"Nordost Micro Mono-Filament högtalarkabel"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är debatten om kablar död?

Ja
11
28%
Nej
19
49%
Vet ej
6
15%
Frågan är fel ställd
3
8%

Antal röster : 39

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-27 22:52

Har just inget annat att tillföra än jag jag tycker det är olyckligt att "subjektivt" i denna tråd här och där verkar användas som synonym till "inbillad". :?

Det leder till onödiga otydligheter. Är det inte bättre att säga inbillad när man menar det? (Eller "effekt av suggestion" eller något liknande.)

En subjektiv upplevelse kan ju ha både objektiva fysikaliska orsaker och psykologiska. Alltså uppkomma av suggestion. Tycker det är bra att var tydlig med vad man menar (syftar till) när man skriver något. Att kalla allt för "subjektivt" bara, kan bli rätt vilseledande. :(

Objektiva effekter som inte märks subjektivt är ju rätt tveksamma de också - så inte skall man dra alla subjektiviteter öven en kam. Jag skulle vilja gå så långt som till att påstå att det ENDA som är intressant är det subjektiva, men att detta alltid har objektiva eller suggestiva skäl.

(Varav de förstnämna möjligen är av större intresse, för den som söker en god musikåtergivning. De andra är förstås intressanta de också - så att man kan undvika dem.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-11-27 23:13

IngOehman skrev:Har just inget annat att tillföra än jag jag tycker det är olyckligt att "subjektivt" i denna tråd här och där verkar användas som synonym till "inbillad". :?

Det leder till onödiga otydligheter. Är det inte bättre att säga inbillad när man menar det? (Eller "effekt av suggestion" eller något liknande.)

En subjektiv upplevelse kan ju ha både objektiva fysikaliska orsaker och psykologiska. Alltså uppkomma av suggestion. Tycker det är bra att var tydlig med vad man menar (syftar till) när man skriver något. Att kalla allt för "subjektivt" bara, kan bli rätt vilseledande. :(

Vh, iö

absolut, tycker också att Subjektivisten ska byta namn till hjärnspöket

för det var väl det du menade egentligen

eller finns han på riktigt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-27 23:14

Jag tycker det fattas nåt fundamentalt - nämligen frågan huruvida man överhuvudtaget kan "lura" någon som har trätt in i hifi-kulten och omfamnat dess oskrivna lagar och beteendemönster.

Jag vill hävda att den dag man lämnar stormarknaden och går in i närmsta hifi-butik för att spendera stora summor pengar på "välljud", så har man i praktiken visat att man gått från okritisk, lättlurad konsument av hemelektronik till att bli en medveten hifi-köpare som ställer krav och är tillräckligt kunnig för att motivera dessa köp för sig själv. Annars vore man inte där.

Därefter handlar det oftast om vilka sanningar och lögner som passar det egna konsumtionsmönstret, eller vilken typ av hifi man går igång på. Vill man tvunget köpa high end - ja då suger man ju åt sig rätt argument för det. Vill man stanna på NAD och Denon-nivå - så finns naturligtvis rätt argument för det också.

Att jämföra med hur vanliga konsumenter blir grundlurade pga ren okunskap är helt fel, som jag ser det.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-28 00:09

phloam skrev:Att jämföra med hur vanliga konsumenter blir grundlurade pga ren okunskap är helt fel, som jag ser det.

Vad skulle det vara för skillnad på "vanlig konsument"-okunskap och audiofil-dito? En felaktig uppfattning är väl lika felaktig oavsett om man tror sig vara insatt eller ej? Åtminstone för egen del måste jag säga att jag fått en hel del märkliga (och - skulle det visa sig - felaktiga) uppfattningar efter att jag "trätt in i hifi-kulten".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-28 00:46

Style skrev:absolut, tycker också att Subjektivisten ska byta namn till hjärnspöket

Den dagen du byter till det namnet som passar dig bäst, så ska jag göra det. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-28 00:49

phloam skrev:Jag tycker det fattas nåt fundamentalt - nämligen frågan huruvida man överhuvudtaget kan "lura" någon som har trätt in i hifi-kulten och omfamnat dess oskrivna lagar och beteendemönster.

Jag vill hävda att den dag man lämnar stormarknaden och går in i närmsta hifi-butik för att spendera stora summor pengar på "välljud", så har man i praktiken visat att man gått från okritisk, lättlurad konsument av hemelektronik till att bli en medveten hifi-köpare som ställer krav och är tillräckligt kunnig för att motivera dessa köp för sig själv. Annars vore man inte där.

Sorry, ren och skär trams. Samma som säga vi inte behöver plus, konsumentverket, lr överhuvudtaget några lagar om garanti mm. För "har man köpt så får man skylla sig själv" tramset är dagisnivå, max. Allt för att skydda lögnare och företag som lurar folk. Hoppas du mår bra av att skydda sådant pack. Förstår inte varför du ska göra det, antar du skulle skydda företagen som lurar av dina föräldrar pengar med, om dom nu är så dumma och köper något som dom blivit lurade till sig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-28 00:49

Magnuz skrev:
phloam skrev:Att jämföra med hur vanliga konsumenter blir grundlurade pga ren okunskap är helt fel, som jag ser det.

Vad skulle det vara för skillnad på "vanlig konsument"-okunskap och audiofil-dito? En felaktig uppfattning är väl lika felaktig oavsett om man tror sig vara insatt eller ej? Åtminstone för egen del måste jag säga att jag fått en hel del märkliga (och - skulle det visa sig - felaktiga) uppfattningar efter att jag "trätt in i hifi-kulten".

Det är fortfarande så att för att kunna påtala någon som oseriös lurendrejare skall man ha klart för sig uppsåtet och det är nog ämne för vidare debatt. Jag tror inte många om ens någon luras medvetet. Speciellt så fult som vissa här vill påskina.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-28 00:51

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Jag tycker det fattas nåt fundamentalt - nämligen frågan huruvida man överhuvudtaget kan "lura" någon som har trätt in i hifi-kulten och omfamnat dess oskrivna lagar och beteendemönster.

Sorry, ren och skär trams. Samma som säga vi inte behöver plus, konsumentverket, lr överhuvudtaget några lagar om garanti mm. För "har man köpt så får man skylla sig själv" tramset är dagisnivå, max. Allt för att skydda lögnare och företag som lurar folk. Hoppas du mår bra av att skydda sådant pack. Förstår inte varför du ska göra det, antar du skulle skydda företagen som lurar av dina föräldrar pengar med, om dom nu är så dumma och köper något som dom blivit lurade till sig.

Tillhör du någon typ av civilförsvar mot producenter?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-28 00:52

meanmachine skrev:Det är fortfarande så att för att kunna påtala någon som oseriös lurendrejare skall man ha klart för sig uppsåtet och det är nog ämne för vidare debatt. Jag tror inte många om ens någon luras medvetet. Speciellt så fult som vissa här vill påskina.

Jaså? Var ju inte länge sedan folk kolla igenom vissa kabelföretags reklamsnack och white-paper, för visa att det var fullt med fel. Såklart det är att lura, bara läsa deras reklam mm. Men förstår du vill stå upp för företag som lurar folk, bra jobbat.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-28 00:53

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Det är fortfarande så att för att kunna påtala någon som oseriös lurendrejare skall man ha klart för sig uppsåtet och det är nog ämne för vidare debatt. Jag tror inte många om ens någon luras medvetet. Speciellt så fult som vissa här vill påskina.

Jaså? Var ju inte länge sedan folk kolla igenom vissa kabelföretags reklamsnack och white-paper, för visa att det var fullt med fel. Såklart det är att lura, bara läsa deras reklam mm. Men förstår du vill stå upp för företag som lurar folk, bra jobbat.

Jag vill inte heller dömma. Det visar bara på vilken nivå man ligger!

Du kanske vet om de rakt upp och ner ljuger?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-28 01:00

Jag tror inte heller att de medvetna lurendrejarna är särskilt många, men som kund kan man bli lika lurad ändå.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-28 01:04

Vad är att luras då egentligen. Eftersom i vissa fall är det OK!

Köp en kopp kaffe på arlanda. 23sek! 8O kostar typ 50öre att göra!

Vart går gränsen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: "Nordost Micro Mono-Filament högtalarkabel"

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-28 01:19

Radikalrealist skrev: Eller är det kanske så att det är jag som missat något fundamentalt med hobbyn?

Eller,

Du har missat nåt fundamentalt med hobbyn.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-28 01:26

meanmachine skrev:Vad är att luras då egentligen. Eftersom i vissa fall är det OK!

Köp en kopp kaffe på arlanda. 23sek! 8O kostar typ 50öre att göra!

Vart går gränsen.

Det är inte samma sak, den köper man ju i brist på bättre väl medveten om att det är orimligt dyrt. Jämför det med att man t.ex. köper dyrkablar för att man litar på handlaren som säger "du borde ha lite bättre kablar till de här grejorna för att de ska visa sin fulla potential, vanliga kablar har för låg upplösning".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-28 01:57

Är 23 kronor för en kopp kaffe ens dyrt? :o Det hade jag ingen aning om..

Funderar på vad det kostar att ha ett kaffestånd på Arlanda.

Gissningsvis massor av kronor per timme. Sen skall den som gör kaffet
naturligtvis ha en månsdslön också. Säg att personen tjänar 20 000:-
per månad. Då kostar personen sisådär 30 000:- per månad.

En månad är 20 arbetsdagar ungefär, och under dessa arbetsdagar
hinner man kanse göra 100 koppar kaffe. Det är 2000 på en månad
det. 30 000:- / 2000 är 15:- per kopp. Sen kostar det som sagt pengar
att hyra lokalen, och den som gör det vill säkert g med lite vinst också.
23:- för en kopp kaffe på Arlanda känns minst sagt rimligt, tycker jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-28 02:48

IngOehman skrev:Är 23 kronor för en kopp kaffe ens dyrt? :o Det hade jag ingen aning om..

Det tänkte jag inte ens på, men det är ju inte mer än det kostar på vilket fik som helst, snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-28 07:11

Netto ink personalkostnad är 50 öre. 8) Ser ni inte på tv? Lite som att en Coke 0,5 kostar 27:- 8O De kostar dem ca 2-3:- vid inköp. :) Tänk dessa påslag in i vård väld. Ett par pIP som nu kostar runt 4kkr i byggsats borde då säg kosta 50-60kkr. Då IÖ börjar du göra pengar.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-28 08:26

Ja jäsiken :o , det skall jag ta fasta på! :twisted:

(Eller också inte.)

Vh, iö

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-28 09:20

Jag tycker att en produkt som kräver en arbetsinsats givetvis ska vara dyrare, om det nu är en kopp kaffe eller en värmd bulle eller macka e de väl okej att betala en slant.

Men när de börjar ta 20+ kronor för en pytteflaska vatten som inte är ett dugg bättre än det vatten man hittar på toaletten är det ju förjävligt.

Minns ett visst Bullshit-avsnitt när jag tänker på detta vattenlurendrejeri..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-28 09:33

kontaktlinser kostar typ 12p 700:- med en produktionskostnad på 1:-

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-28 17:42

subjektivisten skrev:

Har inte skrivit ett ord om att det är ok för hifi-företag att lura folk. Jag skriver om vilken relation kunden egentligen vill ha med sin hifi-dealer.

Att köpa hifi handlar ofta om mer än att handla ljudapparater anser jag; det handlar om att transformeras till "audiofil" eller annat beroende på vilken del av gemenskapen man vill tillhöra; det handlar om att skapa sig en identitet och att acceptera de regler som finns.

Säljaren är oftast beroende av att kunden är åtminstone delvis initierad och därigenom har fått ett behov av att köpa hifi-utrustning. Säljaren är ju dessutom också en representant för det som kunden vill tillhöra; den krets av upplysta och kunniga ljudentusister som vet vad man ska ha för att platsa.

Därpå följer ett av säljaren assisterat självbedrägeri där kunden ska hetsas att spendera så mycket som möjligt, samtidigt som behovsribban höjs inför framtiden. Ett intressant samspel uppstår, där säljaren måste känna av vilken typ av hifi-entusiast kunden är, hur mycket denne vill spendera, vilka resonemang denne köper osv.

Att detta skulle innebära att "luras" tycker jag är fel. Naturligtvis kan hifi-säljaren lura och ljuga ändå, men jag tror att det mesta bygger på detta samspel som inte kan drivas till extremer om inte kunden också är extrem.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-28 17:47

IngOehman skrev:Ja jäsiken :o , det skall jag ta fasta på! :twisted:

(Eller också inte.)

Vh, iö

Jäsiken?
Det trodde jag bara var jag som använde nuförtiden.
Har inte hört någon annan använda det sen låtsasmoster Elsie körde med det på 70-talet. :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-28 17:52

Dra på trissor, jäsiken är väl ett etablerat, mildare kraftuttryck? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-28 18:03

Morello skrev:Dra på trissor, jäsiken är väl ett etablerat, mildare kraftuttryck? :)

Trissorna är nog vanligare. :)
Ingen i min irl-krets använder det iallafall, och i text kan jag inte komma ihåg att jag lagt märke till det.

Det blir 58 träffar på faktiskt.se - flest av IÖ. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-29 00:03

Morello skrev:Dra på trissor, är väl ett etablerat, mildare kraftuttryck? :)

Ska ni dra på dessa eller drapå dessa ?
En viss effektskillnad.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi