Till er med högupplösande system för ljudreproduktion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 23:28

Vet du vad jag har hört raban_FXP? Att man inte ska tro allt man hör :wink:

(Själv blev jag blockad utan förvarning på hififorum.nu. Inget meddelande om att jag blivit blockad. De svarar inte på mitt mail som jag skickade för över en vecka sedan heller. Så, jag föredrar nog faktiskt's liberalism. Hellre det än hififorums fascism iaf.)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-03 23:50

Tro inte på nåt av vad du hör och bara hälften av vad du ser. Ah yeah.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2004-03-04 00:49

Jag har ett "flummigt" tweak man kan testa (och jag är helt seriös):

Låna eller köp Lars-Eric Uneståhls träningspaket för integrerad mental träning (IMT). Kostar runt 600kr för hela paketet med en bok och 3 CD-skivor. Kör igenom de första 3-4 stegen och börja sedan applicera teknikerna du nu fått lära dig för att förbättra ljudet i din musikanläggning. Du kommer garanterat bli nöjdare med återgivningen om du varit hyffsat seriös med träningen.

Henrik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-03-04 01:30

Fattar inte hur disskusionen kan glida in på ovidkommande saker efter att raban påpekat att han vill ha sin tråd ren. Om jag har läst rätt så har raban inte uteslutit blindtester. Så deras vara eller inte vara behöver man väl inte diskutera. Om man inte är nyfiken på om det finns något rimligt billigt eller gratis som kan förbättra anläggningen så är det väl konstigt. Sedan om man har tid att testa osv är väl en annan sak.

Vill bara påminna en sak.

dawen skrev:
Om det nu ÄR så att dessa tweaks verkligen kan göra skillnad, varför går detta inte att påvisa så enkelt? Det är ju t.o.m. så att Shakti's egna representanter på mässa blivit bortgjorda, hur kan det vara så om det här är en sak som verkligen fungerar?

Ok, fritt fall för LTS på mässan i Sthlm också. Så blev ni bortgjorda ner på Shatki nivå eller? Oavsett orsak? Kanske en klant på Shatki hade lånat ut stenarna och nån förstörde dom och dom blev inte testade innan mässan? Eller dom tog med en hög som inte fungerade av misstag.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-04 01:39

Om man inte är nyfiken på om det finns något rimligt billigt eller gratis som kan förbättra anläggningen så är det väl konstigt.

Max säger:
Vill man förbättra LJUDET enkelt och billigt är det inte anläggningen (möjligen högtalarna undantgana) som man ska ge sig på, utan rummet.

Ska man få bättre ljud ur själv anläggningen, bygg egna grejjor och/eller var kritisk vid inköp. Glöm allt som står hifi-blaskorna. Glöm 95% av det som står på Nätet.
Läs ellära och fysik för att själv kunna göra så korrekta avgöranden som möjligt.

Kan inte fabrikanten, eller någon annan, på ett vettigt sett förklara funktion så är det enkelt: Det finns ingen funktion. Det är båg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-04 01:51

Alltså när det gäller OT så kan vi splitta tråden om det blir för OT men är det det? Och har OT-inläggen drivit iväg i en entydlig riktning så att de kan höra samman i en egen tråd? Det är ju förvisso trådskaparen och/eller vi som bestämmer det. Kanske tråden ska slittas upp i flera trådar. Vilka i s f och vilka inlägg ska till resp tråd?

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-03-04 02:02

flum x flum !

flum i kvadrat skulle man kunna säga

/

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-03-04 02:19

Jo jag håller helt med om att rumsakustiken är väldigt avgörande.
Men om man har fixat det. Om alltså.
Är det klart då?
Tyckte inte att jag såg att raban förbjöd/uteslöt att man har fixat rummet så varför måste man välja?

Ja, jag är själv nyfiken raban på vad som kan göras bättre i en anläggning. Och jag har inga fördommar mot att vissa grejor skall testas. Tweaks kan fungera. Så för mig är det prisnivån som måste vara rimlig i förhållande till plånboken och nyttan.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 10:18

hmm.. grejjen med shaktistenar är ju att dom inte fungerar ens i teorin..
Tanken med shaktistenar är att dom ska "supa åt" sig elektromagnetiskt störning.. Det kanske dom gör men de flesta apparater liter inte utav problem på detta område. Apparater testas mot sådan störning och måste uppfylla vissa krav på motståndskraft mot yttre "strålning".

Men om det du vill prata om är energivågor i annan(ovetenksaplig) form så kan nog ingen direkt prata emot dig.
Det finns ju en hel rörelse kring kristallenergi och liknande som påstår att det finns energier runt och omkring oss som påverkar vår vardag.
Jag känner tex persolingen en person som är väldigt duktig på currylinjer och kan använda slagruta och annat för att leta linjer och vatten och annat.
Curyylinjer tex verkar ju högst verkliga eftersom det verkar som att djur känner av dom (katter tex ligger gärna i ett kryss). Så varför skulle de inte påverka oss också?
Men vad exakt det handlar om är ju en annan sak.. Magnetism och annat har ju stor påverkar på våra kroppar. Jorden har ju väldigt kratigt magnetfält och således kan det nog finnas "signifikanta" krafter att räkna med. För oss..
Tror inte riktigt elektriska komponenter påverkas. Men det går ju som sagt att avgöra i ett blindtest.. Ställ cdn på ett currtkryss och jämför mot ett annat (nu ligger linjerna typ 3 meter från varandra så det blir mycket spring :D

Vad gäller ett topics on eller off spår så är det sånt man får ta. Kan ju knappast be moderatorerna moderarea sådant för då skulle de inte få annat att göra..
Då får man istället anstränga sig mer och komma med mer konsensus så folk disskuterar rätt.. Du(raban) kan ju inte gärna begära att vi andra ska för din tråd vidare ifall vi inte är med på vart du vill?

Förövrigt har samma gubbe (han med slagrutan) kikat rätt mycket på kristallterepi men jag har inte hört så mycket om hans åsikter där.. Han är numera rätt sjuk från hjärtinfarkt och annat så.. (och där verkar ju inte kristallterapin funkat.. :wink: )

Det är ju dock intressant om man tar den psykologiska grejen bakom allt.. Jag tror det är där man hittar svaret och förmodligen därför dessa "tweaks" inte kan testas i blind-tester. Skillnaderna existerar ju bara i ens huvud! Men frågan är om det är bra eller dåligt. Om jag kan lura mig själv att det låter bättre så är det kanske bara bra? Jag vet inte..

edit: ang psykoligsk påverkan.. det finns ju faktiskt människor som blivit frisk från allvarliga sjukdomar trots att dom bara ätit placebopreparat istället för riktig medicin. Så nog kan psyket påverka en hel del..
I den meningen kan man nog prata om olika stenars "energier" på anläggningen men de är förmodligen bara en produkt av kraftig "hallucinationering"

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-03-04 11:04

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26663

Där finns 3st sidor med svar på din fråga, räcker inte det?

Här på faktiskt.se hittar du inte många "ormolje-förespråkare".

http://www.euphonia-audioforum.se passar nog bättre (imho)
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-04 11:53

Aha öh, nu inser jag när du Raban på pekar vad tråden ska handla om (skumma energier å sånt). Då förstår jag varför du tyckte jag var off-topic. Jag lämnar härmed denna tråd eftersom jag inte tror på cyrrylinj... och såna grejor. Möjligtvis är jag intresserad om någon kan förklara att sådant verkligen finns.

Jag kan ställa en fråga också:

Varför skulle currylinjer el dyl kunna ge bättre ljudåtergivning? Om dett askulle noteras, vilken förklaring, annan än fysikalisk, skulle kunna förklara det isåfall?

Än så länge håller jag mig kraftigt skeptisk till eventuella sådana fenomen.

Bye for now.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 11:59

raban_FXP skrev:Kraniet: Du har visst inte läst mitt ursprungsinlägg verkar det som.

eh? ja ifall du tycker så så har jag nog ite så mycket att tillföra då du inte verkar ha koll själv på vad du ville disskutera..
om den energin du lagt ner på att klaga på att disskutionen gick offtopic gick till att förklara vad du ville ha fram så kanske det vore enklare.. :wink:

så snälla "pretty please with sugar ontop" berätt vad du vill prata om..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 12:02

Johan_Lindroos skrev:Aha öh, nu inser jag när du Raban på pekar vad tråden ska handla om (skumma energier å sånt). Då förstår jag varför du tyckte jag var off-topic. Jag lämnar härmed denna tråd eftersom jag inte tror på cyrrylinj... och såna grejor. Möjligtvis är jag intresserad om någon kan förklara att sådant verkligen finns.

Jag kan ställa en fråga också:

Varför skulle currylinjer el dyl kunna ge bättre ljudåtergivning? Om dett askulle noteras, vilken förklaring, annan än fysikalisk, skulle kunna förklara det isåfall?

Än så länge håller jag mig kraftigt skeptisk till eventuella sådana fenomen.

Bye for now.

ja jag vet inte heller Johan men det är väl därför man disskuterar saker? :wink:
Jag är nog också av åsikten att det förmodligen går att förklara (om det är nån skillnad) med hjälp av fysiken.
Så har det ju varit genom hela historien.. Saker har verkat som magi och sen har man förklarat fenomenet med naturvetenskapliga förklaringar..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-04 12:06

Förklara gärna, jag väntar med spänning!

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-03-04 12:07

Jag tycker det är ganska givet vad han vill prata om... eller är det bara jag som tycker det?

han vill ju prata om hurvida planeters positioner, extremt svaga magnetfält och andra new age fenomen kan växelverka med elektrisk apparatur till en sådan grad att de reproducerar bättre (?) ljud.

så har jag har uppfattat det iaf. Att sedan detta inte har någon mer effekt än viss placebo, kan man du tjööto om i all oändlighet. ganska tråkigt faktiskt sånt hära....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 12:13

är det egentligen speciellt mycket tråkigare än att prata om konspirationsteorier och ufon och dyligt? :D
Debatt om dessa "energier" blir ju dock lite begränsad i intressenivå eftersom det som sagt är minimala(om några) effeker som dessa speciella produkter ger. 8)
men raban vill ju disskutera om det och då får ju omgivningen bestämma själva om dom vill vara med.. Nu tyckte ju raban att de "andra barnen" var dumma och bara förstörde hans "lek".. Det är ju lite tråkigt kanske..
Ja hur förklarar man att katter gärna ligger på currylinjer? elelr att mäninskor sover dåligt om dom har sängen på fel ställe i förhållande till currylinjerna? Varför är de flesta äldre hus byggda så linjerna hmnar i väggarna och kryssen kommer i knutarna där det går?
Att dom existerar verkar inte så otroligt.. Dess påverkan på människor och djur verkar ju också rätt uppenbara.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 12:15

Men om det du vill prata om är energivågor i annan(ovetenksaplig) form så kan nog ingen direkt prata emot dig.
Det finns ju en hel rörelse kring kristallenergi och liknande som påstår att det finns energier runt och omkring oss som påverkar vår vardag.
Jag känner tex persolingen en person som är väldigt duktig på currylinjer och kan använda slagruta och annat för att leta linjer och vatten och annat.
Curyylinjer tex verkar ju högst verkliga eftersom det verkar som att djur känner av dom (katter tex ligger gärna i ett kryss). Så varför skulle de inte påverka oss också?
Men vad exakt det handlar om är ju en annan sak.. Magnetism och annat har ju stor påverkar på våra kroppar. Jorden har ju väldigt kratigt magnetfält och således kan det nog finnas "signifikanta" krafter att räkna med. För oss..
Tror inte riktigt elektriska komponenter påverkas. Men det går ju som sagt att avgöra i ett blindtest.. Ställ cdn på ett currtkryss och jämför mot ett annat (nu ligger linjerna typ 3 meter från varandra så det blir mycket spring

Förövrigt har samma gubbe (han med slagrutan) kikat rätt mycket på kristallterepi men jag har inte hört så mycket om hans åsikter där.. Han är numera rätt sjuk från hjärtinfarkt och annat så.. (och där verkar ju inte kristallterapin funkat.. )

Det är ju dock intressant om man tar den psykologiska grejen bakom allt.. Jag tror det är där man hittar svaret och förmodligen därför dessa "tweaks" inte kan testas i blind-tester. Skillnaderna existerar ju bara i ens huvud! Men frågan är om det är bra eller dåligt. Om jag kan lura mig själv att det låter bättre så är det kanske bara bra? Jag vet inte..

edit: ang psykoligsk påverkan.. det finns ju faktiskt människor som blivit frisk från allvarliga sjukdomar trots att dom bara ätit placebopreparat istället för riktig medicin. Så nog kan psyket påverka en hel del..
I den meningen kan man nog prata om olika stenars "energier" på anläggningen men de är förmodligen bara en produkt av kraftig "hallucinationering"

då Herr Raban vill jag fråga vad i detta som inte handlade om "new-age" flum och energier..

eller är det så att det är andra här som har lässvårigheter?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 12:50

haha.. ja jävlar.. och det är "vi " som inte vet hur man använder forum??:lol:

jag ger upp.. :roll:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-03-04 13:00

raban, som du säger är trådarna inte hifi inriktade och därför har jag flyttat dom till öppna delen.

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-03-04 13:26

Det låter nästan som att du mest är ute för att bråka. :?
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-03-04 13:31

Tycker raban har en klar poäng här, han specificerade _ovanligt väl_ vad som inte ingick i frågan och likväl var det det som svarades på... om någon varit ute för att bråka måste det ju vara resten av skribenterna!!

För att inte vara helt off-topic. Jag har inte testat några sådana saker på min anläggning och har inga planer på att göra det själv, men skulle inte ha något problem med att någon som vill kan få prova det hos mig.

Vad det gäller curry-kors, så även om jag inte har den blekaste tekniska idé om vad det är, så misstänkter jag att jag kanske har ett i ligusterhäcken till grannen, för just där vägrar den växa. Har (minst) en "flum-väninna"... får be henne kolla det med slagruta nån gång. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-04 13:38

Om man tror på sakerna tror jag att man kan uppleva bättre ljud, så det kanske kan vara värt att prova för den som vill.

Det lite roliga med currykors och andra "fält"linjer är att de finns på olika platser beroende på vem som pekar ut dem... ger inte så stort förtroende om man frågar mig...
(dock säger jag inte att vi vet allt idag, men eftersom vi upplever verkligheten genom sinnet så är det svårt att skilja på vad som egentligen händer och vad vi "inbillar" oss (nu passar det bra att se matrix.. :) ))

(det som retar mig lite är att man använder tekniska begrepp som t.ex. "energier" till att förklara lite allt möjligt som inte alls behöver ha att göra med det som energi är definierat till... man borde hitta på nya ord istället!)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 13:42

ja men vad är det om det inte är "energier"? Beror ju iofs på hur man definierar energi. Men man säger ju inte strålning om soljus elelr värme eller annat liknande utan kallar det också för "energier" emellan åt..
om en sak ska påverka nåt annat så måste det ju göras genom energi eller hur? :wink:

ja jag vet inte jag förstår ju ändå inte hur man pratar i forum :D :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi