jag har betongtak samt två väggar av betong
allt reglas och isoleras och kläs med gips
som bonus kan man spela högre innan grannarna klagar
Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Evilsanta: Jag har inget fladdereko i mitt rum. Om det är ett eko som fladdrar alltså. Ekot från en handklappning är sammanhängande som att det låter som samma ljud fast rumsligare. Det är betong överallt. Har iofs snudd på övermöblerat men inga speciella absorbenter, bara vanliga saker. Bord, stolar ett par bokhyllor, soffa, en och annan tavla.
tascam skrev:Hej !
Tänkte fråga om detta när jag fann denna tråd.
Skall försöka att få till en någorlunda ljud i ett rum på 9m2![]()
Har fått rådet att dämpa väggarna ordentligt, har fått lite tips iom denna tråden, och då blir min fråga, kan man dämpa FÖR mycket
NNord skrev:I mitt framtida hifirum skall de dära balarna vara inbyggda bakom väggen
Dahlqvist skrev:Martin skrev:Evilsanta: Jag har inget fladdereko i mitt rum. Om det är ett eko som fladdrar alltså. Ekot från en handklappning är sammanhängande som att det låter som samma ljud fast rumsligare. Det är betong överallt. Har iofs snudd på övermöblerat men inga speciella absorbenter, bara vanliga saker. Bord, stolar ett par bokhyllor, soffa, en och annan tavla.
Jepp. Fladderekon uppstår när man har selektiv dämpning av vissa frekvenser men inte av andra, samtidigt som de odämpade frekvenserna har tillräckligt lång efterklang för att uppfattas. Om man har jämn (eller jämnt fallande) efterklang vid de frekvenser som uppstår när man klappar händerna, så att inte enskilda frekvenser tittar upp som fladder ur spektrumet, blir det en jämn efterklang. Lång efterklang är å andra sidan heller inte idealiskt ur återgivningssynpunkt. Men är den jämn så slipper man iallafall irritera sig när man klappar i händerna.
/Dahlqvist
Vad har du för avstånd mellan vägg och gardin? (Provade du med olika avstånd?)Morello skrev:Hallojsan,
Satte för någon dag sedan upp gardiner längst hela väggen (2.5*4.5 meter) bakom högtalarna.
Vad är det för tyg och hur tjockt är det?Morello skrev:Reduktionen av efterklangstiden är högst påtaglig. Ljudet upplevs som mer detaljerat och mer distinktSnacka om prisvärd uppgradering. Tyget och gardinstängerna gick lös på cirka 1500 pix