F/E, blind test, men hur och när?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-28 22:28

<OT>

perstromgren,

Är du tillbaka?!?! Kul! Jätteroligt!

</OT>

Användarvisningsbild
perstromgren_inaktiv

Inläggav perstromgren_inaktiv » 2008-03-29 11:45

Koffe skrev:<OT>

perstromgren,

Är du tillbaka?!?! Kul! Jätteroligt!

</OT>

Åh, tack! :) Hälsa Ivar!

Per.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-29 13:15

Nattlorden skrev:F/E-test har jag inte hört talas om någon annan än LTS testgrupp som gör.

Det beror nog på att de flesta kallar det för A/B-test. F/E-lyssning är ju en sorts F/E-test som är en sorts A/B-test.

Alla teknologer som går min kurs i elektroakustik får göra en labb med ett A/B-test (som faktiskt är en F/E-lyssning).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-29 14:47

shifts skrev:Man försöker ta ställning och tänka logiskt, hur vill jag ha det om jag kunde dra min utrustning till sin spets? Och där någonstans får jag huvudvärk.

Finns det öht nån spets? Vill man egentligen nå dit? Är det inte så att så fort man nått en bergstopp så skymtar snart en annan högre lite längre bort? Kan huvudvärken bero på att man anar att man aldrig kommer att bli nöjd? :) Se upp snart börjar jag svamla om Zen and the art of F/E-lyssning eller nåt sånt :D

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-30 14:01

phon skrev:lazpete har precis upptäckt att rummet är halva anläggningen och högtalarna är andra halvan.

Elektroniken är bara en bråkdel av det hela .....

... åsså blev det lite drygt 100% ..... :oops: :roll:

Ummm ... det förklarar ju inte de tydliga skillnader som man kan höra mellan, exempelvis, olika förstärkare när man lyssnar med samma högtalare i ett akustikreglerat rum.

Om förstärkaren står för en tydlig skillnad i ett akustikreglerat rum så bör den ju stå för en lika stor skillnad i ett icke-akustikreglerat rum, även om det kanske är mindre märkbart i ett rörigt ljud.

Men visst är det så att det är stor skillnad mellan en bra och en dålig placering av högtalarna och det gäller för varje rum oavsett hur bra det är.
--- Medlem i VMGÖ ---

Föregående

Återgå till Generellt om hifi