phloam skrev:Alla ska få debattera - speciellt proffsen - medan de som inte vet vad de talar om ska hålla käften.
Hmm, det kanske borde finnas inträdesprov till Faktiskt? Så vi slipper eventuella ONOFF-äckel och ormoljepuckon. Det är säkert deras fel att det är så mycket bråk här ändå.
Det var en samling rätt intressanta uttalanden från din sida...
De tänkbara konsekvenserna av vad du framför i första stycket blir lätt motsägelsefulla. Det förutsätter till exempel att de som inte vet vad de talar om inte själva inser detta, såvida de inte av omgivningen informerats om att de (rätteligen eller felaktigt) anses som ”oupplysta” och av det skälet bör avstå från att skriva, men å andra sidan så lever vi i en demokrati, eller hur?
Alternativt finns det, (enligt din uppfattning?), proffs som inte vet vad de talar om och av samma anledning bör ”hålla käften” Eller också vill man kanske bara trolla?
Vem sätter gränserna? Vem avgör vad som är ”rätt”? Observera då att jag inte talar om enkla fysiska samband vilka kan ledas i bevis, utan mer av typen ”Jag har jobbat med ljud i xx år”, etc. Eller ”Jag TYCKER”, och så vidare.
Detta kan lätt leda till problem (vilket detta forum ofta visar exempel på).
Det kan således finnas många skäl till varför man inte vill delta i ett debattforum. Du själv är med inläggen av den här typen (ovan) ett bra exempel.
Om vi sedan tittar på vad du säger i andra stycket så kan jag för egen del meddela att en av de mer tekniskt insatta jag känner, jobbar på ON-OFF.
Uttryck som ”ON-OFF’äckel” vittnar om en åtmisntone för mig rent skrämmande människosyn…
”Ormoljepuckon” vad är det? Är det en person som inte accepterar att fysikens lagar gäller även för signalkablar t.ex. eller är det en person med exceptionellt djupa insikter i transmissionsledningsteori som inte kan verbalisera sina erfarenheter på ett lättfattligt sätt?
Vad avser ursprungsfrågan i den här tråden så anser jag personligen att vi som tillverkar audioprodukter (och försöker leva på det) nog *inte* bör deltaga i ett forum av det här slaget såvida vi inte håller en alldeles oerhört låg profil, dels för att slippa bli påhoppade, dels för att det drar för mycket negativ energi.
(För varje tes finns det som bekant en anti-tes och vid äventyr av att så inte skulle vara fallet, återstår alltid trolling-möjligheten).
Det här innebär självfallet inte att det inte sällan förekommer kvalitativt högtstående inlägg, men de kan precis lika gärna komma från forummedlemmar med mycket goda insikter i ämnet, helt utan branschanknytning. Där torde risken för en polarisering vara avsevärt mindre, emedan profit inte är involverat.
En annan sak som förvånar när man läser olika inlägg är den osedvanligt höga ”svansföring” som vissa besitter. Måste man puckla på varandra så ofta som förekommer eller är det en konsekvens av andra besvikelser som man lever ut här istället?
Mvh,
/BB