Transparens, vad är det (applicerat på en länk)?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-23 23:41

Om man byggde ett rum och ställde in musiker i det, fast hängde ett skynke framför så att musikerna inte syntes, då skulle man kunna göra ett test och jämföra med hur det blev om man tog bort rummet och ställde en ljudanläggning där istället, som spelade upp det musikerna precis hade spelat. Om man då hade både musikerna och rummet med på inspelningen så skulle publiken tro att det var musikerna som spelade och att publiken faktiskt satt kvar i rummet trots att både rummet och musikerna var borta. Om man lyckades lura alla som kom in i det rummet, om ingen kunde höra ifall det var musiker eller inspelning, trots att man växlade snabbt emellan, då skulle jag säga att man lyckats göra en transparent återgivning av ursprungshändelsen.

Fast nåt sånt är det väl ingen som orkar göra.

Eller?

Nå, i alla fall, då skulle man också kunna hävda att ljudåtergivningskedjan, från inspelningsmanick till ljudvågsalstrare, vore transparent. Och då skulle man kunna göra så att man använde det inspelade materialet (som ju nu blivit ett godkänt substitut för verkligheten) som utgångspunkt när man jämförde hur upptäckbara andra apparater i kedjan vore, om man provade och byta ut dom mot andra apparater.

Puh...

Amit

P.S. Tänk att det finns någon som orkar vara så ihärdig. :-)

Det är tur för mänskligheten.

edit: glömde ett P.S.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-24 00:08

Amit skrev:Fast nåt sånt är det väl ingen som orkar göra.

Eller?

Herr Öhman har redan gjort det, men utomhus. Står med i den gedigna intervjun vill jag minnas alldeles bestämt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-24 00:48

Amit skrev:Om man lyckades lura alla som kom in i det rummet, om ingen kunde höra ifall det var musiker eller inspelning, trots att man växlade snabbt emellan, då skulle jag säga att man lyckats göra en transparent återgivning av ursprungshändelsen.

Hmm...

Svante skrev:Men hörni, nu var det transparensbegreppets applicerbarhet på en länk i kedjan som var topic.

Inte transparensbegreppet självt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-12-24 01:20

Koffe skrev:
Bredin skrev:hellätt! Ofärgat = transparant. :lol:

Ofärgat = Frånvaro av ljus = Helt svart.

... Alla avstängda system är alltså Ofärgarde/Transparenta... Alla på slagna system är färgade. ;-)

:-)

Svart och vitt är väl nyanser ? 8)
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-24 02:06

Svante skrev:
Amit skrev:Om man lyckades lura alla som kom in i det rummet, om ingen kunde höra ifall det var musiker eller inspelning, trots att man växlade snabbt emellan, då skulle jag säga att man lyckats göra en transparent återgivning av ursprungshändelsen.

Hmm...

Svante skrev:Men hörni, nu var det transparensbegreppets applicerbarhet på en länk i kedjan som var topic.

Inte transparensbegreppet självt.

Jo, och mitt inlägg, som du citerar ovan, fortsätter ju:

Amit skrev:Nå, i alla fall, då skulle man också kunna hävda att ljudåtergivningskedjan, från inspelningsmanick till ljudvågsalstrare, vore transparent. Och då skulle man kunna göra så att man använde det inspelade materialet (som ju nu blivit ett godkänt substitut för verkligheten) som utgångspunkt när man jämförde hur upptäckbara andra apparater i kedjan vore, om man provade och byta ut dom mot andra apparater.

Puh...

"Upptäckbar" får här betyda "icketransparent".

Dålig svenska dock. Det borde ha stått:

"Och då skulle man kunna göra så att man använde det inspelade materialet (...) som utgångspunkt och systematiskt ersatte någon länk i den ursprungliga kedjan med en hifimojäng man vill undersöka upptäckbarheten hos."

Det vore en bra metod tycker jag. Då skulle man få veta hur mycket den apparaten hörbart påverkade ljudet.
Fiffigt.

Amit

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-24 03:42

Är lyssnaren en länk..?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-24 14:02

... eller ett vilkor.

Det faller tillbaka på den filosofiska frågan om trädet som faller i skogen, verkligen har fallit ifall ingen ser det? Eller som någon föreslog: om en man säger något i en skog, och inte en kvinna hör honom; har han fortfarande fel?

Ingen som bedömer -> ingen transparens.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-24 14:08

Amit skrev:... eller ett vilkor.

Det faller tillbaka på den filosofiska frågan om trädet som faller i skogen, verkligen har fallit ifall ingen ser det? Eller som någon föreslog: om en man säger något i en skog, och inte en kvinna hör honom; har han fortfarande fel?

Ingen som bedömer -> ingen transparens.

Men måste man bedömma med örat?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-24 14:16

phloam skrev:Är lyssnaren en länk..?

En lyssnare är ingen länk såklart. Däremot kan ju örat hos en lyssnare vara en länk 8)

Lyssnaren är ju bedömmaren av samtliga länkars samspel, eller om så behövs, varje enskilld länk, iallafall som jag ser det..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-24 14:18

Svante skrev:Men måste man bedömma med örat?
Inte transparensen i enskillda länkar, men gärna helhetsintrycket.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-12-24 14:19

Ja, i princip. Eller, jag borde svara; det beror på (som vanligt) ;)

Det kan vara på två sätt tänker jag.

Det ena är att jag mäter, men inte har full koll på vilka faktorer som kan tänkas påverka ljudet. Då kan det tyckas som att en apparat är transparent trots att den färgar hörbart.

Det andra är att jag inte hör en färgning, men jag kan mäta upp en - som jag borde kunna höra. Det kan ha flera förklaringar.

Amit

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-24 14:21

Men för att återknyta till trådämnet...

Det är trots allt slutresultatet som ska vara transparent om man vill ha just transparens. Drar man det till sin spets så bör det vara så att ljudvågorna som träffar våra trumhinnor ska vara detsamma som om vi lyssnade på en verklighet.

Tittar vi då på länkarna i kedjan så kan man ju antingen kräva att varje länk är transparent eller kompenserar för avvikelser från tidigare länk. RIAA är ju exempel på det senare.

Vad är då enklast? Att mäta upp varje länk för sig eller kombinera ihop länkarna så man får ett transparent resultat? Ser man återigen på RIAA så behöver vi en kompenserande länk men ska det vara i ett enda steg (RIAA-förstärkaren) eller i flera länkar?

Jag vill tillämpa KISS. Det vill säga att kompenserande länkar ska hållas på ett minimum.

Men nu svamlar jag :)
- Militant slacker

Föregående

Återgå till Generellt om hifi