Material på väggarna..?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-03-24 19:54

nattlorden you are talking about me :)
jag har betongtak samt två väggar av betong
allt reglas och isoleras och kläs med gips
som bonus kan man spela högre innan grannarna klagar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-24 20:34

David_A: det är nog en bra utgångspunkt!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-03-24 22:32

1a väggrefexen kan du ju ta hand om med väggbonader som kan göras på samma sätt som dämpväggar, fast mer som en tavla att hänga på väggen, välj nått trevligt tunnt tyg och spänn över så ser de bra ut o klä sidorna med nått fint träslag som passar in.

Så tänkte jag göra...ungefär :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-03-25 00:03

Det värsta med rum tycker jag är basresonanser. De dämpas faktiskt en hel del om man reglar upp ett gäng gipsskivor/spånskivor på väggarna. Det blir lite porösare väggar som absorberar basen ganska bredbandigt. Sen kan man slänga in mattor soffor, fåtöljer, hyllor, små bord, lamparmaturer, tavlor mm. till slut har man ett riktigt behagligt rum att vistas i både visuellt och rumsakustiskt. Tycker inte man ska överdämpa. Låter en handklapp någorlunda sammanhängande i rummet utan att det fladdrar så är det ingen fara när man lyssnar på musik heller. Det ger bara en lagom rumslighet åt trista studioinspelningar.

edit: gardiner är schysst om man har fönster

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-03-25 00:22

fast med betong väggar är det svårt att bli av med fladderekot utan större ingrepp ... eller extremt mycket saker överallt.... :/

badresonanser kan man döda med en par.eq. , iaf topparna ... men åt ekot kan man inte göra sådant ingrepp ..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-03-25 00:53

Evilsanta: Jag har inget fladdereko i mitt rum. Om det är ett eko som fladdrar alltså. Ekot från en handklappning är sammanhängande som att det låter som samma ljud fast rumsligare. Det är betong överallt. Har iofs snudd på övermöblerat men inga speciella absorbenter, bara vanliga saker. Bord, stolar ett par bokhyllor, soffa, en och annan tavla.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-03-25 09:23

Då ka du tacka övermöblreingen då :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-25 09:56

Martin skrev:Evilsanta: Jag har inget fladdereko i mitt rum. Om det är ett eko som fladdrar alltså. Ekot från en handklappning är sammanhängande som att det låter som samma ljud fast rumsligare. Det är betong överallt. Har iofs snudd på övermöblerat men inga speciella absorbenter, bara vanliga saker. Bord, stolar ett par bokhyllor, soffa, en och annan tavla.

Jepp. Fladderekon uppstår när man har selektiv dämpning av vissa frekvenser men inte av andra, samtidigt som de odämpade frekvenserna har tillräckligt lång efterklang för att uppfattas. Om man har jämn (eller jämnt fallande) efterklang vid de frekvenser som uppstår när man klappar händerna, så att inte enskilda frekvenser tittar upp som fladder ur spektrumet, blir det en jämn efterklang. Lång efterklang är å andra sidan heller inte idealiskt ur återgivningssynpunkt. Men är den jämn så slipper man iallafall irritera sig när man klappar i händerna. :)

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-25 12:44

Hej !
Tänkte fråga om detta när jag fann denna tråd.
Skall försöka att få till en någorlunda ljud i ett rum på 9m2 :?:
Har fått rådet att dämpa väggarna ordentligt, har fått lite tips iom denna tråden, och då blir min fråga, kan man dämpa FÖR mycket :?:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-25 14:19

tascam skrev:Hej !
Tänkte fråga om detta när jag fann denna tråd.
Skall försöka att få till en någorlunda ljud i ett rum på 9m2 :?:
Har fått rådet att dämpa väggarna ordentligt, har fått lite tips iom denna tråden, och då blir min fråga, kan man dämpa FÖR mycket :?:

Ett litet rum kräver generellt sätt mindre åtgärder för dämpning än ett stort rum men kan vara i behov av diffusion. För mycket dämpning kan man få men det är mest en fråga om subjektiv uppfattning tycker jag. Ett mycket dämpat rum med relativt stora ytor med högabsorberande material blir helt enkelt obehagligt att vara i. Många kan känna sig "lite konstiga" och det blir fysiskt ansträngande att samtala. Att prata framför en kraftigt dämpad vägg känns i lungorna på något sätt. Jobbigt. Jag tycker detta är väl så viktigt att tänka på om rummet skall användas till något annat än att lyssna till musik. I ett litet rum går det ganska snabbt att nå hög dämpning, medans man i ett stort rum kan skyffla in ganska mycket för att få någon skillnad. Man får alltså vara lite försiktig. Grundtipset måste vara att börja med möblerna, mattor och eventuella hyllor och se hur det blir. Sedan kan man börja fippla med stenullsbalarna. :)

Tycker,

Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-03-29 13:08

I mitt framtida hifirum skall de dära balarna vara inbyggda bakom väggen :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-29 15:37

NNord skrev:I mitt framtida hifirum skall de dära balarna vara inbyggda bakom väggen :wink:

Själv har jag dem stående bakom ett draperi. Blev faktiskt ganska snyggt. Alla besökare tror väggen bakom högtalarna ser ut som den göra av estetiska skäl. :D Största behållningen är dock inte hifimässiga utan mer som förbättring av akustiken i allmänhet: ett trevligare vardagsrum helt enkelt. De hifimässiga förbätringarna är mindre.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-03-30 08:27

Dahlqvist skrev:
Martin skrev:Evilsanta: Jag har inget fladdereko i mitt rum. Om det är ett eko som fladdrar alltså. Ekot från en handklappning är sammanhängande som att det låter som samma ljud fast rumsligare. Det är betong överallt. Har iofs snudd på övermöblerat men inga speciella absorbenter, bara vanliga saker. Bord, stolar ett par bokhyllor, soffa, en och annan tavla.

Jepp. Fladderekon uppstår när man har selektiv dämpning av vissa frekvenser men inte av andra, samtidigt som de odämpade frekvenserna har tillräckligt lång efterklang för att uppfattas. Om man har jämn (eller jämnt fallande) efterklang vid de frekvenser som uppstår när man klappar händerna, så att inte enskilda frekvenser tittar upp som fladder ur spektrumet, blir det en jämn efterklang. Lång efterklang är å andra sidan heller inte idealiskt ur återgivningssynpunkt. Men är den jämn så slipper man iallafall irritera sig när man klappar i händerna. :)

/Dahlqvist

Jag gjorde en mätning på min efterklands tid ... det var inte snyggt ... mellan 2 - 0.5 s hade jag i vardagsrummet :/

frekvensområdet var typ 200-7000 eller nått sånt

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-04-06 15:37

Jahopp...

Här sitter man fortfarande utan någon beklädnad på väggarna.
Frågade Öhman om han ansåg att fejkteglet kunde bidra med något positivt för ljudet. Fick till svar att det var bättre än en slät vägg....
Om jag förstod honom rätt så var detta att föredra före att smälla upp dämpväggar fläckvis. Tydligen var det allt eller inget som gällde där.
Struktur tapeter var också absorberande och därför inte heller att föredra framför fuskteglet. Det verkar alltså som att fuskteglet kan vara en jäkla bra ide, trots vissa mothugg här på forumet

Några kommentarer innan jag sätter igång med smältlimmet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-06 16:22

Hallojsan,

Satte för någon dag sedan upp gardiner längst hela väggen (2.5*4.5 meter) bakom högtalarna. Reduktionen av efterklangstiden är högst påtaglig. Ljudet upplevs som mer detaljerat och mer distinkt :lol: Snacka om prisvärd uppgradering. Tyget och gardinstängerna gick lös på cirka 1500 pix 8) Detta i kominationen med en lättare modifiering (se "Morellos jazzspisarhörna" under medlemmarnas system) av högtalarna har förbättrat återgivningen mer än marginellt :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-04-06 16:46

Tjenix,

Morello skrev:Hallojsan,
Satte för någon dag sedan upp gardiner längst hela väggen (2.5*4.5 meter) bakom högtalarna.
Vad har du för avstånd mellan vägg och gardin? (Provade du med olika avstånd?)

Morello skrev:Reduktionen av efterklangstiden är högst påtaglig. Ljudet upplevs som mer detaljerat och mer distinkt :lol: Snacka om prisvärd uppgradering. Tyget och gardinstängerna gick lös på cirka 1500 pix 8)
Vad är det för tyg och hur tjockt är det?

Anledningen att jag är så nyfiken är att jag själv funderar på samma åtgärd. Har du tittat på JAMs backdrops?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-06 18:25

Gardinen hänger cirka 10 cm från väggen (som partiellt består av fönster).

Tyget är medeltjockt gardintyg. 8) För att undvika färgning av ljudet är tyget vitt :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-06 19:04

Audix: JAM's backdrops är väl brandade dessutom? 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-04-06 19:47

David kör på med fejktegel du! Det kommer bli bättre än
vanliga "släta" väggar.. Det är klart.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi