Varför är äldre inspelningar basfattiga?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-07 11:40

Jag har inga tonkontroller och ingen subb, men det är absolut inget problem för mig. Finns ingen bas på skivan så ska den väl inte vara där heller. Eller hur? Vi ska väl njuta av det musikaliska verket såsom kreatören av det har avsett?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-07 11:58

jag håller med mapen men om skivbolaget har fumlat till det kan vi väl krana på lite bas

phil collins på cd brukar låta platt och livlöst
när man hör musiken i miami vice är det ett helt annat fjong och drag i basen
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-04-07 12:30

profbd skrev:jag håller med mapen men om skivbolaget har fumlat till det kan vi väl krana på lite bas

phil collins på cd brukar låta platt och livlöst
när man hör musiken i miami vice är det ett helt annat fjong och drag i basen

Ja tyvärr medans dvdkonserter låter betydligt bättre.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-07 14:40

mapem skrev:Jag har inga tonkontroller och ingen subb, men det är absolut inget problem för mig. Finns ingen bas på skivan så ska den väl inte vara där heller. Eller hur? Vi ska väl njuta av det musikaliska verket såsom kreatören av det har avsett?

Jo, men om kreatören haft basöversaltade högtalare, så finns det ingen anledning att låta bli att försöka efterlikna hur det lät när det mixades/mastades. Mixning i överbasiga högtalare genererar inte sällan basfattiga mixar...
Genom att justera upp basen på ett vettigt sätt så kommer man sannolikt närmre hur det lät när det mixades. Åtminstone kommer det att låta bättre för lyssnaren, om nu denne tycker att det låter bättre. :)

Väldigt många skivor har mixats och mastrats med undermåliga högtalare/installationer av dåliga mixare. Det är ett stort problem. Och i de fall det lett till ett kasst ljud så förstår jag inte varför man inte skulle försöka att få det att låta mindre kasst...
-På självvald "semester".

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-07 15:02

Jag har flera gånger funderat på om jag ska skaffa mig tonkontroller för att kompensera för framför allt basrika eller -fattiga utgivningar. Problemet är, som jag ser det, att man sällan träffar helt rätt med fasta filter och att man riskerar att bli sittande fibblandes med tonkontroller i stället för att bara lyssna. Samma sak med presensfilter, dvs ett filter som kan sänka det där överbetonade området kring 3-5 KHz som framför allt många 80-talsinspelningar lider av. Ett alternativ skulle vara filter med varierbara nivåer, centerfrekvenser och brantheter. Det innebär i sin tur förstås ännu fler lekmöjligheter som riskerar att störa koncentrationen. Jag nöjer mig nog med att konstatera att en god anläggning i ett bra rum minskar de värsta besvären med tonkurvemässigt konstiga inspelningar - tillsammans med en vettig användning av volymkontrollen. Tonkurveavvikelser är under alla omständigheter ett mindre bekymmer än den distorsion och dynamikbegränsning som plågar så gott som alla populärmusikinspelningar.

Jag glädjer mig för övrigt åt att en hel del basinformation på äldre inspelningar kommer bättre till sin rätt med cd-systemet. Det gäller inte minst basgitarr, som ofta får en definition som är vida överlägsen vinylutgåvornas.

När det gäller 80-talsbandet Asia, som nämnts i den här tråden, är det uppenbart att den kraftiga basavskärningen är en produktionsgimmick. Där hjälper knappt 10 dB höjning under 80 Hz eftersom nästan ingen information finns där.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-07 15:13

När jag hade förstärkare med tonkontroller höll jag på och ändrade på dem hela tiden, och precis som Pekka skrev blev det mer att lyssna på tonkontrollerna än på musiken ibland. Jag tyckte ändå aldrig att det lät så att jag blev nöjd. Till slut bestämde jag mig för att ställa dem rakt och aldrig röra dem.

Nu utan tonkontroller får jag acceptera musiken som den är från skivan, och faktum är att jag aldrig saknat dem!

Det är sällan jag upplever basbrist, kanske för att högtalarna är hörnplacerade. Det låter oftast välbalanserat tycker jag nog.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-07 15:44

Vill man höra tonbalansen som finns på skivan är det enklaste sättet att lyssna i hyggliga hörlurar, HD 600 eller liknande.

Alla gamla inspelningar är definitivt inte basfattiga, Hansson & Karlsson från 60-talet är ett exempel. Jag har en del gamla Decca-inspelningar som inte heller skyr djupet.
... tycker jag!

Per

Föregående

Återgå till Generellt om hifi