Mp3 är bättre än Wav

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-01 01:04

Jag misstänker att Koffe kommer att lida av en baksmälla imorgon. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-01 01:08

Koffe skrev:Johan_Lindroos, du kan ju inte neka till att Morello inlägg i tråden har varit både inskränkta, korkade och arroganta. Ungefär som de brukar vara alltså. Men det kan du nog - neka till det alltså - efter som du inte heller behöver läsa artikeln för att säga - "att det är felaktiga slutsatser".

Det intressanta är att ni båda har rätt i sak - det tror jag dessutom att de flesta som har skrivit i tråden håller med mej om. Men om jag skall göra som du och plocka ut några ord och fraser - "fildelningspöbel", "alla vid sina sinnens fulla bruk", "minst sagt nonsens", "tycker hela tråden luktar lite suspekt", "låtsasdebatten om ingenting", "per definition sämre", "trallgökar". Här har du problemet med tråden och varför det är lite svårt att få diskussionen att handla om varför det kan uppfattas som "bättre" efter en (förmodligen) ohörbar encoding.

Det går inte att diskutera när deltagare med avvikande mening kallas för pöbel eller inte är vid sina sinnens fulla bruk. Men deras uppfattning är nonsen och det är suspekt bara att dryfta frågan. När det görs är det en låsasdebatt och självaste definitionsrätten av orden förbehålls en uppfattning. Dessutom riskerar man att få epitetet trallgök (vad nu det är - det låter som något som någon säger i en pilsnerfilm).

Johan_Lindroos, du silar mygg och sväljer kameler. Men det är väl kanske inte så förvånade med tanke på att du läser selektivt och inte behöver veta vad du pratar om för att hävda felaktiga slutsatser.

Förlåt för det här inlägget Martin. Jag tackar för dina utmärkta insatser i tråden men det här behövde sägas. Jag föreslår att du låser tråden. Ämnet är uppenbarligen så känsligt att det medvetet måste tystas och saboteras.

Koffe, skillnaden mellan Morellos och Philips inlägg är att Morellos inlägg inte innehåller persoangrepp.

Jag finner detta som du skrivit extra tråkigt; "Men det är väl kanske inte så förvånade med tanke på att du läser selektivt och inte behöver veta vad du pratar om för att hävda felaktiga slutsatser."
Jag uppfattar det som att du påtar dig rollen som någon slags domare att jag hävdat något felaktigt, och att jag inte vet vad jag pratar om. Eller har jag uppfattat dig fel? Du får gärna förklara. Gärna på ett snällt och sakligt sätt tack.

Jag ser ingen anledning att förolämpa dig, läsare kan annars läsa svart på vitt och bilda sig sin egen uppfattning om vad de tycker om vad du skrivit.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Mp3 är bättre än Wav

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-01 01:11

För att återgå till ämnet, vi skulle kunna vända på det och istället fråga oss:

Kan vi vara överens om att PCM är bättre än MPEG-1 Layer III?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-01 01:13

Koffe skrev:Morello - Jag önskar dej en ful fru, elaka barn och olycka i affärer.

ojj dessa saker för att Morello säger det uppenbara, kan du inte posta en MP3 som du tycker låter bättre än orginalet så ska jag se hur de olika medierna skiljer sig? Oavsett låt så kan jag nog få tag på orginalet om du anger album/låt.

Vad är det som du tyckt varit bättre med MP3an?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-01 01:14

Konstig tråd, vad finns det igentligen att diskutera? Om någon tycker mp3 låter bättre än original så är det ju någonting subjektivt och sånt går ju inte att diskutera. Det är ju subjektivt. Upp till var och en att tycka vad dom vill om detta !
NN

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 01:21

alltså det är ju som att tycka att en nerskalad bild skulle se bättre ut än det originella hdmaterialet

eller som att spela in en dvd på video...

jag tycker det är fånigt att ens diskutera...visst skillnaderna är inte stora men dom är ofrånkomliga

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-01 01:25

Ja men jag har full förståelse för att de finns folk som tycker mp3 låter bättre än original. Främst personer som är yngre och inte är van med att köpa musik i "oförstört" format. Inte så värst underligt det inte, mest tragiskt :wink:
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-01 01:41

Denna tråden påvisar en sak i alla fall. Har man inget att tjafsa och bråka om så skaffar man sig det .. :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-01 01:46

Mayro jobbar över idag!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-01 01:49

Johan_Lindroos skrev:Mayro jobbar över idag!

Nope.. Har bara inte lust att natta ännu.. :wink: Så ett o annat glatt inlägg kan man ju bidra med då..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-01 02:09

Morello: Jag försäkrar dej att jag är fullständigt nykter och vid mina sinnens fulla bruk. Jag noterar också att du inte kunde låta bli att ge mej en gliring i Vad skulle du vilja få testat av LTS?- tråden. Jag väljer att inte besvara den. Hur är det med den egna onykterheten förresten?

Johan_Lindroos: Närå Johan - det var du som sa att du inte hade läst artikeln - men du kunde ändå tycka till om slutsatsen. Därav min kommentar om selektivt läsande - det ligger nära till hands att du läst även denna tråd - minst sagt valhänt. Särskilt som du, så uppenbart, missat vad Morello skrivit. Om jag skall sätta mej till doms över något du skrivit i tråden så är det ditt påstående att Morellos inlägg inte skulle ha innehållit personangrepp. Skillnaden är - i bästa fall - hårfin.

Lazyworm: Jag föreslår - i all vänlighet - att du går tillbaka och läser tråden. Om jag får ta mej friheten att citera mej själv (och min egen uppfattning i frågan) ur ett tidigare inlägg.
Koffe skrev:[...]Mitt inställning är nog snarast att det är svårt att skilja mellan en (välgjord) mp3:a och en "original"- wav. I det ligger ju att jag inte uppfattar vare sig encodat eller oencodat som bättre. [...] Däremot har jag varit med om att jag i vissa och enkla/billiga komponenter (inte i mp3-spelare eller SB3:an faktiskt) har upplevt Mp3:an som "bättre" - alltså mer lättlyssnad eller trevligare. Varför vet jag inte. Jag har lekmanna-gissat på att förenklingen av signalen på något vis skulle ha skapat bättre arbetsförutsättningar för DAC:en eller någon led i förstärkningen. Detta var bla tydligt på mitt gamla SoundBlaster MP3+ USB External för 500 sek som jag körde till min förra laptop. Samma sak med det inbyggda ljudkortet i en annan gamla jobb-laptop från Dell. Men det kan mycket väl ha varit i mitt huvud. [...]

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-01 02:50

Koffe skrev:...

Johan_Lindroos: Närå Johan - det var du som sa att du inte hade läst artikeln - men du kunde ändå tycka till om slutsatsen. Därav min kommentar om selektivt läsande - det ligger nära till hands att du läst även denna tråd - minst sagt valhänt. Särskilt som du, så uppenbart, missat vad Morello skrivit. Om jag skall sätta mej till doms över något du skrivit i tråden så är det ditt påstående att Morellos inlägg inte skulle ha innehållit personangrepp. Skillnaden är - i bästa fall - hårfin.

...

Koffe, jag jobbar med ljudkodare. Jag får dra vilka slutsatser jag vill, oavsett om jag läst någon artikel eller inte (det är en fri rättighet, oavsett ämne). Jag tycker det är obetönksamt av dig att dissa mig för att jag inte ämnar läsa någon persons uppenbara felaktigheter. För mig är sådant detsamma som tidsslöseri.

Jag tänker inte diskutera med dig vad du vill kalla för personangrepp eller inte, du har redan skämt ut dig rejält i det avseendet.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-01 08:54

Måste säga att det låter orimligt att det skulle låta lika bra eller bättre med snålkodat (roligt namn :) ) material. Har upplevelsen att det i de flesta fall låter sämre i min anläggning.

Att någon upplever det låta lika bra eller bättre kan kanske bero på typ av musik, deras avlyssningsutrustning eller omgivning.

Jag har förstått (genom att läsa andra trådar) att skivindustrin ofta "komprimerar" en från början mycket dynamisk signal till något som skall "passa" bilradio mm. Då kanske det i vissa fall inte blir så stor skillnad ifall man komprimerar ytterligare en gång. Tänker jag kanske helt fel här?

Jag har börjat lyssna allt mer på DVD musik (DVD koncerter) när jag har finlyssning. Jag upplever ofta ljudet som bättre och mer "naturtroget". Iofs arbetar då 5 högtalare i stället för 2. Vet inte hur komprimerade dagens DTS signaler är men jag upplever det "ostressat". Med BluRay eller DVD HD så finns väl förutsättningar för nya ljudformat där signalen blir i princip helt okomprimerad

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-01 10:44

Det gick tydligen inte att hålla sig till ämnet (med undantag för sista inlägget) så Tesla får sätta ner foten.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi