Placebo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-01 14:52

Piotr skrev:Sant.. håller med. Formuleringen fick mig att skutta till dock! :)

/Peter
Jag hade gärna varit med och demat, under förutsättning att Kalle som just belånat huset för att köpa kablarna portades..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 15:23

Om jag skulle dema dyra kablar för ett knippe gåsleverspäckade miljardärer skulle jag börja med orden:
"Vissa tycker att man ska blindtesta kablar. Det tycker inte jag, för då ser man inte prislappen. Hahahahaha..."

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-01 15:26

:)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-01 15:38

Flint skrev:Om jag skulle dema dyra kablar för ett knippe gåsleverspäckade miljardärer skulle jag börja med orden:
"Vissa tycker att man ska blindtesta kablar. Det tycker inte jag, för då ser man inte prislappen. Hahahahaha..."

Bäst!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-01 18:28

Ja, det kanske var rätt kul det där.

Men vad skulle det isåfall tolkas som?
Betyder det:

"Ni rika vill ju visa/skryta med hur dyra prylar ni köpt", eller

"Ni som är så rika är förstås snåla också, och vill veta att ni gör en bra affär", eller

"Dom som är så rika tycker förstås om att man säger något om pengar - jag nämner prislappen! I valfritt sammanhang.", eller

"Ni som är så rika men i princip tondöva behöver förstås se prislappen för att inte gissa fel", eller

"Ni som är så rika inser förstås att priset inte har någon betydese utan prestanda är det enda intressanta, men det fattar ju inte vanliga människor, så blindtester går bort", eller

"Bla bla bla, jag är en trevlig kille som avslutar det jag säger med ett skratt - köp av mig!"?

Eller kanske var det något helt annat dolt budskap som gjorde det kul?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-01 18:32, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 18:29

Japp.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-01 18:30

Alla? :o

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 18:35

Jäpp, om det behövs för att göra affär. Jag säljer durkabel per meter, 50KKr/m. Får det vara en rulle?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-01 18:37

Flint skrev:Jäpp, om det behövs för att göra affär. Jag säljer durkabel per meter, 50KKr/m. Får det vara en rulle?

Och vad tar du för mollkabel per meter?

Snacka om färgande kablar...

Tror du hittat något...
Senast redigerad av Lust 2007-09-01 18:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-01 18:37

Flint:

Humor är komplicerat. :?

Börjar misstänka att du inte alls försökte vara rolig,
men att något tyckte det var kul ändå! :o

Det, är ju lite kul. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 18:40

Lust skrev:
Flint skrev:Jäpp, om det behövs för att göra affär. Jag säljer durkabel per meter, 50KKr/m. Får det vara en rulle?

Tror du hittat något...

Mollkablar har trist lösamhetskoefficient. Ingår inte i sortimentet. Placebo ska vara kul. Lättare att sälja.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-01 18:43

IÖ,

det skall ju synas attt man haft råd med kabeln ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 18:43

IngOehman
Jag tar detta på yttersta allvar. Om det är kul eller inte är jag icke kapabel att avgöra eftersom jag helt saknar humor.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-01 18:43

Flint skrev:
Lust skrev:

Tror du hittat något...

Mollkablar har trist lösamhetskoefficient. Ingår inte i sortimentet. Placebo ska vara kul. Lättare att sälja.

Finns väl lite deppigare miljardärer också...

Eller om man kör med dubbla kablar med en switch, så kan man få det att låta som man mår för dagen?

Psst... kan dubbla försäljningen...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-01 18:46

Flint skrev:...Får det vara en rulle?

Jag, som varken är rik eller helt slut i huvudet, behöver veta mer än meterpriset.

Vilka egenskaper har kabeln egentligen?

(Om den är gjord av guld och har arean 2,5 mm^2 så är materialvärdet sisådär 15 000:- per meter, så det räcker näppeligen för att jag skall vara intresserad av att köpa den. :( Finns det något annat skäl?)

Vh, iö

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2007-09-01 18:51

Om ni inte har fattat det så resonerar rika personer annorlunda än vi vanliga vad det gäller kablar.

Köper man elektronik för fler hundra tusen så är 50tkr på kablar inget de bryr sig om...har man pengar så har man.

Även om de inte kunde hör skillnad på en svindyr kabel och vanlig lampsladd så är lampsl. inget alternativ ändå.

För har man pengar så har man och då behöver man inte integrera något simpelt ( men fullt fungerande) i anläggningen..nä flådigt ska det va.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 18:52

IngOehman skrev:

Jag, som varken är rik eller helt slut i huvudet, behöver veta mer än meterpriset.

Vh, iö

Inga alls. Den är helt transparent både till ljud och konsistens. Ett uttryck som jag för övrigt har kommit på alldeles själv i en mardröm om OnOff.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 18:53

RubyRed skrev:Om ni inte har fattat det så resonerar rika personer annorlunda än vi vanliga vad det gäller kablar.

Köper man elektronik för fler hundra tusen så är 50tkr på kablar inget de bryr sig om...har man pengar så har man.

Även om de inte kunde hör skillnad på en svindyr kabel och vanlig lampsladd så är lampsl. inget alternativ ändå.

För har man pengar så har man och då behöver man inte integrera något simpelt ( men fullt fungerande) i anläggningen..nä flådigt ska det va.

OK, du är anställd. Kommer att gå långt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-01 18:58

Flint skrev:
IngOehman skrev:

Inga alls.

Den är helt transparent både till ljud och konsistens.

Konsistens?

Att något är genomstrålningsbart (av ljus eller ljud eller vafalls) utan påverkan förstår jag, men hur kommer konsistensen in?

Hursomhelst - transparent är ju en EKK i rimliga sträckor också, så vad är mervärdet med din 50 000:-/meter-kabel? :?

Är priset tryckt på kabeln? (Så inte prislappen ramlar bort.)

Flint skrev:Ett uttryck som jag för övrigt har kommit på alldeles själv i en mardröm om OnOff.

Aha, det förklarar saken. Men vad var det med konsistensen i drömmen dårå? Beskriv!

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-01 19:06

Flint skrev:Kunden som betalar det priset uppfattar det tydligen som prisvärt. Ingen handlar så dyra prylar mot sin egen vilja. Varför inte ge blanka fan i det och låta dom handla. Det drabbar ingen fattig.

Fel.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 19:06

IngOehman skrev:
Flint skrev:Ett uttryck som jag för övrigt har kommit på alldeles själv i en mardröm om OnOff.

Aha, det förklarar saken. Men vad var det med konsistensen i drömmen dårå? Beskriv!

Svart, gav skapligt tuggmotstånd men fastnade i tänderna. Kärnan hårdare än skalet. Gav konstiga men inte helt oävna nervryckningar. När jag vaknade hade jag satt i mig en bit av sladden till läslampan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-01 19:08

subjektivisten skrev:Fel.

Det ante mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-01 19:18

Varför skrev du det då?

Håller för övrigt med subjektivisten. Att dyrkablar kan drabba människor är ju ett faktum, i varje fall om man låter de drabbade ha tolkningsföreträde i bedömningen av huruvida de som lurats köpa dem/har drabbats.

Även utan detta tolkningsföreträdesgivande är det väl rimligt att kalla ett köp av en kabel för 20 000:- som resulterat i ingen förändring och sedan försäljning på begagnatmarknaden för 1/10 av nypriset, för något som drabbat den... drabbade. (Kom inte på något bättre ord där på slutet. :oops: )

Flint skrev:
IngOehman skrev:

Svart, gav skapligt tuggmotstånd men fastnade i tänderna. Kärnan hårdare än skalet. Gav konstiga men inte helt oävna nervryckningar. När jag vaknade hade jag satt i mig en bit av sladden till läslampan.

Du drömmer kul. :lol:

Tror för övrigt att du skojade när du s att du inte har någon humor, men jag kan hålla med om att den är kärv.

Vh, iö

- - - - -

PS. Undrar hur reaktionerna skulle bli om någon skulle börja marknadsföra kablar baserade konsistensens betydelse...

Tror inte att det vore på on/off det skulle hittas på i så fall. :wink:

Kan för övrigt tillägga att det finns fall där konsistensen HAR betydelse. Kondensatorers konsistens kan t ex ofta avspeglas i deras tekniska egenskaper som kondensatorer. Har för övrigt nu när jag tänker på det, skrivit om betydelsen av isoleringens konsistens i högtalarkablar, i kombination med "flerkardelighetsdistorsion" (tvärimpedansmodulation). :oops:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-09-01 23:32

Tror att det är tryggheten man finner i duktigt producerad reklam, som får mig och mången annan att falla till föga.
Ex. Sonab på 60-70-talet och B&O.

Man köper i trygghet något som helt enkelt måste vara tillräckligt bra.
För så förtäljer alla läckra broschyrer.

Reklambyråerna har onekligen makten att servera placebo.

Men i Sonab fallet fans det tillräckligt med substantiell riktighet. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-02 17:51

Ragnwald skrev:Tror att det är tryggheten man finner i duktigt producerad reklam, som får mig och mången annan att falla till föga.
Ex. Sonab på 60-70-talet och B&O.

Man köper i trygghet något som helt enkelt måste vara tillräckligt bra.
För så förtäljer alla läckra broschyrer.

Reklambyråerna har onekligen makten att servera placebo.

Men i Sonab fallet fans det tillräckligt med substantiell riktighet. :D

Det finns ytterligare en trygghet. Ett företag vars varumärken är accepterade och medger ett uttag av högre priser, det företaget riskerar inte sin image med dåliga produkter. Dvs man är förmodligen garanterad en lägsta-nivå även om man (lika trolgen) kan hitta lika bra eller bättre alternativ till lägre peng. När jag skriver lika bra menar jag tekniskt lika bra, kompisars avund etc är inte inkluderat....

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-02 21:16

Om nu så mycket är placebo - vad är det inte. Vad blir kvar när alla förutfattade meningar är borta och allt inlärt om t.ex. olika märkens egenskaper suddats ut. Kan man uppnå fullständig placebofrihet och är det ens önskvärt? Vad är själva behållningen av det i så fall?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-02 21:24

Flint skrev:
subjektivisten skrev:Fel.

Det ante mig.

Ja, jag vet det av både egen erfarenhet, och av vänner. Jag själv, förr, läste tidningar och trodde jag var tvungen att ha vissa saker, som dyra kablar, för att få ut det mesta av allt. Även om jag kanske inte hörde skillnaden direkt så "är det ju bra att vara på säkra sidan". Sån tur är köpte jag aldrig något såndan skit innan jag vakna upp ur hifi och mystik drömmen, men samma har en arbetsvän, som köpt kablar för runt 20 000 kr, till sin lilla stereon. T ex strömkablar för 11 000 kr 8O
När jag frågar han varför och om han hör någon skillnad så säger han "nja, det är ju bra grejer". Han är 50 år och har vanligt jobb, så det är inga småpengar för honom.

Så att tro att reklam (för ärligt, det är vad dom flesta hifi tidningar är) inte påverkar är felaktigt. Så istället för lagt dom pengarna på sparkontot till dom där högtalarna han drömt om, har han lurats av hifi tidningar att han måste ha dyra kablar, och det är sorligt att se dom flesta forum i sverige motarbetar all info som är emot vad dessa rekla...förlåt, hifi tidningar påstår.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-02 21:31

Subjektivisten

Så att tro att reklam (för ärligt, det är vad dom flesta hifi tidningar är) inte påverkar är felaktigt.

Det är helt korrekt att vissa människor är lättpåverkade för yttre influenser, gallimattias och manipulation.. alla är det dock inte.

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-02 21:35

subjektivisten
Jag tolkar det som att du vill varna för tidningarnas tveksamma seriositet, men gör du det i så fall på rätt ställe. Här är nog de flesta medvetna om tidningarnas funktion. Blir lite som att frälsa redan frälsta för att det är lättast att göra sig hörd där. Du borde hitta bättre ställen att sprida din insikt på. Där det som skrivs i tidningarna har större betydelse än här.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-02 21:39

Flint skrev: Du borde hitta bättre ställen att sprida din insikt på. Där det som skrivs i tidningarna har större betydelse än här.

Nja, dom ställena gillar inte sånt, då blir man utkickad istället 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi