Nu kanske jag också ska engagera mig!
Ypsilon: Har du mätt med hela systemet inkopplat?
I så fall så är det vissa delar som inte kommer att påverkas av basmodulflyttning speciellt mycket...
I området upp till 80Hz (där basmodulerna arbetar) så är det enda riktiga problem jag ser resonansen vid 40Hz. Du ser den tydligt i den översta mätningen. Dels så beror den nog på en stående våg längs hel rummet och dels en som går på tvären in i matsalsdelen (åtminstone om ritningen är någorlunda skalenlig så att man kan gissa sig till måtten). Eftersom du sitter nästan exakt mitt i tryckbuken för den så bör du inte få ut så mycket ljud vid 40Hz och det ser man också i de övriga mätningarna.
För att komma tillrätta med det (utan att koppla in en extra eq) så föreslår jag att du först placerar en av basmodulerna vid, det till synes lite orginella stället, vid nedre pilen som tillhör måttet på 8.19m. Alltså betydligt längre bak än du föreslår. Då får du en rimligt god överensstämmelse i gångtid mellan frontbasarna och bakbasen till lyssningspositionen. Detta kan tänkas kurera det problemet såvida tväresonansen inte är då dominerande den också. Den kanske går att kurera genom att placera en basmodul inne i matsalsdelen men det rekommenderas inte helt än. Placera den kvarvarande basmodulen mitt bakom centerhögtalaren istället så länge.
Resonansen vid 100Hz misstänker jag är beroende på fronthögtalarnas placering. och borde kunna moduleras med hjälp av att flytta dem lite runt (längre bak/fram och bredare/smalare).