vad har du för kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-03 13:25

Bild
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-03 14:12

Mellan CD och förstärkare naims signalkabel med DIN-kontakter, som följde med. Till/från de andra apparaterna helt vanlig s k lakritskabel med DIN i ena ändan och phono/RCA i andra, såna som fanns förr. Mellan förstärkare och högtalare Supra Classic, isärdragen och tvinnad löst kring sig själv för att få de elektriska egenskaper min naimstärkare påstås kräva. Tips från Julian Vereker himself, naims skapare. Jag har ett par naim NACA5 högtalarkabel i garderoben, men de är för korta, fula och stela för att jag ska vilja använda dem.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-03 14:31

Jag kör lts-kabeln till frontarna,2 kardelig ekk till basarna & INO mellankabel.Varför? Jo för det låter bra.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-03 15:00

Har vanliga skitbilliga kablar mellan apparaterna och någon 30 kr meter kabel till högtalarna. Någon gång blir det att fixa EKK och RG62, inte för jag nog kommer höra någon skillnad, utan mest för att optimera anläggningen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-03 15:03

En undran...Vad är det som gör att all diskussion om just kablar skapar så mycket debatt, många trådar i ämnet, samt att det väcker så mycket hos alla??? :?

Jag tror att det beror på att det är just "ormolja" med dyrkablar! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-03 15:05

Nefilim skrev:En undran...Vad är det som gör att all diskussion om just kablar skapar så mycket debatt, många trådar i ämnet, samt att det väcker så mycket hos alla??? :?

Det beror väl på att alla seriösa tester visar en sak medans det många påstår är något helt annat.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-03 15:07

subjektivisten skrev:
Nefilim skrev:En undran...Vad är det som gör att all diskussion om just kablar skapar så mycket debatt, många trådar i ämnet, samt att det väcker så mycket hos alla??? :?

Det beror väl på att alla seriösa tester visar en sak medans det många påstår är något helt annat.

Ungefär som skolmedicinen kontra homeopati då kanske??
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-03 15:12

Jag tror att det beror på att det är just "ormolja" med dyrkablar! :wink:

Ja att så få ser att branschen är full av bondfångare som säljer allt från shakti-stenar ock träklossar (xindaks träklossar) att lyfta upp kablarna från golvet med! 8O till relativt vanlig sladd inslagen på olika vis. En RG62 eller EKK inslagen i något bevisligt aukustiskt dämpande och vibrationshämmende material borde kunna slå världen med häpnad.

Glömde säga att jag även har endel EKK ledad hemmafixad signalkabel, både med och utan skärm.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-03 15:18

mapem skrev:Mellan CD och förstärkare naims signalkabel med DIN-kontakter, som följde med. Till/från de andra apparaterna helt vanlig s k lakritskabel med DIN i ena ändan och phono/RCA i andra, såna som fanns förr. Mellan förstärkare och högtalare Supra Classic, isärdragen och tvinnad löst kring sig själv för att få de elektriska egenskaper min naimstärkare påstås kräva. Tips från Julian Vereker himself, naims skapare. Jag har ett par naim NACA5 högtalarkabel i garderoben, men de är för korta, fula och stela för att jag ska vilja använda dem.

Har dom ännu inte fått stil på stabilitetsproblemen i slutstegen? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2007-08-03 15:20

Högtalarkabel: TaraLabs Air1
Signalkablar: TaraLabs Air3, MarcusCables Black Silver + någon kinakabel. Bara XLR

Strömsnokar från Signalcables.

Har visst en coaxial också: TaraLabs Air någonting.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-03 15:29

Pinnick skrev:25 m EKK
20 m ekua
11 m rg62
+ nån stump med lakritssnöre
digitalkablar, optiska, finns det några också
samt 10 m clasohlson75 ohm mellan Audigy2 och förförstärkare

edit: Det är lite lustigt. Jag hade förtennade (tror jag) banankontakter av fabrikat LINN på EKK-kabel. När jag klippte bort kontakterna så lät det bättre sen tyckte jag. Ljudet blev renare, mindre mojsigt och "fett" och lät bättre. Det var iofs lite beläggning på kontakterna. Men jag är säker på att det blev skillnad. Undrar om det var fabrikatet LINN, lödningen, beläggningen eller kontakternas elektriska egenskaper som gav skillnaden.

Det beror kanske på att Linnkontakterna färgar/försämrar ljudet, men troligen är det placebo.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-03 16:31

paa skrev:
phon skrev:Är det någon annan här som provat SydVäst Pulsatron XXL?

Låter som häftigaste kabeln! Måste testas, vem är det som säljer, Billebro?

:lol: :lol: :lol:

Jag tror den kan finnas på Mekonomen kanske? Den till startmotorn då .... :D

SydVäst ...NordOst ....FarEast ...ByWest ...finns det fler kabelsorter? 8)

Jag kör med isolerad koppartråd, med en eller flera kardeler.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-03 17:07

Har ingen testat att köpa rensilver hos typ guldfynd. Det gjorde min granne och skapade rätt läckra signalkablar av. Enkelt och billigt 1,2m 0,8 kostade runt en hunka trora jag. En färdig silverkabel kostar väl 3-4papp. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-03 19:36

Morello skrev:
Har dom ännu inte fått stil på stabilitetsproblemen i slutstegen? 8O

Har för mig att Naim(av någon anledning) vill undvika ett konventionellt lågpassfilter på utgången o därför låter högtalarkabeln utgöra dito.

Detta kräver då att kabeln är c:a 5-6m lång o har ett antal m.m. mellan kardelerna. Hur mapem:s tillvägagångssätt att tvinna sin kabel skulle få induktansen att öka(om det är detta som Naim eftersträvar ?) förstår jag dock inte ? :oops:

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2007-08-03 22:11

ryst skrev:Högtalarkabel: TaraLabs Air1
Signalkablar: TaraLabs Air3, MarcusCables Black Silver + någon kinakabel. Bara XLR

Strömsnokar från Signalcables.

Har visst en coaxial också: TaraLabs Air någonting.

8O
Det är en förmögenhet i kablar det där (TaraLabs Air1 - 25000kr!) :wink:.

Mina kablar:

Högtalare:
EKKJ 4x2,5
IXOS XHS 806 2x4,2 (ligger i kartong till förmån för EKKJ)

Signalkablar:
Supra EFF-ISL (CD -> förstärkare)
Nån 3m IXOS 3.5mm -> 2xRCA (dator -> förstärkare)
Okänd 5m kabel som suttit i en bilstereo (DVD -> förstärkare)

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-03 22:22

Måste säga att jag är förvånad över hur lite många här bryr sig.

Typ:

Tja, det var väl någon startmotorkabel från Ica...
Tja, det viktigaste för mig är att det är den billigaste som finns, sen spelar det ingen roll vad den gör för min anläggning.
Tja, jag har aldrig provat någon bättre kabel för det är ingen skillnad på kablar.

Tar ni inte er hobby seriösare än så ???
Det verkar viktigare för många VART man köpt sin kabel, och sedan göra en stor sak av det, än vad kabeln verkligen har för inverkan på sin anläggning och hur det påverkar ljudet.

Och ändå ska man få bannor från dessa personer för att man betalt mer än 2000:- för en kabel, och till på köpet bli ifrågasatt om man är klok i huvudet.
Skäms på er.
Skaffa riktiga erfarenheter först och diskutera sedan.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-03 22:28

eku från Clas Ohlson (1,5 m till varje högtalare). Har testat alla möjliga kablar och jag hör ingen skillnad. Men jag hör säkert kasst (har inte testat hörseln på åratal.)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-03 22:28

Skäms :lol: ? Jag har och har haft allsköns dyr-kablar, men den manin är över nu. :D
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-03 22:28

Hedlund skrev:Tar ni inte er hobby seriösare än så ???

Det är väl det vi gör? Att inte lägga massa pengar på saker som inte gör någon skillnad, mer än kostar massa och kanske ser snyggare ut.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-03 22:31

subjektivisten skrev:
Hedlund skrev:Tar ni inte er hobby seriösare än så ???

Det är väl det vi gör? Att inte lägga massa pengar på saker som inte gör någon skillnad, mer än kostar massa och kanske ser snyggare ut.

Hur vet du det ?
Så som jag lärt känna dig har du aldrig ägt en dyrare kabel, och ändå ska du ha en massa åsikter om dom...

Du kan väl rabbla vilka "fina" och dyra kablar du testat så vi får veta vilken kredibilitet dina åsikter har...

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-03 22:51

Ok, ska vi köra din kabel mot min i en blindtest? :)

Användarvisningsbild
The_Dude

Inläggav The_Dude » 2007-08-03 22:51

Signalkablar från Synergistic Research, deras nya Tesla serie. Jag har den billigaste modellen X-4. Som högtalarkabel använder jag Synergistic Research Resolution Reference, en riktig tjockis!! som är lite stel av sig :D . Strömkablar från Supra, med dess nätfilter.

Måste säga att det blev mer av allt sen Synergistic kablarna kopplades in, mer kropp och allt låter mer naturligt och framför allt så upplevs 3D-ljudet klart djupare. Ljudet stannar kvar längre och spelar ut mer i bakgrunden, detta ökar närvarokänslan väldigt mycket.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-03 22:54

Hedlund skrev:Hur vet du det ?
Så som jag lärt känna dig har du aldrig ägt en dyrare kabel, och ändå ska du ha en massa åsikter om dom...

En historielärare behöver inte ha varit med under första världskriget för kunna undervisa i det. Jag förlitar mig på alla tester som Öhman och andra gjort. Det finns ca 23456 grejer som jag anser är viktigare än pyssla med kablar.
En fråga till dig, brukar du köpa olika utgåvor på skivor och se vilken som är bäst?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-03 22:57

nilsviktor skrev:Ok, ska vi köra din kabel mot min i en blindtest? :)

Eftersom du skrev detta efter mitt inlägg så antar jag att du menar att det är mig du vill blindtesta nilsviktor, eller ???

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-03 22:59

Så här långt fungerade redovisningen av medlemmarnas kablage, innan (med tanke på ovanstående inlägg), debatten börjar här också? :)

Själv använder jag f.n. följande kabel till högtalarna; QED Silver Anniversary XT
Anledning; jag vill gärna tro på att testutlåtandet är sant, vilket är egenskaper jag eftersträvar. :oops:

Citat från test (avreview.co):

"The result is a fine cable with a fast, tight bass and a timely eager presentation that enhanced the music without giving the impression of adding that effect on its own. It displayed an impressive resolve of micro dynamics, the level differences between notes, and a sense of poise ..."

Jag bytte nyligen samtliga signalledningar till nya billiga kopparledningar som jag hittade på ett loppis för 25kr/st.
:D

Jag fick annars ett tips om att (billiga) ledningar för bredband skulle fungera mycket bra. Skall väl testa detta framöver.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-03 23:03

Hedlund skrev:
nilsviktor skrev:Ok, ska vi köra din kabel mot min i en blindtest? :)

Eftersom du skrev detta efter mitt inlägg så antar jag att du menar att det är mig du vill blindtesta nilsviktor, eller ???
Jepp, men mest på skoj.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-03 23:04

Är inte livet underbart. :)

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-03 23:07

subjektivisten skrev:
Hedlund skrev:Hur vet du det ?

En historielärare behöver inte ha varit med under första världskriget för kunna undervisa i det. Jag förlitar mig på alla tester som Öhman och andra gjort. Det finns ca 23456 grejer som jag anser är viktigare än pyssla med kablar.
En fråga till dig, brukar du köpa olika utgåvor på skivor och se vilken som är bäst?

Nej det är sant. En historielärare kan säkert undervisa om första världskriget, men tänk om Fritz som verkligen var med kommer och säger att, nä så var det inte. Detta var det som hände för jag var där...
Vad ger du din historielärare för kredibilitet då, jämfört med Fritz ?

Håller med om att det finns mycket som är viktigare än kablar, men då är det ännu märkligere att du ger dig in i diskussioner och har åsikter om dom. Tycker du inte att det är viktigt ska du helst inte diskutera det.
Öhman är mycket, mycket duktig och kunnig, men man KAN ha andra erfarenheter och kunskaper än vad han har, så än en gång.
Skaffa dina egna och diskutera utifrån det du själv vet.
Skall någon försvara Öhmans kunskaper så är det han själv, inte du.

Nej, jag brukar inte köpa flera utgåvor för att se vilken som är bäst.
Jag köper den musik jag gillar, och skulle jag se en rekommendation om en viss inspelning så kanske jag tar den skivan istället.
Brukar du köpa flera olika utgåvor av samma inspelning ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-03 23:43

Hedlund skrev:Öhman är mycket, mycket duktig och kunnig, men man KAN ha andra erfarenheter och kunskaper än vad han har, så än en gång.
Skaffa dina egna och diskutera utifrån det du själv vet.

Inte intresserad av det. Det är, för mig, lika intresserad jag är att kolla om jorden verkligen är rund (oval). Det är ju inte bara från Öhman vi har detta. Tills den dagen någon kan visa under blindtester dessa enorma skillnader så känns det meningslöst.
Var det inte du som skulle bjuda in för ett blindtest mellan olika strömkablar? Vad hände med det?

Hedlund skrev:Nej, jag brukar inte köpa flera utgåvor för att se vilken som är bäst.
Jag köper den musik jag gillar, och skulle jag se en rekommendation om en viss inspelning så kanske jag tar den skivan istället.
Brukar du köpa flera olika utgåvor av samma inspelning ?

Såklart jag gör det, varför gör inte du det? Det är många gånger enorma skillnader mellan olika utgåvor ju. 8O
Varför inte göra ett test. Jag tar två olika utgåvor och gör MP3 filer av det så tar du två olika kablar, en vanlig "följa med apparat" kabel på 0,6 m och någon dyring du har, så spelat du in från samma låt och lägger upp. Vad sägs?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-03 23:53

Jae ni pöjka ?

Det ryktas om bättre väder har jag hört ! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi