Skivbolaget Fakiskt.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-23 14:15

Finns väl rätt bra testskivor för vinyl? Jag fundera en sväng på försöka göra en testskiva för vinyl som skulle innehålla något jag inte sett innan:

*wear test. Flertalet "lockade" spår som man kan spela ett visst antal gånger och sen kolla hur mycket det har skadat. Hur vet jag inte än, om man ska jämföra med en CD med samma testsignal eller via något annat.

*färgningstest. Man graverar från CDn utan någon som helst ändring. Då kan man om man nivåanpassar båda källorna och inte använder någon starkt färgad CD (rör) kunna någonlunda se hur mycket pickupen färgar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-23 14:34

Har själv HiFi News och Cardas men är inte nöjd med nån av dem.

Det saknas VTA/SRA test.

Det saknas data på VTA vid gravering.

Det saknas fasta toner vid olika frekvenser.

Skivorna (båda jag har) är både lite skeva och ocentrerade.

Det saknas fyrkantvåg.

Sinussvepet på Cardas är mycket dåligt.

Listan kan göras lång... dessutom:

Flertalet testspår på dessa skivor är HELT onödiga, och kunde ersättas av betydligt nyttigare signaler.

Den nya testskivan från Analogue productions verkar dock ha lite mer. Frågan är: hur är kvaliteten?

http://store.acousticsounds.com/browse_ ... e_ID=35532

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-23 14:40

Såg att den fanns på vinylbutiken för 419:-. Som hittat. :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-23 15:30

Acoustic Sounds tar 40$, som med dagens växelkurs är 261 kr. Köper man ett par skivor till så lär inte frakten bli så farlig per st.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-23 18:18

popedh skrev:Räkna på mellan 80 och 300 tusen för inspelning och mixning..
Skulle nog hamna mer åt 300 om ni´var inblandade, misstänker jag;)
Nja, det skall ju vridas på mindre rattar... inte förstöra det fina ljudet som spelas in :)
Skämt åsido, stort tack för svar.

Har du någon uppfattning om vad det kostar att göra/pressa/trycka ett gäng riktiga CD skivor?

Vad brukar sparas efter att en CD är gjord? Vilka band/ljudspår som sparas, efter/före mix eller bara det mastrade materialet.

//Michael

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 00:00

Nattlorden skrev:
popedh skrev:Suck.

Inget för din humor?

Joda... spräng gärna ns10or... men det finns en underton i det du säger som gör att du du verkar tro att studio blue är en studio utöver det vanliga...

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 00:06

Mich skrev:
popedh skrev:Räkna på mellan 80 och 300 tusen för inspelning och mixning..
Skulle nog hamna mer åt 300 om ni´var inblandade, misstänker jag;)
Nja, det skall ju vridas på mindre rattar... inte förstöra det fina ljudet som spelas in :)
Skämt åsido, stort tack för svar.

Har du någon uppfattning om vad det kostar att göra/pressa/trycka ett gäng riktiga CD skivor?

Vad brukar sparas efter att en CD är gjord? Vilka band/ljudspår som sparas, efter/före mix eller bara det mastrade materialet.

//Michael

Jadu hur många ska ni trycka, å vad för booklet?
2000ex med 4 sid bok 4+1 och jewelbox, inlay 1+0, ca 15 000:- moms

Allt sparas..

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-24 00:07

popedh skrev:
Nattlorden skrev:

Inget för din humor?

Joda... spräng gärna ns10or... men det finns en underton i det du säger som gör att du du verkar tro att studio blue är en studio utöver det vanliga...

Den är i världsklass för många här främst beroende på monitorsystemet.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-24 00:11

Observera - ännu har ingen diskuterat vad för (säljbar) musik som skall ligga på skivan :-) :-) :-)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 00:14

Lust skrev:
popedh skrev:
Nattlorden skrev:

Inget för din humor?

Bara skrattar... Jag säger inget om monitorsystemet det är säkert superbra...... har IÖ gjort det så tvivlar jag inte alls...men det är ju inte allt om man säger så... världsklass... kom igen... de e ju skrattretande;)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-24 00:14

Koffe skrev:Observera - ännu har ingen diskuterat vad för (säljbar) musik som skall ligga på skivan :-) :-) :-)

Musik?

Det är väl ljudet som är viktigast! Och att det är "omastrat" också...

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 00:18

Jag tror att vi skulle behöva lägga ungefär 50 milj till för att kunna räknas som världklass;) Att bygga en sån studio kostar väl en runt 70 milj i dagens läge... Polar var en av dom..

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 00:20

popedh skrev:Jag tror att vi skulle behöva lägga ungefär 50 milj till för att kunna räknas som världklass;) Att bygga en sån studio kostar väl en runt 70 milj i dagens läge... Polar var en av dom mycket få ställena som kunde kalla sej världklass i Sverige..

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-24 00:29

popedh skrev:
Lust skrev:
popedh skrev:
Nattlorden skrev:

Inget för din humor?

Bara skrattar... Jag säger inget om monitorsystemet det är säkert superbra...... har IÖ gjort det så tvivlar jag inte alls...men det är ju inte allt om man säger så... världsklass... kom igen... de e ju skrattretande;)

Håller med, men jag har erfarit att många här på forumet har en viss övertro på monitorsystemet.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 00:31

Lust skrev:
popedh skrev:
Lust skrev:
popedh skrev:
Nattlorden skrev:

Inget för din humor?

Håller med, men jag har erfarit att många här på forumet har en viss övertro på monitorsystemet.

Hehe...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-24 00:33

Vad kör du helst med för burkar själv vid mix resp. mastring?

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 00:38

Har inget personligt emot studio blue, förutom det faktum att dom skapat en EGEN norm, rpt eller vad dom nu kallar den... och sen berättar dom, med stor stolthet att alla deras prylar minsann uppfyller deras egen norm.. oj..) wow vad dom måste kämpat..... Helt out, tycker jag;) (detta är bara saker jag hört från studiokollegor i STHM på sena krogkvällar, men dom svär på att det är sant)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 00:39

Lust skrev:Vad kör du helst med för burkar själv vid mix resp. mastring?

lyssning menar du?

Har Urei 811B i väggen som jag gillar som fan.. sen kör jag på Tannoyer å genelec.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-24 00:40

popedh skrev:Har inget personligt emot studio blue, förutom det faktum att dom skapat en EGEN norm, rpt eller vad dom nu kallar den... och sen berättar dom, med stor stolthet att alla deras prylar minsann uppfyller deras egen norm.. oj..) wow vad dom måste kämpat..... Helt out, tycker jag;) (detta är bara saker jag hört från studiokollegor i STHM på sena krogkvällar, men dom svär på att det är sant)

Det gäller att profilera sig...

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 00:45

Lust skrev:
popedh skrev:Har inget personligt emot studio blue, förutom det faktum att dom skapat en EGEN norm, rpt eller vad dom nu kallar den... och sen berättar dom, med stor stolthet att alla deras prylar minsann uppfyller deras egen norm.. oj..) wow vad dom måste kämpat..... Helt out, tycker jag;) (detta är bara saker jag hört från studiokollegor i STHM på sena krogkvällar, men dom svär på att det är sant)

Känner du till om det är sant? Först hittar man på en egen norm, å sen berättar man att studion minsann uppfyller en XXX norm, utan att förklara att det är nåt man hittat på själv...
hmm profilering.. visst... de e nog rätt smart...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-24 01:01

popedh skrev:
Lust skrev:

Känner du till om det är sant? Först hittar man på en egen norm, å sen berättar man att studion minsann uppfyller en XXX norm, utan att förklara att det är nåt man hittat på själv...

Jodå, det stämmer att de tagit fram en norm som de kallar för LTR.

" Spjutspetsforskning
Vi bedriver spjutspetsforskning inom musik, musikproduktion och inspelningsteknik!
Vare sig det handlar om akustisk kammarmusik, modern dansmusik eller hårdrock måste såväl musiken som musikproduktionen och inspelningstekniken samverka för önskvärt resultat. Vår spjutspetsforskning för att kartlägga dessa samband har bland annat resulterat i prestandanormen LTR, Linear Transient Response."

http://www.studioblue.se/forskning.html

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 02:39

Lust skrev:
popedh skrev:
Lust skrev:

Jodå, det stämmer att de tagit fram en norm som de kallar för LTR.

" Spjutspetsforskning
Vi bedriver spjutspetsforskning inom musik, musikproduktion och inspelningsteknik!
Vare sig det handlar om akustisk kammarmusik, modern dansmusik eller hårdrock måste såväl musiken som musikproduktionen och inspelningstekniken samverka för önskvärt resultat. Vår spjutspetsforskning för att kartlägga dessa samband har bland annat resulterat i prestandanormen LTR, Linear Transient Response."

http://www.studioblue.se/forskning.html

Gömmer mej under ett berg av , jag vet inte vad...
Skäms över att vara studioägare...

men jag får väl köpa ett Soundcraft spirit-bord med "spjutspetsteknik" för 5000:- dom brukar slänga ut dom från olika liveriggar nu:)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-24 02:55

popedh skrev:

lyssning menar du?

Har Urei 811B i väggen som jag gillar som fan.. sen kör jag på Tannoyer å genelec.

:D Det är ju lite skoj med din signatur för när vi hade närfältsmonitor diskussion sist så kom kom Shures SM serie på tal och ansågs väl av somliga som extremt usla i studio sammanhang, tex. att ta upp elgittarr med :D. Bara bra för livebruk men ajja i studion tror jag ofta sägs när dom avfärdas i hififorum... av folk som givetvis vill att ljudet man avnjuter hemma skall låta så live som möjligt hehe... :) Vilka Tannoyer har ni? Vet du det?

Jag är inte så säker på att jag skulle vilja köpa en "Faktiskt records" platta. Jag har en hel del sk. audiofil plattor, både V.A - skivor och fullängdare av en och samma artist. Det finns tex. inte en enda skiva i Linn records svängiga katalog som jag gillar, fåeller knappt nån Opus3 platta. Eric Bibb är ju inte precis Lightning Hopkins eller Tony Mcphee. Det enda jag kan tänka mig är som nämnts att pröjsa för att få släppa sånt som redan nu släpps ynkligt sopigt mastrat och hoptryckt.

Faktiskt är ju inget coolt skivbolags namn heller, inte som tex, electra, stax, esp eller motown... 8)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 03:06

På deras hemsida står det att dom testat olika soters lödten för att finna det bästa resultatet.... försår utan att tvekan att ni här på faktiskt har stor respekt för dom...

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 03:10

matereo skrev:
popedh skrev:

lyssning menar du?

:D Det är ju lite skoj med din signatur för när vi hade närfältsmonitor diskussion sist så kom kom Shures SM serie på tal och ansågs väl av somliga som extremt usla i studio sammanhang, tex. att ta upp elgittarr med :D. Bara bra för livebruk men ajja i studion tror jag ofta sägs när dom avfärdas i hififorum... av folk som givetvis vill att ljudet man avnjuter hemma skall låta så live som möjligt hehe... :) Vilka Tannoyer har ni? Vet du det?

Jag är inte så säker på att jag skulle vilja köpa en "Faktiskt records" platta. Jag har en hel del sk. audiofil plattor, både V.A - skivor och fullängdare av en och samma artist. Det finns tex. inte en enda skiva i Linn records svängiga katalog som jag gillar, fåeller knappt nån Opus3 platta. Eric Bibb är ju inte precis Lightning Hopkins eller Tony Mcphee. Det enda jag kan tänka mig är som nämnts att pröjsa för att få släppa sånt som redan nu släpps ynkligt sopigt mastrat och hoptryckt.

Faktiskt är ju inget coolt skivbolags namn heller, inte som tex, electra, stax, esp eller motown... 8)

Vi har Tannoy DTM8 liggande på vårat Harrisonbord... Inget är mer "äkta" än att ta upp en gitarrföstärkare med 2 sm57 i 45 graders vinkel, med den ena mitt fram mot membarnet å den andra 45 grader neråtlutad.. sen blandar man bara 50/50

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-24 03:52

popedh skrev:Inget är mer "äkta" än att ta upp en gitarrföstärkare med 2 sm57 i 45 graders vinkel, med den ena mitt fram mot membarnet å den andra 45 grader neråtlutad.. sen blandar man bara 50/50

Word! :D
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 03:55

Thomas_A skrev:En anna fråga för de vinylinbitna!

En gemensan god testskiva för vinyl som säljs för 250 SEK, exportpris 40 dollares?

300 ex pressade med HÖG kontroll/kvalitet, numrerade i pressordning etc. Med hög kvalitet menas; 1) god kvalitet på vinyl 2) god kontroll på pressning/avsvalning = minimal warping 3) god kontroll på centrering 4) god kontroll på pressordning/numrering.

250 x 300 = 75,000 SEK inkomst.

Vad kostar gravering + pressning av 300 ex?

På audiodisc tar de 1620:- per sida för gravering = 3500:-

Matriser? 2220:-

Pressning (300 ex) 10.44 st = 3132:-?

Konvolut etiketter mm kanske 10:- till per platta = 3000:-

Prislistan är från 2005...

Under 20,000:- för 300 plattor, är det så billigt????

Studiotid ej medräknad. Testskiva behöver dock EJ vara musik, utan enklare testsignaler och mer eller mindre svåra musiksnuttar (trummor, virvel, röst). Testsignaler, med svep, fasta frekvenser, sågtand, fyrkant, lågbas, dynamik, VTA/SRA test, spårning mm.

Inget svenskt företag som är intresserade av detta? Eller är det dömt att misslyckas ekonomiskt?

T

Trodde audiodisc lagt ner... men jaja.. kör på övertid.. om en timme e jag väck;)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-24 04:23

Jag fattar verkligen inte vitsen med plattor som enbart är producerade för att testa olika parametrar som massor av bra musik på skiva redan kan stå som referens för... om man nu måste.

Det kunde dock vara kul med endel fler svenska artister på Lp och då gärna sån där som väger som hamburgare, typ 120 och 180 grams av jungfru vinyl. Främst därför att dom som ej är av återvunnen vinyl påstås hålla längre.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-24 07:17

matereo skrev:Jag fattar verkligen inte vitsen med plattor som enbart är producerade för att testa olika parametrar som massor av bra musik på skiva redan kan stå som referens för... om man nu måste.

Det kunde dock vara kul med endel fler svenska artister på Lp och då gärna sån där som väger som hamburgare, typ 120 och 180 grams av jungfru vinyl. Främst därför att dom som ej är av återvunnen vinyl påstås hålla längre.

Well det är svårt att veta vad man ska justera om bara har musik. Med testsignaler kan man optimera sina inställningar av pickupen.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-07-24 08:50

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi