Återproducera trumsett, vad behövs?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-19 15:00

Spåret finns med på High Fidelity CD nr. 4 spår 7 om jag inte minns fel.
Cd´n har gul kant.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-19 15:00

Stämmer bra det.. glömde nämna det.

/Peter

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-02-19 15:29

Piotr skrev:
'Live is life'.. Proprius, inspelat live i... Uppsala tror jag med Domnerus och vänner.

/Peter

Pust... trodde ett tag att det var den där hiten som avsågs, den med det österrikiska skitbandet. Det får ju vara nån måtta.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-19 15:44

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-19 15:51

JTarnstrom skrev:
Pust... trodde ett tag att det var den där hiten som avsågs, den med det österrikiska skitbandet. Det får ju vara nån måtta.

Det var precis vad jag också trodde. :oops: Jag fick det bara inte riktigt att stämma med det där med trumsolo.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-19 16:04

matereo skrev:
Ragnwald skrev:
Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.

/Peter

Det ska till rörmick för ändamålet. :lol:

Javisst vi är rörande :D överens med majoriteten av de som försöker göra högkvalitativa inspelningar... rör och stormembran.

UTveckla gärna den dör dogmen. :)

Jag har en rörmik av stormembrantyp som jag använder för att värma upp sång lite med. 8)

Jag skulle inte drömma om att använda en sådan mikrofon om det var fråga om dokumentation av ett trumset. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-19 16:20

på begäran av jtärnström
life is life
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-19 16:34

Jag tror att det var den här versionen som åsyftades:

http://www.youtube.com/watch?v=Ptkomy5xTao

I anslutning till videon finns också en intressant diskussion om titeln ska vara "Life is Life", "Live is Life" eller "Life is Live"... :-)

Apropå truminspelningar, har någon titeln på den där Sheffield Lab-skivan som ska innehålla ett välinspelat trumset?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-19 17:16

jo jag vet det pekka men sångaren hade så ful frilla och snorbroms så jag tåg hermes istället :lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-19 18:16

Blev så tagen detta samt fler spår via denna uppsättning så jag köpte ett par German Physics element av Bosse. Det var kul ett tag med blev för mycket sameness till slut pga. den rikliga mängden reflekterat ljud.

skulle denna "sameness" minskat i ett fullt akustikreglerat rum? eller är ljudutbredningen "totalfel" med sådana element?
Bikinitider

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-19 18:48

Piotr skrev:
Magnuz skrev:
Piotr skrev:Trumspåret ovan...

Vilket?

'Live is life'.. Proprius, inspelat live i... Uppsala tror jag med Domnerus och vänner.

För övrigt tror jag det skulle gå utmärkt med en trissemick modell mellanstor kapsel. 8)

/Peter

Hela skivan är kanon förövrigt!

Undrar hur det är med Domnerus. Han börjar ju bli till åren.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-19 19:07

Celef

Citat:
Blev så tagen detta samt fler spår via denna uppsättning så jag köpte ett par German Physics element av Bosse. Det var kul ett tag med blev för mycket sameness till slut pga. den rikliga mängden reflekterat ljud.

skulle denna "sameness" minskat i ett fullt akustikreglerat rum? eller är ljudutbredningen "totalfel" med sådana element?

Härom tvistar de lärde, men det finns inget entydigt svar och det finns heller inget enkelt svar som jag i ett nafs kan ge. Som det kanske har framgått har jag jobbat mycket med dessa högtalarelement och jag anser mig känna till dess styrkor och svagheter. Alla högtalarelement har sina svagheter. Det är i svagheterna som sameness står att finna.

Jag håller på att skriva ner hela filosofin bakom Bremens ägghögtalare och däri kommer även rundstrålad ljudspridning i bostadsrum att belysas. Jag vill gärna återkomma i ärendet men jag anser att det både finns en sameness och inte finns, beroende på hur man använder dessa högtalarelement och i vilket frekvensområde man menar då man pratar om sameness.

För övrigt anser jag att alla högtalare har en slags sameness oavsett deras ljudspridning.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-19 19:17

PekkaJohansson skrev:Apropå truminspelningar, har någon titeln på den där Sheffield Lab-skivan som ska innehålla ett välinspelat trumset?

Med vänlig hälsning

Pekka

Hej Pekka!
Jag tror det är den här skivan du tänker på, jag äger den men inte lyssnat på den sen jag hade mina Sperrlinghorn för typ 15år sen, på den tiden var min uppfattning att den var grymt bra inspelad. Får väl varva igång den ikväll och se om man ändrat sina preferenser :)
URL SheffieldLab

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-19 19:34

det vore intressant att få veta mer peter, sameness har iallafall jag bara hört tillskrivas rundstrålande och tonkurvemanipulerade högtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-19 19:49

LIVE is life CDn kom jag först i kontakt med hemma hos Stig Carlsson då han spelade spåret Drum Boogie på sina OA 52. Vad jag minns hade han CDn innan den kom i handeln för han hade fått den från Didrik som gåva.

Då man hörde trummorna hos Stig så var det bara att ta fram papper o penna o börja skriva ner Cdns namn. Det lät inte oävet kan jag tala om.

Ett tag var den tabu stämplad eftersom den var inspelad med Didriks mikar och med fel inspelningstekniker.

Men CDn är vad den är. Jag lyssnar på den CDn med stor behållning.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-19 20:01

Celef, förstår jag dig rätt att du menar att samtliga högtalare på den här planeten som inte är ”rundstrålade” och inte är ”tonkurvemanipulerade” och med tonkurvemanipulerade förstår jag ”medvetet tonkurvemanipulerade” är högtalare som inte har någon ”sameness”.

I så fall rekommenderar jag att köpa de billigaste högtalarna på varuhusen ty de har ju heller ingen ”sameness” om jag förstår saken rätt.

Om man med "sameness" menar samma ljud som i inspelningslokalen så håller jag heller inte med.

Dock är jag av annan uppfattning än de som tror det du skrivit.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-19 20:17

Morello skrev:
matereo skrev:
Ragnwald skrev:
Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.

/Peter

Javisst vi är rörande :D överens med majoriteten av de som försöker göra högkvalitativa inspelningar... rör och stormembran.

Jag har en rörmik av stormembrantyp som jag använder för att värma upp sång lite med. 8)

Jag skulle inte drömma om att använda en sådan mikrofon om det var fråga om dokumentation av ett trumset. 8O

Kanske kanske inte... kanske passar den inte alls till det.. kanske är det inte en alls en särskilt bra rörmik. Men nog är det hel klart så att de dominerar stereo upptagningar och liknande där man inte närmikar nåt speciellt...

Neil Young köpte visst ett par Didrikar när dom dök upp... och jag tycker det märks på plattorna sedan dess... även om "Neil young and the bluenotes" plattan och tidigare också låter bra.
Själv använder jag både dynamiska, band och kondensatormikar... men när det görs proffessionella, rena stereo upptagningar där akustik och livekänsla finns med och instrument återges på ett naturlig sätt, så är ju majoriteten av mik valen helt klart rörhistorier och av stormembranstyp. Inget vidare snack om saken ju.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-19 20:22

Lazyworm skrev:
PekkaJohansson skrev:Apropå truminspelningar, har någon titeln på den där Sheffield Lab-skivan som ska innehålla ett välinspelat trumset?

Med vänlig hälsning

Pekka

Hej Pekka!
Jag tror det är den här skivan du tänker på, jag äger den men inte lyssnat på den sen jag hade mina Sperrlinghorn för typ 15år sen, på den tiden var min uppfattning att den var grymt bra inspelad. Får väl varva igång den ikväll och se om man ändrat sina preferenser :)
URL SheffieldLab
Kan bli svårt då jag tror jag har den liggandes hemma någonstans. Inte sätt den sen jag flyttade, eller har du fått tillbaks den via morello, kan ha givit den till honom någon gång?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-19 21:20

Alexi skrev:
Lazyworm skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Hej Pekka!
URL SheffieldLab
Kan bli svårt då jag tror jag har den liggandes hemma någonstans. Inte sätt den sen jag flyttade, eller har du fått tillbaks den via morello, kan ha givit den till honom någon gång?

ahh just det, du lånade ju den din rackare. :) Näe tror inte jag fått den sen dess, är kvar på kontoret nu så kan kolla sen men jag undrade lite om varför jag inte sett den på ett par år å vart hemma jag kunde ha den. :)

Ifs. kanske Morello fått den men glömt lämna den vidare till mig, ska göra 1000 nålar på han ikväll å se ifall så e fallet :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-19 22:24

Tack för besked. Kul att både Jim Keltner och Elvis gamle trummis Ronnie Tutt är med! Får se om det blir aktuellt med inköp någon gång. Min skivinköpslista är väldigt lång just nu...

Alexi, angående High Fidelity-skivan: kan det ha varit test-cd nr 3 med röd etikett, spår 15-22, som innehåller de trumspår du talar om? Den spelar jag just nu.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-19 22:30

Nejdå, den du syftar på är något helt annat på den är det samma trumsolo ur massa olika mikrofoner.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-19 22:43

Celef, förstår jag dig rätt att du menar att samtliga högtalare på den här planeten som inte är ”rundstrålade” och inte är ”tonkurvemanipulerade” och med tonkurvemanipulerade förstår jag ”medvetet tonkurvemanipulerade” är högtalare som inte har någon ”sameness”.

nej, jag menar att det är högtalare av rundstrålande typ och dom med tydliga tonkurveavikelser som har sagts vara behäftade med "sameness". sameness tolkar jag vara en ljudlig åkomma som gör att "allt" programmaterial låter likartat

I så fall rekommenderar jag att köpa de billigaste högtalarna på varuhusen ty de har ju heller ingen ”sameness” om jag förstår saken rätt.

det kanske man kan, inte vet jag

Om man med "sameness" menar samma ljud som i inspelningslokalen så håller jag heller inte med.

sameness tolkar jag vara en tydlig ljudlig åkomma, som exempel en hissad bas

Dock är jag av annan uppfattning än de som tror det du skrivit.

ok
Bikinitider

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-19 22:45

kan ingen flacka alla dessa hf-skivor och lägga upp dom någonstans?
själv är jag ute efter trumbankande med marylin mazur

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-19 23:08

kroumata?
Bikinitider

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-19 23:18

Alexi skrev:Nejdå, den du syftar på är något helt annat på den är det samma trumsolo ur massa olika mikrofoner.

Jo, jag upptäckte det. Urtråkigt. Nu har jag tittat igenom alla de HF-skivor jag äger, dvs nr 1-9, och hittat ett spår med Arne Domnerus, "Jag har en liten melodi", som ligger som spår 10 på cd 9. Ska testa det efter att lyssnat klart på det förmodligen bästa svenska popalbumet genom tiderna, Gyllene Tiders "Moderna Tider" med tillhörande bonus-EP och extraspår.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-19 23:21

Morello, kan inte du spela in lite rockiga trummor och lägga ut här?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-21 02:53

matereo skrev:
Morello skrev:
matereo skrev:
Ragnwald skrev:

/Peter

Kanske kanske inte... kanske passar den inte alls till det.. kanske är det inte en alls en särskilt bra rörmik. Men nog är det hel klart så att de dominerar stereo upptagningar och liknande där man inte närmikar nåt speciellt...

Neil Young köpte visst ett par Didrikar när dom dök upp... och jag tycker det märks på plattorna sedan dess... även om "Neil young and the bluenotes" plattan och tidigare också låter bra.
Själv använder jag både dynamiska, band och kondensatormikar... men när det görs proffessionella, rena stereo upptagningar där akustik och livekänsla finns med och instrument återges på ett naturlig sätt, så är ju majoriteten av mik valen helt klart rörhistorier och av stormembranstyp. Inget vidare snack om saken ju.

1. Håller inte alls med om detta. Det vanligaste när det gäller inspelningar av akustiska saker med få mikrofoner är mellan- och stormembranmikrofoner, med transistorelektronik. Det är bara att titta på vad alla de stora purist-skivbolagen använder.

Förvisso är det svårt att få tillräckligt låg brusnivå från riktiga småmembranmikrofoner (1/4" och mindre) för att de skall kunna användas på så stora mikrofonasvåd som råder under fåmikrofoninspelningar, men bortsett ifrån det häpnadsväckande vilka kvaliteter man kan fånga med sådana mikrofoner. De som tror att större mikrofoner har varmare klang än små projicerar nog sina förutfattade meningar mest.

Det kan tilläggas att Stormembranmikrofoner som skall kunna användas i rundtagande mode, behöver vara dubbelmembranmikrofoner för att inte låta alltför dött och avslaget.

2. Jag tror med veta att Didrik deGeer INTE haft som ambition att göra sin mikrofon så att de bidrar med de rörfärgningar som de flesta rörmikrofoner uppvisar. Tvärtom har ambitionen varit att minimera distorsionen såväl som bruset.

3. Kan även nämna att Didrik-mikrofonerna har låtit lite olika i olika generationer, delvis på grund av att de från början hade en del inre resonanser/reflexer som skadade tonkurvan. Det märktes inte så mycket i lokaler med mycket reflekterat ljud, men mera vid inspelingar i lite torrare miljöer (där direktljudens färgning hörs tydligare).

4. Det här är mest en kuriosapunkt, men lustigt nog kan man räkna ut, att det är små- och mellanmembranmikrofoner som skulle vinna mest på att använda rör i membranspänningsavkänningen. De har nämligen så liten kapacitans att de belastas märkbart av det förstärkande elementets ingångskapacitans, och därvidlag är rör bäst (lägra kap än några FETar). Räknar man noga på det finner man dock att de bästan FETarna ändå håller rören stången, även om marginalerna inte är så stora som man kanske skulle kunna tro.

Min personliga uppfatting är nog att frågan om rör eller FET-trissor, är väsenligt mindre intressant som en kvalitetsmätare, än vilka ingenjörsmässiga lösningar och dimensioneringar som valts.

Det finns massor av rörmikofoner som är mycket sämre än de bästa trissemickarna, och det finns massor av trissemickar som är mycket sämre än de bästa rörmikrofonerna.

5. En kvalitet hos mikrofoner som många undervärderar är den psykologiska effekten. :o Och då menar jag inte något som har med inbillning att göra, utan en högst faktisk effekt - nämligen att en rejäl klump med rätt utseende och utstrålning, kan få både ljudtekniker att göra ett bättre jobb och i ännu högra grad ge inspiration och trygghet åt musikerna, inte minst sångare!

Kort sagt - oavsett mikrofonens tekniska egenskaper är det viktigt att den dessutom ger rätt "vibbar", för den är i direktkontakt med den konst den skall dokumentera. Då får den inte i sig vara en störning.

Har ni tänkt på det? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-02-21 10:33

petersteindl skrev:För övrigt anser jag att alla högtalare har en slags sameness oavsett
deras ljudspridning.

Berätta hur du menar!

Själva stereosystemet ger förstås en viss sameness. (Även med
högtalare och rum som minimerar stereosystemfelen, finns det ju
brister kvar.)

PekkaJohansson skrev:[...] efter att lyssnat klart på det förmodligen bästa svenska
popalbumet genom tiderna, Gyllene Tiders "Moderna Tider" med
tillhörande bonus-EP och extraspår.

Alla mina GT-plattor (minst ett dussin) är borta. :cry: Förmodligen stulna.
(Eller kan de ha hamnat annorstädes än övriga fonogram vid flytten
bara? Nä, knappast.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2008-02-21 10:35

Matereo:
...men när det görs proffessionella, rena stereo upptagningar där akustik och livekänsla finns med och instrument återges på ett naturlig sätt, så är ju majoriteten av mik valen helt klart rörhistorier och av stormembranstyp. Inget vidare snack om saken ju.

Jasså?
Det anser inte jag.

Mvh Ljudkrav.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-02-21 10:38

IngOehman skrev:Har ni tänkt på det? :wink:

Visst, och en del sjunger bättre om de får hålla i mikrofonen.

Att man sedan väljer ljudet ur en annan mikrofon som råkar stå där
behöver de givetvis inte få veta.

Mvh E*(xempelvis)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi