Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:subjektivisten skrev:Tänk om man lagt dessa pengar på skivor istället.
Tja, jag vet inte det... Dom flesta köper ju mest dålig musik i alla fall. Särskilt audiofiler. Jag har själv haft en sån period, som tack och lov bara varade något år.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:subjektivisten skrev:Tänk om man lagt dessa pengar på skivor istället.
Tja, jag vet inte det... Dom flesta köper ju mest dålig musik i alla fall. Särskilt audiofiler. Jag har själv haft en sån period, som tack och lov bara varade något år.
Håller med. Alla andra sköper skitdåliga skivor
/ B
guldfisk skrev:Vilket numeriskt intervall betyder "extremt få"?
Det finns en hel del musik jag vill köpa, men tycker att min samling som nu (efter cirka tre års mer aktivt intresse) omfattar 250 skivor börjar bli lite svåröverskådlig och allt i den är inte jättebra. Om det är den djupa upplevelsen vi hyllar kan man visst nöja sig med en mindre samling riktigt bra skivor (bra ljud eller bra musik enligt tycke och smak). Jakt på nya upplevelser eller samlande av upplevelser fordrar förstås att man skaffar fler skivor.
Det finns dolda värderingar inblandade här. Att någon är klandervärd för att denna har en 500k-anläggning och få skivor är inte självklart motiverat i sig. Det är skillnad mellan att han/hon inte kan ge en trovärdig förklaring till sina val och att man som kritiker helt enkelt har andra prioriteringar. Jag menar inte att de dolda värderingarna behöver vara fel i sak bara för att de är dolda eller omedvetna, men det underlättar om man försöker lyfta fram dem. De flesta åsikter och val inom hobbyerna hifi/musik/teknik tycker jag kan samsas bara man kan redogöra för deras grunder.
subjektivisten skrev:Jo, det håller jag med om att många audiofiler köper dålig musik. Eller rättare sagt, dom verkar köpa musik som är till för stereon istället för använda stereon till musik. Flera "kända" audiofiler i sverige har ju även extremt få skivor, men anläggningar för 500K till över 1 miljon. Man kan ju faktiskt undra varför man har anläggningen då.
subjektivisten skrev:Såklart får man ha precis som man vill. Dock undrar jag om verkligen musiken är i fokus om man lägger ner 500K på en anläggning men endast har 50-70 skivor. För mig verkar det mer som anläggningen är det primära istället för musiken. Och det är okej, men för mig är det tvärtom, att anläggningen är bara ett verktyg för kunna lyssna på musiken.
hajen1 skrev:Vilka " kända " audiofiler är det och hur många skivor har de? Bör väl till ett klargörande annars risk för att uttalandet betraktas som en vandringssägen! Därmed inte sagt att jag misstror dig men jag har en viss misstro mot den formen av svepande formuleringar.
Hedlund skrev:För mig, som förmodligen är i andra ändan, så är tekniken och utveckling av audioutrustning det viktigaste, och musiken är bara ett verktyg för att kunna verifiera resultatet.
Musik för mig är ett sätt att koppla av och ladda mina batterier då jag har ett ganska tufft jobb som kräver mycket av mig.
Spelar ingen större roll vad det är som spelas, bara jag gillar det.
Men ett absolut krav är att det låter så bra från anläggningen som bara möjligt.
Men ska man säga att något är viktigast och det som ger mig mest med min hobby så är det nyfikenheten att utveckla och testa elektonik och högtalare. Ett teknikfreak helt enkelt.
Bamsefar skrev:Så att rent kategoriskt säga att man inte gillar musik, utan själva anläggningen, bara för att man äger mindre än Y antal musikstycken är direkt felaktigt !
perstromgren skrev:Det finns en viss snobbism i att säga som subjektivisten gör (inte illa ment, s, du verkar helt ärlig!), att musiken är det viktiga. På samma sätt som att det finns en del ägare till fina bilar som påstår att deras bilar bara är till för att ta dem mellan a och b.
Bamsefar skrev:1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar.
2) Med 50 vanliga CD-skivor om ca 1h musik per CD-skiva ger mer än TVÅ dygns heltidslyssnande. Ingen lyssnar två dygn i sträck.
3) Ett mera normlat beteende torde vara att man har ett antal musik stycken som man föredrar, och lyssnar på mera frekvent.
4) Således kan man rensa bort alla de musikstycken som man aldrig använder - tar bara plats.
Således, att äga x antal musikstycken säger inte mer än att man har just x antal. Det kan vara så att man inte vill ha flera, och det kan vara så att man helt enkelt inte bryr sig för man är nöjd.
Bamsefar skrev:1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar.
Hedlund skrev:subjektivisten skrev:Såklart får man ha precis som man vill. Dock undrar jag om verkligen musiken är i fokus om man lägger ner 500K på en anläggning men endast har 50-70 skivor. För mig verkar det mer som anläggningen är det primära istället för musiken. Och det är okej, men för mig är det tvärtom, att anläggningen är bara ett verktyg för kunna lyssna på musiken.
Där slog du nog huvudet på spiken.
För mig, som förmodligen är i andra ändan, så är tekniken och utveckling av audioutrustning det viktigaste, och musiken är bara ett verktyg för att kunna verifiera resultatet.
Musik för mig är ett sätt att koppla av och ladda mina batterier då jag har ett ganska tufft jobb som kräver mycket av mig.
Spelar ingen större roll vad det är som spelas, bara jag gillar det.
Men ett absolut krav är att det låter så bra från anläggningen som bara möjligt.
Men ska man säga att något är viktigast och det som ger mig mest med min hobby så är det nyfikenheten att utveckla och testa elektonik och högtalare. Ett teknikfreak helt enkelt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster