Lyssningstrött ?, eller tråkig anläggning ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Överkontrollerat?

Inläggav lennartj » 2008-04-24 12:23

Bill50x,
det du nämner drabbade mig för många år sedan, vid en tid som jag dessutom spelade väldigt lite vinyl.
Jag hade optimerat anläggningen till att spela rent, vackert och luftigt, bland annat med bitstream-DAC som var på modet, men det blev bara tråkigare och tråkigare att spela musik.
Ljudet var kontrollerat men dött, utan sväng, nerv och driv.
Av en händelse råkade jag låna hem en sedan flera år osåld demo-uppsättning av Marantz CD12 + DA12 som var kraftigt prissänkt.
Först spelade jag igenom min vanliga arsenal av av HiFi-testinspelningar och var måttligt imponerad. sedan tog jag fram lite rockskivor och jösses vad det svängde! Måste ha!
Än idag använder jag i första hand den spelaren för CD, det är kul att spela musik, och jag fick lite förståelse för "Linn-maffian".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Överkontrollerat?

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 13:00

lennartj skrev:Bill50x,
det du nämner drabbade mig för många år sedan, vid en tid som jag dessutom spelade väldigt lite vinyl.

Jag hamnade i samma sväng rent musikaliskt i början på 90-talet. När CD´n kom 83-84 någon gång tyckte jag det lät apa och jag fortsatte handla vinyler. Men samtidigt kom en musikalisk omsvängning med rap/hiphop och även death metal och liknande. Så jag tappade intresset och lyssnade mest på gamla vinyler och den nya reklamradion och Mr Music-cd (som spelades på en cd-spelare jag till slut ändå införskaffade billigt) :oops:

-95 hittade jag dock musik (på ett nyhets-forum) i en genre som kallades Goth Rock och då insåg jag att det ändå kom ny lyssningsbar musik. och på den vägen är det, det är fortfarande kul att lyssna på musik! Men inte "HiFi-skivor" med gles kubansk jazz som spelas på svindyra mastodontanläggningar, då börjar jag snabbt gäspa och leta efter alternativa sysselsättningar...

Med åren har jag insett att effektkuber, distvärden och frekvensgång börjar bli allt mindre intressant. Dels för att sådana saker är lättare "att få till" idag men också för att det verkar finnas andra parametrar som har avgörande för hur musiken uppfattas. Vilka parametrar detta är har jag ingen aning om, jag är inte tekniker...

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-24 20:13

Bill50x skrev:Med åren har jag insett att effektkuber, distvärden och frekvensgång börjar bli allt mindre intressant. Dels för att sådana saker är lättare "att få till" idag men också för att det verkar finnas andra parametrar som har avgörande för hur musiken uppfattas. Vilka parametrar detta är har jag ingen aning om, jag är inte tekniker...

Kanske att musiklyssnadet är en aktivitet som är mer "situerad" än vad man tror; så många faktorer... vad, när, hur, varför, hur mycket, rum, känslomässigt/fysiskt tillstånd... det är ju inte bara anläggningen som bestämmer hur upplevelsen blir som helhet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 21:02

phloam skrev:
Bill50x skrev:Med åren har jag insett att effektkuber, distvärden och frekvensgång börjar bli allt mindre intressant. Dels för att sådana saker är lättare "att få till" idag men också för att det verkar finnas andra parametrar som har avgörande för hur musiken uppfattas. Vilka parametrar detta är har jag ingen aning om, jag är inte tekniker...

Kanske att musiklyssnadet är en aktivitet som är mer "situerad" än vad man tror; så många faktorer... vad, när, hur, varför, hur mycket, rum, känslomässigt/fysiskt tillstånd... det är ju inte bara anläggningen som bestämmer hur upplevelsen blir som helhet.

Det har du helt rätt i. Skramlig och tafflig musik som jag hört live av människor som jag känner, eller har träffat, accepterar jag lättare än motsvarande från någon okänd.

Musik som jag läst om eller tagit del av på annat sätt och känner till bakgrunden har jag lättare att förstå än något jag bara råkar höra på radio.

/ B

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-04-24 21:56

Själv har jag varit på ett tiotal av Jazzensvänners arrangemang i Västerås senaste året. Själv har jag konsekvent klassat mig som jazzhatare men har upptäckt att livemusik låter bättre än cd skivor dessutom känner man igen musikstycken som man tidigare inte klassat som jazz.
På fredag skall jag på en Glenn Miller konsert i stora salen på Västerås konserthus. Musiken framförs av Jan Slottenäs Storband och det till priset av 380 kronor för 1,5 till 2 timmars musik.
Själv har jag blivit mer sugen på att lägga in en cd skiva och njuta av musik när jag skall göra något och Riks morgon är något jag kan avstå från på morgonen när jag skall till jobbet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi