Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:
'Live is life'.. Proprius, inspelat live i... Uppsala tror jag med Domnerus och vänner.
/Peter
matereo skrev:Ragnwald skrev:Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.
/Peter
Det ska till rörmick för ändamålet.
Javisst vi är rörandeöverens med majoriteten av de som försöker göra högkvalitativa inspelningar... rör och stormembran.
Blev så tagen detta samt fler spår via denna uppsättning så jag köpte ett par German Physics element av Bosse. Det var kul ett tag med blev för mycket sameness till slut pga. den rikliga mängden reflekterat ljud.
Piotr skrev:Magnuz skrev:Piotr skrev:Trumspåret ovan...
Vilket?
'Live is life'.. Proprius, inspelat live i... Uppsala tror jag med Domnerus och vänner.
För övrigt tror jag det skulle gå utmärkt med en trissemick modell mellanstor kapsel.![]()
/Peter
Citat:
Blev så tagen detta samt fler spår via denna uppsättning så jag köpte ett par German Physics element av Bosse. Det var kul ett tag med blev för mycket sameness till slut pga. den rikliga mängden reflekterat ljud.
skulle denna "sameness" minskat i ett fullt akustikreglerat rum? eller är ljudutbredningen "totalfel" med sådana element?
PekkaJohansson skrev:Apropå truminspelningar, har någon titeln på den där Sheffield Lab-skivan som ska innehålla ett välinspelat trumset?
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:matereo skrev:Ragnwald skrev:Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.
/Peter
Javisst vi är rörandeöverens med majoriteten av de som försöker göra högkvalitativa inspelningar... rör och stormembran.
UTveckla gärna den dör dogmen.![]()
Jag har en rörmik av stormembrantyp som jag använder för att värma upp sång lite med.![]()
Jag skulle inte drömma om att använda en sådan mikrofon om det var fråga om dokumentation av ett trumset.
Kan bli svårt då jag tror jag har den liggandes hemma någonstans. Inte sätt den sen jag flyttade, eller har du fått tillbaks den via morello, kan ha givit den till honom någon gång?Lazyworm skrev:PekkaJohansson skrev:Apropå truminspelningar, har någon titeln på den där Sheffield Lab-skivan som ska innehålla ett välinspelat trumset?
Med vänlig hälsning
Pekka
Hej Pekka!
Jag tror det är den här skivan du tänker på, jag äger den men inte lyssnat på den sen jag hade mina Sperrlinghorn för typ 15år sen, på den tiden var min uppfattning att den var grymt bra inspelad. Får väl varva igång den ikväll och se om man ändrat sina preferenser
URL SheffieldLab
Alexi skrev:Kan bli svårt då jag tror jag har den liggandes hemma någonstans. Inte sätt den sen jag flyttade, eller har du fått tillbaks den via morello, kan ha givit den till honom någon gång?Lazyworm skrev:PekkaJohansson skrev:Apropå truminspelningar, har någon titeln på den där Sheffield Lab-skivan som ska innehålla ett välinspelat trumset?
Med vänlig hälsning
Pekka
Hej Pekka!
Jag tror det är den här skivan du tänker på, jag äger den men inte lyssnat på den sen jag hade mina Sperrlinghorn för typ 15år sen, på den tiden var min uppfattning att den var grymt bra inspelad. Får väl varva igång den ikväll och se om man ändrat sina preferenser
URL SheffieldLab
Celef, förstår jag dig rätt att du menar att samtliga högtalare på den här planeten som inte är ”rundstrålade” och inte är ”tonkurvemanipulerade” och med tonkurvemanipulerade förstår jag ”medvetet tonkurvemanipulerade” är högtalare som inte har någon ”sameness”.
I så fall rekommenderar jag att köpa de billigaste högtalarna på varuhusen ty de har ju heller ingen ”sameness” om jag förstår saken rätt.
Om man med "sameness" menar samma ljud som i inspelningslokalen så håller jag heller inte med.
Dock är jag av annan uppfattning än de som tror det du skrivit.
Alexi skrev:Nejdå, den du syftar på är något helt annat på den är det samma trumsolo ur massa olika mikrofoner.
matereo skrev:Morello skrev:matereo skrev:Ragnwald skrev:Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.
/Peter
UTveckla gärna den dör dogmen.![]()
Jag har en rörmik av stormembrantyp som jag använder för att värma upp sång lite med.![]()
Jag skulle inte drömma om att använda en sådan mikrofon om det var fråga om dokumentation av ett trumset.
Kanske kanske inte... kanske passar den inte alls till det.. kanske är det inte en alls en särskilt bra rörmik. Men nog är det hel klart så att de dominerar stereo upptagningar och liknande där man inte närmikar nåt speciellt...
Neil Young köpte visst ett par Didrikar när dom dök upp... och jag tycker det märks på plattorna sedan dess... även om "Neil young and the bluenotes" plattan och tidigare också låter bra.
Själv använder jag både dynamiska, band och kondensatormikar... men när det görs proffessionella, rena stereo upptagningar där akustik och livekänsla finns med och instrument återges på ett naturlig sätt, så är ju majoriteten av mik valen helt klart rörhistorier och av stormembranstyp. Inget vidare snack om saken ju.
petersteindl skrev:För övrigt anser jag att alla högtalare har en slags sameness oavsett
deras ljudspridning.
PekkaJohansson skrev:[...] efter att lyssnat klart på det förmodligen bästa svenska
popalbumet genom tiderna, Gyllene Tiders "Moderna Tider" med
tillhörande bonus-EP och extraspår.
...men när det görs proffessionella, rena stereo upptagningar där akustik och livekänsla finns med och instrument återges på ett naturlig sätt, så är ju majoriteten av mik valen helt klart rörhistorier och av stormembranstyp. Inget vidare snack om saken ju.
IngOehman skrev:Har ni tänkt på det?![]()
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster