Har du slutsteg som går i klass-D?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du slutsteg som går i klass-D?

Ja
38
28%
Nej
93
69%
Vet inte
4
3%

Antal röster : 135

manw

Inläggav manw » 2008-02-24 00:52

Hehe, det var jag som kryssade i "vet inte", fick mer eller mindre till skänks kretsar och ett kort till ett Tripath TA0104. Vet inte när jag orkar pula ihop det, men är ganska nyfiken på det. Så det återstår väl att se om jag tycker det är bu eller bä :)

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-02-24 01:04

ja jag har ett, låter mycket bra med undantaget att det, jämfört med mitt AB steg, kan bli vasst eller hur man ska uttrycka det i toppen/diskantregistret. men nu ska det så småningom fungera till basar så det kan kanske kvitta.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-24 01:12

Nu var väl frågan om slutsteg och då tänker man ju på golvstående dito.

Mina Ericssontelefoner och iPoden, har förmodligen klass D förstärkare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-24 01:18

Tux skrev:Hypex ucd 400 moduler med biffig nätdel.
Låter alldeles utmärkt.

/P

Vad menar du med biffig nätdel? Är det stor skillnad i utförandet jämfört med standardrekommendation på antal VA och uF?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-02-25 08:32

Har inte klass d än men tänker skaffa. D tillhör defenitivt framtiden.

Användarvisningsbild
per2

Prova tripath 104:an!!!

Inläggav per2 » 2008-02-25 21:26

Tripath är i mina öron mer musikalisk är ICE. Mer live-känsla i mellanregister. Samma bas som ICE och kanske något sämre utsträckning i toppen.

Jag har också en som ligger i garderoben efter att jag uppgraderade till 6-kanaligt tripath.
Utöver detta har jag ett Acostic Reality Ear 2 (ICE)
Precis köpt ett nuforce IA-7 (ICE)
Och en Panasonic XR700 (T1 teknologi)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-02-25 22:46

paa skrev:
Tux skrev:Hypex ucd 400 moduler med biffig nätdel.
Låter alldeles utmärkt.

/P

Vad menar du med biffig nätdel? Är det stor skillnad i utförandet jämfört med standardrekommendation på antal VA och uF?

Angående nätdel, det fanns en tråd för inte allt för länge sedan som handlade om nätdelar och deras impedans, vill minnas att det var IÖ som skrev en del dock tillsammans med linjära steg. Någon som applicerat kunskapen på klass-d steg?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-26 03:15

PeterAkemark skrev:
IngOehman skrev:
PeterAkemark skrev:Jo, jag har emellanåt ett 2-kanals slutsteg (2*500W) med digital input, som låter lika bra som vilket analogt slutsteg som jag provat.

1. När du skriver "lika bra", menar du "likadant" då?

2. När du skriver "som vilket analogt slutsteg som jag provat", menar du då "...som
vilket som helst analogt slutsteg som jag provat"
?

Det vill säga (det blir nog tre frågor till) mina följdfrågor är:

3. Menar du att alla analoga slutsteg (du provat) låter likadant som varandra?, och

4. Menar du att KlassD-slutsteg låter likadant som alla dessa analoga slutsteg?, eller

5. Menare du att de låter olika men ändå lika "bra"?

Ursäkta frågorna, men jag klarade inte att fullständigt deschiffrera det du skrev. :oops:

Vh, iö

Att de analoga stegen lät olika är ju rimligt, jag har bara mitt hörselminne att tillgå, annars så låter klass-d steget lika bra eller bitvis faktiskt bättre är de, ospecificerade steg som jag jämför med. Det innebär naturligtvis inte att andra skulle uppfatta intrycken på samma sätt som jag.

Det betyder inte ens att det är en korrektare återgivare.

(Det kan i själva verket vara ett starkt indicium på motsatsen, om de analoga slutsteg du jämfört med är erkänt transparenta (svårdetekterade i F/E-lyssning).)

Vad du säger är att det låter annorlunda än de analoga slutstegen (som även sinesemellan kan ha låtit olika) och då kan jag inte utesluta att det berott på färgningar från KlassD-stegen (som du isåfall "gillar").

Tack för svaret!

Vad jag undrade över var ju egentligen bara vad du menade med "låta bra". Av svaret framgår vad du menar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-26 12:04

Jag pallar inte bry mig så mycket längre, men jag skulle (när tekniken funkar - på pappret) inte ha några problem att byta till det miljövänligare alternativet! Fast det kanske ska göra det, nu? Har svindålig koll helt enkelt!

(röstade nej)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
BddB

Inläggav BddB » 2008-02-26 15:49

Svar ja, kör Truepath för närvarande. Min gamla Technics klassAA, (må den vila i frid) har inte skuggan 8) av en chans.
/B

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-26 15:55

Callisto skrev:Ni som endast svarar "nej" och liknande, gör ni det bara för att öka på erat antal inlägg eller?

Yep

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-26 16:07

Callisto skrev:Ni som endast svarar "nej" och liknande, gör ni det bara för att öka på erat antal inlägg eller?
Nej.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Prova tripath 104:an!!!

Inläggav KarlXII » 2008-02-26 17:45

per2 skrev:Tripath är i mina öron mer musikalisk är ICE. Mer live-känsla i mellanregister. Samma bas som ICE och kanske något sämre utsträckning i toppen.

Jag har också en som ligger i garderoben efter att jag uppgraderade till 6-kanaligt tripath.
Utöver detta har jag ett Acostic Reality Ear 2 (ICE)
Precis köpt ett nuforce IA-7 (ICE)
Och en Panasonic XR700 (T1 teknologi)

Nuforce kör inte ICE. :)

De har något eget system de kallar analog switching.
NuForce™ Analog Switching Amplifier technology is built on the principle that a power oscillator can be modulated by an audio signal so that it produces the amplified audio signal via a reconstruction filter without the bandwidth limitation of a conventional, fixed-frequency, carrier-based PWM control. Our design employs a high-performance analog modulation technique and closed-loop control system, which is why we refer to our product as an Analog Switching Amplifier.

magnus2

Inläggav magnus2 » 2008-02-26 19:09

Nej, dom låter så jävla illa.

/Magnus
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-26 22:28

magnus2 skrev:Nej, dom låter så jävla illa.

/Magnus

Har du lyssnat på samtliga, alltså? 8O

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-02-26 23:41

KarlXII skrev:

/Magnus

precis vad jag hade tänkt å skriva fast jag tyckte inte det var mödan värd

magnus2

Inläggav magnus2 » 2008-02-27 09:19

Britt-Gunnar skrev:
KarlXII skrev:

/Magnus

Nej! Bara dom som dom sålde på Ö&B 8O
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-02-27 17:39

Körde LC audio klass D till mina basmoduler, de lät subjektivt bra men gav en del störningar på platt-TV:n. RF?
Istället för att meka med avstörning så köpte jag mig ett Rotel 5x 100w slutsteg istället. Låter lika bra..... :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-27 17:52

Har Hypex UcD400-steg och tycker nog inte de är så kassa. Finns nog större problem i andra delar av avspelningskedjan. Men jag misstänker ändå att det blir linjära steg till mina nästnästa högtalare. Mest för att det känns mentalt bättre. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-02-27 18:02

Almen skrev:
Nej.

Ja!

:D

Flåt, kunde inte låta bli ett sånt upplägg...

Tror jag har två klass-D varianter. Ett är LAB-1300 fyrkanalssteg (som vad jag förstår bygger på klass-D teknik) och en liten, liten förstärkare från 41Hz.com. Har inte jämfört så jag kan inte komma med några beskrivningar. Möjligen, (men nu är jag på mycket tunn is...) låter det ytte pytte liksom "grusigt" i diskanten.

Amit

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-04 23:49

Bumpar tråden, eftersom Hypex verkar vara på tapeten.
Några fler som skaffat Klass D nyligen och kan fylla på med intryck?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2008-06-14 12:39

Sitter väldigt nöjd med mina Acoustic Reality EAR 1000w monoblock.

Tycker dom är väldigt bra.............

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-06-14 14:16

Amit skrev: Ett är LAB-1300 fyrkanalssteg (som vad jag förstår bygger på klass-D teknik)

Dom Lab 1300 vi hade när jag höll på med PA var konventionella klass A/B stereo slutsteg, vill jag minnas, men med switchad nätdel. Dom kom på den tiden när vissa tillverkare började göra lättviktssteg. Låg vikt var alltså poängen, vilket var av stor V-i-k-t :D i PA-sammanhang.

Det måste vara något annat steg du har, som dessutom var fyrkanaligt?
...

Själv har jag inget klass D-slutsteg i hemmet och tänker inte skaffa heller, eftersom det inte har några fördelar i praktiken. När dom är bättre på alla punkter, samt billigare. Möjligen.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-06-14 18:13

paa skrev:Bumpar tråden, eftersom Hypex verkar vara på tapeten.

Jag har haft Ucd180 nåt år nu och det spelade fint tillsammans med mina piP tills flickvännen kopplade in en mikrofonutgång från datorn istället för line-out och piP brann upp. =( Nu har jag ingen stereo förrän jag orkar åka till Öhman och köpa nya högtalare. (Bor ju i Norge..)

Gjorde lite högst ovetenskapliga tester mot mina äldre Yamaha rxv-440, marantz 2-kanal (kommer inte ihåg vad den heter) samt även mot en HK 635 hemmabioreciever. Upplevde inte på något sätt att Ucd180 var sämre än de ovanstående, ger bra med effekt och spelar snyggt enligt min mening. Blir dessutom inte varm heller!

Mvh Eric

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-06-14 20:27

Iqbad skrev:
paa skrev:Bumpar tråden, eftersom Hypex verkar vara på tapeten.

Jag har haft Ucd180 nåt år nu och det spelade fint tillsammans med mina piP tills flickvännen kopplade in en mikrofonutgång från datorn istället för line-out och piP brann upp. =( Nu har jag ingen stereo förrän jag orkar åka till Öhman och köpa nya högtalare. (Bor ju i Norge..)

Gjorde lite högst ovetenskapliga tester mot mina äldre Yamaha rxv-440, marantz 2-kanal (kommer inte ihåg vad den heter) samt även mot en HK 635 hemmabioreciever. Upplevde inte på något sätt att Ucd180 var sämre än de ovanstående, ger bra med effekt och spelar snyggt enligt min mening. Blir dessutom inte varm heller!

Mvh Eric

Går det inte att få reservdelar hemskickade med Posten ? Det blir ju ganska dyra komponenter annars.

Att skicka färdiga högtalare med fraktfirmor är ju inget att rekommendera men välinslagna komp. måste fungera, speciellt när man bor så avsides som du.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-06-14 21:42

RubyRed skrev:Går det inte att få reservdelar hemskickade med Posten ? Det blir ju ganska dyra komponenter annars.

Att skicka färdiga högtalare med fraktfirmor är ju inget att rekommendera men välinslagna komp. måste fungera, speciellt när man bor så avsides som du.

Jo, det är möjligt, men jag tänkte passa på att köpa ett till par piP när jag ändå är där. Åker ändå till Sverige lite då och då även om jag inte är i Stockholm allt för ofta.

Men om det är någon som ska åka från Linköping till Öhman så kontakta mig!

Mvh Eric

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-14 23:17

magnus2 skrev:
Britt-Gunnar skrev:
KarlXII skrev:

/Magnus

Nej! Bara dom som dom sålde på Ö&B 8O

säljer ö&b förstärkare? eller trollar du pojk 8O :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-06-15 16:27

över min döda kropp

Användarvisningsbild
Pehu

Inläggav Pehu » 2008-06-15 22:46

Jag har ett Lyngdorf SDA 2175 som jag är mycket nöjd med. I hop med mina Carlsson OA 52-3 låter det i mina öron alldeles utmärkt. Inget vasst ljud i diskanten, tvärtom uppfattar jag det neutralt och detaljrikt. Tycker att det vore väldigt intressant att få det slutsteget provat i en F/E-lyssning.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-06-16 03:10

DIY - inte hopkopplad än.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi