Lyssningsnivå?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-02 19:36

Richard skrev:Jag försöker, mer och mer, lyssna på ungefär uppskattad nivå som framträdandet i verkligheten är. Dvs. lyssnar jag på en sångare med piano ( som jag vet hur starkt det är i verkligen, ungefär,) så spelar jag lika starkt på stereon.

Med rockmusik blir det svårare, egentligen tror jag att det är trevligt att avlyssna denna musik på en väldigt hög nivå, typ, live-pa nivå, då det är mycket högt ( alltför högt?). De flesta hemmagrejor klarar dock inte denna volym.

Lika starkt som i verkligenheten kan ju variera väldeliga även för en pianist som sjunger. Det är i varje fall något helt annat att lyssna på t.ex. Tommy Körberg och Stefan Nilsson helt utan PA än med. Det lät fantastisk bra utan PA i den lokal jag hörde dem för många år sedan. Det verkar härja någon slags "spela starkt sjuka" på många håll. Det måste inte förstärkas till varje pris. Rockmusik utan PA låter i mina öron behagligare än med PA. Ska det sjungas blir det förstås ett måste i de sammanhangen men att förstärka trumsetet i smålokaler är att överdriva.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-02 19:43

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Jag försöker, mer och mer, lyssna på ungefär uppskattad nivå som framträdandet i verkligheten är. Dvs. lyssnar jag på en sångare med piano ( som jag vet hur starkt det är i verkligen, ungefär,) så spelar jag lika starkt på stereon.

Med rockmusik blir det svårare, egentligen tror jag att det är trevligt att avlyssna denna musik på en väldigt hög nivå, typ, live-pa nivå, då det är mycket högt ( alltför högt?). De flesta hemmagrejor klarar dock inte denna volym.

Lika starkt som i verkligenheten kan ju variera väldeliga även för en pianist som sjunger. Det är i varje fall något helt annat att lyssna på t.ex. Tommy Körberg och Stefan Nilsson helt utan PA än med. Det lät fantastisk bra utan PA i den lokal jag hörde dem för många år sedan. Det verkar härja någon slags "spela starkt sjuka" på många håll. Det måste inte förstärkas till varje pris. Rockmusik utan PA låter i mina öron behagligare än med PA. Ska det sjungas blir det förstås ett måste i de sammanhangen men att förstärka trumsetet i smålokaler är att överdriva.

Som musiker kan jag verifiera detta, att ljudet succesivt blivit allt högre, faktiskt så högt, att det rockband jag för tillfället spelade med i fredags, delades ut öronpropar, med maximal dämpning ( inga musikerproppar ) för oss som spelade på scenen- det var vrålhögt utan proppar, men det kanske är så, då trummissen slår hårt och vi använde akustiska trummor, om man alls skall höra vad man själv spelar ( keyboard )att det måste vara högt ! (istället för digitala trummor, som oftast är legio, där kan man sänka volymen ) Eller är jag för gammal?

Jag tror, allvarligt, att de flesta ljudtekniker som rattar pa är hörselskadade. Är dom inte det i början, så blir dom det strax. :wink:
Senast redigerad av Richard 2007-09-02 19:45, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-09-02 19:45

Själv ser jag till att alltid befinna mig på ett avstånd från PA:t som gör det hela njutbart. Numera betyder det oftast att jag stannar hemma.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-02 20:16

PekkaJohansson skrev:Numera betyder det oftast att jag stannar hemma.

Den var fin! Kan bara hålla med. Det är verkligen inte ofta man får "finlyssning" vid framträdandena nu för tiden. Själv går jag helst på sådana evenemang där det är akustiskt framförd musik.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-02 20:26

Lite OT:

Dottern sprang lilla tjejmilen och förstås var det PA-utrop och uppvärmningsmusik som dunkade ut i samma PA.

Omtänksam far hade förstås dB-mätaren med. :lol:

Det var faktiskt inte så starkt, 80-85 dBA, och det ändrades förvånansvärt lite med avståndet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-02 21:37

Vet faktiskt inte hur högt jag brukar spela. Finns det någon bra och rimlig mätare att köpa? Gärna som mäter i 0,1 db skala :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi