Som det lät live...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-06 14:00

dawen - precis vad jag ville få sagt. :D Dock är han inte ensam om att vara det, har haft fler "skräckupplevelser". :(

...Fast i ett av de fallen var det de som valt hur scenen skulle stå som var ansvariga för det fruktansvärda ljudet... all musik kom tillbaka i ett eko efter att ha studsat mot citadellväggen... så där en sekund efteråt. Knappt hörförståelse! :evil: :cry:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-02-06 21:52

Kan ju bara säga att motorhead lät ungefär likadant live som de gör hemma men lite högre när jag var på dem mao en massa mellanregister men totalupplevelsen var ju klart bättre live.
Jerry lee lewis har jag sett tre gånger alla tre har låtit mycket bra men första gången lät det bäst och jag har svårt att tro att någon hemma anläggning skulle komma i närheten av någon av de spelningarna. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-06 22:46

dawen skrev:Harryup: När var det du såg Eagles på Grönan?

Ojdå,
ingen aning. Undrar om det kan ha varit för typ 15-18 är sedan.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-07 00:16

Okej, då har jag inte en aning om vad det var för rigg eller leverantörer. Då var jag ju precis född :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-02-07 00:27

Motörhead, ja. :D Ut på scen kommer Lemmy med bister uppsyn, vispar till strängarna på Rickenbackerbasen med en klumpig gest och tittar gillande mot förstärkaren ur vilken det mest fantastiskt distade oljud kommer... Det är inte utan att man blir lite impad av en sån snubbe. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-07 00:30

Men Magnuz, det är en aning skillnad på dist från en distpedal och dist som man inte vill ska finnas där! :)

Har förresten en liveplatta av dem ligger på cd:n, som ska i nu :)

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-02-07 02:32

hmm - debbaten går lite åt fel håll på nåt sätt kanske ...

PA: få ut ljud till en massa människor så att det låter ... "bra" !

hemma stereo : att ÅTERGE en live konsert så att det låter SAMMA som på konserten

det är väl två helt olika saker eller ?

det ena är produktion, det andra reproduktion - helt olika förutsättningar mao.

bild analogi:

du målar en tavla - lite blått, vitt åsså en skvätt svart färg

sen vill du rama i den med glas framför :

vad väljer du - lite små repigt plexiglas med ojämn tjocklek, eller

perfekt, antireflex behandlat glasögonkvlitetglas ?

för att stärka denna analogi så kunde det ju vara så att ORGINALET faktiskt innehöll en stor bit av det ovan nämda plexiglaset mitt i tavlan!

Ram glaset och kablen har samma funktion i båda fallen - att transportera information till den som tar del av det som återges !

/j

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2004-02-09 10:49

Fast om den analogin skulle hålla så skulle man spela in ljudet ur PA anläggningen och lägga på skivan, men det har man ju inte gjort!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-09 17:07

Näe, det är det roliga.

Man tar varje individuell signalkälla och kör dem till en buss, som står runt 50m ifrån. Minst 20 kanaler, d.v.s. över en kilometer signalkabel 8O. Denna signalkabel kostar dessutom inte många kronor metern, men är givetvis balanserat.

Ni ska veta att det minns folk i den professionella ljudindustrin som skrattar åt att det finns människor som lägger mer än 50 spänn per meter på högtalarkabel :)

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2004-02-09 17:14

Nog för att jag håller med dig dawen, men man kan också vända på det och säga att audiofilerna skrattar åt er PA-folk som kör med billiga lakritssnören :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-09 17:37

Lakritssnören? Såna kablar har i princip alltid rcakontakter.

Kommer du inom 10m från en PA-människa med en rcakontakt så är det nog han som skrattar åt dig :wink:

Allvarligt talat så är rca en kass kontaktstandard, imho. Minitele är nästan lika usel.

nåja :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-09 17:51

När jag tänker vad ljudtekniker ställer till med börjar jag nästan gråta :cry: Tragiskt att inspelningskvaliten är så pass kass i genomsnitt, trots att det finns fina mikrofoner med mera samt att man inte enligt lag behöver komprimera sönder musiken 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-09 17:57

Studiotekniker ja.

Vi livetekniker pillar inte på kompressorer i onödan. Några decibels dämpning på sången, främst eftersom förhållandena inte är alls lika fixa som i en studio. I en studio så står sångaren/sångerskan en meter ifrån miken, och rör sig väldigt lite. Det är inte ovanligt att folk på en scen hoppar runt lite vet du, och då kan lite kompression vara händigt :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-09 18:06

Mitt inlägg bar sbolut inte riktat till dig personligen. Jag vet ju inte hu flitig dur är med kompressorn :wink:

Senast jag var på konsert hade ljudteknikerna det taffliga omdömmet att konsekvent överstyra det sunkiga PA-systemet, varpå en öronpinande distorsion gav sig till känna. Det var när Gertrud&Lise spelade på kulturhuset 8) Ingen hade varit gladare än jag om man helt enkelt stängt av systemet och låtit publiken lyssna utan PA. Ljudnivån hade blivit behaglig och ljudet helt odistorderat :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-09 18:27

Det är cool Morello! Jag tog det inte personligt, för jag föredrar att ratta helt utan kompressorer :) Fler saker att skruva bort sig på. Fler komponenter i signalkedjan. Kan tillägga att Robyns tekniker kör helt utan kompressorer :)

Det finns massvis med skräpiga tekniker. Fast, det som är värst är nog ändå mastertekniker, som enligt mig oftast är helt onödiga.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-09 18:31

dawen skrev: Fast, det som är värst är nog ändå mastertekniker, som enligt mig oftast är helt onödiga.

:D Håller helt med. De borde buras in på heltid 8O
-Innehar F-skattsedel-

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-02-09 23:31

dawen skrev:Näe, det är det roliga.

...
Ni ska veta att det minns folk i den professionella ljudindustrin som skrattar åt att det finns människor som lägger mer än 50 spänn per meter på högtalarkabel :)

Jag förstår det men du måste också förstå de olika gruppernas inställning till ljud :wink:

Professionell ljudindustri kan inte motivera en investering som ger en "marginell" :wink: förbättring som högst någon procent av befolkningen kan uppskatta.

En audiofil behöver ingen avkastning på sin investering utan kan koncentrera sig på ett bra ljud oavsett vad det kostar. Det är audiofilen som bestämmer om det är värt att investera och inte någon industri som vill tjäna pengar på ljudet 8)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-02-10 09:14

Mikael2:
Du borde skrivit:

"Professionell ljudindustri kan inte motivera en investering som inte ger någon förbättrning alls!"

:wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-10 10:39

Jo, det hade ju varit rätt skoj att se nordost vallhalla eller nån annan finkabel i ett PA-system ute på krogen. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-10 10:43

Mixerbordet på Kraftwerk-konserten på Cirkus var ganska oanvänt, kan jag säga. Nån liten digital grunka från Yamaha, var väl bara en handfull kanaler som användes. Antar att det mesta sköttes från scen... :D

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-02-10 11:35

jonasp skrev:Mikael2:
Du borde skrivit:

"Professionell ljudindustri kan inte motivera en investering som inte ger någon förbättrning alls!"

:wink:

Jo det kan jag nästan skriva under på. Det är dock svårt att dra några gränser. Kanske finns nån PA-firma som vill vara "the ultimate" och inte har sparat på krutet nånstans bara för att vara värst (dyrast utrustning).
Kanske genererar extrajobb på det sättet och då kan en investering vara motiverad när det skapar en image, t ex "We use only the best electronics and cables in the world and you can rest assure that your artist will reach a new level through our extreme cables" :? 8)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-02-10 12:10

Tja, om jag fick bestämma så skulle de fortsätta att strunta i kablarna och istället ta bort de verkliga begränsningarna...

...typ masteringen. Eller kompression. Eller vad det nu råkar vara...

/J.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-02-10 12:38

Jo kablarna är nog fel ände att starta i :lol:

Däremot om jag privat har ett nästan "perfekt" system så kan jag ju laborera med de marginella parametrarna :wink:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-02-10 18:52

ähh tar man riktigt ordentliga saker till PA som t.ex
Renkuz heinz, EV eller JBL så kan man ju få det riktigt bra även för hemmamiljö, sen så kan man ju komma upp i lite ljudtryck då också...

Jag skulle kunna tänka mig att de flesta hemmasystemen som folk har här inte kommer upp i samma tryck som man får om man spelar på ett trummset som inte är micat i ett 40kvm rum och sen har stärkarna till resterande instrumen så högt inställda så att de spelar jämnhögt med trumsetet, och denna nivå är allt för underskattad, det kan vara riktigt gåshudskänsla att kunna dra på ibland, sen gör det ju bara saken bättre ifall det låter riktigt riktigt bra också. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-10 19:00

lazyworm - en vettig trummis använder någon form av hörselskydd när han/hon spelar... är det meningen vi skall lyssna med öronproppar hemma också? 8O :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Föregående

Återgå till Generellt om hifi