Blindtester? Kanske.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-15 11:58

Chris Lymme skrev:Många påverkas av förväntningar men inte alla. Ju mer erfaren lyssnare man är desto mindre är risken att man fäster sig vid pris, utseende eller märkesprestige.

Sedan finns det ju omvänd placebo, nämligen att man intalar sig att skillnaden mellan dyrt och billigt är så liten att det inte är värt det.

bra och väldigt insiktsfullt, jag håller med. Det finns saker med blinda tester som attraherar mig. Jag har en lust att utföra blinda tester med den ytterst kaxiga personalen på den lokala flumhandeln som ju faktiskt många gånger lurar unga på pengar. :lol:
Men det är nog ända gången.

Dock kan jag se en sak som rätt erfaren på lyssning, på grund av att jag ägt/äger rätt mycket, och det är att jag numer har svårare att bedömma vad som är rätt. Kan tydligt uppleva förändringar i ljudet men svårare är att bestämma om det är annorlunda eller sämre eller bättre.

Jag litar på mitt omdöme bättre än tramsa på med en massa onädigt krångel.

Förövrigt är jag av åsikten att vi alla lär så länge vi lever och unga gör misstag och man bli med erfarenhet och ålder visare. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-15 13:30

meanmachine skrev:Tycker blindtester är trams och tycker dubbla blindtester är dubbelt trams!

Förlåt en fråga, men vad är dubbla blindtester för något?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-15 13:32

Tja. när en blind leder en blind. :) Om du kan din bibel. Lite ironi på dubbelt blind test.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-15 13:44

meanmachine skrev:Tja. när en blind leder en blind. :) Om du kan din bibel. Lite ironi på dubbelt blind test.

Hehe, och vad är ett dubbelt blind test? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-15 13:44

Chris Lymme skrev:Många påverkas av förväntningar men inte alla. Ju mer erfaren lyssnare man är desto mindre är risken att man fäster sig vid pris, utseende eller märkesprestige.

Jag skulle vilja påstå att den som inte låter sig påverkas av förväntaningar, finns inte. Alla påverkas, åt ena eller andra hållet.

Och om man är erfaren lyssnare eller inte, tror jag knappast spelar någon roll. Det finns drivor av exempel på erfarana lyssnar som hört stora skillnader i öppna test, skilnader som sedan helt försvunnit när testet gjordes blint.

Jag tror det viktigaste vid öppna tester är att ha insikt i människans och metodens begränsningar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-15 13:48

Vem sa att hörselintrycket inte påverkas av det man ser?

http://www.youtube.com/watch?v=jJPmuPrs3IY

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-09-15 14:05

Max_Headroom skrev:

Jag skulle vilja påstå att den som inte låter sig påverkas av förväntaningar, finns inte. Alla påverkas, åt ena eller andra hållet.

Och om man är erfaren lyssnare eller inte, tror jag knappast spelar någon roll. Det finns drivor av exempel på erfarana lyssnar som hört stora skillnader i öppna test, skilnader som sedan helt försvunnit när testet gjordes blint.

Jag tror det viktigaste vid öppna tester är att ha insikt i människans och metodens begränsningar.

Håller med. Jag tror snarare att erfarenhet ökar prestigen. Självutmända guldöron o så.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-09-15 14:07

Svante skrev:Vem sa att hörselintrycket inte påverkas av det man ser?

:lol: :lol: :lol:

Klockrent

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Blindtester? Kanske.

Inläggav IngOehman » 2007-09-15 14:22

KarlXII skrev:Jag börjar tro att blindtester inte är varken så bra eller så precist som gärna kan få uppfattningen om om man följer debatten härinne.
Jag misstänker att om man ska få ett pålitligt resultat så får man en kravlista som är i det närmaste omöjlig att uppfylla.

Till exempel måste man ha oerhört rutinerade lyssnare. Det jag har märkt själv är att jag blir stressad av ett formellt blindtest. Man sitter där med sitt jävla protokoll och blir mer upptagen med att hänga upp intryck på minneskrokar istället för att höra vad det är man lyssnar på. Just formalian runt - och eventuellt en mer eller mindre självpåtagen prestige - gör att man troligtvis tidvis tvingar sig själv till att höra eller inte höra skillnader. Resten står det taskiga ljudminnet för. Klassikern är, för att ta ett taffligt exempel, att en låt ändrar karaktär en smula en bit in. När du väl byter testobjekt och kanske tar låten från början är det mer "drag" i den utrustningen, tror du. Pfft. Kanske är det som med nästan allt annat, att övning ger färdighet.

En annan sak är ju att man inte nödvändigtvis hör, eller lyssnar efter, rätt saker! Man kan jämföra med videovärlden, där en oerfaren testpanel helt kan missa exempelvis förekomsten av RBE. Man kanske behöver lära sig titta efter fenomenet för att överhuvudtaget uppfatta det. I annat fall kanske man får huvudvärk utan att koppla ihop det med testet man just håller på med.
En blindtestarpanel får ju inte diskutera vad det är de testar vilket kan resultera i att två aldrig märkt något och den tredje håller käft för att han tror att han inbillat sig något. :lol:

Allt det ovanstående är självklarheter, som dessutom varit självklara sedan utminnes tider. Saker man måste känna till för att kunna åstadkomma relevanta blindtester. Beskrivningarna av hur blindtester "går till" i det ovanstånede lämnar dock mycket övrigt att önska, det vill säga om du tror att det går till som du beskriver det är din inställning till blindtester sund. Sådär kan man absolut INTE göra.

Hur man kan göra varierar en del. det beror på vad man vill undersöka. Det är en väldig skillnad mellan att undersöka en apparat och att undersöka (eller försöka övertyga) en lyssnare. Båda går utmärkt att göra, men det går till på helt olika sätt.

KarlXII skrev:Man försöker ju komma från placeboeffekten med blindtest, men för att verkligen lyckas räcker det ju inte med att köra blint. Man måste köra skitblint. Sätt tre tunga faktisktprofiler på att göra ett kabeltest t.ex. Skulle de veta att det var det de skulle testa hade de inte hört skillnad om man så bytte högtalare. ;)

Kvalificerat struntprat. jag kan bara dra slutsatsen att du inte gjort några sådana studier. De enda statistiska skillnader mellan förmåga under blindtest situationer jag stött på är motsatt den du antyder. Alltså att de som inte tror på blindtester hör sämre när de inte har facit*, medan de som tror på blindtester (och på att placebo finns vid öppna tester) hör lika bra blindt som öppet.

KarlXII skrev:Tills vidare kommer jag att bortse från diverse blindtester. Också. Det räcker helt enkelt inte med ansatsen att testa blint - man måste gå hela vägen ut och göra det enligt konstens alla regler. Först då kanske det blir bra.

Det är väl självklart, igen. Vem har antytt något annat?

Mest av allt tycke jag dock att du behöver revidera din uppfattning om vad blindtest är, om du tror att det inkluderar att den som lyssnar har ett protokoll i näven, eller att man behöver jämföra äpplen och päron (början/slutet av låten). Ett blindtest är exakt samma sak som ett öppet test, med den enda skillnaden att facit inte är tillgängligt för lyssnaren. Hur man sedan lägger upp informationsinhämtningen och behandlingen av statistiken, det är en annan sak.

KarlXII skrev:Däremot är det en annan sak om man får en mer kravlös lyssning. Man kan fokusera bättre och ta in en helhetsbild alldeles oavsett om det är perfekt nivåmatchat eller inte. Jag börjar tro mer och mer på den approachen.
Subjektivitet är nog inte så fel trots allt. :)

Ja, så kan man tro, uppenbart.

Sådan lyssning är dock väldokumenterat opålitlig. Det har ju gjorts ofantliga mängder att studier på effekterna, både på suggestions- och nivå-inverkan, och att båda två påverkar DRAMTISKT (i synnerhet de lyssnare som inte tror på blindtest!) vet man ju redan.

Däremot är det förstås som så, att ingen av effekterna behöver uppstå. Det beror ju på tetmetodik, och de inblandade personernas egenskaper. Kort sagt - visst kan man lyssna öppet, och visst KAN resultatet från öppna lyssningar vara "sant" och alltså pålitligt, men problemet med dem är att man inte kan veta om det är så. :?

Det som är värst är dock (enligt min helt subjektiva uppfattning) att man finner att de som inte tror på suggestionseffekter, och som inte tror på blindtester - är de som i suggestionstester (som är öppna) lyckas sämst, det vill säga som är sämst på att isolera de effekter som inte har med apparaterna att göra.

Man skulle kunna säga att de är "öppna" (de brukar ju själv säga att de är det, och skylla andra för att inte vara det), och att det gör dem lättlurade. Att vara öppen låter ju bra, men att inte vara öppen för att ens öppenhet kanske gör en manipulerbar, kanske inte är att vara så öppen, trots allt. :?

Vh, iö

- - - - -

*Eller gör de det? De hör antagligen lika dåligt öppet, men det är svårt att veta när de måste ha facit tillgngligt för att kunna visa hur bra de hör när det är öppet test... Det finns ett sätt dock, och det brukar ge omvälvande resultat.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-15 14:35

meanmachine skrev:
Svante skrev:
meanmachine skrev:Tycker blindtester är trams och tycker dubbla blindtester är dubbelt trams!

Förlåt en fråga, men vad är dubbla blindtester för något?

Tja. när en blind leder en blind. :) Om du kan din bibel. Lite ironi på dubbelt blind test.

Det ligger något i det du skriver, men kontentan av det är ju motsatsen till vad du vill säga.

Som du skriver finns det ett potentiellt tillkortakommande med att en blind leder en blind. Den blinde får nämligen inte de ledtrådar som en seende skulle kunna ge, och därför tvingas den blinde förlita sig på sn hörsel.

Det är ju just det som är grejjen med blindtester - att INTE få ledning!

Det du låtsas är en svaghet/bevis på dumt upplägg, är ju just det motsatta - för det är hela syftet med den blinda testen att man inte skall få ledning. Man skall använda hörseln.

Om du tror att syftet är att man skall kunna gissa rätt och "höra skillnader", så är det klart att det blir mycket lättare när man har facit, men det säger ju inte så mycket om huruvida man har förmågan i öronen, eller hur?

Syftet med en apparattest är sällan att "höra skillnad", utan nästan alltid att undersöka om apparaten färgar, och om så, även hur den färgar.

Om öppna tester vore lika bra kanske man skulle tillåta facit på proven i skolan också... Min farhåga är dock att rätt många elever skulle skriva bra på proven då, trots att de i verkligheten saknade förmåga att lösa uppgifterna.

Vh, iö

- - - - -

PS. Vad Svante försökte säga dig, var att det heter dubbelblinda tester eller möjligen dubbellblindtester. Inte dubbla blindtester, och definitivt inte dubbla blind tester. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-15 14:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-15 14:36

Det är absolut inget fel på blindtester. De fungerar och de är nyttiga i vissa sammanhang.

I ett vanligt hobby/hifisammanhang har de dock en nackdel. De är för omständliga för att man ska kunna använda dem som en praktisk daglig metod.

För mig personligen har det inte varit någon större skillnad på vad jag har hört i öppna tester och i blindtester. Har jag kunnat höra en skillnad i öppen lyssning så har jag också hört den i blind lyssning.

Detta gör att jag personligen inte ställer några krav på mig själv eller andra att de ska ha lyssnat blint för att få uttala sig om hur något låter.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-15 14:41

Chris Lymme: Klokt talat!

Det finns inget skäl till att en musiklyssnare skall behöver engagera sig i en massa blindtester. :?

När LTS blindtestar apparater så gör vi det ju för att andra skall slippa göra det. Varför skall man
sitta därhemma och blindtesta när man kan titta på film och lyssna på musik istället? 8O Det sist-
nämnda gör i varje fall jag hellre! Mycket roligare. :P

Håller också med om att det är vanligt att de saker som kommer fram i blindtester är karaktärer
som man uppfattat öppet, redan innan. Dock kan man ju inte veta vad som är suggestion och vad
som är verkligt, förrän man undersökt det. Blindtestförfarandets främsta bidrag är som
filter mellan de tu - alltså som metod för att veta att man redovisar fakta, och int fakta utblandat
eller ersätt med placeboeffekter. Kort sagt - för att undvika spekulationer.

Och som sagt - jag har med förvåning upptäckt ett tarkt samband mellan känslighet för suggestion
och dålig tilltro till blindtester!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-15 15:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-15 14:47

Det finns säkert många som litar tillräckligt mycket på LTS för att tro på vad ni kommer fram till även om ni lyssnar öppet.

Ett litet tips om ni vill spara lite tid någon dag :wink:
--- Medlem i VMGÖ ---

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-15 14:50

Problemet är att vi vet om alla fallgropar och tar oss gärna tiden till att undvika dem.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-15 14:55

Problemet? :?

Det är det som gör att det inte är något problem! :P

Chris_Lymme skrev:Det finns säkert många som litar tillräckligt mycket på LTS för att tro på vad ni kommer fram till även om ni lyssnar öppet.

Ett litet tips om ni vill spara lite tid någon dag :wink:

Eftersom de flesta av oss som gör testerna av egna erfarenheter är väl införstådda med
de potentiella suggestionseffekterna, tillhör nog inte någon av oss den grupp som utan
blindtester skulle lita på oss oreserverat. 8) :wink:

Både tror och hoppas dessutom att de flesta LTS-medlemmar är förnuftiga nog att de inte
heller skulle göra det.

Tänk om det gick att göra en videofilm av alla de erfarenheter av "avslöjad suggestion"
som jag varit med om genom åren. Både med mig själv och med andra lyssnare.

Digniteten av suggestion kan vara ENORM!

En nästan lika intressant och lärorik film, vore en som visar hur de som får sina suggestioner
påvisade för första gången, reagerar... :o

Tyvärr så finns det ju ingen sådan däringa USB-kontakt i mitt huvud, så det får nog vara.
Eller "tyvärr" förresten... Är nog rätt nöjd med att det är så. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-15 15:12

Det är en beundransvärd ambitionsnivå. Det bästa med LTS är också att ni vänder upp och ner på olika förväntningar. Era rekommenderade produkter är för det mesta budgetprodukter vilket naturligtvis ställer den tradionella hifipyramiden på huvudet. Dyrt är inte alltid bättre.

Själv var jag t.ex. på väg att köpa ett par tokdyra högtalarkablar när jag provade EKK. Jag har aldrig sett tillbaka på guldplätterade saker med strumpa och tofs sedan dess.

Däremot så tycker jag inte riktigt att saken är biff när ni har testat. Man måste lyssna själv för att bedöma om ljudet passar. Personligen tycker jag illa om kraftigt färgat ljud men jag ser heller inget självändamål i absolut neutralitet. Tvärtom tycker jag att en lätt rörfärgning av klassisk musik gör att den låter mer verklighetstrogen. Rören lockar helt enkelt fram klangen i träinstrumenten på ett sätt som inte sker annars. Om det är ett tillägg till skivan eller en illusion så får det vara så men det låter mig komma närmare musiken i alla fall.
--- Medlem i VMGÖ ---

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-15 15:18

Precis, medvetna val är det som gäller - och ju mer kännedom man har ju enklare blir det att på ett förnuftigt sätt nå dit man vill.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-15 15:34

Ville bara snabbt flika in, att detta tyckte jag personligen var mycket intressant läsning, med många välskrivna inlägg! Keep up the good work. :)
There are flies on the windscreen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-15 15:48

Svante skrev:
KarlXII skrev:Jag misstänker att du lyckas för att du vet hur du ska göra. Som första raden säger - du är erfaren testare helt enkelt. :)

Tja, fast det först testerna jag gjorde var jag ju helt grön vid. Jag kände likadant då. Jag tror det har att göra med om man känner att kraven är någon annans eller ens egna.

Av den anledningen kan det vara nyttigt att göra lite fel i början men vara lyckligt ovetande om det. Sen kan man märka att man gjorde bort sig och hitta lösningar på det, och till slut växer det fram en erfarenhet.

Så är det ju med allt man lär sig.

På ett sätt kan jag tro att Internet faktiskt kan verka hämmande i den här processen. Jag hade inte tillgång till så stora mängder information som man har idag, utan jag sög i mig allt jag kom över och de "stora farbröderna" var inte tillgängliga annat än via tidningar.

Nu finns det folk på forumen som direkt knäpper en på näsan om man gör fel.

Mm, jag håller med. Infoflödet är massivt, och det är naturligtvis svårt, om inte omöjligt, att inte låta sig påverkas.

Intressant att du upplevde att blindtesterna funkade på en gång.
Vad började du med? Högtalare eller var det mer svåra objekt?

Svante skrev:Vem sa att hörselintrycket inte påverkas av det man ser?

Bästa hittills i den genren! :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-15 16:10

KarlXII skrev:Intressant att du upplevde att blindtesterna funkade på en gång.

Jag tror att det allra första jag blindtestade var ett allpassfilter. Det satt på en labbplatta och jag hade med lite logik för att generera slump, har jag för mig.

Men det var länge sen, jag var nog 18 eller nåt.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-15 17:09

Svante skrev:Nu finns det folk på forumen som direkt knäpper en på näsan om man gör fel.

Hehe. Det har vi märkt... :-)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-15 17:12

IngOehman skrev:Allt det ovanstående är självklarheter, som dessutom varit självklara sedan utminnes tider. Saker man måste känna till för att kunna åstadkomma relevanta blindtester. Beskrivningarna av hur blindtester "går till" i det ovanstånede lämnar dock mycket övrigt att önska, det vill säga om du tror att det går till som du beskriver det är din inställning till blindtester sund. Sådär kan man absolut INTE göra.

Hur man kan göra varierar en del. det beror på vad man vill undersöka. Det är en väldig skillnad mellan att undersöka en apparat och att undersöka (eller försöka övertyga) en lyssnare. Båda går utmärkt att göra, men det går till på helt olika sätt.

Först är det självklarheter sen urminnes tider, sen lämnar beskrivningen mycket att önska. :?

Jag tror att jag slagit fast att jag inte är ett proffs - eller ens speciellt bra på detta - så jag skulle uppskatta några tips eller vänliga knuffar i rätt riktning.

IngOehman skrev:Kvalificerat struntprat. jag kan bara dra slutsatsen att du inte gjort några sådana studier. De enda statistiska skillnader mellan förmåga under blindtest situationer jag stött på är motsatt den du antyder. Alltså att de som inte tror på blindtester hör sämre när de inte har facit*, medan de som tror på blindtester (och på att placebo finns vid öppna tester) hör lika bra blindt som öppet.

Helt riktigt. Inga studier här inte. Jag anslog en humoristisk ton på en ren gissning. En liten ironi, för säkerhets skull understruken av en ";)"

IngOehman skrev:
KarlXII skrev:Tills vidare kommer jag att bortse från diverse blindtester. Också. Det räcker helt enkelt inte med ansatsen att testa blint - man måste gå hela vägen ut och göra det enligt konstens alla regler. Först då kanske det blir bra.

Det är väl självklart, igen. Vem har antytt något annat?

Mest av allt tycke jag dock att du behöver revidera din uppfattning om vad blindtest är, om du tror att det inkluderar att den som lyssnar har ett protokoll i näven, eller att man behöver jämföra äpplen och päron (början/slutet av låten). Ett blindtest är exakt samma sak som ett öppet test, med den enda skillnaden att facit inte är tillgängligt för lyssnaren. Hur man sedan lägger upp informationsinhämtningen och behandlingen av statistiken, det är en annan sak.

I takt med att blindtesternas fördelar och/eller popularitet sprids i communityn, så blir de också vanligare och vanligare. Jag tycker att man ser att folk testat blint rätt ofta nuförtiden, och då tycks ju trovärdigheten till resultatet öka markant. Det jag påstår - utan minsta tvivel faktiskt - är att så är inte fallet.
Klåpare som jag kan hålla på och blindtesta oss blåa i ansiktet utan att få det rätt iallafall.

Jag är beredd till alla möjliga revisioner, om någon bara vill visa ett bättre sätt - eller rentav det bästa sättet. :D Jag har ju inte blindtestat några gånger nu för att få tillfälle att gnälla på metoden. Jag vill ju bara få det rätt. Uppenbarligen så har det inte funkat hittills.
IngOehman skrev:
Ja, så kan man tro, uppenbart.

Sådan lyssning är dock väldokumenterat opålitlig. Det har ju gjorts ofantliga mängder att studier på effekterna, både på suggestions- och nivå-inverkan, och att båda två påverkar DRAMTISKT (i synnerhet de lyssnare som inte tror på blindtest!) vet man ju redan.

Däremot är det förstås som så, att ingen av effekterna behöver uppstå. Det beror ju på tetmetodik, och de inblandade personernas egenskaper. Kort sagt - visst kan man lyssna öppet, och visst KAN resultatet från öppna lyssningar vara "sant" och alltså pålitligt, men problemet med dem är att man inte kan veta om det är så. :?
Det som är värst är dock (enligt min helt subjektiva uppfattning) att man finner att de som inte tror på suggestionseffekter, och som inte tror på blindtester - är de som i suggestionstester (som är öppna) lyckas sämst, det vill säga som är sämst på att isolera de effekter som inte har med apparaterna att göra.
Man skulle kunna säga att de är "öppna" (de brukar ju själv säga att de är det, och skylla andra för att inte vara det), och att det gör dem lättlurade. Att vara öppen låter ju bra, men att inte vara öppen för att ens öppenhet kanske gör en manipulerbar, kanske inte är att vara så öppen, trots allt. :?

Som sagt, det där är din subjektiva uppfattning. Jag har ingen uppfattning i den frågan. Själv brukar jag bli överraskad av både vad folk klarar av och inte klarar av. Detta med att de som inte tror på blindtester är sämst på det - finns det alltså riktiga studier på det?
Eller är det också din subjektiva uppfattning?

IngOehman skrev:Vh, iö

- - - - -

*Eller gör de det? De hör antagligen lika dåligt öppet, men det är svårt att veta när de måste ha facit tillgngligt för att kunna visa hur bra de hör när det är öppet test... Det finns ett sätt dock, och det brukar ge omvälvande resultat.

Om detta var din vänliga hälsning, Ingvar, så vill jag inte råka ut för den ovänliga. Bra att det finns ett sätt. Hur gör man då?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-15 17:16

Kaffekoppen skrev:Problemet är att vi vet om alla fallgropar och tar oss gärna tiden till att undvika dem.

Jag vill också passa på att berömma LTS för sitt fina arbete.
Problemet är ju att ni inte testar allt man är intresserad av, så det vore ju finemang om man kunde komma i närheten av samma resultat på ren hobbynivå inför inköp eller, ja, rena dueller för skojs skull. :D

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-15 17:17

Jag gör lite reklam:

Listening Tests - Discussion of listening test results, techniques and arrangements.
Scientific/R&D Discussion - Discussion of psychoacoustic phenomena and models, coding architectures and algorithms, and other general DSP related subjects.

... på HydrogenAudio.org's utmärkta forum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-15 18:34

Koffe skrev:Jag gör lite reklam:

Listening Tests - Discussion of listening test results, techniques and arrangements.
Scientific/R&D Discussion - Discussion of psychoacoustic phenomena and models, coding architectures and algorithms, and other general DSP related subjects.

... på HydrogenAudio.org's utmärkta forum.

Mycket intressant och lärorikt forum, detta kan verifieras!

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-15 18:39

meanmachine skrev:Tja. när en blind leder en blind. :) Om du kan din bibel. Lite ironi på dubbelt blind test.

... När en blind leder en blind.

Du menar, då man använder filosofin, "lyssna och tyck", och långtidslyssnar på grejorna, så allsjöns tokerier och fantasier kommer upp till ytan. :D ( kryddat med litet " placebo" )

Här kan man verkligen snacka om " när en blind leder en blind ". :twisted:
Nej, tacka vet jag rejäla blindtester. :P

( Vänligt menat, förstås ).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-15 18:53

Det var ju skoj att min signatur väckte sådan uppståndelse. :lol:

Jag håller likt Chriss för att blint har sina fördelar men är knappast till för folket. Det är detta som är problemet. [/quote]

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-15 18:54

Menar du att vi är överens allihopa alltså??? :o

Självklart är inte blindtestande för folket, det är bara för kunskapsinhämtning, och därför per automatik också en förutsättning för invändningsfritt förmedlande av kunskap.

Kort sagt: Blindtester är något som HiFi-tidskrifter och vetenskapsmän bör ägna sig åt, för att säkerställa att de (som har ansvar som informations-/kunskapsförmedlare) inte vilseleder någon. Det kan nog vara en bra grej om även t ex HiFi-säljare har en viss grundläggande insikt i de saker som avslöjas när man gör blindtester. Igen - för att ta sitt ansvar som förmedlare av information.

Att det är en tokig idé att folk skall sitta hemma och blindtesta är väl en självklarhet. Det tycker i varje fall jag. Däremot kan det förstås vara förnuftigt att människor som vill slippa bli lurade skaffar sig kunskap om t ex sådana självklarheter som suggetion. Det kan spara många sköna tusenlappar.

Chris_Lymme skrev:Det är en beundransvärd ambitionsnivå. Det bästa med LTS är också att ni vänder upp och ner på olika förväntningar. Era rekommenderade produkter är för det mesta budgetprodukter vilket naturligtvis ställer den tradionella hifipyramiden på huvudet. Dyrt är inte alltid bättre.

Själv var jag t.ex. på väg att köpa ett par tokdyra högtalarkablar när jag provade EKK. Jag har aldrig sett tillbaka på guldplätterade saker med strumpa och tofs sedan dess.

Däremot så tycker jag inte riktigt att saken är biff när ni har testat. Man måste lyssna själv för att bedöma om ljudet passar. Personligen tycker jag illa om kraftigt färgat ljud men jag ser heller inget självändamål i absolut neutralitet. Tvärtom tycker jag att en lätt rörfärgning av klassisk musik gör att den låter mer verklighetstrogen. Rören lockar helt enkelt fram klangen i träinstrumenten på ett sätt som inte sker annars. Om det är ett tillägg till skivan eller en illusion så får det vara så men det låter mig komma närmare musiken i alla fall.

Jag kan ju bara hålla med om allt det där du skriver! :P

Däremot delar jag inte din inställning. Men det är ju upp till var och en att definiera sina önskemål. Vissa accepterar och tar tacksamt emot färgningar som "ökar upplevelsen", andra är nyfikna på skivan och vill helst höra den som transparent återgiven som möjligt (hur illa det än låter).

När det gäller transmissionslänkarna är det rätt entydigt vad det betyder, men det är svårare när man kommer till enkoder- och dekoderlänkarna för där kommer ju både subjektiva och rent filosofiska komponeter in med nödvändighet och tvång (hur gärna man än vill ha den objektiva sanningen). Så är det ju alltid när saker som bara kan optimeras på varandras bekostnad skall vägas mot varandra...

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag är nyfiken på foogrammen och återger dem helst så ofärgat som möjligt, men har gärna möjlighet att "ofärga dem" ytterligare med in och urkopplingsbara tilltag, när det är uppenbart att de inte i sig själv är en sann bild av varken ett akustiskt skeende eller det som artisterna velat skapa.

Kan lägga till en sak till - det är min erfarenhet att den mest ofärgade återgivningen för det allra mesta DESSUTOM är den som jag tycker är trevligast att lyssna till, alltså sett helt subjektivt!

Även om det såklart finns exempel på inspelningar som låter bättre genom vissa avsiktligt adderade färgningar, tycker jag den riktigt goda återgivningen inte alls kännetecknas av den kritik som många som tycks vara motståndare till korrekt återgivning brukar föra fram, nämligen att en god återgivning skulle låta tråkig, klinisk, död och kall. 8O

Jag har ingen aning om varifrån sådan idéer kommer. Alla anläggningar jag träffat på som låter på det viset har varit väldigt illa färgande (även om de ibland innehållit enstaka eller flera goda apparater).

De välåtergivnande anläggningarna tycker jag snarare kännetecknas av motsatsen - fylligt, rent, klart, kraftfullt, öppet, luftigt, fritt och alldeles underbart lud flödar ur dem, med förvånansvärt många fonogram! :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-15 19:07

Svante skrev:
KarlXII skrev:Intressant att du upplevde att blindtesterna funkade på en gång.

Jag tror att det allra första jag blindtestade var ett allpassfilter. Det satt på en labbplatta och jag hade med lite logik för att generera slump, har jag för mig.

Men det var länge sen, jag var nog 18 eller nåt.

Hur gick det? :P

(Fråga från en person som ägnat runt ett år (1977/78, och sedan några
nya nedslag i samma ämne några gånger till genom åren 1980-1990) åt
att utforska hörbarheten av den sortens fasdistorsion som både enklare
och äen lite mera komplicerade* allpassfilter ger.)

Vh, iö

- - - - -

*Icke aperiodiska t ex, men även sådan med TD-komponenter inblandade

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-15 19:15

IngOheman skrev:Däremot delar jag inte din inställning. Men det är ju upp till var och en att definiera sina önskemål. Vissa accepterar och tar tacksamt emot färgningar som "ökar upplevelsen", andra är nyfikna på skivan och vill helst höra den som transparent återgiven som möjligt (hur illa det än låter).

Här kommer ett gigantiskt problem in. Du är väldigt tydlig på denna punkt liksom andra, typ svante, KK osv. Ändå blir era ord så feltolkade och omgjorda till läror som sedan blir sanningar och används på forum för att halshugga varje persom som avviker i åsikt. :?

Ni gör faktiskt ett bra jobb och är väldigt duktiga på det ni gör. BT är en bra sak som dock likt mycket annat missbrukas verbalt.

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi