Hi-Fi klubben gör blindtest!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-03 16:06

Hur fasen ska man göra då?

Handlaren vill a) sälja prylar och b) göra kunden nöjd. Med tanke på hur knasiga hifi-konsumenter är borde det väl vara en god service att erbjuda kunden möjlighet till olika typer av blind test, antingen att kunden har med sig ett referensexemplar som han vill byta eller att säljaren bjuder kunden att stegvis lyssna sig genom sortimentet och jämföra.
Ett halvblint test borde ju vara bättre än "Den här kabeln ska du lyssna på! Den kom in förra veckan - skitbra! Bara 90 lakan men du kan få den för 80 ...".

Vem minns inte gamla tiders radioaffärer där man hade en dosa där man växlade högtalare?! 8) Den borde komma tillbaka!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-03 16:35

För ganska många så är det visuella en del av urvalsprocessen. De kanske inte vill ha en stor 20 kilos klump enbart för stereolyssning.

Säkert så kan det också vara så att en del har svårt att höra skillnader i en stressig situation där det kanske är fler kunder på tur och en stressig säljare som vill göra avslut. Hur bra blir ett blindtest då egentligen?

Sedan ligger det ju egentligen inte i butikens intressen att utföra blindtest. De är till för att tjäna pengar, tom hifiklubben, om nu någon trodde något annat. De har har olika bra avans på olika grejjer men de måste lik förbannat bli av med allt ändå. Om de blir av med sådant de tjänar mer på så blir de hjältar och veckans säljare, medans en mer seriös (enligt min bedömning) säljare som tar sin tid med varje kund och ser till att denne verkligen får det den är ute efter, inte lever länge till som säljare. Tragiskt, ja visst men sådan är verkligheten.

Amit: de som du pratade med som blindtestade, var det enskilda säljare eller fick du intrycket att hifiklubben som helhet skulle börja med det?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-03 16:51

Men jag menade inte att blindtest skulle arrangeras för varenda kund, utan att det borde ligga i butiksinnehavarens intresse att själv ha lyssnat på sina produkter under kontrollerade former.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-03 16:57

nån som vet hur råd & rön testar apparater?
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-03 17:02

celef skrev:nån som vet hur råd & rön testar apparater?

De lyssnar nog inte efter sandpapper och transparens, utan tänker nog mer på livslängd och användarvänlighet. Inga lyssningstester, men jag kan ha fel.
Det vore ballt annars om de började testa elvispar och sedan smakade på grädde de vispat för att bestämma vilken som var godast.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-03 17:10

soundbrigade skrev:Det vore ballt annars om de började testa elvispar och sedan smakade på grädde de vispat för att bestämma vilken som var godast.

:lol: :D

Jag tycker att om försäljaren som (privat)person håller på att skaffa sig erfarenhet m h a blindtester osv så är det ok. Om denne då också poängterar att det är egna subjektiva erfarenheter och slutsatser som kanske nämns i säljsituationen.

Om hifiklubben officiellt skulle börja behöva stå för vad man fått fram i tester osv osv så blir det ju bara jobbigt för alla :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-03 17:20

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Är det nån slags oskriven lag inom hifi generellt att placebo är fult och man därför måste "gömma apparaterna så de inte stör" för att vara riktigt seriös? En retorisk fråga där kanske :)

Hur vill du ha det då?

Jag vill att säljaren ska kunna se mina behov och anpassa sig därefter. Om jag t.ex. antyder att jag vill ha (outtalat eller ej) placebo så ska denne veta exakt vad det innebär och kunna erbjuda lämliga produkter. Likaså om jag börjar svamla om sväng eller transparens eller PMPO eller silverfront eller vintage.

Fy f-n för säljare som redan vet vad jag vill ha eller bara kan/tror på en typ av hifi, i princip.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-03 17:38

Men då behöver du ju ingen säljare. Bara köpa vilken skit som helst som ger dig något när du tittar på det så har du din placebo.

Känns konstigt att vissa blir sura om man påpekar att man kan spara pengar och i nästa stund kan dom vara förbannad över TV licensen lr annat. Helt otroligt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-03 17:56

Almen skrev:Men jag menade inte att blindtest skulle arrangeras för varenda kund, utan att det borde ligga i butiksinnehavarens intresse att själv ha lyssnat på sina produkter under kontrollerade former.

Ah, sorry, då missuppfattade jag. Jag håller med dig om det du skriver ovan till 100%.
Och när de ändå håller på så kan de också läsa på lite om nya produkter så de vet vad de talar om.
Jag var inne på hifiklubben och frågade lite om NAD C355, det är ersättaren till den jag har C352. Enligt faktabladet så har ersättaren bla lägre dist. Jag frågade om var man hade sänkt disten, i för eller slutsteget. Svaret vittnade om att säljaren inte hade en susning, han svarade, ja alltså det är lite överallt :roll:
Såna säljare kan man gärna vara utan.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-04-03 17:57

hajfiklubben gör blindtest? my anus att dom gör.

har en rolig historia. en väns vän va inne en sväng på hifiklubben av okänd anledning, dom hade asdyra signalkablar (om jag förstått att rätt så var det "baskablar" till sub), min väns vän sa att om dom ställde upp på ett blindtest och kunde peka ut deras asdyra baskabel vs lakritsrem så skulle han köpa den baskablen.

det blev inget test.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-03 17:58

subjektivisten skrev:Men då behöver du ju ingen säljare. Bara köpa vilken skit som helst som ger dig något när du tittar på det så har du din placebo.

Känns konstigt att vissa blir sura om man påpekar att man kan spara pengar och i nästa stund kan dom vara förbannad över TV licensen lr annat. Helt otroligt.

Jo, man vill ju ha en säljare som fattar just den nyans av placebo som man är drabbad av och kan föreslå exakt den pryl som svarar mot det :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-03 18:01

housemicke skrev:hajfiklubben gör blindtest? my anus att dom gör.

har en rolig historia. en väns vän va inne en sväng på hifiklubben av okänd anledning, dom hade asdyra signalkablar (om jag förstått att rätt så var det "baskablar" till sub), min väns vän sa att om dom ställde upp på ett blindtest och kunde peka ut deras asdyra baskabel vs lakritsrem så skulle han köpa den baskablen.

det blev inget test.

Dom har också en denon nätverkskabel för 5 papp 8O
Måste vara himla bra grejjer det där :roll:

Men det visar också på ett problem, nämligen att denon som bygger en del utmärkta apparater samtidigt kan halka ner i ormoljeträsket när det gäller annat...

Och mest irriterad blir jag när de tror att man är en fullkomlig idiot som ska gå på detta :evil:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-03 18:36

subjektivisten skrev:Men då behöver du ju ingen säljare. Bara köpa vilken skit som helst som ger dig något när du tittar på det så har du din placebo.

Nu hänger jag inte med riktigt *trött*, menar du att man tvunget skulle förlora pengar på placebo? Kan man ju iofs, men för min del skulle placebo lika gärna kunna innebära enorma besparingar :)

Jag menar snarare att de faktorer som kan innebära positiv placebo är minst lika viktiga som nåt annat för att jag som kund skall bli nöjd. Det är ett bland flera krav som sätter gränser inom vilka säljaren ska hitta en lösning åt mig, som är bästa möjliga sett ur pris, prestanda, placebosynpunkt osv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 18:37

Moment-23 skrev:Dom har också en denon nätverkskabel för 5 papp 8O
Det stör mig kopiöst mycket också!

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-03 18:46

Kaffekoppen skrev:

Hur motiverar de en sån 8O, det verkar väldigt skumt.

Vh Christer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-03 18:53

NÄTVERKSKABEL??????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 20:13

Tengil skrev:
Kaffekoppen skrev:

Hur motiverar de en sån 8O, det verkar väldigt skumt.

Vh Christer
Det är nån sorts high-end kopplingskabel mellan olika enheter :? ...dvs en snyggt förpackad patchkabel för 5 spänn..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-03 20:57

Är det lättare att dansa till nätverkskabeln? 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 21:02

Det får man ju hoppas 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-03 21:10

Kaffekoppen skrev:Det är nån sorts high-end kopplingskabel mellan olika enheter :? ...dvs en snyggt förpackad patchkabel för 5 spänn..

Du och andra har ju fattat noll. Det är klart att en bättre kabel är bättre. Annars skulle den ju inte vara bättre. Och en bättre kabel måste få kosta. Eftersom alla (?) på Faktiskt menar att alla cd-spelare och förstärkare i princip är lika bra så måste ju skillnaderna komma någonstans ifrån. När man tänker efter måste det vara nätverkskabeln eftersom alla rättroende ändå spelar piP eller andra Ino´s.

Personligen tror jag dock at hårddisken betyder ännu mer än kabeln...

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-03 21:18

Aktarej, så småningom kanske alla "rättroende" spelar ägg ! :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 21:27

Ja, du har som vanligt en nykter analys klar :D

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är nån sorts high-end kopplingskabel mellan olika enheter :? ...dvs en snyggt förpackad patchkabel för 5 spänn..

Du och andra har ju fattat noll. Det är klart att en bättre kabel är bättre. Annars skulle den ju inte vara bättre. / B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-03 21:34

Kaffekoppen skrev:Ja, du har som vanligt en nykter analys klar :D

Bill50x skrev:

Du och andra har ju fattat noll. Det är klart att en bättre kabel är bättre. Annars skulle den ju inte vara bättre. / B

Självklart. Känner ju ett visst ansvar att bringa ordning och reda bland alla virrpannor som häckar här... 8)

/ B

Användarvisningsbild
brimstone

Inläggav brimstone » 2008-04-03 21:39

celef skrev:nån som vet hur råd & rön testar apparater?

När de testade multimedia- och datorhögtalare så fick en panel lyssna på högtalarna bakom en skärm som släppte igenom ljud men som inte lät dem se apparaterna, en "riktig" stereoanläggning användes som referens. Det nämndes också om laboratoriemätningar. När de testade HD-DVD- och Bluray-spelare så gjorde de också lyssningstest men det stod inte närmare om under vilka former det hade skett.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 21:44

Lysande!

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Ja, du har som vanligt en nykter analys klar :D

Bill50x skrev:

Självklart. Känner ju ett visst ansvar att bringa ordning och reda bland alla virrpannor som häckar här... 8)

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-03 22:43

soundbrigade skrev:

NÄTVERKSKABEL??????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8O

Japp!

Kolla in:
http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/digital/denon_ak-dl1_kabel_1,5_meter.htm

DenonLink är Denons egen standard för okomprimerad överföring av alla digitala ljudformat utan kvalitetsförlust. Med denna DenonLink-kabel i High End-klassen får du ut absolut maximal ljudkvalitet från din Denon DVD-spelare och din Denon-anläggning.
Detta är en kabel för digital överföring. Förluster, alltså bitfel rättas med hjälp av felkorrigering/omsändning, INTE i kabeln 8O

Man kan vidare läsa om att kabeln har "Riktningsangivelse för optimal signalöverföring" :roll:

Jag jobbar med IT och det här är en av de värsta bluffar jag stött på. En skärmad nätverkskabel på 1,5 m ska inte kosta mer än max 50 spänn!
Jag fattar inte att hifiklubben inte tar bort skiten. De kan ju inte sälja särskilt många ändå. Om någon är villig att lägga 5 papp på en nätverkskabel så handlar de nog någon annanstans än på hifiklubben.

Något att ta upp på din sida?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-03 23:19

phloam skrev:Nu hänger jag inte med riktigt *trött*, menar du att man tvunget skulle förlora pengar på placebo? Kan man ju iofs, men för min del skulle placebo lika gärna kunna innebära enorma besparingar :)

Jag menar snarare att de faktorer som kan innebära positiv placebo är minst lika viktiga som nåt annat för att jag som kund skall bli nöjd. Det är ett bland flera krav som sätter gränser inom vilka säljaren ska hitta en lösning åt mig, som är bästa möjliga sett ur pris, prestanda, placebosynpunkt osv.

Jag menar att i dom FLESTA fallen så gör placebo att man köper något onödigt eller något som är onödigt dyrt. Så varför skulle man vilja göra det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-04 00:00

Nej subjektivisten, jag känner inte igen det du skriver. Då jag hade Ljudbutiken var det snarast tvärtom. Jag vet dock att det finns sådana fall som du beskriver men de var snarare undantagen.
Jag menar att i dom FLESTA fallen så gör placebo att man köper något onödigt eller något som är onödigt dyrt. Så varför skulle man vilja göra det?

Kunden i ljudbutiken köpte oftast det lite billigare alternativet eftersom man intalade sig att man inte kunde höra skillnader. Det är ju bara "ljudbögar" som hör sånt var en vanlig inställning.

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-04 00:14

Jadu Peter, min uppfattning med alla pinsamma tweaks och dyl, så håller jag inte med. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-04 00:26

Jadu Peter, min uppfattning med alla pinsamma tweaks och dyl, så håller jag inte med.

Vilka pinsamma tweaks? Jag förstår inte vad du menar?

Väl mött
PS

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi