Richard skrev:Jag försöker, mer och mer, lyssna på ungefär uppskattad nivå som framträdandet i verkligheten är. Dvs. lyssnar jag på en sångare med piano ( som jag vet hur starkt det är i verkligen, ungefär,) så spelar jag lika starkt på stereon.
Med rockmusik blir det svårare, egentligen tror jag att det är trevligt att avlyssna denna musik på en väldigt hög nivå, typ, live-pa nivå, då det är mycket högt ( alltför högt?). De flesta hemmagrejor klarar dock inte denna volym.
Lika starkt som i verkligenheten kan ju variera väldeliga även för en pianist som sjunger. Det är i varje fall något helt annat att lyssna på t.ex. Tommy Körberg och Stefan Nilsson helt utan PA än med. Det lät fantastisk bra utan PA i den lokal jag hörde dem för många år sedan. Det verkar härja någon slags "spela starkt sjuka" på många håll. Det måste inte förstärkas till varje pris. Rockmusik utan PA låter i mina öron behagligare än med PA. Ska det sjungas blir det förstås ett måste i de sammanhangen men att förstärka trumsetet i smålokaler är att överdriva.