Hörseltest?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-06 00:17

Svante skrev:Alltså, man ska vara försiktig med lyssning från ljudkort. Det är mycket stor risk att det finns vinkingsprodukter om man har ett omsamplande ljudkort, och de kan hamna längre ner än de 17,7 kilohertzen.

Okej... Personligen är jag lite skeptisk till ljudhanteringen i java (som jag tror att applikationen använder). Ingen som har rena testtoner på fil - gärna 24bitars? Då skulle jag kunna skicka det med asio till ljudkortet.

:-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-06 00:19

Jag kunde göra sådana själv i audacity... återkommer med att bibliotekt senare :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-06 02:57

Då så!

Här är testfiler:
HearingTest.rar

Duration 0:20.023 (883002 samples) per file
Sample Rate 44100 Hz
Channels 2
Bits per Sample 24
Bitrate 2116 kbps
Codec PCM
Encoding lossless

Det verkar som om mina resultat står sig hyfsat... fast 17.7khz hör jag inte :-)

Nu är jag trött på sinus-pip.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-06 11:27

Oj. Det var sent när jag skrev förra inlägget.

Här finns alltså filer med testtoner som 24 bitars wav. Jag har gjort ungefär samma uppdelningar i frekvenser som på "www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html"-sajten. Jag la dock till några extra frekvenser "på toppen" - bla 21 kHz (som man kan använda för att testa om man är en fladdermus). Jag generade också fram en fil med vitt brus som man kan använda som volymreferens.

Alla filerna är fullt utstryrda. DE LÅTER ALLTSÅ MYCKET HÖGT! Prova på LÅG volym först!

När jag provade med filerna så skickade jag dem med ASIO till mitt icke-omsamplande externa ljudkort.

Här är alltså filerna om ni vill testa själva:
HearingTest.rar

Filerna är ihoppackade som .rar
Duration 0:20.023 (883002 samples) per file
Sample Rate 44100 Hz
Channels 2
Bits per Sample 24
Bitrate 2116 kbps
Codec PCM
Encoding lossless

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-06 18:58

Bild

Gjorde testen med ett par Sennheiser HD595 lurar och ett Behringer FCA202 firewire ljudkort.
Bör dock tilläggas att jag gjorde testen på hyffsat hög volym, sänker jag volymen så åker dom 6 nedersta staplarna upp en bit och dom 2 nedersta ännu en bit.. förklarar ju kanske varför det finns loudness funktion på många förstärkare =P

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-06 20:15

Tackar för filer, testar lite nu... :)

Hmmm tänker på mp3tråden under tiden - en dålig/låg bitrate mp3'a låter vål dåligt över hela spektrat (antar jag), men hur är det med frekvensgången? Hur högt i frekvens går t.ex. en 128mbit jämfört med en högre bitrate?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-06 20:27

phloam skrev:Tackar för filer, testar lite nu... :)

Hmmm tänker på mp3tråden under tiden - en dålig/låg bitrate mp3'a låter vål dåligt över hela spektrat (antar jag), men hur är det med frekvensgången? Hur högt i frekvens går t.ex. en 128mbit jämfört med en högre bitrate?

Tror inte frekvensomfången påverkas av bitraten

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-06 22:18

phloam skrev:Hmmm tänker på mp3tråden under tiden - en dålig/låg bitrate mp3'a låter vål dåligt över hela spektrat (antar jag), men hur är det med frekvensgången? Hur högt i frekvens går t.ex. en 128mbit jämfört med en högre bitrate?

Jorå, den påverkas - i alla fall på låga bitrater. Jag testade. Jag genererade 5 sek brus (alla frekvenser blandat). Jag gjorde olika komprimeringar av dessa - Från V0 (~245 kbps VBR) till V9 (~65kbps VBR) i Lame.

Dessa tog jag in i Audacity och gjorde en spektrum analys på:

Bild

(inte den bästa grafen jag gjort)

De lägre bitraterna har alltså en klart hörbar beskärande effekt på signalen. Håller man sig ovanför 160 kbps är det ohörbart (för den flesta).

Sorry för OT.

:-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-06 22:22

En grej till...

128 kbps motsvarar ungefär graf nummer 4 - uppifrån.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-06 22:35

Utan att dra in alltför många tekniska bevis så vore det väl i så konstigt om det försvann info i de högre frekvenserna när du mp3-kodar. Det är väl själva grejen med mp3-codecen att ta bort information som "vanliga" öron sällan hör.

från wikipedia:

The compression works by removing certain parts of sound that are deemed beyond the auditory resolution ability of most people. It provides a representation of pulse-code modulation — encoding audio in much less space than straightforward methods, by using psychoacoustic models to discard components less audible to human hearing, and recording the remaining information in an efficient manner.

http://en.wikipedia.org/wiki/MP3
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-06 22:41

Tack igen!! :) Intressant resultat..!

Fasen att den lilla iAudion bara encodar 128Kbps.... men nu vet jag iaf bättre hur bra/dåligt det är i praktiken :)

Som tur är så är kanske inte hög frekvensgång allt när det gäller musikåtergivning. (Undrar nu istället hur pass förvrängt "resten" är :D ) Hade en öroninflammation som gjorde att vissa ljud skar sig, väldigt jobbigt... hellre i så fall lägre frekvensomfång, helt klart, än att leva med det. Gick över som tur var.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-07 06:20

phloam skrev:Tack igen!! :) Intressant resultat..!

Fasen att den lilla iAudion bara encodar 128Kbps.... men nu vet jag iaf bättre hur bra/dåligt det är i praktiken :)

Som tur är så är kanske inte hög frekvensgång allt när det gäller musikåtergivning. (Undrar nu istället hur pass förvrängt "resten" är :D ) Hade en öroninflammation som gjorde att vissa ljud skar sig, väldigt jobbigt... hellre i så fall lägre frekvensomfång, helt klart, än att leva med det. Gick över som tur var.

128 kbit är totalförbjudet på min dator/mp3 spelare =D

192 kbit funkar bra för det mesta, jag kan dock höra komprimering på vissa typer av musik i 192 kbit.. men det låter tillräckligt bra för att ha tex i en mp3 spelare.. men under 192 kbit tycker jag inte man ska köra.. och absolut inte 128 kbit, då hör man att det låter illa oavsett vad man lyssnar på för typ av musik =/

När man kommer över 256 kbit gränsen så blir det väldigt svårt att höra att det är en mp3 man lyssnar på, och kör man då även med VBR så hör ivarjefall inte jag någon skillnad alls från orginalet.. oavsett musikstil.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-07 09:29

JB skrev:När man kommer över 256 kbit gränsen så blir det väldigt svårt att höra att det är en mp3 man lyssnar på

Det är sant, men när man lyssnar direkt från sin lilla fickspelare med goda lurar, kan inte jag höra någon skillnad på 128kb och 256kb.
Dotterns iPod nano med Koss portaprolurar.

Jag började med att lägga in i båda upplösningarna på ett antal låtar och jämförde. Nu ligger allt i 128kb AAC, mer plats blir det ju då.

AAC är ju en vidareutveckling av mp3, av samma tyska ingenjörsgrupp som skapat och utvecklat båda.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-07 12:12

JB skrev:192 kbit funkar bra för det mesta, jag kan dock höra komprimering på vissa typer av musik i 192 kbit.. men det låter tillräckligt bra för att ha tex i en mp3 spelare.. men under 192 kbit tycker jag inte man ska köra.. och absolut inte 128 kbit, då hör man att det låter illa oavsett vad man lyssnar på för typ av musik =/

När man kommer över 256 kbit gränsen så blir det väldigt svårt att höra att det är en mp3 man lyssnar på, och kör man då även med VBR så hör ivarjefall inte jag någon skillnad alls från orginalet.. oavsett musikstil.

Det här ser jag som en direkt utmaning! :-) :-) :-)

... Jag återkommer i ämnet.

tills dess:
Hur bra låter egentligen en Mp3:a?
FORTSÄTTNING - Hur bra låter egentligen en Mp3:a?

:-) :-) :-)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-07 17:50

Koffe skrev:
JB skrev:192 kbit funkar bra för det mesta, jag kan dock höra komprimering på vissa typer av musik i 192 kbit.. men det låter tillräckligt bra för att ha tex i en mp3 spelare.. men under 192 kbit tycker jag inte man ska köra.. och absolut inte 128 kbit, då hör man att det låter illa oavsett vad man lyssnar på för typ av musik =/

Det här ser jag som en direkt utmaning! :-) :-) :-)

... Jag återkommer i ämnet.

tills dess:
Hur bra låter egentligen en Mp3:a?
FORTSÄTTNING - Hur bra låter egentligen en Mp3:a?

:-) :-) :-)

Hehe kör hårt! :)
Sitter och tränar med lite 128 kbit Lame jag encodar nu, och jag har hört stor skillnad på alla än så länge (men då encodar jag musik jag lyssnat mycket på och vet hur den ska låta också), men 192 kbit och över kommer bli svårare :)
Kom ihåg att ta med både dynamisk musik och söndermastrad musik i testen!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi