Varför låter hörlurar så bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-18 15:15

Morello skrev:Efter att ha testat cirka 30 lurar för LTS räkning kunde jag konstatera att de flesta är helt undermåliga. Den som tycker att lurar generellt sett låter bra har troligtvis ganska små anspråk på återgivningen.

Extrema klangfärgningar, resonanser och distorsion är vanligt förekommande.

Men så bra, då vet jag det. Lika bra att jag slutar lyssna på musik överhuvudtaget då kanske. Eller så borde jag kanske sänka mina anspråk ytterligare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-18 15:27

Det är väl bra om man är nöjd, inget att skämmas för oavsett anledning. Det är väl snarare ett problem om man inte kan hitta bra lurar, jag ser det som ett problem eftersom jag lider av det.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-18 16:04

phloam skrev:
Morello skrev:Efter att ha testat cirka 30 lurar för LTS räkning kunde jag konstatera att de flesta är helt undermåliga. Den som tycker att lurar generellt sett låter bra har troligtvis ganska små anspråk på återgivningen.

Men så bra, då vet jag det. Lika bra att jag slutar lyssna på musik överhuvudtaget då kanske. Eller så borde jag kanske sänka mina anspråk ytterligare.

Avdelning opåkallat kanske ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-09-18 16:14

phloam skrev:

Hur ska du sänka dom lägre än lurar?!? :)

Skämt å sido, läser man Morellos text så står det faktiskt att de flesta är undermåliga, dvs inte alla....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-18 16:33

phloam skrev:

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-18 16:42

Lurar låter bättre än högtalare. Så det så!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-09-18 17:29

Jag lyssnar till 75% på musik i lurar. Och tycker att det är FANTASTISKT! :D :D :D Visst håller jag med om den besvärliga mitt-i-huvet-effekten, samt att högtalare i rum ger en bättre presentation av ljudet. MEN! Det finns oerhörda effekter att vinna på att kunna sluta sig inom sig själv och njuta av musik, ostört och ostörande! Alltså, jag kan få sån otrolig ångest av att omgivningen, familjen, grannarna, allihopa, hör vad jag lyssnar på och kanske har åsikter om ljudnivå, musikval eller whatever. Att veta att jag inte stör, att jag kan ställa in efter eget tycke och smak gör under för upplevelsen!

Har dock problem med att så många skivor har defekter (tror jag) som jag hör i lurarna. Sångröster distar, ljud blir hårda och en massa annat som jag inte hör när jag lyssnar via högtalarna i mitt odämpade rum. :cry: Hm...

/en john med hörlursfrilla

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-09-18 19:24

Håller med enJohn i mycket, men jämfört med bra högtalare i bra rum är lurar ändå alltid ett surrogat. Det blir aldrig lika maffigt med lurar än hur högt man spelar. Undra om det har något att göra med att man saknar de basvibrationer som går in genom andra delar av kroppen vid högtalarlyssning?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-18 19:57

Harryup:

Jag måste få börja med att ge dej en passning. Dina högtalare och system låter fullständigt fantastiskt. Otroligt bra. Jag tror inte att jag någonsin har hört något bättre. Du får därför inte tro att jag ringaktar eller dissar dej när jag säger att lyssningen hemma hos dej slutligen konverterade mej till lurlyssnare. Det fick mej att funderar på om jag skulle börja bygga på ett liknande system... eller... Jag tänker så här.

Vad kostar egenligen ett riktigt bra högtalarsystem? Pja, 1 000 000 sek är det nog svårt att komma under. Ett rum - med nuvarande priser i Stockholm - minst 500 000 sek. Akustiker, mätningar och ev. egen mätappartur 100 000 sek. Hanverkare och ombyggnation 200 000. Inredning och möbler 100 000 sek. Högtalare 80 000 sek. Förstärkare och källa 30 000 sek. Summa. 1 010 000 sek. Som hittat! ;-)

Ett par hörlurar för samma pengar skulle bli ganska maffiga.

Vi vänder på steken.

Ett hörlurssystem - absolut topkvalite - kan man få för 17 000 sek. Och då inkluderar jag en Lamino-fåtölj med fotpall (fåtöljen är för övrigt den i särklass dyraste komponeneten).

Skall kan bygga ett högtalarsystem för 17 000 blir det inte mycket. Till och börja med får man börja med en träkoja i obyggden...

Nä, i bang-for-the-buck slår hörluren högtalaren med en faktor på 500.

Dessutom hävdar jag att hörlurar oftast låter alldeles utmärkt. Både dynamsikt och välupplöst. Har låg dist och liten färgning. Jag känner inte igen mej i beskrivningen av lurar i vissa inlägg. Visst, "i huvudet"-fenomenet finns där men det är delvis en vanesak. Jag tycker dessutom att det har avtagit med tiden (hörseln har vant sig och hjärnan kompenserar?). Jag är just nu OTROLIGT nöjd med min SB3/Rega Ear/AKG K601 kombination. En mp3-spelare på steroider? Visst, men den drar med lätthet brallorna av hörtalarsystem för 10 gånger pengarna.

PS. IAudio D2/AKG K518DJ är inte dumt det heller. Jag avnjöt... hade en fantastisk stund tillsammans med Patricia Barber - "Mythologies" på väg hem från jobbet idag. De två systemen gör att jag i praktiken kan lyssna på 2,5 timmar musik om dagen. Utan lursystemen skulle det bli 30 min på låg volym.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-18 20:06

Koffe skrev:

Vad kostar egenligen ett riktigt bra högtalarsystem? Pja, 1 000 000 sek är det nog svårt att komma under.

Err...?

Så B&Ws större modeller är bara skit då? Eller NNs JBL K2 (äldre modellen, nuvarande är inte lika bra) eller ATCs större burkar? Och då håller vi oss ändå runt 350k bara...

Hörlurar: Helt OK, särkslit på kontoret. Eller hemma om man har familj och inte vill störa andra. Utmärkt. Mycket bättre att lyssna på god musik med hörlurar än inte lyssna alls (i det senare fallet kan man ju verkligen snacka om att sänka kraven!).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-18 20:14

Koffe skrev:Vad kostar egenligen ett riktigt bra högtalarsystem? Pja, 1 000 000 sek är det nog svårt att komma under. Ett rum - med nuvarande priser i Stockholm - minst 500 000 sek. Akustiker, mätningar och ev. egen mätappartur 100 000 sek. Hanverkare och ombyggnation 200 000. Inredning och möbler 100 000 sek. Högtalare 80 000 sek. Förstärkare och källa 30 000 sek. Summa. 1 010 000 sek. Som hittat! ;-)

Bor du i skogen med stolen och lurarna då eller? :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-18 20:16

Max_Headroom skrev:Så B&Ws större modeller är bara skit då? Eller NNs JBL K2 (äldre modellen, nuvarande är inte lika bra) eller ATCs större burkar? Och då håller vi oss ändå runt 350k bara...

Hehe! Nä, verkligen inte. Min poäng var att rummet måste räknas in i priset för högtalarsystemet :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-18 20:41

subjektivisten skrev:Bor du i skogen med stolen och lurarna då eller? :wink:

OK - lite slarvigt argumenterat av mej. Det var ett marginalkostnadsresonemang. Det tillkommande kostnaden skulle vara... osv. Men OK. Eftersom jag inte var tydlig - slå på 50 000 för den kvadratmeter stolen står på. ;-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-18 21:45

Koffe:
Du får skriva vad du vill för du är så trevlig i verkligheten också. :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-19 13:34

Ett annat problem med hörlurslyssning är att man gör sig "döv" för omgivningen, och det kan skapa irritation, ja nästan konfliktsituationer, när omgivningen söker kontakt. Man känner själv också att man tappar kontroll över vad som händer runt omkring, och allt tillsammans skapar det en negativ känsla runt hörlurslyssningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-19 13:58

Måste hålla med paa där, man hör inte småbarn som vaknar t.ex. Fast man kan ju då spela lågt och använda öppna lurar om man är uppe ensam.

Hörlurar - särskilt små - kommer ju mest till sin rätt utomhus. Att kunna ha en hifianläggning som knappt märks i jackfickan är rätt fantastiskt, egentligen.

Sen kan ju det där med avskärmning vara en fördel i vissa situationer... :)

Morello: ;) :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-19 14:52

Koffe skrev:Lurar låter bättre än högtalare. Så det så!

Enligt Koffes evangelium?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 15:18

Koffe skrev:Akustiker, mätningar och ev. egen mätappartur 100 000 sek.
Nej, jisses... kapa bort 90 papp här direkt. Minst. akustikern får minsan ha med sig mätutrustning, göra skisser och konstruktionshänvisningar för bättre peng än du framställer..

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2007-09-19 15:18

Ok, min ursprungliga fråga har ännu inte besvarats utan tråden började ganska omgående handla om att lurar i allmänhet är dåliga, eller inte. För att förtydliga så undrade jag varför lurar generellt sett (bra, utvalda lurar) låter mycket bättre än alla högtalare i samma prisklass. Varför går det inte att göra högtalare med samma frekvensomfång och utan större problem med resonanser och annat. Ett element i en hörlur är ju ofta monterad "mitt i luften", utan låda, utan filter osv.

Någon som vet?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 15:18

Morello skrev:
Koffe skrev:Lurar låter bättre än högtalare. Så det så!

Enligt Koffes evangelium?
Själv så kan jag helt enkelt inte lyssna i lurar utan att bli lyssningstrött...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-19 15:40

platon1980 skrev:Ok, min ursprungliga fråga har ännu inte besvarats utan tråden började ganska omgående handla om att lurar i allmänhet är dåliga, eller inte. För att förtydliga så undrade jag varför lurar generellt sett (bra, utvalda lurar) låter mycket bättre än alla högtalare i samma prisklass. Varför går det inte att göra högtalare med samma frekvensomfång och utan större problem med resonanser och annat. Ett element i en hörlur är ju ofta monterad "mitt i luften", utan låda, utan filter osv.

Någon som vet?

Inlägg nummer två till fyra ger väl besked om problemen som finns?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2007-09-19 16:21

Men hur kan dessa membran gå så djupt i frekvens? Kan man göra det med ett "vanligt" diskantelement om man inte matar med så mycket effekt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-19 16:43

Koffe skrev:OK - lite slarvigt argumenterat av mej. Det var ett marginalkostnadsresonemang. Det tillkommande kostnaden skulle vara... osv. Men OK. Eftersom jag inte var tydlig - slå på 50 000 för den kvadratmeter stolen står på. ;-)

Lite slarvigt var snällt sagt. Väldigt vinklat argument, med enormt överdrivna siffror för dom som gillar högtalare. Så det ska passa Koffe's handske kanske? :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-19 17:49

platon1980 skrev:Men hur kan dessa membran gå så djupt i frekvens? Kan man göra det med ett "vanligt" diskantelement om man inte matar med så mycket effekt?

Hörlurarnas element har en betydligt lägre resonansfrekvens. Under den undre resonansfrekvensen sjunker ju ljudtrycket. En diskant har som regel en resonansfrevkens i intervallet 500-2000 Hz, blir inte mycket bas av det.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-19 18:01

lite OT, Det går väldigt bra att använda en diskant som mätmikrofon för en bashögtalare, inuti lådan då. Finns nån gammal tråd om det, man får inte glömma att korrigera för kurvans lutning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-19 21:24

Både evangelium och handske. Inte illa. :-)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-19 21:28

phon skrev:lite OT, Det går väldigt bra att använda en diskant som mätmikrofon för en bashögtalare, inuti lådan då. Finns nån gammal tråd om det, man får inte glömma att korrigera för kurvans lutning.

Jaha, och hur vet man hur den lutar då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-19 22:20

phon skrev:lite OT, Det går väldigt bra att använda en diskant som mätmikrofon för en bashögtalare, inuti lådan då. Finns nån gammal tråd om det, man får inte glömma att korrigera för kurvans lutning.

...och små lurar kan fungera som mikrofoner också (inte användas som, för mycket sagt), har för mig det iaf :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-20 08:24

paa skrev:Om inspelningen är gjord med konsthuvud, så kan det vara ganska kul att lyssna med bra lurar.

Här finns en "huvudinspelning" där mikrofonerna sitter vid tinningarna:
http://74.208.10.48/mp3/mtrbike2.mp3

Finns en hel del information på:
http://www.sonicstudios.com/mp3.htm

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2007-09-20 10:06

Det dar var ju helcoolt Roger... :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi