kika på denna... nu har jag e screen på min jävla fyrkantvåg.. hur lägger jag upp en bild? eller har du msn?

triangel menade jag såklart;)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 03:23

kör jag samma i 96K ser den jättefin ut;)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 03:27

E skrev:
IngOehman skrev:Det gör de sällan.

Ett av undantagen är visst en PT-plugg som visar nivån så som den blir
efter DA (inte bara själva sampelvärdena alltså).

Mvh E*

Låter intressant... va heter den pluggen? e det en vanlig tdm?

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 04:07

E skrev:Nej usch, jag skall sova bums egentligen, men kan väl bara få fråga:
Påstår du att en 20 kHz sinusvåg inte passerar en AD–DA perfekt?

Natti!

Mvh E*

Nej det påstår jag inte, jag förstår det inte bara... vare sej jag kollar i tools eller soundforge osv blir 20k triangelvåg och ibland inget alls.. Men IÖ har börjat förklara, så det börjar klarna lite... jag är ju som tur är, inte som kabelnissarna här, som vägrar lyssna och inte kan ta in nån annan information än sin egen inbillade... i motsats till dom så har jag gärna fel och tycker det är intressant att få lite mer koll.... Hade jag vart som nån av kabelnissarna nu hade jag bara sagt: jooo de e visst triangelvåg hela tiden.. och om nån som kan, tex iö förklarar så hade jag sagt att det spelar ingen roll, de e triangelvåg i af. steget till att jämföra dom med en svår sekt är tyvärr inte särskilt långt borta.

Va e det med dom? har dom aldrig haft nån tjej eller? troligen inte... fattar noll.. De e absolut mer kostigt än hur triangelvåg kan bli sinus.)

Eller så e dom helt enkelt homosexuella och har hamnat på fel forum...

moderatorer? kan ni inte öppna en site som heter typ "Bögar med kablar" så kan vi kolla om det blir nån respons... tekniken finns väl redan.. så det kan ju inte va så mycket jobb....

Har massa gayvänner som kan va med.. dock inga med hifiintresse, men det kan ju bli en kombinerad ljud & Date-site?
Pratade med Hetsporren nyss, han kan tänka sig att jobba med bögsajten på halvtid... vad har vi för budget att jobba mot?

Vad jag har förstått så har Hetsporren jobbat med bögar förr, med ett mycket gott dokumenterat resultat, bla var han inblandad i den kritikerrosade installationen: "bögar i brunsås" på statsmuseét i Göteborg under nästan hela hösten och vintern 2001-2002
Senast redigerad av popedh 2007-07-17 04:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-17 04:36

popedh skrev:En bra idé e ju att man flyttar limiteringen till användaren... Waves kunde ju ha sin beryktade L2 algoritm i i tunes etc.. så kan folk själva välja om dom vill ha på den eller inte..

Ja, detta borde ha använts långt tidigare.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-17 04:49

subjektivisten skrev:
popedh skrev:En bra idé e ju att man flyttar limiteringen till användaren... Waves kunde ju ha sin beryktade L2 algoritm i i tunes etc.. så kan folk själva välja om dom vill ha på den eller inte..

Ja, detta borde ha använts långt tidigare.

Dom tar nästan 10 papp per licens,, de e väl där prblemet ligger... men det borde ju gå å göre en enklare variant..

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-07-17 07:32

Popedh:
En bra idé e ju att man flyttar limiteringen till användaren... Waves kunde ju ha sin beryktade L2 algoritm i i tunes etc.. så kan folk själva välja om dom vill ha på den eller inte..

Aaahhh! PRECIS vad jag också tycker.
Låt folket få ha en enklare inbyggd kompressor/limiter, som man enkelt kan slå av/på, i sin bilstereo eller MP3-spelare och låt musiken vara mer dynamisk inspelad.

Ok, de snåla israelerna på Waves lär ju inte göra en sådan billigt men ngt annat företag kanske...

"Bögar med kablar" = mkt bra topic :lol:

Mvh Ljudkrav

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi