Harryup skrev:Återigen ser jag en sammanblandning mellan någon annans mål och sina egna.
Source first diskuterar inte frekvensgång, dom diskuterar stampa-takten.
Om man är ute efter den enda parametern stampa-takten tydligt, så går det enkelt att dema att en LP12 faktiskt klarar det mycket bättre än många andra skivspelare, oavsett anledning till det.
Så har man förlorat den informationen så går den inte att återskapa.
Och då gäller inte någon eq som medel.
Hmm, faktiskt gillar jag nog "stampa-takten"-filosofin bättre än "först-är-viktigast".
"Stampa-takten" är så uppenbart en upplevd parameter. Den tar i sig inte ställning till vad som orsakar den, utan struntar i vad det är som spelar och mäter upplevelsen. Rätt juste egentligen.
Det är just när det kommer till förklaringarna till vad det beror på som jag har problem, speciellt då med "först-är-viktigast". Såvitt jag förstår, men jag förstår ju knappast allt, så brukar man inte göra stampa-takten-testerna blint? I sådana fall kan man inte uttala sig om orsaken. Skillnaden mellan systemen är inte bara skivspelarna, utan även demonstratören som står bredvid och stampar takten (?).
Så, all respekt för att jämföra skivspelare. Det är utmärkt att använda renodlar perceptuella termer för att beskriva de upplevda skillnaderna. Det är däremot inte vettigt att uttala sig om de isolerade orsakerna till skillnaderna utan att undersöka dem isolerat.