Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:En undran...Vad är det som gör att all diskussion om just kablar skapar så mycket debatt, många trådar i ämnet, samt att det väcker så mycket hos alla???
subjektivisten skrev:Nefilim skrev:En undran...Vad är det som gör att all diskussion om just kablar skapar så mycket debatt, många trådar i ämnet, samt att det väcker så mycket hos alla???
Det beror väl på att alla seriösa tester visar en sak medans det många påstår är något helt annat.
Nefilim skrev:En undran...Vad är det som gör att all diskussion om just kablar skapar så mycket debatt, många trådar i ämnet, samt att det väcker så mycket hos alla???
Jag tror att det beror på att det är just "ormolja" med dyrkablar!
mapem skrev:Mellan CD och förstärkare naims signalkabel med DIN-kontakter, som följde med. Till/från de andra apparaterna helt vanlig s k lakritskabel med DIN i ena ändan och phono/RCA i andra, såna som fanns förr. Mellan förstärkare och högtalare Supra Classic, isärdragen och tvinnad löst kring sig själv för att få de elektriska egenskaper min naimstärkare påstås kräva. Tips från Julian Vereker himself, naims skapare. Jag har ett par naim NACA5 högtalarkabel i garderoben, men de är för korta, fula och stela för att jag ska vilja använda dem.
Pinnick skrev:25 m EKK
20 m ekua
11 m rg62
+ nån stump med lakritssnöre
digitalkablar, optiska, finns det några också
samt 10 m clasohlson75 ohm mellan Audigy2 och förförstärkare
edit: Det är lite lustigt. Jag hade förtennade (tror jag) banankontakter av fabrikat LINN på EKK-kabel. När jag klippte bort kontakterna så lät det bättre sen tyckte jag. Ljudet blev renare, mindre mojsigt och "fett" och lät bättre. Det var iofs lite beläggning på kontakterna. Men jag är säker på att det blev skillnad. Undrar om det var fabrikatet LINN, lödningen, beläggningen eller kontakternas elektriska egenskaper som gav skillnaden.
paa skrev:phon skrev:Är det någon annan här som provat SydVäst Pulsatron XXL?
Låter som häftigaste kabeln! Måste testas, vem är det som säljer, Billebro?
Har dom ännu inte fått stil på stabilitetsproblemen i slutstegen?![]()
ryst skrev:Högtalarkabel: TaraLabs Air1
Signalkablar: TaraLabs Air3, MarcusCables Black Silver + någon kinakabel. Bara XLR
Strömsnokar från Signalcables.
Har visst en coaxial också: TaraLabs Air någonting.
Hedlund skrev:Tar ni inte er hobby seriösare än så ???
subjektivisten skrev:Hedlund skrev:Tar ni inte er hobby seriösare än så ???
Det är väl det vi gör? Att inte lägga massa pengar på saker som inte gör någon skillnad, mer än kostar massa och kanske ser snyggare ut.
Hedlund skrev:Hur vet du det ?
Så som jag lärt känna dig har du aldrig ägt en dyrare kabel, och ändå ska du ha en massa åsikter om dom...
nilsviktor skrev:Ok, ska vi köra din kabel mot min i en blindtest?
Jepp, men mest på skoj.Hedlund skrev:nilsviktor skrev:Ok, ska vi köra din kabel mot min i en blindtest?
Eftersom du skrev detta efter mitt inlägg så antar jag att du menar att det är mig du vill blindtesta nilsviktor, eller ???
subjektivisten skrev:Hedlund skrev:Hur vet du det ?
Så som jag lärt känna dig har du aldrig ägt en dyrare kabel, och ändå ska du ha en massa åsikter om dom...
En historielärare behöver inte ha varit med under första världskriget för kunna undervisa i det. Jag förlitar mig på alla tester som Öhman och andra gjort. Det finns ca 23456 grejer som jag anser är viktigare än pyssla med kablar.
En fråga till dig, brukar du köpa olika utgåvor på skivor och se vilken som är bäst?
Hedlund skrev:Öhman är mycket, mycket duktig och kunnig, men man KAN ha andra erfarenheter och kunskaper än vad han har, så än en gång.
Skaffa dina egna och diskutera utifrån det du själv vet.
Hedlund skrev:Nej, jag brukar inte köpa flera utgåvor för att se vilken som är bäst.
Jag köper den musik jag gillar, och skulle jag se en rekommendation om en viss inspelning så kanske jag tar den skivan istället.
Brukar du köpa flera olika utgåvor av samma inspelning ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster