Hur mycket pengar har ni lagt ut på kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Klass-D

Inläggav Klass-D » 2004-02-07 09:27

Kan inte vara så många hundringar...

Kör med korskopplad 4 x 1.5 mm2 EKK til högtalarna och hemmalödd RG-62 + biltema pluggar som lågnivåkablar. Använder även Biltemas lågninvåkablar RCA Competition som är en utmärkt kabel dessutom billig.

Var med om ett snabbt kastbyte test mellan biltemas kabel och en väldigt dyr silverkabel typ 2000:-/metern utan pluggar. Jag hörde ingen som helst skillnad så jag håller mig efter detta till billiga kablar. Det finns så mycket bättre ställen att lägga pengarna på än på kabel när det gäller att få välljud.

adagio

Inläggav adagio » 2004-02-07 09:40

Något som slår mig är att det är lika många som hör skilnad på kablar som de som inte gör det, vad bevisar det? Att vissa har sämre hörsel? Nej, det vore dock den mest logiska förklaringen.
Om det vore så att 1% skulle uppleva det som att det var skillnad skulle jag dock hålla med om att det rör sig om inbillning, så är inte fallet.
Rent mätmässigt är det ju skillnader på olika kablar vilket borde resultera i olika ljudkarraktärer, kan det vara så att det finns hittils okända parametrar som inte har någon större inverkan på signalen annat än att det visar sig vid ovanling till ljud? Hemska tanke, nä låt jorden vara platt, och i centrum för universum också för den delen.
Några % av jordens befolkning har sett UFOn och spöken mm, inte jag. Detta innebär dock inte att jag avfärdar deras upplevelser som nys, något har de upplevt. Det finns inga bevis men inte heller motbevis så varför träta om det?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-07 12:29

adagio skrev:Något som slår mig är att det är lika många som hör skilnad på kablar som de som inte gör det, vad bevisar det? Att vissa har sämre hörsel? Nej, det vore dock den mest logiska förklaringen.
Om det vore så att 1% skulle uppleva det som att det var skillnad skulle jag dock hålla med om att det rör sig om inbillning, så är inte fallet.
Rent mätmässigt är det ju skillnader på olika kablar vilket borde resultera i olika ljudkarraktärer, kan det vara så att det finns hittils okända parametrar som inte har någon större inverkan på signalen annat än att det visar sig vid ovanling till ljud? Hemska tanke, nä låt jorden vara platt, och i centrum för universum också för den delen.
Några % av jordens befolkning har sett UFOn och spöken mm, inte jag. Detta innebär dock inte att jag avfärdar deras upplevelser som nys, något har de upplevt. Det finns inga bevis men inte heller motbevis så varför träta om det?

Det är ju trots allt ett billigt sätt att hävda och troligen intala sig själv att det inte finns några skillnader överhuvudtaget mellan kabel för några tio och några tusingar... :wink:
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-07 14:06

Finns en möjlig förklaring till... och det är att vi inte lyssnar på samma saker/sätt när vi lyssnar... så att de som inte hör skillnad på dem lyssnar på ett sätt där som skillnaderna inte är lika uppenbara.

Analogi - musiker som inte över huvud taget hör om en anläggning är bra eller dålig för att de bara lyssnar på hur musikerna hanterar sina instrument/musiken de spelar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-02-07 15:40

Nattlorden

Tænkvært det du just skrev, fast det går kanske inte ihop helt smidigt med exemplet du gav på slutet!?

Om det vore så, hur førklarar man då det som man ofta læser i ømdømmen i tester på HiFi-prylar av alla de slag.

Ex på uttryck:

Med dessa kablar så spelar pløtsligt musikanterna tydligt mer i takt med varandra......

Med denna CD-transport blir slagverket tydligt mer rytmiskt......

Jæmført med de tidigare høgtalarna så spelar nu basisten mer tillsammans med blåssektionen......

Ja utrycken kan vara som ovan, och man kan kasta in kablar eller vad som helst i fraserna. Personligen brukar jag le lite åt det hela, ja ibland ruskar jag på huvudet åt stolligheterna. Jag menar, hur fan kan en kabel t ex, få ett instrument att spela mer i takt æn en annan kabel?? Har man møjligen mætt detta med någon avancerad metronom eller så?

Jag tror faktiskt att det egentligen handlar om flera saker, då dessa "fabler" føds. Førts skall man naturligtvis førsøka førmedla det man både hør och tror sig høra under testet, och att finna ord till det ær inte alltid så lætt. Då ær det inte ovanligt att en målande beskrivning kommit till med breeed pensel doppad djup i burken och med yviga rørelser. Risk før både øverdrifter och rena felaktigheter antagligen. Dessutom skall man ju førsøka fylla tidningen och en sida kan vara skræmmande stor om man har torka i ordførådet och førsøker fylla den tomma sidan.

Sen ær det ju också så, att om det nu var musiker som lyssnade kritiskt, men då som du føreslog, mer på hanteringen av resp instrument, så ær jag ændå tveksam om din jæmførelse blir så bra!?

Personligen kænner jag rætt många musiker på div nivåer, ja någon på intrenationell nivå t o m. Och normalt så ær dessa, æven om de inte ær extremt intresserade av HiFi och apparater i sig, mycket kænnsliga før takt anslag nyanseringar fraseringar mm, från instrumenten och annat. Om en anlæggning hæmmar eller betonar dessa finstilta saker så ær jag rætt sæker på att de skulle reagera på det.

Førvisso bør man minnas att många musiker oftast hør musiken "bakifrån" alltså från scenen, och oftast sitt eget instrument och framførande høgre æn de andras. Vilket kan ge ett lite annat perskektiv æn vi ær vana vid.

Men, om vi tar det mest basala, takten, så har jag mycket svårt att tro att en musiker inte skulle høra om takten ændrades i hastighet eller bli ostabil på annat vis, och dærmed skulle de sækerligen høra en sådan skillnad/påverkan av en enskild apparat eller sladdstump, æven om det bara var ytterst lite.

Men tyværr, jag har aldrig hørt mina musiker-bekanta, eller någon annan heller utbrista, " næ fan, nu har vi fel kabel før tusan, det går før fort. Sætt i den dær svarta som vi brukar ha till Wienerkorv.. flåt vals, annars så bryter væl nån benen på dansbanan med detta tempot....."

:lol: :lol: :lol:

Dr. Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-07 16:00

Dr_Tinnitus - Om exemplet inte gick ihop smidigt, så skippa exemplet :wink: Försökte påvisa en sorts skillnad på lyssning, inte på just den skillnaden som jag skrev om ovan.

vad är det för tidningar du läser?? Dina exempel på hur recensenter skriver stämmer i alla fall inte med det jag brukar läsa... De exemplen du gav var i mitt tycke extremt löjliga... och en sådan recension skulle jag inte ta på allvar...

Tycker snarare det brukar låta så här:

"Ljudet är stort och pompöst och dessutom mycket vackert och ytterst detaljerat. Basen är tajt och mycket snygg och djup och musiken får en imponerande luft och öppenhet. Det finns inte en tendens till beslöjning av musiken. Dessutom presenteras musiken mycket distinkt vilket gör att foten vill vara med och stampa takten mest hela tiden. Över hela registret råder en förnämlig definition och kontroll."

( Nån som kan gissa vilken signalkabel? Inget pris - bara äran! :wink: )

Edit: Kabeln i fråga är Supra EFF-ISL, testad av Hifi&Musik
Senast redigerad av Nattlorden 2004-02-13 08:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-07 16:32

"Ljudet är stort och pompöst och dessutom mycket vackert och ytterst detaljerat. Basen är tajt och mycket snygg och djup och musiken får en imponerande luft och öppenhet. Det finns inte en tendens till beslöjning av musiken. Dessutom presenteras musiken mycket distinkt vilket gör att foten vill vara med och stampa takten mest hela tiden. Över hela registret råder en förnämlig definition och kontroll."
Jaså det där hör jag på alla kablar jag "lyssnar" på. :lol:

500kr

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-02-07 16:52

700:- kanske.. Biltema och lite DIY
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

matson

Inläggav matson » 2004-02-07 17:29

2-5 papp kanske 8O

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-07 18:42

Hej!

+20,000 kr (rakt ned i tolaletten ;))!

Var i början heelt säker på att ex(då ohört) mer kostsamt hifikablage (i snitt) blev
bättre upp till (i stort sett) vilka summor som helst samt skulle gladeligen ha
"försvarat" EsoterisktHifikablage på for@ medels följande A*rgumentation (dock
är den faktiskt.se citerad ifrån forumkamrat: "adagio"):

"Alla kablar som har en kundkrets som köper produkten har rätt pris.
Ljudskillnader finns helt klart mellan de olika tillverkarna men om det sedan
har med för fysiken kända parametrar, eller hittils okända, är irrelevant.
"

"Om det vore så att 1% skulle uppleva det som att det var skillnad skulle jag
hålla med om att det rör sig om inbillning, så är dock inte fallet. Rent mätmässigt
är det ju skillnader på olika kablar vilket borde resultera i olika ljudkarraktärer,
kan det vara så att det finns hitintills okända parametrar som inte har någon
större inverkan på signalen annat än att det visar sig vid omvandling till ljud?
Hemska tanke, nä låt jorden vara platt och i centrum för universum också för den delen.
"

- Numer vetA*(tt´n tro sig veta) bättre :wink:!

Mvh A*

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-07 21:43

Hmmm...Ja, om vi snackar ljudkablar (inte video kablar) så har jag väl lagt ut ca 700 kr för högtalarkablar och signalkablar.
Självklart kommer jag se över mina kablar i framtiden men just nu tycker jag det finns viktigare saker att lägga stålarna på.

Sedan så tycker jag det är upp till var och en att betala hur mkt han/hon vill för kablar. Bara löjligt med alla dessa kabeltrådar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-02-07 22:50

1st kimber siverstreek 1500 beg (från cd till försteg)
1st mumma audio siverfläta 1200 (från andra cdn till ff, liknar ss:en)
RG 62 från ff till delningsfilter samt från delningsfilter till slutsteg. typ 500:-
Blackshadow högtalarkabel till frontarna 1000:-, nån elsladd till basarna.
RG59 från DVD till jittermumsare samt från mumsaren till surrond recivern. säg 100:-
Lakrissladd från recivern till ff.
Blir EKUA till bakkanalerna när dom kommer upp 180:- för 100m, sitter även internt i samtliga högtalare.
Biltemas rosa från radio till ff 120 :- :?:

så ca: 4500:-, ska dock sälja några fast kimbern e så snygg så ja kanske behåller den............ :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

frauxm

Inläggav frauxm » 2004-02-08 03:10

3 pickadoller in alles varav 2 papp avser begagnat signalkablage, som erhölls som dellikvid för skuld medelst räjnta...och, jag fick bra betalt - det var nämligen nypris på pryttlarna...! :evil:
"Om än ditt hem är vid Helvetets port så längtar du till din födelseort" Nikanor Teratologen

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-02-08 19:29

Nån halv lax inalles, svalanderfläta som högt.kabel och RG62 med biltema pluggar som lågnivå.

Men det är ju upp till var och en vad man vill betala för att känna sig nöjd och glad.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-02-09 23:51

nattlorden:

nordost är det, frågan är vilken.

hmm känns inte tillräckligt lyriskt för att vara valhallan, men jag chansar på att det fans mer svammel och att det handlade om den :?:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2004-02-10 04:33

Nattlorden skrev:Ardbeg Sherry Cask kostade 695:- :wink:

Aj då! Då borde jag nog köpa med mig en till flaska whisky till leverantören...
Några tips på nån liknande trevlighet som går att får tag på nuförtiden?
__
/ony

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-02-10 21:48

Tony : Du har PM :wink:
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2004-02-12 20:23

En uppsättning (2*2,5 m) begagnad Monster Cable M1000 á 200 spänn metern plus terminering. Resten RG62 med ELFA-kontakter. En gammal illgrön Tara Labs Prism CD hänger med fortfarande från tunern. Summa 2000 kanske max.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-02-16 11:08

Hm, cirka 2500:- om man räknar in alla kablar till Hifi, TV och video..

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Hur mycket pengar har ni lagt ut på kablar?

Inläggav majjen04 » 2004-02-16 11:40

Hej allihop!

Intressanta svar faktiskt!
Det verkar som de allra flesta på detta forum inte lägger ner så mycket pengar på kablarna.
Många verkar snarare hamna i kategorin 500- 2000 kr, för allt.
När jag var medlem på Hififorum, så verkade det som de allra flesta hade dyrare kablar, åtminstånde i prissklassen 5000 kr och uppåt.
Har är man ju nästan extrem, med mina AQ kablar, där var man bara en medelmåtta. 8O
Det verkar som max gränsen här går runt 10- 15% av anläggningensvärde.
Här "vågar" folk säga att de har kablar från Biltema, på HF vart jag "mobbad" för detta. :cry:
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-16 12:08

Vi kan säkert hjälpa till med lite mobbing om du behöver det för att känna dig hemma här. :wink: :lol:

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-02-16 13:10

Nattlorden skrev:Vi kan säkert hjälpa till med lite mobbing om du behöver det för att känna dig hemma här. :wink: :lol:

Tackar! Nattlorden

Detta forum erbjuder allt! 8O
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Hur mycket pengar har ni lagt ut på kablar?

Inläggav DQ-20 » 2004-02-16 13:17

majjen04 skrev:
Här "vågar" folk säga att de har kablar från Biltema, på HF vart jag "mobbad" för detta. :cry:
Mvh
Kenth

Det där är nog när allt kommer omkring inte konstigare än att barn tråkar varandra för att de inte har rätt typ av kläder eller märke av kläder. Själva sinnebilden av någon som är på "hifiintresserad" är ju att man lägger ned pengar på saker som är helt obegriplig för utomstående. (För att inte tala om det vi gör, typ möblerar efter högtalarna 8O. Detta beteende gäller för övrigt alla social kretsar där man vill vara exklusiv och känna sig utvald. Det måste helt enkelt vara svårt att komma med i gänget för att det skall vara värt något. Det gäller vare sig man vill hänga med hardbodies på Sports Clubs partyn eller vara svepa en GT med grabbarna i Storebro Royal Crusing Club. Det ska helt enkelt göra ont om man vill hänga med likasinnade! :D

Själv fick jag faktiskt mina 4*2,5 mm2 EKK av min vän elektrikern: det är ju ingen som vill ha denna kabel till elinstallationer länge. :D I övrigt RG62 med kontakter från Elfa och Biltema. Och jag är inte snål. Bara sniken. :D

Säger,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-09-04 18:23

hur många kabeltrådar finns det egentligen??, finns det nån som inte har spårat ur än?

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-09-04 18:45

En hundring eller nått i den stilen.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-09-04 19:28

Totalt, genom åren, kanske 4000 kr.
Då räknar jag dock med strönmkablar till bilslutsteg, och allt vad jag köpt och tappat bort i form av lakritssnören(signalkabel)...
Har dock planer på en uppgradering av högtalarkablage, från lampslapp(heter den skx? 2 x 0,75) till Ekk Light 4x 2,5.
Kostnaden blir min tid jag lägger ner på terminering och ev strumpa... Kabeln kostade gratis på jobbet, fick ca 14m som skulle slängas :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-09-04 19:42

ThePreTor1aN skrev:hur många kabeltrådar finns det egentligen??, finns det nån som inte har spårat ur än?

Du kan ju söka och kontrollera själv om du tycker det är intressant.

Uppenbart att en dold agenda finns.

Jag skäms nästan för att överhuvudtaget skriva i en "starta nya bråk"-tråd.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-04 19:55

ThePreTor1aN skrev:hur många kabeltrådar finns det egentligen??, finns det nån som inte har spårat ur än?

Skärp dig, den här tråden är ju bara 4,5 år gammal drygt :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi