Vad använder ni för spelare (SW) i eran PC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-21 19:47

För ett gäng år sen använde jag också VLC till video men stod inte ut med att det visade filmerna med fel svärta, så att det svarta blev ljusgrått. Har dom fixat det? Det har heller inga bra filter, typ unsharp mask som ju ffdshow har. Testade också att köra musik igenom det men ljudkvaliteten var fruktansvärd. Lät mest som konstant klippning.

Idag kör jag Windows Media Player 11 för video och hade gärna kört det för musik också, men jag tycker Library-funktionen är osmidig. Så jag kör foobar2000 för musik, med uppsampling till högtalarnas native 48 Khz och lite noise sharpening.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-21 23:43

Det låter som ni har haft konstiga inställningar i VLC eller operativet (t ex något lurt med kalibreringsfilen för skärmen) eller fått tag i en VLC med konstiga förinställningar.

Svärtan här stämmer mycket väl med andra program som t ex Apples DVDspelare eller t o m bildvisarprogram. Jag har kört ett helt gäng testbilder. Min gråskaletestbild går i steg om 1%, sista steget innan 100% svart är just precis synligt innan det går ut i helt svart. Om jag tar en helt svart bild och skruvar ner projektorns ljudinställning syns ingen skillnad...
Dessutom är ljusstyrka, kontrast gammavärden justerbara i VLC, om det skulle behövas.
Inte heller något särskilt färgstick kan jag se och tro mig, jag är inte ognällig i det avseendet.

Men VLC är långt ifrån ett lätthanterat och lättbegripligt program om man börjar rota i inställningarna. Det är en sak som är säker. Men det finns en funktion att återställa alla inställningar och den kan man ju testa om man är osäker.
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-22 00:05

Nwalmaer skrev:Testade också att köra musik igenom det men ljudkvaliteten var fruktansvärd.

Edit.
Något har uppenbarligen ändrats. Jag har också haft någon konstig inställning eller har någon version varit konstig. Nu klipper varken ljudfiler eller cdskivor med reglaget i max. Det är nu som det borde vara alltså. Kan hända skedde förändningen i höstas när jag gick från powerPC till Intel.
Senaste tiden så har jag använt itunes för att spela cdskivor, när jag lyssnat genom datorn och därför har jag inte uppmärksammat förändningen.
Nedanstående info stämmer inte längre./Edit

Volymen vid cd/musikspelande ska vara inställd på 127, då blir nivån rätt för vanliga stereofiler. Det är långt ner på reglaget, eftersom detta kan förstärka signalen KRAFTIGT. Maxvärdet är ju 1024!!!!
För att vara säker på att man har rätt nivå ställer man in volymen på 127 i inställningarna och sparar (om det nu inte var förvalt från början).

Jag håller med om att det är illa att det varken finns någon markering eller varning, men om man kör en sinustestton så hör man ju direkt var gränsen går...
Senast redigerad av RogerJoensson 2008-04-22 10:55, redigerad totalt 1 gång.

Miles

Inläggav Miles » 2008-04-22 00:53

Koffe skrev:
TCM skrev:
zvenzzon skrev:foobar2000 för ljud- och musikfiler. vlc för filmer.

Här också.

Mej med.

(Med ASIO)

Dito.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-04-22 08:11

Foobar2000&m-player i windows
Amarok i linux
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-22 11:36

Jag har tänkte testa MPlayer flera gånger men sen gett upp pga att det känns lite bökigt. Till exempel:

The recommended way to install MPlayer is to compile from source.

Om man inte orkar (eller kan) kompilera själv så finns det ju möjlighet att ladda ner färdiga, körbara (inofficiella) filer också. Men för windows som jag kör (xp mce för tillfället) så finns det ganska mycket att välja på. VAD SKA JAG VÄLJA?

http://www.mplayerhq.hu/design7/projects.html#windows
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-04-22 12:37

TCM skrev:VAD SKA JAG VÄLJA?

download sidan finns två varianter att ladda ner för windows. Antingen med eller utan GUI. Bara att packa upp katalogen och sätta "starta filen med mplayer.exe" helt enkelt! Trevliga snabbknappar att ha lite koll på i den ickegrafiska varianten:

- pilar och pgup/pgdn spolar
- +/- fixar audio/video korrektion när det är osynkat
- space pausar
- o visar uppspelningstiden
- om subs är inbyggda i filen så är det typ k eller någon där i närheten som man växlar fram vilka subs man vill ha
- f är fullscreen
- för att få igång externa subs så döper man filen man vill använda till samma sak som videofilen och lägger i samma katalog

Lycka till.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-04-22 13:48

RogerJoensson skrev:Svärtan här stämmer mycket väl med andra program som t ex Apples DVDspelare eller t o m bildvisarprogram. Jag har kört ett helt gäng testbilder.

Trasiga codec är inget man åtgärdar eller ens upptäcker med testbilder. :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-22 14:24

nolimitsoya skrev:Trasiga codec är inget man åtgärdar eller ens upptäcker med testbilder. :)

Nej inte allt, men färgstick och felaktig gråskala kan man kontrollera rätt bra...
Jag har dessutom sett långt över 100 DVD-filmer och ett antal icke omkomprimerde TVinspelningar (mpeg 2) och inte sett eller hört något av de problem som nämnts. Jag har bl a jämfört med externa dvd-spelare och Apples DVD-spelarprogram. Jag har även låtit olika program köra en DVD sida vid sida på samma skärm, utan att se några färgstick eller gråskalefel.

Har du ens kollat att du inte haft skeva inställningar?
Du snackar om problem med ett specifikt filmformat och sågar därmed hela VLC eller?

.flv är ett av få vanliga format som inte funkar vidare bra i VLC. Det går ofta inte att snabbspola t ex. Men några färgstick och gråskalefel har jag inte observerat där heller. Det är å andra sidan inget seriöst musik- eller filmformat, det handlar väl mest om liten bandbredd och kass kvalité ändå.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-04-22 15:16

RogerJoensson skrev:Nej inte allt, men färgstick och felaktig gråskala kan man kontrollera rätt bra...

Inte om problemen bara visar sig med vissa filkodningar.
RogerJoensson skrev:Jag har dessutom sett långt över 100 DVD-filmer och ett antal icke omkomprimerde TVinspelningar (mpeg 2) och inte sett eller hört något av de problem som nämnts.

Nej, sånt görs nog bra. Om MPEG är allt du någonsin kommer spela upp med spelaren och inte har några problem med det så finns det ju ingen anledning att byta.
Däremot försvinner ju det som brukar framhållas som VLC:s starka sida, nämligen att den spelar upp nästan allt, om än inte särskilt bra i många fall.
RogerJoensson skrev:Har du ens kollat att du inte haft skeva inställningar?

Som sagt, det stod ganska högt upp på felsökningslistan.
RogerJoensson skrev:Du snackar om problem med ett specifikt filmformat och sågar därmed hela VLC eller?

Ungefär så, ja. :)

Prova använda VLC med netscapeplugin en månad eller två och se om du inte hittar ett litet gäng små film- eller ljudklipp som spelas upp riktigt mysko.

Användarvisningsbild
MrIster

Inläggav MrIster » 2008-04-22 23:31

Foobar2K + ASIO för musik (med ASIO4all driver till ljudkortet)
MediaPlayer Classic för filmer

Mediaplayer classic laddas enklas ner (och installeras) med K-lite codecpack. Då får man en spelare som fixar nästan allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi