Hur har ni det med rummet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 14:28

Britt-Gunnar skrev:hej det är just det som är krukset, det finns ingen dör att stänga, och efter som det är mer en ett musikrum står valet mellan antingen öppet eller någon form av tjockt draperi
mvh carl

Då är säkert drapperi att förredra om man dessutom får sena reflexer från intillliggande rummet. Är öppningen för stor, finns det ingen tillhörande dörr?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-10-03 14:42

dörren är på vinden och där dess svängradie skulle vara står sterioracket, lite svårt att beskriva i ord men det för nog bli nått dämpande tyck då.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-03 14:48

Vad tråkigt det måste vara att inte kunna njuta av musik för att man har för stora krav på återgivningen (alltså krav större än man kan åtgärda). Hoppas jag aldrig hamnar i den situationen. Om jag mot förmodan skulle göra det så ska jag nog pröva att börja om, dvs slänga ut allt och köpa en billig sibastereo och inte göra något alls med rum eller placering och sånt.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 14:48

Britt-Gunnar skrev:dörren är på vinden och där dess svängradie skulle vara står sterioracket, lite svårt att beskriva i ord men det för nog bli nått dämpande tyck då.
Pröva med att lyfta av nån annan dör och ställ för öppningen, så kan du säkert bilda dig en uppfattning av vad som är bäst.

Bongo skrev:Vad tråkigt det måste vara att inte kunna njuta av musik för att man har för stora krav på återgivningen (alltså krav större än man kan åtgärda). Hoppas jag aldrig hamnar i den situationen. Om jag mot förmodan skulle göra det så ska jag nog pröva att börja om, dvs slänga ut allt och köpa en billig sibastereo och inte göra något alls med rum eller placering och sånt.

//Håkan
Jo det är tråkigt, men Dire Straits är ju bäst, det vet ju alla. :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-03 14:51

focus skrev:Jo det är tråkigt, men Dire Straits är ju bäst, det vet ju alla. :wink:

:D Trodde att jennifer Warnes var det enda man kunde lyssna på

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-03 14:52

För att pigga upp alla så kan jag bidra med en video med musik så högklassig att man inte ens behöver höra ljudet för att uppnå hifinirvana (men det blir mycket roligare på hög volym :) )

http://www.youtube.com/watch?v=X8BeCz2V7dc

//Håkan

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 14:53

Nä, men allvarligt. Jag lyssnar fortfarande i vanliga högtalare men inte aktivt, utan snarare när jag gör annat. Men i sweetspot blir jag bara irriterad. :(
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-03 15:02

focus skrev:Nä, men allvarligt. Jag lyssnar fortfarande i vanliga högtalare men inte aktivt, utan snarare när jag gör annat. Men i sweetspot blir jag bara irriterad. :(

Det har jag också märkt, även om jag inte stör mig på ljudet i sweetspot så upplever jag att det är ännu lättare att njuta av musiken om man inte bryr sig riktigt var man sitter. Sitter jag i sweetspot är det lätt hänt att jag börjar tänka på ljudet istället.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-03 16:03

i skrev: Smaken är ju olika, men jag skulle rekommendera antingen en heltäckningsmatta eller kolla på stadsauktion efter en snygg STOR orientalisk matta ! Upp till drygt 4 x 3 meter förekommer ofta.
F ö är det mode nu med många orientliska mattor, gärna överlappande varandra (har jag hört).

Detta råd har jag delvis följt, vi inköpte en rätt stor orientalisk matta på just detta ställe för ett tag sen. Men det skulle behövas mer dämpning på golvet, helt klart, så ditt tips att lägga såna mattor lite överlappade ska jag försöka ta tillvara. Kanske t o m hustrun skulle gilla tanken. Om jag säger att jag tycker det skulle vara snyggt och inte nämner nånting om att det har med ljudet att göra kanske det kan gå an.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-10-03 16:46

Hustrun kanske blir glad om du föreslår en bit heltäckningsmatta UNDER den orientaliska mattan? Det är nämligen ett bra sätt att både åstadkomma god dämpning av golvreflexen och inte komma på kant med omgivningen.

Vill i sammanhanget också påminna om behovet av att täcka också den del av golvet som är nära väggarna. Om man inte har matta där bör man åtminstone placera hyllor, lådor, krukor, soffor och allsköns annat material som försvårar ljudvågornas studs mellan golv och vägg.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-10-03 21:44

Jag har pillat en del med rummet det senaste året (se min medlemstråd), men eftersom det är en studentlägenhet som vi flyttar från inom några månader har det inte varit så helhjärtat. Fortfarande grymt klappeko mellan betongväggarna. Enda mattan är tunn (sisal) och även om den är 2*3 meter täcker den bara en tredjedel av golvet. Sucks to be me, men det blir nog bättre i nästa lägenhet som troligen blir en bostadsrätt. Då ska efterklangen ned.

Det är rätt mycket torrsim över mitt hifiintresse, faktiskt. Hinner sällan lyssna på skivor och högtalarna kostade 2500 kr. Fördelen är att jag hunnit vänja in min sambo på ett ganska smidigt sätt - prestigefaktorn är låg eftersom det inte är så mycket pengar investerade och hon fattar att jag inte bara är prylkåt eftersom jag pluggat ljud som inriktning på min civilingenjörsutbildning och dessutom är rätt snål.
...perspektiv...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi