Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Har under 3 år nu bott ur en kappsäck och inte haft en riktig stereoanläggning under lika lång tid. Jag kan sitta flera timmar i sträck och lyssna på musik i mörkret och njuter av det väldigt mycket.
Men sedan jag inte kunnat det känns det som att man saknar nåt i sitt liv.
Så kanske är det ett måste för "friden" att kunna lyssna på bra musik genom en ordentlig anläggning.
Eller?
Piotr skrev:Collins producerade och spelade trummor i Polarstudion.
Material skrivet av bla. Tomas Ledin, Per Gessle, Bryan Ferry och Phil Collins.
En trombonist från Earth Wind and Fire gästar på albumet ser jag nu när jag tittar efter.
/Peter
Tengil skrev:Piotr skrev:Collins producerade och spelade trummor i Polarstudion.
Material skrivet av bla. Tomas Ledin, Per Gessle, Bryan Ferry och Phil Collins.
En trombonist från Earth Wind and Fire gästar på albumet ser jag nu när jag tittar efter.
/Peter
Det låter ganska mycket Face Value om plattan, jag gillar collins sätt att spela trummor, han använder inte cymbaler i tid och otid.
Dunderklumpen skrev:Musiklyssnande ger livsro..
Hifinördslyssning ger inte livsro!
soundbrigade skrev:Dunderklumpen skrev:Musiklyssnande ger livsro..
Hifinördslyssning ger inte livsro!
Jag tänkte lite så på DIY-träffen i Göteborg. I rummen där det spelades "musik" med besynnerligt frekvens/energi-spektrum var det fullt med folk, medan i rum där man lyssnade på trevlig musik var det ganska glest. Nu har vi olika referenser och preferenser.
Jag glömmer ibland slå på musik men jag tycker saker och ting blir "lättare" när favvomusik får ackompanjera det jag sysslar med.
Skulle jag dö utan musik - knappast, men musiken ger ett mervärde.
Peter Gabriel ger i alla fall Padgham "full credits" för det.Slagverket skrev:Precis... sedan har det varit lite debatt av till om Collins "sentida" trum sound kom från Collins själv eller nämnde Hugh... Om jag inte missminner mig säger Collins (mellan raderna och något motvilligt) att det ju var Hugh...
så associerar jag till när PG upptäckte gated delay på virveln. Jag har för mig att Intruder är den första låt som det användes på (någonsin, alltså)....det var en räcka FX som faktiskt felkopplades där Hugh plösligt under ett fill från Mr C insåg att "fasiken... där har vi något"
Slagverket skrev:Näää... inte gällande detta!PS Är det Bruford du citerar, eller?
så associerar jag till när PG upptäckte gated delay på virveln. Jag har för mig att Intruder är den första låt som det användes på (någonsin, alltså).
Almen skrev:Slagverket skrev:Näää... inte gällande detta!PS Är det Bruford du citerar, eller?
Nä, alltså, jag tänkte på "When in doubt..."
The first known use of this technique was by recording engineer Rudy Van Gelder on the 1976 album Velvet Darkness by jazz/rock guitarist Allan Holdsworth. The drummer on this recording was Narada Michael Walden.
The most copied first use of this technique was on the 1977 David Bowie album, Low.
The gated reverb effect began being used in popular music during the 1980s. Producer Mutt Lange was a pioneer at drenching the recorded drum sound in gated reverb. An early and prominent use of gated reverb was in Peter Gabriel, Phil Collins and Hugh Padgham's production of the third Peter Gabriel solo album.[1]
Piotr skrev:Ang. gated reverb.Wikipedia är fantastiskt!The first known use of this technique was by recording engineer Rudy Van Gelder on the 1976 album Velvet Darkness by jazz/rock guitarist Allan Holdsworth. The drummer on this recording was Narada Michael Walden.
The most copied first use of this technique was on the 1977 David Bowie album, Low.
The gated reverb effect began being used in popular music during the 1980s. Producer Mutt Lange was a pioneer at drenching the recorded drum sound in gated reverb. An early and prominent use of gated reverb was in Peter Gabriel, Phil Collins and Hugh Padgham's production of the third Peter Gabriel solo album.[1]
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 25 gäster