Harryup:
Jag måste få börja med att ge dej en passning. Dina högtalare och system låter fullständigt fantastiskt. Otroligt bra. Jag tror inte att jag någonsin har hört något bättre. Du får därför inte tro att jag ringaktar eller dissar dej när jag säger att lyssningen hemma hos dej slutligen konverterade mej till lurlyssnare. Det fick mej att funderar på om jag skulle börja bygga på ett liknande system... eller... Jag tänker så här.
Vad kostar egenligen ett riktigt bra högtalarsystem? Pja, 1 000 000 sek är det nog svårt att komma under. Ett rum - med nuvarande priser i Stockholm - minst 500 000 sek. Akustiker, mätningar och ev. egen mätappartur 100 000 sek. Hanverkare och ombyggnation 200 000. Inredning och möbler 100 000 sek. Högtalare 80 000 sek. Förstärkare och källa 30 000 sek. Summa. 1 010 000 sek. Som hittat!
Ett par hörlurar för samma pengar skulle bli ganska maffiga.
Vi vänder på steken.
Ett hörlurssystem - absolut topkvalite - kan man få för 17 000 sek. Och då inkluderar jag en Lamino-fåtölj med fotpall (fåtöljen är för övrigt den i särklass dyraste komponeneten).
Skall kan bygga ett högtalarsystem för 17 000 blir det inte mycket. Till och börja med får man börja med en träkoja i obyggden...
Nä, i bang-for-the-buck slår hörluren högtalaren med en faktor på 500.
Dessutom hävdar jag att hörlurar oftast låter alldeles utmärkt. Både dynamsikt och välupplöst. Har låg dist och liten färgning. Jag känner inte igen mej i beskrivningen av lurar i vissa inlägg. Visst, "i huvudet"-fenomenet finns där men det är delvis en vanesak. Jag tycker dessutom att det har avtagit med tiden (hörseln har vant sig och hjärnan kompenserar?). Jag är just nu OTROLIGT nöjd med min SB3/Rega Ear/AKG K601 kombination. En mp3-spelare på steroider? Visst, men den drar med lätthet brallorna av hörtalarsystem för 10 gånger pengarna.
PS. IAudio D2/AKG K518DJ är inte dumt det heller. Jag avnjöt... hade en fantastisk stund tillsammans med Patricia Barber - "Mythologies" på väg hem från jobbet idag. De två systemen gör att jag i praktiken kan lyssna på 2,5 timmar musik om dagen. Utan lursystemen skulle det bli 30 min på låg volym.