Ger musiklyssnande livsro?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-19 15:42

ok, för dom som inte har plattan, vem spelade och producerade? sune mangs? :)
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-19 16:17

celef skrev:ok, för dom som inte har plattan, vem spelade och producerade? sune mangs? :)

kan ha fel, men tror att det var Phil Collins..

Användarvisningsbild
Bongo

Re: Ger musiklyssnande livsro?

Inläggav Bongo » 2008-04-20 14:26

Kraniet skrev:Har under 3 år nu bott ur en kappsäck och inte haft en riktig stereoanläggning under lika lång tid. Jag kan sitta flera timmar i sträck och lyssna på musik i mörkret och njuter av det väldigt mycket.
Men sedan jag inte kunnat det känns det som att man saknar nåt i sitt liv.

Så kanske är det ett måste för "friden" att kunna lyssna på bra musik genom en ordentlig anläggning.

Eller?

Stämmer så bra så. Då jag inte får lyssna på länge så känner jag mig rastlös och nedstämd, precis som att jag tappar fotfästet i verkligheten lite och undrar vad jag håller på med. När musiken sen flödar fritt igen så blir allting bra :)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-20 14:36

Collins producerade och spelade trummor i Polarstudion.

Material skrivet av bla. Tomas Ledin, Per Gessle, Bryan Ferry och Phil Collins.

En trombonist från Earth Wind and Fire gästar på albumet ser jag nu när jag tittar efter.

/Peter

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-20 16:57

Piotr skrev:Collins producerade och spelade trummor i Polarstudion.

En trombonist från Earth Wind and Fire gästar på albumet ser jag nu när jag tittar efter.

/Peter

Det låter ganska mycket Face Value om plattan, jag gillar collins sätt att spela trummor, han använder inte cymbaler i tid och otid. En annan bra Phil Collins producerad platta från den tiden är Eric Claptons Behind the sun.

Vh Christer

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-04-21 10:25

Ursprungliga frågan: JA!

Jag brukar passa på att lyssna på morgonen, efter att grannarna åkt till jobbet. Räcker hela dagen, om man säger.

JohanR

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-21 10:41

Tengil skrev:
Piotr skrev:Collins producerade och spelade trummor i Polarstudion.

/Peter

Det låter ganska mycket Face Value om plattan, jag gillar collins sätt att spela trummor, han använder inte cymbaler i tid och otid.

Håller med, men det var först efter att han spelat på Peter Gabriels tredje soloskiva (där inte ett enda cymbalslag kan höras) som han anammade det. Det lär ha varit den briljante Hugh Padgham (ljudtekniker på den inspelningen) som helt enkelt tog bort cymbalerna och satte upp små tom-toms i stället. Om man lyssnar på till exempel No Self-Control från PG III så hörs det mycket tydligt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-21 14:44

Precis... sedan har det varit lite debatt av till om Collins "sentida" trum sound kom från Collins själv eller nämnde Hugh... Om jag inte missminner mig säger Collins (mellan raderna och något motvilligt) att det ju var Hugh... Kommer ej ihåg nu men det var en räcka FX som faktiskt felkopplades där Hugh plösligt under ett fill från Mr C insåg att "fasiken... där har vi något" :lol: Sedan använde ju Collins detta på både "Mama" och den överspelade "In the Air"... Men det var under PG inspelningen de hittade soundet.

//E
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-21 16:33

jaha, kred då till phil för att inte ha skapat det pappiga soundet
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 21:58

Dunderklumpen skrev:Musiklyssnande ger livsro..

Hifinördslyssning ger inte livsro!

Jag tänkte lite så på DIY-träffen i Göteborg. I rummen där det spelades "musik" med besynnerligt frekvens/energi-spektrum var det fullt med folk, medan i rum där man lyssnade på trevlig musik var det ganska glest. Nu har vi olika referenser och preferenser.
Jag glömmer ibland slå på musik men jag tycker saker och ting blir "lättare" när favvomusik får ackompanjera det jag sysslar med.
Skulle jag dö utan musik - knappast, men musiken ger ett mervärde.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-21 22:19

soundbrigade skrev:
Dunderklumpen skrev:Musiklyssnande ger livsro..

Hifinördslyssning ger inte livsro!

Jag tänkte lite så på DIY-träffen i Göteborg. I rummen där det spelades "musik" med besynnerligt frekvens/energi-spektrum var det fullt med folk, medan i rum där man lyssnade på trevlig musik var det ganska glest. Nu har vi olika referenser och preferenser.
Jag glömmer ibland slå på musik men jag tycker saker och ting blir "lättare" när favvomusik får ackompanjera det jag sysslar med.
Skulle jag dö utan musik - knappast, men musiken ger ett mervärde.

Visst finns det människor som bara lyssnar på 4 låten på andra cd´n av Infected Mushroom´s Converting Vegetarians. Sedan finns det de som likt mig tar med mig samma skiva och spelar samma låt för att kolla om högtalaren är bra på riktigt 8) , jag kan tänka mig att det blir så på en hifiträff där många prylar skall avhandlas.

En annorlunda träff som några kompisar och jag brukade göra, var att när vi samlades för att lyssna på musik, så hade vi ett tema. Ex, 5 låtar som betytt mest under din uppväxt, nästa gång kunde det vara något helt annat tema. Fantastiskt bra sätt att upptäcka ny musik.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-22 08:03

Slagverket skrev:Precis... sedan har det varit lite debatt av till om Collins "sentida" trum sound kom från Collins själv eller nämnde Hugh... Om jag inte missminner mig säger Collins (mellan raderna och något motvilligt) att det ju var Hugh...
Peter Gabriel ger i alla fall Padgham "full credits" för det.

Däremot
...det var en räcka FX som faktiskt felkopplades där Hugh plösligt under ett fill från Mr C insåg att "fasiken... där har vi något"
så associerar jag till när PG upptäckte gated delay på virveln. Jag har för mig att Intruder är den första låt som det användes på (någonsin, alltså).

PS Är det Bruford du citerar, eller? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-22 08:43

Näää... inte gällande detta! De hade ju dock en del dispyter... Bruford har ju under senare år bett om ursäkt för sitt "ung tupp" uppträdande under touren 76/77 (om jag inte missminner mig). Men sjukt vilken energi de två herrarna hade då.
Men visst var det på Intruder det kom till först (gällande Collins whacka-da-da) puk fill sound... Är så länge sedan jag dryftade dessa saker att jag får tänka ordentligt för att försöka minnas alla turer...
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-22 08:48

Slagverket skrev:
PS Är det Bruford du citerar, eller?
Näää... inte gällande detta!

Nä, alltså, jag tänkte på "When in doubt..." :D

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-22 09:31

Almen skrev:
så associerar jag till när PG upptäckte gated delay på virveln. Jag har för mig att Intruder är den första låt som det användes på (någonsin, alltså).

Var det inte gated reverb? Förresten kommer ej ihåg, men bara en stilla undran då :) reverb eller delay?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-22 09:36

OK, reverb kanske det var. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-22 09:41

Man kan ju tänka på väckelserörelsens alla sånger vilka hade syftet att väcka människor och leda dem till ett meningsullt liv.

Vi har väl alla våra speciallåtar och skivor som vi tar till när vi behöver varva ner eller är i behov av andlig tröst.

Alltså musiklyssnande ger livsro, tillsammans med mycket annat.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-22 10:36

Musiklyssnande ger mig väldigt mycket ro. Det är helt enkelt en del av livet. Tror inte jag skulle kunna vara utan musik. Tycker även om att gå på konserter. Har under årens lopp sett ganska många olika konstell ationer och det är utöver musiken även en upplevelse där sinnen tar intryck och påverkar en på något sätt. Jag tycker verkligen väldigt mycket om musik och det är där jag lägger tonvikten kanske inte så mycket på själva hifigrejen, visst är det ännu mer njutbart med trevligt ljud.

På tal om Collins någon som hört Brand X med Collins/Goodall/Lumley/Jones. Lite fusion från mitten/slutet av 70-talet
rätt trevlig musik i alla fall lite anoorlunda än vad man är van att höra med Collins. Lite experimentellt med mycket synkoperingar o.s.v.
Men visst det låter väldigt mycket 70 tal.

Om ni inte hört dem såg jag att det fanns några billiga skivor på Ginza.

Kontentan: Musik gör att man kan njuta av livet än mer.

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-22 11:13

Almen skrev:
Slagverket skrev:
PS Är det Bruford du citerar, eller?
Näää... inte gällande detta!

Nä, alltså, jag tänkte på "When in doubt..." :D

Doh... jag kopplade ej :roll: Det skulle det kunna vara... eller Chamberlin eller någon annan överspelande jeppe likt undertecknad :lol:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-22 11:41

Ang. gated reverb.

The first known use of this technique was by recording engineer Rudy Van Gelder on the 1976 album Velvet Darkness by jazz/rock guitarist Allan Holdsworth. The drummer on this recording was Narada Michael Walden.

The most copied first use of this technique was on the 1977 David Bowie album, Low.

The gated reverb effect began being used in popular music during the 1980s. Producer Mutt Lange was a pioneer at drenching the recorded drum sound in gated reverb. An early and prominent use of gated reverb was in Peter Gabriel, Phil Collins and Hugh Padgham's production of the third Peter Gabriel solo album.[1]

Wikipedia är fantastiskt! :)

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-22 12:51

Jag var på DIY träff i Götet och lyssnade på infekterade svampar i OlA68 rummet :) Fick jag livsro? Hmmm, man kanske skulle ha käkat upp svamparna istället?

Det som ger livsro är att få träffa alla glada nördar i Götet :) Det var jättekul.

Tack Almen för din gästvänlighet samt alla som förnöjde tillvaron. Det är kul att se en sån stor del av gänget samlat.

Ibland är musik som balsam för själen men för mig beror det på sinnesstämning och dithörande val av musik.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-22 13:21

Piotr skrev:Ang. gated reverb.

The first known use of this technique was by recording engineer Rudy Van Gelder on the 1976 album Velvet Darkness by jazz/rock guitarist Allan Holdsworth. The drummer on this recording was Narada Michael Walden.

The most copied first use of this technique was on the 1977 David Bowie album, Low.

The gated reverb effect began being used in popular music during the 1980s. Producer Mutt Lange was a pioneer at drenching the recorded drum sound in gated reverb. An early and prominent use of gated reverb was in Peter Gabriel, Phil Collins and Hugh Padgham's production of the third Peter Gabriel solo album.[1]
Wikipedia är fantastiskt! :)

Förutom att varken Gabriel eller Padgham (och definitivt inte Collins) producerade, utan det gjorde faktiskt Steve Lillywhite. Även om Padgham och Gabriel nog hade mer att göra med det slutliga soundet...

Men nu när jag tänker efter så var det nog baklängesvirveln på The Family and the Fishing Net från 4:e LP:n jag tänkte på... Men nu har det varit OT länge nog! :oops:

Jag är nog med Peter Steindl här, musik kan vara så mycket mer än "livsro". Musik kan (och skall) ge oro ibland också, det kan beröra på så många olika sätt. Att träffa andra musikälskare är trevligt! :)

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-23 11:22

Hmmm... får väl jag oxå säga något klyftigt om själva tråden... För att göta bot för all OT :lol:

Musik är nästan allt! Får mig på tok party humör även när tempen är låg... Får mig lugn och fundersam fast jag tidigare var "speedad"... Senast i går kväll var jag på ett åskmolnsliknande humör efter att ha bråkan med 3m2 tyg till ena absorbenten... Satt o lyssnade en stund och blev lugn samt på gott humör igen... Ilskan rann bort med tonerna... Så....... musik är bättre än alla upp/nedåt tjack i världen :-) Borde gå att skriva ut! Vidare har musik en fantastisk förmåga att få en att minnas... Plötsligt hör man en snutt och får genast en resa till en plats eller händelse man förknippar med låten... Wonderbaum! Att sedan musik både kan roa/oroa beroende på verk precis som vilken konstform som helst är ju solklart och en viktig del av nöjeslyssnandet!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-23 11:55

håll i hatten så ol68 på förstördetsjälvmässan i götet
och så satte han på någon förfärlig mattpiskemusik som lät som gresabilen kört av vägen
undertecknad med flera lämnade rummet
jag betvivlar att den musiken skapar lugn och harmoni :D
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi