Uppmätning av rum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-08 12:03

Nu kanske jag också ska engagera mig! :)

Ypsilon: Har du mätt med hela systemet inkopplat?

I så fall så är det vissa delar som inte kommer att påverkas av basmodulflyttning speciellt mycket... :)

I området upp till 80Hz (där basmodulerna arbetar) så är det enda riktiga problem jag ser resonansen vid 40Hz. Du ser den tydligt i den översta mätningen. Dels så beror den nog på en stående våg längs hel rummet och dels en som går på tvären in i matsalsdelen (åtminstone om ritningen är någorlunda skalenlig så att man kan gissa sig till måtten). Eftersom du sitter nästan exakt mitt i tryckbuken för den så bör du inte få ut så mycket ljud vid 40Hz och det ser man också i de övriga mätningarna. :)

För att komma tillrätta med det (utan att koppla in en extra eq) så föreslår jag att du först placerar en av basmodulerna vid, det till synes lite orginella stället, vid nedre pilen som tillhör måttet på 8.19m. Alltså betydligt längre bak än du föreslår. Då får du en rimligt god överensstämmelse i gångtid mellan frontbasarna och bakbasen till lyssningspositionen. Detta kan tänkas kurera det problemet såvida tväresonansen inte är då dominerande den också. Den kanske går att kurera genom att placera en basmodul inne i matsalsdelen men det rekommenderas inte helt än. Placera den kvarvarande basmodulen mitt bakom centerhögtalaren istället så länge.

Resonansen vid 100Hz misstänker jag är beroende på fronthögtalarnas placering. och borde kunna moduleras med hjälp av att flytta dem lite runt (längre bak/fram och bredare/smalare).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-09-08 12:30

Nån som vet om det finns nåt vettigt (och billigt :) ) delay som man kan använda i fall som detta om man vill ha t.ex. två moduler närmare lyssnaren?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-08 13:10

Nagref: Jag ser iofs den peaken du talar om, men om man tittar på denna bild (jag har alltså fått Magnus ETF filer via email och sitter och snurrar på dom på min egna dator :lol: ):

Bild

Så får man ett annorlunda perspektiv på det hela.... Hmmm....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-08 13:24

:) :)

Visst får man ett annat perspektiv! Den där "ryggen" strax över 80Hz var ligger den mer exakt ifrekvens? Är det möjligen den förstärkning som man (jag) skulle bedöma ligga vid ca 100Hz enligt ypsilons egna mätningar, eller ligger den lägre?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-08 16:24

Jag svarar med en bild :)

Bild
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-08 20:20

Dumt med gissningar...

I den första bilden så får jag med geometriska metoder fram det till 84.5Hz och i den andra med samma metoder 88Hz...

Eftersom jag inte känner till programmet och vet vad siffrorna till vänster står för så ger de ingen info men kanske kan det jag vill veta uttolkas där???

Det bästa hade varit om du hade (finns väl en lämplig cursor-funktion) sagt mer exakt än att jag sitter här och gissar och räknar pixlar på skärmen? :wink: :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-08 21:53

Naqref skrev:Dumt med gissningar...

I den första bilden så får jag med geometriska metoder fram det till 84.5Hz och i den andra med samma metoder 88Hz...

Eftersom jag inte känner till programmet och vet vad siffrorna till vänster står för så ger de ingen info men kanske kan det jag vill veta uttolkas där???

Det bästa hade varit om du hade (finns väl en lämplig cursor-funktion) sagt mer exakt än att jag sitter här och gissar och räknar pixlar på skärmen? :wink: :)

Ooopss... Sorry, skulle nog ha skrivit ett par rader till...

Siffrorna till höger (vänster ???) anger följande: det svarta lodräta strecket längst ned på senaste skärmdumpen, som mer eller mindre skär in i första 'e':t i ordet "Frequency" är en markör. Markören motsvarar värdet 93.01 Hz, och syns överst på den högra sidans nummerserie. De färgade siffrornar därunder är i vilken nivå resp med vilken tidsförskjutning som varje "ljudvåg" (å hej å hå, nu letar jag efter rätt ord, men ta det för vad det är). Alltså vid 93 Hz och 0 ms så har vi ljudnivån 80.86db, och vid 20 ms ligger nivån på 89.69db osv... Alltså en "variant" (hmmm) på samma sak som jag kopierade in i förra skärmdumpen.

Hoppas att det blev lite tydligare...

Man skall också komma ihåg att skärmdumparna är komprimerade och förminskade, så räkna inte pixels. Jag kan fixa samma bilder i 1280*1024 - men ack så stora de bilderna blir....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-09 17:47

Aha, det var alltså så enkelt! :)

93 Hz är det alltså.

Kan du ge lite mer upplysningar ypsilon om rummets dimensioner. Bredd och höjd bl a. Samt kanske även dimensionerna på matsalsdelens som ligger brevid?

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2003-09-12 23:17

Då har man varit borta från forumet en vecka, och såklart har man missat en hel del :(.
Man får tacka för alla tips som kommit fram hittils då.
Har iaf. tagit och klippt och klistrat lite nya bilder under kvällen med ritningar och bilder på rummet.

Takhöjden är 2.36m.

Bild
Bild
Bild

Tyvärr har jag inte hunnit göra några nya mätningar och omflyttningar av basmodulerna. Mätningen som är gjord tidigare har både frontarna och basmodulerna inkopplade.
Och som ni ser på foto-bilderna så står frontarna väldigt långt ut i rummet, på grund av att jag har gjort en stor hifi-bänk/basmoduler bakom dom. Så ritningen stämmer inte riktigt.

Det som är längst ner på ritningen är hall och köket.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-12 23:33

Fina bilder Ypsilon!

Fin trampsymaskin åxå! Kan man sy fina dämpdraperier med!

Återkommer med vettigare synpunkter senare! Det är ju ändå fredagskväll! :)

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2003-09-12 23:40

Det är lugnt :) Ska ändå bort i helgen.

Trampsymaskinen har faktiskt en påbyggd elmotor, så det är inte den äldsta modellen, men bra gammal :)

Hare bra, Magnus.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi