Vem får vara med och debattera HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bör HiFi-tillverkare, inspelningsteknier, skivbolagsrepresentanter, musiker... få vara med i HiFi-debatter?

Ja, de kan bidra med massor av praktisk kompetens och idéer som till och med kan vara omöjliga för andra att komma upp med.
77
88%
De kan möjligen får vara med ibland, och de är okritiska och håller med om att allt det som sker i hifi-branschen är bra och sunt.
1
1%
Nej, de får välja - antingen får de göra apparater, eller också får de vara med och debattera.
1
1%
Har de någonsin varit en del av den tillverkande eller bidragande branschen bör de för alltid hålla sig borta från hifi-diskussioner!
0
Inga röster
Tycker inte alla de nämnda grupperna får vara med, men vissa.
1
1%
Jag förstår inte frågan.
8
9%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-19 00:01

Rydberg skrev:
Style skrev:
Rydberg skrev:
berma skrev:MEN, jag vill minnas att någon kabeltillverkare och någon försäljare av Kinesiska rörförstärkare fick det ganska besvärligt på det här forumet. Det gäller nog att man säljer ”rätt” produkter.

Jag saknar verkligen Jormas outtömliga fysikkunskaper :cry:

när gjorde du senast ett inlägg som tillförde nåt

Jag har ju inte varit så aktiv det senaste halvår-året så det var nog ett tag sen. Det som kanske tillförde något skrevs tis jun 26, 2007 7:39 pm, det var ett svar till Koffe i denna tråden.

Annars? Allt bra med dig och så? :)

där gjorde du ett bra inlägg faktiskt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 00:02

Linda skrev:
subjektivisten skrev:Ja, helt klart ska dom få vara men och GÄRNA bör dom det. Sålänge vi ser vad du tillhör så man inte ser att personen ifråga försöker göra reklam för saker man själv säljer. Detta har jag aldrig sett Öhman göra men det finns fall på hififorum det hänt och t o m folk fått semester för det. Det är bra.

Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Jag är inte säker på vad det är som jag har gjort, men jag ber om ursäkt om jag skrivit något som gjort dig illa eller som du tagit illa vid dig av. :oops:

När det gäller högtalarna så vill jag å det bestämdaste avråda från piP, oavsett min otrevlighet då alltså. Dessutom tycker jag inte de har i den här tråden att göra. Jag hoppas det skall gå att hålla tråden både opersonlig och ohögtalig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-19 00:06, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-19 00:04

Style skrev:där gjorde du ett bra inlägg faktiskt

Även en blind höna...... :oops:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-07-19 00:20

Jag röstade som de flesta andra.

Jag är inte inblandad i branchen och ser ljud och bild som en hobby.
Men ju mer jag tänker på det desto fler anledningar för tillverkare att inte delta kommer jag på.

Jag kommer egentligen bara på en bra orsak för att delta och det är om man har ett stort intresse för hifi. Då kan det vara roligt (och lärorikt) att delta.

Anledningar att inte delta kommer jag på desto fler av.
Som tillverkare kommer man att få försvara allt från tekniska lösningar och ekonomiska kompromisser till marknadsföring. Mastringstekniker tror jag överhuvudtaget inte skulle våga skriva vad de jobbar med här.
Ingvar sätter en ganska hög ribba när det gäller hur holistisk man behöver vara för att inte få någon del av sitt ego tillplattat som tillverkare. Då tycker nog många att det är bättre att inte skriva än att behöva säga "tänkte inte på det..." Vi lider nog för mycket av prestige i detta landet.

Reklamsnak kan nog de flesta se igenom, svårare blir det om någon brättar att de har kartlagt alla aspekter som kan tänkas påverka deras produkt och sedan beskriver hur de minimerar/maximerar effekterna.
Jag tycker att det bidratr till kunskapsnivån på forumet men andra uppfattar det säkert som reklam.

Är inte saklig reklam fortfarande reklam?
Om man vill få hit branchfolk så tror jag att forumet måste tillåta viss "information". Den som tillhandahåller den får helt enkelt göra det på egen risk.

Forumets reklaminteckter kanske blir lidande, men det är inte säkert. Det kanske finns företag som vill köpa reklamplats under de förutsättningarna?
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 00:29

Challe skrev:Är inte saklig reklam fortfarande reklam?

Jovisst. Reklam brukar vara positiv. Men det betyder inte att den är fel. Se reklam som en partsinlaga, precis som information från en konstruktör. Eller från en kritiker. Bedöm sedan inlägget efter ursprunget.

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-07-19 00:46

Självklart ska alla få vara med!
De flesta av oss här är väl ändå vuxna människor som lärt sig att "sålla" lite bland det som förs fram i debatterna, eller?

Om någon känner sig lurad av en leverantör eller tillverkare så är det förvisso trist, men man måste ju ändå sätta sakerna i sitt rätta perspektiv. Tex hur mycket skräpmat har vi inte (nästan)alla stoppat i oss, omedvetet eller medvetet påverkade av snabbmatkedjornas lobbying?
I alla fall så tyder mina begynnande bilringar på en större skada orsakat av detta än något som någon elak kommersiell hifi-pirat någonsin orsakat mig :lol:

Och Invar, jag hoppas innerligt att du förblir ekonomiskt naiv. Det du gör är uppfriskande och hoppfullt i en annars ganska cynisk branch... :wink:

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-07-19 00:49

Då skulle forumet helt enkelt tillåta branchfolk att göra reklam för sina produkter och tjänster. Det skulle göras på egen risk då forumdeltagarna skulle granska reklamen kritiskt.
(Någon form av regler för reklamen behövs antagligen så inte hela forumet blir dränkt i "Denna veckan pris på EKK"-anonser.)

Problemet är väl att det blir företag istället för personerna bakom som är med på forumet.
Det är svårt att hålla isär. Jag kan tänka mig att det blir svårare ju mer engagerad en person är innon sitt arbete.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-19 00:49

Forumreglerna styr vem som får debattera på ett forum, och reglerna bestäms enväldigt av de som driver forumet. Ingen annan har väl någon talan i den frågan!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 01:00

Linda skrev:Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Detta forum kan i början verka väldigt otrevligt. :? Men när man bråkat sig in en bit under skalet på dessa stofiler är de väldigt justa. Det låter mer än bits. Lite som skrällande cymbaler som är rustad till tänders att försvara sina åsikter och ideal av ren ohejdad vana, Inte olikt gamla stridshästar som bara de hör en pojkspoling som i streck smäller en påse gör de sig redo till batalj med hela sin väldeliga pondus. :lol:

Invgar är en trevlig kille som jag inte hört mycket gott om innan jag kom hit men han har motbevisat detta även om jag inte alltid varit på hans sida. :wink:

Nu är jag väldigt nyfiket på just pIP som jag tror är en bra högtalare. Döm inte hunden bara för att den skäller ibland. Lär känna den först. Hmmm var inte meningen att likna IÖ vid en hund men du förstår vitsen. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 01:01

Alla skall få deltaga. Bättre debatter då. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-07-19 01:08

Challe skrev:Då skulle forumet helt enkelt tillåta branchfolk att göra reklam för sina produkter och tjänster. Det skulle göras på egen risk då forumdeltagarna skulle granska reklamen kritiskt.
(Någon form av regler för reklamen behövs antagligen så inte hela forumet blir dränkt i "Denna veckan pris på EKK"-anonser.)

Problemet är väl att det blir företag istället för personerna bakom som är med på forumet.
Det är svårt att hålla isär. Jag kan tänka mig att det blir svårare ju mer engagerad en person är innon sitt arbete.

Jag uppfattade frågan som gällande deltagande i debatterna. Om någon börjar göra reklam så finns det väl som paa påpekar regler för detta på forumet. Det är nog ingen risk att vi blir dränkta i reklam. Redan idag så deltar ju ett flertal tillverkare/leverantörer, och jag känner i alla fall inte att någon av dessa försökt styra in mig på deras produkter.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-07-19 01:25

paa skrev:Forumreglerna styr vem som får debattera på ett forum, och reglerna bestäms enväldigt av de som driver forumet. Ingen annan har väl någon talan i den frågan!

Ingen fara, jag bollar bara med tanken och vad som skulle krävas för att få ht mer branchfolk. Tänker inte ställa några krav på de som driver forumet.

Ett annat sätt att få hit mer fackmänninskor är väl att be kunniga personer logga in här och skriva om något de är duktiga på.
Du känner vär en och annan som har bra koll :wink:

Eller så kan vi länka till artiklar på nätet som vi kan diskutera. Om man orkar kan man kontakta författeren eller den/de artikeln handlar om för att be dem kommentera eller förklara. Visa att vi finns och att vi är intereserade av fördjupad kunskap.
Eller så kan vi hoppas att insatta männinskor hittar hit av sig själva...

Förutsatt att det är vad vi vill. Omröstningen pekar ju på det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 01:31

meanmachine skrev:Alla skall få deltaga. Bättre debatter då. :)

Vilken av MM två olika personligheter ska vara med här då? minhembio personligheten eller den mer svala faktiskt personligheten?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 01:38

subjektivisten skrev:Vilken av MM två olika personligheter ska vara med här då? minhembio personligheten eller den mer svala faktiskt personligheten?

Puss på dig också.

Är du het igen. :wink:

Det är ingen skillnad om du inte ser detta. Men innan man krigar kan det vara värt att kolla om man är på rätt slagfält. Det vore fånigt att slåss på fel front. Sen kan man ju undra om det är just att OT'a en annans tråd för ´sin egna vendetta. :?

:wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-07-19 01:42

Moment-23 skrev:Jag uppfattade frågan som gällande deltagande i debatterna. Om någon börjar göra reklam så finns det väl som paa påpekar regler för detta på forumet. Det är nog ingen risk att vi blir dränkta i reklam. Redan idag så deltar ju ett flertal tillverkare/leverantörer, och jag känner i alla fall inte att någon av dessa försökt styra in mig på deras produkter.

Nu är det ju fritt fram för alla att vara med. Vilket är trevligt. Reklam är ju inte heller ett problem vi lider av. Jag gillar fakiskt.se, tror jag läste det mesta här i två års tid innan jag skrev mitt första inlägg.

Jag var mer inne på nästa steg. Bollade lite ideer på hur man skulle öka branchdeltagandet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-19 01:47

Alla ska få debattera - speciellt proffsen - medan de som inte vet vad de talar om ska hålla käften.

Hmm, det kanske borde finnas inträdesprov till Faktiskt? Så vi slipper eventuella ONOFF-äckel och ormoljepuckon. Det är säkert deras fel att det är så mycket bråk här ändå.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 01:50

phloam skrev:Hmm, det kanske borde finnas inträdesprov till Faktiskt? Så vi slipper eventuella ONOFF-äckel och ormoljepuckon. Det är säkert deras fel att det är så mycket bråk här ändå.

:mrgreen:

Roligaste inlägget jag läst idag.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-19 02:00

IngOehman skrev:
Timbre skrev:Ett år har snurrat men åsikterna står kvar och jag skall hålla mig på den icke personliga planhalvan.

Ok.

Om det nedanstående är något du vill sortera som en åsikt som står kvar:

Timbre skrev:...tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster...

Vad menade du isåfall med det? :?

(Känn dig välkommen att vara fortsatt opersonlig - det vill säga du får gärna redogöra för vilken eventuell prinicpiell invändning du har mot att någon både deltar i debatter och är en del av branschen, alltså berätta om vad som föranledde dig att ifrågasätta något sådant.)

Vh, iö

Det handlar om antalet stolar när inlägget skrevs. Att delta i den allmänna debatten är väl positivt för folk både inom och utom branschen men att samtidigt sitta i styrelsen för en konsumentinriktad och "objektiv" förening, vara aktiv i ett föreningsblad (som även sålts i lösnummer) med samma image och dessutom vara forumsaktiv parallellt med pågående försäljning ger åtminstone mig signaler om en smart marknadsföring upplagd på ett annorlunda sätt. Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.
Tester och produktomdömen har förekommit. Vi tänker oss Jerker spola en hörapparat samtidigt som han tillverkar ett eget alternativ... :)
Tänkbar tittarreaktion... :?:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 02:02

meanmachine skrev:Det är ingen skillnad om du inte ser detta. Men innan man krigar kan det vara värt att kolla om man är på rätt slagfält. Det vore fånigt att slåss på fel front.

Just det jag skrev om i andra tråden. Dålig självkänsla så man måste veta vad andra tycker innan man själv kan tycka, så man tycker rätt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 02:07

subjektivisten skrev:Just det jag skrev om i andra tråden. Dålig självkänsla så man måste veta vad andra tycker innan man själv kan tycka, så man tycker rätt.

Jag håller med dig i mycket. Mer än du tror. Dock bör du skaffa lite bollkänsla och låta andra tycka och tro. Du tar den rätten ifrån andra genom att stännigt köra in vetenskapliga knivar i dem. Det är människor vi hanterar. Omtåligt gods.

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 02:29

Timbre skrev:
IngOehman skrev:
Timbre skrev:Ett år har snurrat men åsikterna står kvar och jag skall hålla mig på den icke personliga planhalvan.

Ok.

Om det nedanstående är något du vill sortera som en åsikt som står kvar:

Timbre skrev:...tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster...

Vad menade du isåfall med det? :?

(Känn dig välkommen att vara fortsatt opersonlig - det vill säga du får gärna redogöra för vilken eventuell prinicpiell invändning du har mot att någon både deltar i debatter och är en del av branschen, alltså berätta om vad som föranledde dig att ifrågasätta något sådant.)

Vh, iö

Det handlar om antalet stolar när inlägget skrevs. Att delta i den allmänna debatten är väl positivt för folk både inom och utom branschen men att samtidigt sitta i styrelsen för en konsumentinriktad och "objektiv" förening, vara aktiv i ett föreningsblad (som även sålts i lösnummer) med samma image och dessutom vara forumsaktiv parallellt med pågående försäljning ger åtminstone mig signaler om en smart marknadsföring upplagd på ett annorlunda sätt. Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.
Tester och produktomdömen har förekommit. Vi tänker oss Jerker spola en hörapparat samtidigt som han tillverkar ett eget alternativ... :)

Du "tänker dig saker", men saker är ju inte en produkt av vad du tänker dig. Eller hur? De är vad de är.

Det är rätt lätt att reducera dina spekulationer till just vad de är. Spekulationer som du försöker projicera på en verklighet för att så misstankens frö. Inte så jusst va?

1. Vad är din drivkraft?

2. Vad hände med din uttalade ambition att vara opersonlig?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-07-19 03:12

IngOehman skrev:
Linda skrev:
subjektivisten skrev:Ja, helt klart ska dom få vara men och GÄRNA bör dom det. Sålänge vi ser vad du tillhör så man inte ser att personen ifråga försöker göra reklam för saker man själv säljer. Detta har jag aldrig sett Öhman göra men det finns fall på hififorum det hänt och t o m folk fått semester för det. Det är bra.

Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Jag är inte säker på vad det är som jag har gjort, men jag ber om ursäkt om jag skrivit något som gjort dig illa eller som du tagit illa vid dig av. :oops:

När det gäller högtalarna så vill jag å det bestämdaste avråda från piP, oavsett min otrevlighet då alltså. Dessutom tycker jag inte de har i den här tråden att göra. Jag hoppas det skall gå att hålla tråden både opersonlig och ohögtalig.

Vh, iö

Du har nog bara varit dej själv hoppas jag och det räcker för mej. Jag lyder dig och går till råd 2 som heter Quad. Dom är snyggare också. Opersonlig eller ohögtalig så tycker jag att mitt intryck har med din *reklam* här att göra.
Du har ingen tjej tror jag?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-07-19 04:53

phloam skrev:Alla ska få debattera - speciellt proffsen - medan de som inte vet vad de talar om ska hålla käften.

Hmm, det kanske borde finnas inträdesprov till Faktiskt? Så vi slipper eventuella ONOFF-äckel och ormoljepuckon. Det är säkert deras fel att det är så mycket bråk här ändå.

Det var en samling rätt intressanta uttalanden från din sida...

De tänkbara konsekvenserna av vad du framför i första stycket blir lätt motsägelsefulla. Det förutsätter till exempel att de som inte vet vad de talar om inte själva inser detta, såvida de inte av omgivningen informerats om att de (rätteligen eller felaktigt) anses som ”oupplysta” och av det skälet bör avstå från att skriva, men å andra sidan så lever vi i en demokrati, eller hur?

Alternativt finns det, (enligt din uppfattning?), proffs som inte vet vad de talar om och av samma anledning bör ”hålla käften” Eller också vill man kanske bara trolla?

Vem sätter gränserna? Vem avgör vad som är ”rätt”? Observera då att jag inte talar om enkla fysiska samband vilka kan ledas i bevis, utan mer av typen ”Jag har jobbat med ljud i xx år”, etc. Eller ”Jag TYCKER”, och så vidare.

Detta kan lätt leda till problem (vilket detta forum ofta visar exempel på).

Det kan således finnas många skäl till varför man inte vill delta i ett debattforum. Du själv är med inläggen av den här typen (ovan) ett bra exempel.

Om vi sedan tittar på vad du säger i andra stycket så kan jag för egen del meddela att en av de mer tekniskt insatta jag känner, jobbar på ON-OFF.

Uttryck som ”ON-OFF’äckel” vittnar om en åtmisntone för mig rent skrämmande människosyn…

”Ormoljepuckon” vad är det? Är det en person som inte accepterar att fysikens lagar gäller även för signalkablar t.ex. eller är det en person med exceptionellt djupa insikter i transmissionsledningsteori som inte kan verbalisera sina erfarenheter på ett lättfattligt sätt?

Vad avser ursprungsfrågan i den här tråden så anser jag personligen att vi som tillverkar audioprodukter (och försöker leva på det) nog *inte* bör deltaga i ett forum av det här slaget såvida vi inte håller en alldeles oerhört låg profil, dels för att slippa bli påhoppade, dels för att det drar för mycket negativ energi.

(För varje tes finns det som bekant en anti-tes och vid äventyr av att så inte skulle vara fallet, återstår alltid trolling-möjligheten).

Det här innebär självfallet inte att det inte sällan förekommer kvalitativt högtstående inlägg, men de kan precis lika gärna komma från forummedlemmar med mycket goda insikter i ämnet, helt utan branschanknytning. Där torde risken för en polarisering vara avsevärt mindre, emedan profit inte är involverat.

En annan sak som förvånar när man läser olika inlägg är den osedvanligt höga ”svansföring” som vissa besitter. Måste man puckla på varandra så ofta som förekommer eller är det en konsekvens av andra besvikelser som man lever ut här istället?

Mvh,
/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 06:54

Timbre skrev:Det handlar om antalet stolar när inlägget skrevs. Att delta i den allmänna debatten är väl positivt för folk både inom och utom branschen men att samtidigt sitta i styrelsen för en konsumentinriktad och "objektiv" förening, vara aktiv i ett föreningsblad (som även sålts i lösnummer) med samma image och dessutom vara forumsaktiv parallellt med pågående försäljning ger åtminstone mig signaler om en smart marknadsföring upplagd på ett annorlunda sätt. Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.

Hej!

Jag vet att du provocerar nu. Det är uppenbart att du riktar in på det du anser vara en öm tå. Det lyste igenom i förra inlägget också, men jag valde att vänta tills du pratade ur skägget.

Dina förhavanden med Ingvar föredrar jag om du håller utanför föreningen då det är av personlig natur och om du inte var medveten om det så har du just förolämpat mig, resten av styrelsen och samtliga medlemmar.

Jag tycker förövrigt illa om det syrliga sätt ni bemöter varandra på båda två, men föredrar att inte bli inblandad.

Vänligen

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-07-19 07:12

Linda skrev:Du har nog bara varit dej själv hoppas jag och det räcker för mej. Jag lyder dig och går till råd 2 som heter Quad. Dom är snyggare också. Opersonlig eller ohögtalig så tycker jag att mitt intryck har med din *reklam* här att göra.
Du har ingen tjej tror jag?

Undrar lite lätt vad det här har med saken att göra? Jag har inte varit aktiv på det här forumet speciellt länge, men har redan fått den uppfattningen att vissa människor har väldigt svårt för att avhålla sig från personliga påhopp. Ovanstående inlägg är något av ett lågvattenmärke...

Det som du kallar *reklam* från IÖ har jag inte heller märkt av, däremot ser jag i IÖ en oerhört kompetent konstruktör med djupa kunskaper som han gärna delar med sig av och det tackar jag för. Vilket för mig till trådens ursprungsfråga: Jag tycker helt klart att forumet skall vara öppet för alla, så länge tillverkare eller försäljare av HiFi är tydliga med vilka de är och inte använder forumet som en reklampelare.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-19 07:49

Kaffekoppen skrev: Jag vet att du provocerar nu. Det är uppenbart att du riktar in på det du anser vara en öm tå. Det lyste igenom i förra inlägget också, men jag valde att vänta tills du pratade ur skägget.

Dina förhavanden med Ingvar föredrar jag om du håller utanför föreningen då det är av personlig natur och om du inte var medveten om det så har du just förolämpat mig, resten av styrelsen och samtliga medlemmar.

Jag tycker förövrigt illa om det syrliga sätt ni bemöter varandra på båda två, men föredrar att inte bli inblandad.

Vänligen

:) Att försöka förringa Timbres konstaterande av situationen så att den ska framstå som en personlig strid är en naturlig försvarsreaktion. Det är lätt att bli hemmablind.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 07:56

patrikf skrev: :) Att försöka förringa Timbres konstaterande av situationen så att den ska framstå som en personlig strid är en naturlig försvarsreaktion. Det är lätt att bli hemmablind.

På vilket sätt uppfattar du inte att kalla LTS för
konsumentinriktad och "objektiv" förening
som ett föraktfull påhopp på föreningen och dess medlemmar? Morgontrötthet kanske?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-07-19 08:10

Om man agerar på ett forum och öppet deklarerar att man har kommersiella intressen i branschen så är det är väl uppenbart att det också är reklam för verksamheten, oavsett om det är prylar man säljer eller konsulttid.

Men jag tycker att det är OK, det vore konstigt om man skulle utesluta någon på grund det.

Personer med kommersiella intressen tar ju också en risk, det är ju inte självklart att ens agerande på ett forum faller alla på läppen, det kan ju liksom få motsatt verkan också. (jfr. kabel-, rörförstärkarförsäljare och i förekommande fall konsulter/högtalartillverkare)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 08:40

patrikf skrev:
Kaffekoppen skrev: Jag vet att du provocerar nu. Det är uppenbart att du riktar in på det du anser vara en öm tå. Det lyste igenom i förra inlägget också, men jag valde att vänta tills du pratade ur skägget.

Vänligen

:) Att försöka förringa Timbres konstaterande av situationen så att den ska framstå som en personlig strid är en naturlig försvarsreaktion. Det är lätt att bli hemmablind.

Din kommentar är inte förvånande. Nattlorden fångade kärnpunkten du missade.

Det är intressant hur du formulerar dig Patrik. Jag tror du tycker det är roligt med svenska språket, och inget du skriver står där av en slump. Därför är det beklämande när du använder begreppet "konstaterande" när någon framför en personlig åsikt.

Åsikter får man definitivt ha, men något konstaterande i objektiv bemärkelse är det inte. Det är ett medvetet ordval av dig, valt för att provocera. Du tycker det är kul att vara provokativ och elak - du saknar allt lite empati för andra människor. Visst är det så? :D

Du är förövrigt lika färgad av era personliga relationer och äter inte middag med Ingvar heller. Det är beklämmande att du tar varje tillfälle i akt att åskådliggöra dina tillkortakommanden. Du som försöker framstå som en kritiskt tänkande individ påvisar frapperande ofta hur du medvetet väljer att ignorera och bortse från objektivitet.

Vad tycker du om själva frågeställningen? Eller ville du med din retsamma smile bara påvisa ditt ställningstagande? Vara lite provokativ och le lite för dig själv. Visst var du rätt nöjd med ditt inlägg? Du kände dig lite duktig? :D :lol:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-19 09:05

Värst vad en del månar om IÖ:s trovärdighet.

Självklart kan trovärdighet påverkas av om man sitter på flera stolar men vem har påstått att man måste agera ojävigt på ett internetforum? Det är lite skillnad om man har en förtroendepost inom politiken, eller är journalist (vilket innebär att man har ett speciellt ansvar gentemot läsarna). Om LTS tycker att IÖ är ett problem får väl LTS göra något åt saken, tycker de inte det så är det så, vilket i sin tur kan påverka föreningens trovärdighet. Den som inte är med i LTS får väl gå med och försöka göra något åt saken i så fall och påverka på demokratisk väg.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi