Vad kabeltrådar egentligen handlar om

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 13:11

Jo, det håller jag med om att många audiofiler köper dålig musik. Eller rättare sagt, dom verkar köpa musik som är till för stereon istället för använda stereon till musik. Flera "kända" audiofiler i sverige har ju även extremt få skivor, men anläggningar för 500K till över 1 miljon. Man kan ju faktiskt undra varför man har anläggningen då.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-08 13:22

Max_Headroom skrev:
subjektivisten skrev:Tänk om man lagt dessa pengar på skivor istället.

Tja, jag vet inte det... Dom flesta köper ju mest dålig musik i alla fall. Särskilt audiofiler. Jag har själv haft en sån period, som tack och lov bara varade något år.

Håller med. Alla andra sköper skitdåliga skivor :-)

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-08 14:28

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:
subjektivisten skrev:Tänk om man lagt dessa pengar på skivor istället.

Tja, jag vet inte det... Dom flesta köper ju mest dålig musik i alla fall. Särskilt audiofiler. Jag har själv haft en sån period, som tack och lov bara varade något år.

Håller med. Alla andra sköper skitdåliga skivor :-)

/ B

:lol:
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-08-09 12:25

Jag sitter på staketet men slänger in en liten het potatis:

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,1136970,00.html

Jag vilar min väska för närvarande.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-09 13:20

Vilket numeriskt intervall betyder "extremt få"?

Det finns en hel del musik jag vill köpa, men tycker att min samling som nu (efter cirka tre års mer aktivt intresse) omfattar 250 skivor börjar bli lite svåröverskådlig och allt i den är inte jättebra. Om det är den djupa upplevelsen vi hyllar kan man visst nöja sig med en mindre samling riktigt bra skivor (bra ljud eller bra musik enligt tycke och smak). Jakt på nya upplevelser eller samlande av upplevelser fordrar förstås att man skaffar fler skivor.

Det finns dolda värderingar inblandade här. Att någon är klandervärd för att denna har en 500k-anläggning och få skivor är inte självklart motiverat i sig. Det är skillnad mellan att han/hon inte kan ge en trovärdig förklaring till sina val och att man som kritiker helt enkelt har andra prioriteringar. Jag menar inte att de dolda värderingarna behöver vara fel i sak bara för att de är dolda eller omedvetna, men det underlättar om man försöker lyfta fram dem. De flesta åsikter och val inom hobbyerna hifi/musik/teknik tycker jag kan samsas bara man kan redogöra för deras grunder.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-10 00:45

Jax !

Tankeväckande, tål att grunna på.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 01:23

guldfisk skrev:Vilket numeriskt intervall betyder "extremt få"?

Det finns en hel del musik jag vill köpa, men tycker att min samling som nu (efter cirka tre års mer aktivt intresse) omfattar 250 skivor börjar bli lite svåröverskådlig och allt i den är inte jättebra. Om det är den djupa upplevelsen vi hyllar kan man visst nöja sig med en mindre samling riktigt bra skivor (bra ljud eller bra musik enligt tycke och smak). Jakt på nya upplevelser eller samlande av upplevelser fordrar förstås att man skaffar fler skivor.

Det finns dolda värderingar inblandade här. Att någon är klandervärd för att denna har en 500k-anläggning och få skivor är inte självklart motiverat i sig. Det är skillnad mellan att han/hon inte kan ge en trovärdig förklaring till sina val och att man som kritiker helt enkelt har andra prioriteringar. Jag menar inte att de dolda värderingarna behöver vara fel i sak bara för att de är dolda eller omedvetna, men det underlättar om man försöker lyfta fram dem. De flesta åsikter och val inom hobbyerna hifi/musik/teknik tycker jag kan samsas bara man kan redogöra för deras grunder.

Såklart får man ha precis som man vill. Dock undrar jag om verkligen musiken är i fokus om man lägger ner 500K på en anläggning men endast har 50-70 skivor. För mig verkar det mer som anläggningen är det primära istället för musiken. Och det är okej, men för mig är det tvärtom, att anläggningen är bara ett verktyg för kunna lyssna på musiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2007-08-10 07:57

subjektivisten skrev:Jo, det håller jag med om att många audiofiler köper dålig musik. Eller rättare sagt, dom verkar köpa musik som är till för stereon istället för använda stereon till musik. Flera "kända" audiofiler i sverige har ju även extremt få skivor, men anläggningar för 500K till över 1 miljon. Man kan ju faktiskt undra varför man har anläggningen då.

Vilka " kända " audiofiler är det och hur många skivor har de? Bör väl till ett klargörande annars risk för att uttalandet betraktas som en vandringssägen! Därmed inte sagt att jag misstror dig men jag har en viss misstro mot den formen av svepande formuleringar.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-10 08:00

subjektivisten skrev:Såklart får man ha precis som man vill. Dock undrar jag om verkligen musiken är i fokus om man lägger ner 500K på en anläggning men endast har 50-70 skivor. För mig verkar det mer som anläggningen är det primära istället för musiken. Och det är okej, men för mig är det tvärtom, att anläggningen är bara ett verktyg för kunna lyssna på musiken.

Där slog du nog huvudet på spiken.
För mig, som förmodligen är i andra ändan, så är tekniken och utveckling av audioutrustning det viktigaste, och musiken är bara ett verktyg för att kunna verifiera resultatet.
Musik för mig är ett sätt att koppla av och ladda mina batterier då jag har ett ganska tufft jobb som kräver mycket av mig.
Spelar ingen större roll vad det är som spelas, bara jag gillar det.
Men ett absolut krav är att det låter så bra från anläggningen som bara möjligt.
Men ska man säga att något är viktigast och det som ger mig mest med min hobby så är det nyfikenheten att utveckla och testa elektonik och högtalare. Ett teknikfreak helt enkelt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 08:16

hajen1 skrev:Vilka " kända " audiofiler är det och hur många skivor har de? Bör väl till ett klargörande annars risk för att uttalandet betraktas som en vandringssägen! Därmed inte sagt att jag misstror dig men jag har en viss misstro mot den formen av svepande formuleringar.

NJa, vill inte gå ut med namn här. Tror jag gjorde det på hififorum en gång i tiden och det gillades inte av vissa. Går säkert att söka där om man vill veta. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 09:05

Hedlund skrev:För mig, som förmodligen är i andra ändan, så är tekniken och utveckling av audioutrustning det viktigaste, och musiken är bara ett verktyg för att kunna verifiera resultatet.
Musik för mig är ett sätt att koppla av och ladda mina batterier då jag har ett ganska tufft jobb som kräver mycket av mig.
Men ett absolut krav är att det låter så bra från anläggningen som bara möjligt.
Men ska man säga att något är viktigast och det som ger mig mest med min hobby så är det nyfikenheten att utveckla och testa elektonik och högtalare. Ett teknikfreak helt enkelt.

Modigt uttalande, på min ära!

Själv åker jag fram och tillbaka mellan lägren: ibland struntar jag i tekniken och badar i musiken, ibland blir det liksom tvärtom.

Det finns en viss snobbism i att säga som subjektivisten gör (inte illa ment, s, du verkar helt ärlig!), att musiken är det viktiga. På samma sätt som att det finns en del ägare till fina bilar som påstår att deras bilar bara är till för att ta dem mellan a och b. Fan tro't.

PS. Man kan förmodligen dra slutsatser i detta ämne genom att jämföra trafiken i teknik- respektive musikdelen av vårt forum! DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-08-10 09:22

Att kategorisera en person baserat på antalet ägda skivor (vare det CD eller andra mediaformat) är, i mina ögon, helt klart felaktigt.

1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar.

2) Med 50 vanliga CD-skivor om ca 1h musik per CD-skiva ger mer än TVÅ dygns heltidslyssnande. Ingen lyssnar två dygn i sträck.

3) Ett mera normlat beteende torde vara att man har ett antal musik stycken som man föredrar, och lyssnar på mera frekvent.

4) Således kan man rensa bort alla de musikstycken som man aldrig använder - tar bara plats.

Således, att äga x antal musikstycken säger inte mer än att man har just x antal. Det kan vara så att man inte vill ha flera, och det kan vara så att man helt enkelt inte bryr sig för man är nöjd.

Så att rent kategoriskt säga att man inte gillar musik, utan själva anläggningen, bara för att man äger mindre än Y antal musikstycken är direkt felaktigt !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 09:42

Bamsefar skrev:Så att rent kategoriskt säga att man inte gillar musik, utan själva anläggningen, bara för att man äger mindre än Y antal musikstycken är direkt felaktigt !

Jag håller med dig, men tycker ändå att det ligger något i det.

Om man behåller sina 50 favvoskivor, men ger bort eller säljer alla andra kontinuerligt, så skulle jag tycka att du har helt rätt, men jag har aldrig träffat något som är så strikt! Har du?

[ot]Jag skulle ibland önska att jag kunde göra det själv, jag har säkert över 100 skivor som jag aldrig lyssnar på men som "kan vara bra att ha" ifall någon av juniorerna behöver ett historiskt dokument, eller så...

Jag har åtminstone gjort så att jag sorterar ut de som inte får plats i min skivhylla och lägger undan. På det sättet blir det aldrig fler skivor än att de får plats vid lyssningsplatsen, även om det dräller in nya skivor hela tiden.[/ot]
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 09:44

perstromgren skrev:Det finns en viss snobbism i att säga som subjektivisten gör (inte illa ment, s, du verkar helt ärlig!), att musiken är det viktiga. På samma sätt som att det finns en del ägare till fina bilar som påstår att deras bilar bara är till för att ta dem mellan a och b.

Jag la ju även till att det var helt okej men att jag inte kan förstå det. :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-08-10 10:18

Bamsefar skrev:1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar.

Nja, visst kan man lyssna på flera stycken samtidigt, även om det kanske inte blir så njutbart. :-)

2) Med 50 vanliga CD-skivor om ca 1h musik per CD-skiva ger mer än TVÅ dygns heltidslyssnande. Ingen lyssnar två dygn i sträck.

Det är väl inget argument mot att äga fler än 50 skivor? De flesta här har väl mer än halva livet framför sig? Jag räknar med åtskilliga hundra trevliga musiklyssningstimmar innan jag tar ner skylten.

3) Ett mera normlat beteende torde vara att man har ett antal musik stycken som man föredrar, och lyssnar på mera frekvent.

Ett inte alls onormalt beteende är att man har massor av musik, låter samlingen växa hela tiden och lyssnar mera frekvent på både gamla och nya favoriter.

4) Således kan man rensa bort alla de musikstycken som man aldrig använder - tar bara plats.

Visst kan man rensa bort ointressanta skivor, men gillar man musik ersätter man dem oftast med nya. Däri ligger det roliga med all kulturkonsumtion - att ständigt upptäcka nya världar!

Således, att äga x antal musikstycken säger inte mer än att man har just x antal. Det kan vara så att man inte vill ha flera, och det kan vara så att man helt enkelt inte bryr sig för man är nöjd.

Så kan det vara! Ett högst relevant skäl att inte äga så många skivor är förstås också bristande ekonomiska resurser. Men frågan gällde varför vissa nöjer sig med något hundratal av de senaste i hifi-pressen hypade skivorna - samtidigt som de byter apparater och kopplar om bland kablarna i sina halvmiljonsanläggningar oftare än de köper skivor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-08-10 17:58

Pekka du är alltid lika klok :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-08-10 18:37

"1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar."

Har du sett meanmachines medlemssida? :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-10 18:49

landa skrev:"1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar."

Har du sett meanmachines medlemssida? :)

Jo, fast de står ju utomhus i gräset och är inte inkopplade har jag sett.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 19:30

Bamsefar skrev:1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar.

Du har bara en mun också så det betyder väl att det räcker men en maträtt hela livet ut då? :wink:

Håller mycket med Pekka, även om det såklart är okej att man använder musiken för sitt intresse över apparater. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-10 19:36

En av superkabelmakarna som jag känner väl, erbjöd jag en stilla lyssningskväll hemma hos mig, med osilloscop, men det avböjdes. :D

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-10 20:13

Hedlund skrev:
subjektivisten skrev:Såklart får man ha precis som man vill. Dock undrar jag om verkligen musiken är i fokus om man lägger ner 500K på en anläggning men endast har 50-70 skivor. För mig verkar det mer som anläggningen är det primära istället för musiken. Och det är okej, men för mig är det tvärtom, att anläggningen är bara ett verktyg för kunna lyssna på musiken.

Där slog du nog huvudet på spiken.
För mig, som förmodligen är i andra ändan, så är tekniken och utveckling av audioutrustning det viktigaste, och musiken är bara ett verktyg för att kunna verifiera resultatet.

Bra skrivet Hedlund,stämmer nästan exakt med mina åsikter.
Audiofilskivor med "dålig musik" har ett berättigande iallafall hos mig det är dom man tar framnär man gör något med anläggning,rum för att testa det hela med,låter dom bra så vet man att allt är som det ska,då vet man att det är inspelningarna på övriga skivor som stinker & då är det mycket lättare att acceptera,annars tror man att det är anläggningen & då är det risk för bytes karusell.För det är ju lite då & då man tycker det låter sunkigt,då lägger man på en "referens skiva" & jäklar vad det spelar.
vh Raimo

Föregående

Återgå till Generellt om hifi