Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Ang följa basgången, så är det en personlig upplevelse du beskriver. Givetvis är det en koppling till tekniska samband, men det är lika mkt en upplevelsebeskrivning som Linns fikonspråk. Får en känsla av att "floskler" har en negativ klang.
AVR4000 skrev:Detta då jag anser att det utan tvivel finns komponenter som kan ge "sväng" medan andra har mindre av den varan. Dock är min erfarenhet att det framförallt är högtalarna som påverkar "svänget".
...
Djupbas (ej bummel) som ger en realistisk basbotten åt trummor t.ex är viktig för svänget.
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Ang följa basgången, så är det en personlig upplevelse du beskriver. Givetvis är det en koppling till tekniska samband, men det är lika mkt en upplevelsebeskrivning som Linns fikonspråk. Får en känsla av att "floskler" har en negativ klang.
Ja, floskel är ett negativt ord.
Men, varför är tekniker, eller tekniskt orienterade människor, så rädda för alla begrepp som det inte går att sätta siffror på? Även om man med "floskler" beskriver något på ett ungefär så är väl det bättre än att ha exakt fel med en siffra? Eller när man tillskriver en ljudande förändring fel teknisk parameter?
För övrigt är det ju en stor skillnad att konstruera/tillverka utrustning jämfört med att vara i andra änden som konsument. För den mindre tekniskt orienterade som försöker att förstå ett tekniskt komplicerat förlopp så blir det allt för enkelt att fokusera på någon enstaka parameter och det är lika fel som att bara sitta och stampa takten.
För min del så lyssnar jag hellre på hur det låter musikaliskt än bekymrar mig om frekvensgång, hur många watt eller vilket chip som sitter i CD-spelaren. Jag har under alla år märkt att det är väldigt olika anläggningar som kan ge det där lilla extra, det som känns som musik där allt hänger ihop.
/ B
Vee-Eight skrev:Inte rädda, men iaf jag är mån om att hålla isär begreppen. Tillskriver man en teknisk spec med känslopoesi så blir det tokigt, såsom att kalla stampa-takten-känsla en teknisk parameter som skulle gå att mäta. Eller mängden sväng etc. Därför hävdar jag att Linns floskler är lika mkt floskler som vilka andra floskler som helst.
Birger skrev:Det var mycket länge sedan som jag var inne i en Linnaffär. Det fanns (finns?) en i östermalm och när jag var in där så pratade jag inte med någon säljare. Jag tyckte att prylarna såg tråkiga ut, små svarta lådor staplade på varandra. Men Bills resonemang verkar vettigt.
Jag skall ner till Göteborg sista mars över helgen pga fotbollsmatch och skall bo hos en kompis. Jag skall försöka övertala honom att hänga med till Tonläget
AVR4000 skrev:När jag skriver bas syftar jag på djupet och snabbheten. En djup bas som samtidigt är torr ger en trevlig stadga åt t.ex trummor och den effekten påverkar "svänget" i mina öron. Det ska alltså inte vara en svullen bas utan rapp vars djup ökar äktheten i ljudet. Förutom det kommer då transienterna och "släppet", d.v.s att högtalarna hänger med och att musiken släpper loss.
Bill50x skrev:Men, varför är tekniker, eller tekniskt orienterade människor, så rädda för alla begrepp som det inte går att sätta siffror på? Även om man med "floskler" beskriver något på ett ungefär så är väl det bättre än att ha exakt fel med en siffra? Eller när man tillskriver en ljudande förändring fel teknisk parameter?
För övrigt är det ju en stor skillnad att konstruera/tillverka utrustning jämfört med att vara i andra änden som konsument. För den mindre tekniskt orienterade som försöker att förstå ett tekniskt komplicerat förlopp så blir det allt för enkelt att fokusera på någon enstaka parameter och det är lika fel som att bara sitta och stampa takten.
För min del så lyssnar jag hellre på hur det låter musikaliskt än bekymrar mig om frekvensgång, hur många watt eller vilket chip som sitter i CD-spelaren. Jag har under alla år märkt att det är väldigt olika anläggningar som kan ge det där lilla extra, det som känns som musik där allt hänger ihop.
/ B
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Ang följa basgången, så är det en personlig upplevelse du beskriver. Givetvis är det en koppling till tekniska samband, men det är lika mkt en upplevelsebeskrivning som Linns fikonspråk. Får en känsla av att "floskler" har en negativ klang.
Ja, floskel är ett negativt ord.
Men, varför är tekniker, eller tekniskt orienterade människor, så rädda för alla begrepp som det inte går att sätta siffror på?
Bill50x skrev:Även om man med "floskler" beskriver något på ett ungefär så är väl det bättre än att ha exakt fel med en siffra? Eller när man tillskriver en ljudande förändring fel teknisk parameter?
Bill50x skrev:För övrigt är det ju en stor skillnad att konstruera/tillverka utrustning jämfört med att vara i andra änden som konsument.
Bill50x skrev:För den mindre tekniskt orienterade som försöker att förstå ett tekniskt komplicerat förlopp så blir det allt för enkelt att fokusera på någon enstaka parameter och det är lika fel som att bara sitta och stampa takten.
Bill50x skrev:För min del så lyssnar jag hellre på hur det låter musikaliskt än bekymrar mig om frekvensgång, hur många watt eller vilket chip som sitter i CD-spelaren. Jag har under alla år märkt att det är väldigt olika anläggningar som kan ge det där lilla extra, det som känns som musik där allt hänger ihop.
För att det ska svänga om musiken anser jag att det behövs:
*En signalkälla som skickar ut ljudets detaljer och nyanser på ett bra sätt.
*En bra förstärkare (kan driva högtalarna på ett bra sätt och har en matchad klangkaraktär med dessa så inga register överbetonas, t.ex sylvass diskant).
*Högtalare som kan gå djupt i basen (under 35 Hz). Transientsnabba. Rent och klart ljud. Transientsnabbheten kombineras med bra ljudspridning och "släpp", d.v.s att den måste snabbt kunna hänga med även i "stökig" musik.
Djupbas (ej bummel) som ger en realistisk basbotten åt trummor t.ex är viktig för svänget.
Det är väl bara att spela lite najs musik. Liksom.
För mig finns det bara två sätt att lyssna - antingen stänger jag mer
eller mindre av "analysen" - eller också bryr jag mig om vad jag hör
att det finns för färgningar.
Så - för det mesta ignorerar jag det. Jag har ju apparaterna för att
lyssna på musik, inte för att lyssna efter fel i anläggningen (eller från
fonogrammen heller för den delen).
Är felen små nog (vilket de tyvärr inte är på alla inspelningar, eller
ens på en majoritet av dem) så finns det ju inga problem alls.
Men är felen i själva anläggingen så stora att det inte går att bortse
ifrån dem i längden (även om man inte letar efter dem) så har man
ju skaffat sig en lite trist anläggning som ju kanske blir värre och
värre alltsom felen gnager. Felen i anläggningen är ju värre än dem
på fonogrammen, eftersom de finns där, alltid.
Sameness suger.
hifi-skeptikern skrev:Notera att svaret man får vid en tune-dem jämförelse är; A är bättre än B (el. vice versa)! Detta resultat visar sig också vara fullt reproducerbart både på olika platser och för olika personer. Det handlar således inte om en smaksak.
Magnuz skrev:Nja... För mig tycks svaret alltid bli att det är precis lika lätt eller svårt att reproducera musiken i huvudet, oavsett anläggning (undantaget helt absurda saker som orgelmusik via klockradio förstås). Däremot är det förstås lättare ju fler gånger man hör samma stycke (även om jag ärligt talat sällan har några problem första gången heller). Jag var därför tidigare helt säker på att tune-dem bara var ett smart säljknep som helt enkelt gick ut på att man börjar med den "sämre" apparaten (så har det alltid varit de gånger jag har varit i source first-butiker), vilket ofelbart leder till att det blir lättare andra gången. Men sist jag påstod det var det någon som skrev att det faktiskt förekommer att man kör tune-dem i omvänd ordning och att det ger samma resultat som annars. Hur som helst, jag är inte särskilt övertygad om tune-dem-metodens förträfflighet.
hifi-skeptikern skrev:Du menar att det oberoende av anläggning alltid är lika lätt att upprepa musiken första ggn du hör den samt att det dessutom alltid är lika mycket lättare att upprepa musiken andra ggn du hör den?
Magnuz skrev:... Jag var därför tidigare helt säker på att tune-dem bara var ett smart säljknep som helt enkelt gick ut på att man börjar med den "sämre" apparaten (så har det alltid varit de gånger jag har varit i source first-butiker), vilket ofelbart leder till att det blir lättare andra gången. Men sist jag påstod det var det någon som skrev att det faktiskt förekommer att man kör tune-dem i omvänd ordning och att det ger samma resultat som annars. Hur som helst, jag är inte särskilt övertygad om tune-dem-metodens förträfflighet.
Richard skrev:Tunedem-optimerade anläggningar drabbas av " sameness", om signalen ändras på något sätt på sin väg till högtalarna.
D.v.s icke F/E transparenta stereoprylar används.
Eftersom det inte finns någon helt transparent signalkedja på riktigt kan man dock kanske säga att alla anläggningar är drabbade av sameness, mer eller mindre.
F/E metoden kan åtminstone minimera risken av sameness för cd-spelare och förstärkare.
H. Richard.
hifi-skeptikern skrev:
Om valet står mellan två anläggningar:
1. Lite mindre sameness och lite bättre förmedling av musikinformation
2. Lite mer sameness och lite sämre förmedling av musikinformation
Vilken anläggning väljer man om man är musikintresserad?![]()
Vilken anläggning väljer man om man är transparensintresserad?![]()
Laila skrev:hifi-skeptikern skrev:
Om valet står mellan två anläggningar:
1. Lite mindre sameness och lite bättre förmedling av musikinformation
2. Lite mer sameness och lite sämre förmedling av musikinformation
Vilken anläggning väljer man om man är musikintresserad?![]()
Vilken anläggning väljer man om man är transparensintresserad?![]()
Personligen så skulle jag nog välja alt 1. i båda fallen![]()
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster