Musikserver?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-10 23:33

Fjonkalicious skrev:Tjena,

Om du vill helt säkert kunna spela upp film via den enhet som kommer vara vid din tv så skall du välja Mac Mini. Om man adderar dina kostnader så verkar det som det mest vettiga alternativet. Apple TV verkar ha problem med vissa format och är inte riktigt säker för att köra fullhd-material. Om du bara vill spela upp musik så kan du använda dig av ännu en router, den lilla Airport Express. Med AE kan du använda Airtunes som streamar dina mp3:or trådlöst till där den befinner sig, problemet är att du har inget att kontrollera vad som spelas upp eller möjlighet att se vad du spelar upp(likt squeezebox).

Notera att du får med den fina Apple Remote till Mac mini, vilket gör att du inte behöver Ipod Touch. Sen kan du använda dig av Frontrow för att kontrollera ditt uppspelande.

http://www.apple.com/se/imac/software/frontrow.html

Ja, det verkar väl vara den smartaste och framför allt enklaste lösningen.
En Mac Mini med fyra USB2.0-portar på baksidan med en Iomega 750GB-hårddisk i varje (à €199/st). En nätt liten stapel på 3TB!!! :wink:
Det borde räcka ett tag...

Tackar för input och tips! :D
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-10 23:35

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-10 23:40

manger skrev:
Ja, det verkar väl vara den smartaste och framför allt enklaste lösningen.
En Mac Mini med fyra USB2.0-portar på baksidan med en Iomega 750GB-hårddisk i varje (à €199/st). En nätt liten stapel på 3TB!!! :wink:
Det borde räcka ett tag...

Tackar för input och tips! :D

Vet inte hur seriös du är med 3 x 750 Iomega, men om du är det så hade jag antingen köpt 1 x 750 eller alternativt om man vill ha mer, en större disk. Priserna går ju ständigt ner... Känns onödigt att ha 3 st surrandes, huga vilket ljud. Du borde väl kunna kasta ut den interna disken i MacMinin och sätta i en billig vanlig 3,5 tums 1 TB eller ngt?

Mvh

F

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-11 00:34

Fjonkalicious skrev:Vet inte hur seriös du är med 3 x 750 Iomega, men om du är det så hade jag antingen köpt 1 x 750 eller alternativt om man vill ha mer, en större disk. Priserna går ju ständigt ner... Känns onödigt att ha 3 st surrandes, huga vilket ljud. Du borde väl kunna kasta ut den interna disken i MacMinin och sätta i en billig vanlig 3,5 tums 1 TB eller ngt?

Mvh

F

Seriös? Inte mycket, men det hade sett kaxigt ut?! :wink: Självklart är det smartare att skaffa en större disk. Men jag tycker att man har svårt att överskåda behovet av GB framöver. Med 4xUSB2.0 så sitter man i alla fall inte i klistret om man behöver mer GB. Idag har jag 300GB musik på en LaCie Porsche och det är konstant ökande. Ska man sen rippa alla sina DVD à 3,5-4GB/st så blir det fort ett antal GB...
(För att slippa oljudet så skulle man ju kunna ha 4 x 1TB-hårddiskar som man slår av och på med en fjärrkontroll, typ en sån där man har till lampor. ...löjligt, jag vet, men det vara bara en fundering.)

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2008-04-15 19:19

Tycker iTunes + Apple TV + iPod eller iPhone är en bra lösning på media server.

iPhone/iPodTouch används som fjärr(display) när jag ska spela musik och ska jag se filmer jag lagrat på datorn så bläddrar jag på Apple TV med lillfjärren som följer med den. Kan ju även bläddra och visa mina foton med Apple TV samt snart även ladda ned film direkt i Apple TV. Smidig, tar inte så stor plats heller.

Jag kör Signals som jag tycker är rappare än Remote Buddy som gränssnitt i min iPhone/iPod Touch. Signals finns på http://www.alloysoft.com/

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-15 19:31

Mikael2 Tackar för info. JAg har bestämt mig - det blir ett Apple-baserat mediasystem. Men jag är svag för den där lilla MacMini:n. Den kan trots allt fortsätta sitt liv någon annanstans om man hittar något bättre som mediaserver...
Har det dykt upp några beg. iPod Touch än? Den är lite dyr tycker jag - tur att man kan använda den lilla skit-vita originalfjärren så länge.

Apropå Apples fjärr - att dom inte uppdaterat den till nåt snyggt i metall som passar Apples nya stil eller att någon inte gjort en snygg som kan ersätta? Egentligen borde man väl kunna föra över signaleran/koderna till en mer potent multifjärr?...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 20:08

Manger!

Som en blixt från klar himmel. Kolla in denna lösning där ett program skall göra det möjligt att streama från en Xbox 360.

http://mac.feber.se/art/46516/cynical_p ... _slpper_r/

Iofs, det kräver att du är sugen på att skaffa en 360, men där får man rätt mkt i paketet.

Kräver dock en nätverksslad, min förhoppning är att den endast behöver dras till Extremen, då är jag hemma. Synd att jag inte har en 360 bara, har ju bara en vanlig krysslåda.

Mvh

F

Edit: kom på en sak till........ :-/ en 360 låter som en skördetröska.... Men detta är bara början, det kommer säkert komma fler program som möjliggör streamning via annan apparat än AppleTV.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-17 22:27

manger skrev:Jag söker en lösning med någon form av extern musikserver av någon sort helst utan (eller så liten som möjligt) inblandning av M$....

Fjonkalicious, En bra idé men XBOX är tyvärr en produkt av M$. "Sorry, no can do!" :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 22:38

manger skrev:
manger skrev:Jag söker en lösning med någon form av extern musikserver av någon sort helst utan (eller så liten som möjligt) inblandning av M$....

Fjonkalicious, En bra idé men XBOX är tyvärr en produkt av M$. "Sorry, no can do!" :wink:

Ajdå, fasen, är det bara jag som inte ser Xbox som en produkt från M$, den funkar ju?

Men du ser ju vart det bär åt, det kommer inte dröja länge innan det kommer avarter på detta. Finns nog riktigt många som har samma sug som vi har.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-17 23:46

Jepp! När "den stora massan" fått upp ögonen och när både M$ och Apple gör pengar på det så kommer säkerligen snart bättre produkter, billigare å med fler format. :wink:

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-04-18 13:08

Xbox360 skulle kunna vara ett alternativ men då ska man komma ihåg att den låter som ett jetplan så det är bra om man antigen spelar med enorm ljudstyrka eller gömmer åbäket ngnstans.. (har en själv men drar mig för att använda den).

Kör för övrigt Mac mini kopplad till den denon receiver med toslink med bra resultat. Tyst och snabb och snygg. Försöker fixa mig en bra frontend men tills vidare går det bra med VLC, itues mfl. OSXBMC är ett ganska kul initiativ för den som gillade gamla xboxen :)

Användarvisningsbild
chori

Inläggav chori » 2008-04-28 12:52

Ber om ursäkt om detta redan kommit upp, skummade ganska snabbt...

Det finns två lösningar som jag just nu pröver ut själv. Min idé är att skicka ut ljud via optisk-utgång från datorn till stereo samt bild via dvi-till-hdmi. Jag vill kunna lyssna på musik i mp3/flac/wma etc. Samt se på diverse olika typer av film i dvd/avi/osv.

Min dator är just nu en ganska kraftfull burk med ubuntu installerat (Den har kraft bra över vad som krävs även om divx avkodning och liknande kräver en del).

Till detta har jag provat både http://xbmc.org/ som just nu håller på och utvecklar sin tidigare enbart xbox mjukvara till linux/win/mac. Samt Myth som går att installera separat i Ubuntu eller via http://www.mythbuntu.org/. Att installera Ubuntu och Myth är inte speciellt svårt. Men mythbuntu är förmodligen ännu enklare. Båda lösningarna tycks täcka mina behov men xbmc känns betydligt trevligare.

Båda gränssnitten går enkelt att styra via ett bluetooth tangentbord och tvn och apples nya trådlösa tangentbord ser snyggt ut på soffbordet :)

Edit: Drag sladdar från rummet bredvid där datorn står vilket medför att datorn inte hörs alls i vardagsrummet. Xbmc utvecklas förövrigt i rasande fart och blir mer och mer kompetent för varje dag.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-28 17:11

chori Det var nästan i den konfigurationen som mina funderingar tog fart. Jag har beställt en iMac 24" som kommar att stå på skrivbordet ca 4 meter rakt bakom soffan. Dvs jag har även bild och ljud vid datorn i focus om än ett par meter för långt bak. HDMI/DVI ut med bild och optiskt med ljudet, bluetooth tangentbordet och musen på soffbordet - alles klar! :D
Men... om nu frun eller dottern (3år) vill titta eller lyssna så börjar det bli komplicerat. Därför ville jag utröna om det hela kunde styras med en enkel fjärrkontroll utan att starta upp arbetsdator mm, eller dra ännu fler sladdar genom huset. Bara att starta TVn och MiniMacen (kanske förstärkaren) och välja film eller music eller bilder i FrontRow. (Har hört av en kollega att man kan få MiniMacen att starta med FrontRow automatiskt!)
I'll keep you posted! :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-28 21:53

manger skrev:chori
Jag har beställt en iMac 24" :

Ajdå, dom har precis uppdaterat den, om du inte fått den så tror jag att man kan begära att man får den uppdaterade versionen, se:

http://mac.feber.se/art/47694/apple_uppdaterar_imac/

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-28 22:17

Njaaa... iMac:en är visserligen beställd men den är beställd av IT-killen på jobb. Jag ska ha en del extrautrustning installerad. (Parallels och XPPro mm...) Men IT-killen har väntat att ta hem den just för att jag skulle få den uppgraderade versionen... :D :wink: Nu väntar jag bara på att han ska få tummarna ur...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-28 22:28

Verkar som du har för en gångs skull en vaken IT-kille :-)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi