Sd-fötter vs. Hifiklubbens vs. gammal musmatta

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-25 00:28

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-09-04 14:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-26 18:45

johanrohm skrev:En tanke...
Finns det löparskor med det här fantastiska materialet? :wink:

Hälsningar
JR

För några år sedan då jag talade med dem som säljer gummit som SD foten är gjord av så sa man att materialet ursprungligen är framtaget för joggingskor :) Nu har man även luftkuddar samt kanske blandmaterial i dojjorna.

För övrigt rekommenderar jag SD foten. Jag har använt dessa som underlägg för allehanda stereoapparater med först och främst under högtalare och med uteslutande positivt resultat :)

Jag började använda skumgummi redan på 70 talet och då var det under mina OA 116 :) jag hade en mdf-platta under OA-116 och skumgummit under mdfplattan. På så sätt blev hela högtalaren flytande från golvet. Jag tog hem hela konkarrongen till Stig Carlsson och vi provade detta även hos honom med positivt resultat :)

Spikes har egentligen aldrig varit min melodi. Det fanns dock metallkoner på 80-talet som även vi i Ljudbutiken sålde och det var då en fluga. Jag körde ett tag med dessa koner men jag slutade efter ett tag. Det blev helt enkelt inte bra ljud som jag upptäckte vid längre lyssning.

MvH
PS

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-27 00:16

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-09-04 14:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Teabinge

Aerogel som dämpmaterial?

Inläggav Teabinge » 2008-08-19 09:31

Någon som tror något om detta? Och hur skulle man få tag i det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aerogel

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-08-19 10:22

Katt-natt skrev:på byggvaruhus och sådana ställen kan man hitta "knäskyddsgummi". Det verkar ganska lovande som högtalarfotsmaterial, -ska testa det själv när tillfälle ges.

Jag tycker knäskyddsgummi är utmärkt... :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Aerogel som dämpmaterial?

Inläggav DQ-20 » 2008-08-19 10:34

Teabinge skrev:Någon som tror något om detta? Och hur skulle man få tag i det?

Vad ska du ha det till? Det dämpar inte i alla fall. Fungerar nog bra som distansmaterial i laminat.

Vad gäller SD-fötterna finns det flera alternativ som är billigare och potentiellt bättre*. Poängen är att dessa alternativ är mer skrymmande och/eller bökiga samt att resultaten med SD-foten verkar vara "tillräckligt" bra. För att röra sig så lite som möjligt skall högtalaren stå så mjukt som möjligt och normalt sett måste det till långa fjädrar för detta om fjädern är linjär. SD-foten uppnår en hög mjukhet genom att vara olinjär: vid en viss kritisk belastning övergår den från att vara "ganska hård" till "väldigt mjuk". I och med att rörelserna är så små passar det applikationen utmärkt. Lite magiskt tycker jag: fötterna känns som vilket hårt skum som helst om man klämmer på dem men om man sätter dem under högtalarna så börjar de svaja betänkligt om man stöter till dem (iallafall om man har viktoptimerade). Jämför man med t.ex. sorbothanfötter är det nästan tvärt om: sorbothanfötter känns väldig mjuka och mysiga när man klämmer på dem men är i realiteten stenhårda i det hörbara området.

Så till alla experimentlystna: när får man se ett par högtalare upphängda i cykelslangar i taket? Ett par resonansfria kabinett på ca 50 kg och resonansfrekvens under 5 Hz så är man väl hemma... Dessutom får man ju lite dämpning om man tar butylslang. He-he...

/D

*) Om målet är att få högtalaren att stå så stilla som möjligt. Andra subjektiva hänsyn som att "låta bättre" lämnas därhän.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Teabinge

Re: Aerogel som dämpmaterial?

Inläggav Teabinge » 2008-08-19 11:16

Vad ska du ha det till? Det dämpar inte i alla fall. Fungerar nog bra som distansmaterial i laminat.

Nä, jag blev bara nyfiken. Sökte på "skumplast" som material att lägga mellan högtalare och stativ (uppsnappat förslag från detta forum) och halkade in på aerogel. :) Såg coolt ut - nästan osynligt. Men det osynliga skulle inte synas :roll: iallafall om man la det mellan högtalare och stativ...

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-08-21 06:13

Jag har klippt till lite jula-musmatta till mina L6.
Upplevde att en sorts mättnad i basen kommer mycket senare, på högre volym alltså. Borde med andra ord köpa SD-fötter snarast.

Bild
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-21 08:03

...perspektiv...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-21 08:17

Sylomer är rätt bra.
ⓘ De gustibus non est disputandum.