Låta bra resp låta dåligt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-18 00:11

Några saker som för mig kännetecknar "bra":

-Man hör inte var högtalarna står.
-Man märker inte att man spelar starkt förrän man försöker prata med nån och det inte går. (vilket iofs är en potentiellt hörselskadlig egenskap)
-Man hör detaljer som inte ens fanns när man lyssnade på samma inspelning i bilen.

Några saker som för mig kännetecknar "dåligt":

-När starkt förväxlats med distat av producenten.
-När vissa toner sticker ut
-Pingpongstereo
-När tekniken hörs och får fokus.
-Snålkodning som är lite för snål. Jag känner mig lurad.

Ljud ska låta naturliga för att jag ska gilla dem. För akustiska instrument betyder det att de och lokalen ska återges. Ändå kan samma egenskaper finnas i syntetiska eller processade ljud. Det är svårt att ta på, men jag upplever det som en renhet eller trovärdighet, som att ljudet liksom är fysikaliskt möjligt på nåt sätt.

Edit: Lade till en dålig sak.
Senast redigerad av Svante 2008-05-18 00:32, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-18 00:21

Svante skrev:Några saker som för mig kännetecknar "bra":

-Man hör inte var högtalarna står.
-Man märker inte att man spelar starkt förrän man försöker prata med nån och det inte går. (vilket iofs är en potentiellt hörselskadlig egenskap)
-Man hör detaljer som inte ens fanns när man lyssnade på samma inspelning i bilen.

Några saker som för mig kännetecknar "dåligt":

-När starkt förväxlats med distat av producenten.
-När vissa toner sticker ut
-Pingpongstereo
-När tekniken hörs och får fokus.

Ljud ska låta naturliga för att jag ska gilla dem. För akustiska instrument betyder det att de och lokalen ska återges. Ändå kan samma egenskaper finnas i syntetiska eller processade ljud. Det är svårt att ta på, men jag upplever det som en renhet eller trovärdighet, som att ljudet liksom är fysikaliskt möjligt på nåt sätt.

Instämmer till 100,00 %. :)

Jag gillar att känna den fysiska närvaron av att befinna mig på plats där den musikaliska händelsen en gång tog tog plats.

PS

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-05-18 11:33

Jag håller med både Svante och Peter.

petersteindl skrev:

Jag gillar att känna den fysiska närvaron av att befinna mig på plats där den musikaliska händelsen en gång tog tog plats.

PS

Men det är ju svårt att veta om man inte vet hur det lät från början (var där).

Jag menar, om man någonstans i produktionsledet lagt till en "snygg" färgning, hur kan jag veta det?

Conny

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-18 12:30

Conny skrev:Jag håller med både Svante och Peter.

petersteindl skrev:

PS

Jag menar, om man någonstans i produktionsledet lagt till en "snygg" färgning, hur kan jag veta det?

Conny

Nej, det kan man ju inte utan det är en fråga om trovärdighet. Återgivningen är som en historia som någon berättar. Saltar man den för mycket blir den inte trovärdig. Olika människor tål olika mycket salt. En del vill bli ljugna för och låter sig dras med i vilken historia som helst, andra vill veta hur det verkligen var.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-18 12:51

Ännu en intressant bild. Jag trodde ingen ville verkligen veta hur kött eller fisk egentligen smakar (så som vår herre tänkt) alltså rått. Alla vill väl har lite krydda samt salt på. :? Om det nu var så att färgning av bilden av salt ?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-18 13:00

Conny skrev:Jag håller med både Svante och Peter.

petersteindl skrev:

PS

Conny

Det går inte att lägga till en "snygg färgning" vare sig i produktionsled eller i ljudåtergivningskedjan så att uppfattningen om ens eget lyssningsrum helt försvinner d v s en akustiskt transparent återgivning d v s en ljudåtergivning utan egen akustisk karakteristik som läggs på och att det samtidigt låter transparent om själva instrumenten d v s utan att åstadkomma en pålagd instrumentkarakteristik på ljudkällornas eget frekvensspektrum; övertonshalt d v s som inte ändrar instrumentens naturligt ljudande karaktär på ett för varje enskilt instrument naturligt sätt. Det är min uppfattning. Detta gäller i första hand inspelning av naturliga instrument i "live" miljö men även flera s.k. liveinspelningar.

Det gäller att i inspelningsled fånga upp dels instrumenten, dels inspelningslokalen samt instrumentens akustiska placering i inspelningslokalen samt att i avspelningsled inte få med lyssningsrummets karakteristik vad gäller vissa avseenden men ändock få med vad gäller andra avseenden och det är vår hörsels riktningskarakteristik och vår hjärnas intelligenta sållande av ljudinformation som bestämmer på vilket sätt det bäst skall åstadkommas. Jag vill påpeka att denna situation aldrig kan åstadkommas med vanlig stereofonisk ljudåtergivning d v s vid återgivning med två högtalare.

Men det är som Svante skrev
det är en fråga om trovärdighet
och det är även där som vår hjärnas intelligenta sållande av ljudinformation kommer in.

I inspelningar av populärmusik i ljudstudio används oftast mångkanalsmonoprincipen som jag kallar det för. Det finns dock undantag. Därefter fixar man ljudet med den klang och efterklang som producent och musiker önskar. Det är mycket sällsynt att man inte lägger på konstlad efterklang. Oftast är det också så att det är av konstnärliga skäl som man fixar efterklang eller för den skull låter bli eller på något sätt konstnärligt förvränger ljudet. Kate Bush var mästare på det på sin tid. Hon har ju visserligen gjort come back får något år sedan :)

Därefter d v s efter slutmix eller slutredigering finns det ofta en länk till i ljudframställningskedjan nämligen det man kallar för mastring. Det är nu jag ger ordet till Subjektivisten :) eller till Bertil Alving. De har var och en på sitt sätt en god erfarenhet av vad en mastringsprocess kan åstadkomma.

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-18 13:04

MM,

om du bara visste vilket kryddskåp som finns till förfogande i en musikstudio. Salt och peppar m.m. så det räcker och blir över. bara till och äta och njuta.. så länge som rätten tillgats av en någotsånär duglig kock vill säga. Skulle dock en rätt serveras där kocken av okänd anledning misslyckats kapitalt så kan man ju addera lite smak direkt på tallriken. Men att lägga en tesked salt och ett kryddmått peppar på tallriken rutinmässigt verkar inte så smart. Vet ju folk som gör så iofs. Salt, peppar och ketchup till allt. oftast utan att smaka.

Är ju inte olagligt på något vis att göra så. 8)

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-18 13:08

meanmachine skrev:Ännu en intressant bild. Jag trodde ingen ville verkligen veta hur kött eller fisk egentligen smakar (så som vår herre tänkt) alltså rått. Alla vill väl har lite krydda samt salt på. :? Om det nu var så att färgning av bilden av salt ?

Jag ser det som så att råmaterialet är själva instrumenten. Upplägget på fat och anrättning är den akustiska miljön. Kryddning är mixningsprocessen med bra kockar. Dålig Mastring är när en dålig kock därefter kommer in och förstör allt det fina 8)

Nu får vi utan den dåliga övermastringskocken en perfekt anrättad måltid. Nu är frågan om vi vill krydda mer eller inte. Lite ketchup på den perfekt anrättade efterrätten eller varför inte på sjötungan :( Jag har faktiskt sett sådant på fransk restaurang. Från vilket land tror du dom kom ifrån som ville ha ketchup? :)

Nåväl, jag smakar först innan jag börjar salta, annars får man ju sparken av Kamprad har jag hört sägas. :lol:

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-18 13:20

Svante skrev:Nej, det kan man ju inte utan det är en fråga om trovärdighet. Återgivningen är som en historia som någon berättar.

Jag skulle vilja säga så här; musikern berättar en historia och återgivningen är de förutsättningar berättaren har att nå fram med sitt budskap. En lägereld ute i skogen eller en föreläsningssal med lysrör. Vad är bäst för spökhistorier? :)

Vad jag försöker säga är att det kanske finns två sorters "trohet", dels "återgivningstrohet" och dels "musikalisk trohet" - och med det menar jag då att man är trogen gentemot det budskap som musikern vill få fram.

Då framstår det här med att "låta bra" som nåt mer än att bara återge exakt hur det lät vid inspelningstillfället.

Som Conny sa, så kan man ju aldrig veta exakt vad som hänt i produktionen - eller om detta ens var önskvärt eller ej från artistens sida. Vi kan inte heller veta exakt vad artisten/kompositören hade för mål. Men, vi kan gissa! (och rätt bra dessutom) :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-18 13:59

meanmachine skrev:Du verkar inte förstå eller så på något sätt tror du verkligen att fu har alla rätt. Den mall du har är ju inspelningen. Detta är din referens. Den musiksignalen som gått genom mil av apparatur. Denna präntat med färgningar å allt vill du har till 100% korrekt återgivet. Jag missar verkligen målet i din argumentation. För mig är detta totalt huvudlöst. Ett moment 22 mål likt katten som endast spenderar dagarna med att jaga sin svans. Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten. Detta är mindre viktigt i elektronisk musik eftersom den är svårare att detektera och kan lite färgad (speciellt i basen) låta maffigt och skönt.

Förstår vad du menar men håller inte med. Låt oss ta en jämförelse med bild. Filmer är inspelade med olika kameror, råfilm, objektiv, ljussättning, effekter, färgkorrektion, etc etc. Detta för skapa en UNIK bild som regissörens och hans crew vill förmedla. Det betyder ju INTE att något måste se ut som det verkligen gör, nej, eftersom det konst som är skapat och inte verkligheten som återskapar.

Men i din hemmabio så är ju ditt mål att återskapa den visionen som regissören hade, och då är ju inte målet att sjön i filmen ska se ljusblå ut om regissören valt en mer varm färgsättning. Skulle du välja en projektor som har en blåtint, för att kunna få sjön i just DEN filmen att bli mer blå, så kommer du även ändra på färgerna på ALLA filmer du kollar på. Så det du gör är att du får mindre korrekt bild på alla filmer, inklusive den du försöker rätta till bilden efter. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-18 14:31

subjektivisten: Jag gillar din liknelse, tycker den fungerar mycket bra.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-18 14:49

Jag ser en mycket bra inspelning som nästan fulländad- dvs. maten/musiken är färdigkryddat, och kan inte bli bättre, därför att mängden salt och peppar är närmast perfekt.

Att försöka förbättra denna gourmemat, som tillagats av de allra bästa kockarna/ljudteknikerna är mycket svårt.

Troligen omöjligt.

Jag vill avnjuta anrättningen som den var tänkt från början- utan amatörsmässiga kryddningar/färgningar från apparater och dyra färgande kablar.

Detta genererar ju endast att all mat smakar likadant- och så vill vi väl inte ha det, eller hur ?
(åtminstone vill inte jag det )

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-18 14:52

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Du verkar inte förstå eller så på något sätt tror du verkligen att fu har alla rätt. Den mall du har är ju inspelningen. Detta är din referens. Den musiksignalen som gått genom mil av apparatur. Denna präntat med färgningar å allt vill du har till 100% korrekt återgivet. Jag missar verkligen målet i din argumentation. För mig är detta totalt huvudlöst. Ett moment 22 mål likt katten som endast spenderar dagarna med att jaga sin svans. Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten. Detta är mindre viktigt i elektronisk musik eftersom den är svårare att detektera och kan lite färgad (speciellt i basen) låta maffigt och skönt.

Förstår vad du menar men håller inte med. Låt oss ta en jämförelse med bild. Filmer är inspelade med olika kameror, råfilm, objektiv, ljussättning, effekter, färgkorrektion, etc etc. Detta för skapa en UNIK bild som regissörens och hans crew vill förmedla. Det betyder ju INTE att något måste se ut som det verkligen gör, nej, eftersom det konst som är skapat och inte verkligheten som återskapar.

Men i din hemmabio så är ju ditt mål att återskapa den visionen som regissören hade, och då är ju inte målet att sjön i filmen ska se ljusblå ut om regissören valt en mer varm färgsättning. Skulle du välja en projektor som har en blåtint, för att kunna få sjön i just DEN filmen att bli mer blå, så kommer du även ändra på färgerna på ALLA filmer du kollar på. Så det du gör är att du får mindre korrekt bild på alla filmer, inklusive den du försöker rätta till bilden efter. 8O

Mycket insiktsfullt inlägg av subjektivisten.
Detta säger väl allt- "sameness" då det är som värst.

H. Richard.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-18 15:53

Subjektivistens liknelse är bra. Håller på den.

Har musikerna, ljudteknikerna mm gjort sitt jobb så kommer ett transparent system återge verket som det är tänkt. Det är ju cd:n som är verket enligt mig.

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-18 16:31

Richard skrev:Jag ser en mycket bra inspelning som nästan fulländad- dvs. maten/musiken är färdigkryddat, och kan inte bli bättre, därför att mängden salt och peppar är närmast perfekt.

Att försöka förbättra denna gourmemat, som tillagats av de allra bästa kockarna/ljudteknikerna är mycket svårt.

Troligen omöjligt.

Jag vill avnjuta anrättningen som den var tänkt från början- utan amatörsmässiga kryddningar/färgningar från apparater och dyra färgande kablar.

Detta genererar ju endast att all mat smakar likadant- och så vill vi väl inte ha det, eller hur ?

H. Richard.

Förutsätter inte detta tänkande en perfekt återgivning, en perfekt anläggning (vilket förmodligen är en utopi, s.a.s)? Som det är i realiteten, så finns ju svaga länkar (rummet, inspelning osv) som ger färgningar. Som man i sin tur kan kompensera för om man vet hur det skall låta för bästa musikupplevelse (obs ej nödvändigtvis bästa återgivning!). (se mitt inlägg ovan)

Då behövs kanske en medveten, tillfällig motfärgning för att åstadkomma detta. Jag tycker därför det är märkligt att dyra anläggningar inte inkluderar en motsvarande kapabel equalizer för att korrigera små fel.

Det är ju rätt självklart att en enkel anläggning har enkla tonkontroller för bästa musik(!)upplevelse. Men så försvinner detta i mitt tycke självklara förhållande när man pratar "hifi". Fina anläggningar ska inte ha korrigering. Barockt! De borde väl istället ha mer avancerad och fininställbar tonkontroll, för dessa nästan omärkbara variationer?

Alltså - man kommer inte ifrån vissa brister, därför kan man inte komma ifrån att viss ändring i konsumtionsögonblicket krävs.

För man vill ju inte att kocken ska stå vid bordet och tala om för en exakt hur man ska äta maten, hur perfekt den än är? :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-18 16:44

="phloam

Det är ju rätt självklart att en enkel anläggning har enkla tonkontroller för bästa musik(!)upplevelse. Men så försvinner detta i mitt tycke självklara förhållande när man pratar "hifi". Fina anläggningar ska inte ha korrigering. Barockt! De borde väl istället ha mer avancerad och fininställbar tonkontroll, för dessa nästan omärkbara variationer?

ja, Noolom är ju lösningen vid skeva inspelningar.

H. Richard..

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-18 16:54

phloam skrev:
Richard skrev:Jag ser en mycket bra inspelning som nästan fulländad- dvs. maten/musiken är färdigkryddat, och kan inte bli bättre, därför att mängden salt och peppar är närmast perfekt.

Troligen omöjligt.

H. Richard.

Förutsätter inte detta tänkande en perfekt återgivning, en perfekt anläggning (vilket förmodligen är en utopi, s.a.s)? Som det är i realiteten, så finns ju svaga länkar (rummet, inspelning osv) som ger färgningar. Som man i sin tur kan kompensera för om man vet hur det skall låta för bästa musikupplevelse (obs ej nödvändigtvis bästa återgivning!). (se mitt inlägg ovan)

Då behövs kanske en medveten, tillfällig motfärgning för att åstadkomma detta. Jag tycker därför det är märkligt att dyra anläggningar inte inkluderar en motsvarande kapabel equalizer för att korrigera små fel.

Alltså - man kommer inte ifrån vissa brister, därför kan man inte komma ifrån att viss ändring i konsumtionsögonblicket krävs.

För man vill ju inte att kocken ska stå vid bordet och tala om för en exakt hur man ska äta maten, hur perfekt den än är? :)

Om musiken är mixad mm i t ex Studio blue, då antar jag att det är tänkt att det ska låta som det gör där och inte någon annan stans. Det är ju inte någon utopi att få till det ljudet om man verkligen vill, de har ju lyckats där. 8O
Sedan kanske man inte är beredd att göra en så stor uppoffring men det är ju en annan sak. I närheten kan man nog komma utan att bli helt ruinerad.

Men om man vill leka med ljudet är en eq kanske bra, men man kan ju då lika gärna köra signalen genom något roligt program på datorn och lägga till rumsklanger och kompression mm. efter behag. Köra musiken genom fulfilter kan ju vara kul. ;)

Men om man inte kör med fulljud som måste filtreras innan förtäringen utan med någorlunda finljud, då behövs det inte någon filtrering. :)
Man kanske till och med kan bjuda på slumpen då.

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-18 16:58

Richard skrev:
="phloam

ja, Noolom är ju lösningen vid skeva inspelningar.

H. Richard..

Nu skälls det ju väldigt ofta på moderna inspelningar i var och varenda tråd med rätta, så då undrar jag hur många har Noolom? Och hur tycker ni som har den att de funkar?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-18 17:24

Jag trodde Noolom bara var en vandringsägen...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-18 17:44

ⓘ De gustibus non est disputandum.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-05-18 17:49

Kan hålla med Subjektivistens MEN det förutsätter att du sitter i ett "pefekt" rum som inte påverkar. Om man mäter upp rummets ljudliga fingeravtryck och sedan kompenserar för "fel" genom att höja eller sänka t.ex 20-25 Hz området för att få en så jämn kurva som möjligt så anser jag det bättre. Jag har själv precis iordningställt ett dedikerat lysningsrum och jag har kompenserat för artefakter i akustiken. Kurvan är jämn och fin men eftersom hänsyn har tagits till psykoskustiska egenskaper blev det att lägga till några dB i subbasen. Det är alltså många som tycker det är en "samness" men det låter frukansvärt bra kan jag lova :P :)

Svantes argument är klockrena men det är många system som klarar det. För mig är det basala argument, när det låter riktigt bra så kommer en dimension till fram vilket är svårt att sätta ord på, men man hör det när man väl lyssnar på ett system som låter riktigt bra :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-18 17:53

Tackar phon!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-18 19:06

meanmachine skrev:Ännu en intressant bild. Jag trodde ingen ville verkligen veta hur kött eller fisk egentligen smakar (så som vår herre tänkt) alltså rått. Alla vill väl har lite krydda samt salt på. :? Om det nu var så att färgning av bilden av salt ?

Alltså, rått kött eller rå fisk är väl som strängar utan fiolkropp, eller ett labium utan pipa.

Se där, nu fick jag analogin att betyda nåt annat. Analogier är farliga, man kan aldrig dra några slutsatser av dem.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2008-05-18 19:35

Ronnie skrev:För mig trooor jag att "dåligt" har mest att göra med reflekterat ljud.
Alltså, när hjärnan får jobba hårt för att fatta varifrån ljudet kommer, eller försöker korrigera för orimligheter. Då går det inte att slappna av och bara lyssna.
Hellre distande bergsprängare än knasig stereoåtergivning.

Tycker precis tvärtom.
Tror inte alls att hjärnan får det jobbigare om du sitter i sweetspot eller ligger i soffan.
Men för personen hörbar dist är riktigt jobbigt. Ett oljud i musiken.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-18 20:12

Svante skrev:

Alltså, rått kött eller rå fisk är väl som strängar utan fiolkropp, eller ett labium utan pipa.

Se där, nu fick jag analogin att betyda nåt annat. Analogier är farliga, man kan aldrig dra några slutsatser av dem.

Kryddor salt eller färg. Så länge det ej distar genom ben och märg. Allt som inte smakar gott håller inte för mina mått. Men smaken är individuell. Jag gillar t.ex. inte fjällhotell. Så sluta nu genast att komma er enkla väg till ro...I ert hus jag ej skulle vilja bo. Kommunist hifi i högsta mått. Detta med estetik verkar er ej flott. Färg är mig inget hinder bara ni som era händer bakom ryggarna binder. Lägger ok på andra att följa som om erat sätt inte hade någon att dölja. :) helt betagen av rimtråden falkis skapat.... :oops:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-05-18 20:38

petersteindl skrev:Nu får vi utan den dåliga övermastringskocken en perfekt anrättad måltid. Nu är frågan om vi vill krydda mer eller inte. Lite ketchup på den perfekt anrättade efterrätten eller varför inte på sjötungan :( Jag har faktiskt sett sådant på fransk restaurang. Från vilket land tror du dom kom ifrån som ville ha ketchup? :)

Väl mött
PS

En vild gissning: USA.

Minns en historia om när vi började importera kräftor från USA till Sverige. Man hade kokat kräftorna efter svenskt recept (i USA), och jänkarna skulle provsmaka. De tyckte att det var "sådär", varvid man testade att vräka på kethup. Nu tyckte man att det blev helt okay! 8O

Kan även säga att det är svårt för mig som väldigt sällan lyssnat till livemusik att avgöra hur mycket "kryddning" som är pålagt efter inspelningen. Men intresse och övning ger ju färdighet.

Conny

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-18 20:48

subjektivisten skrev:

shifts skrev:subjektivisten: Jag gillar din liknelse, tycker den fungerar mycket bra.

Richard skrev:Mycket insiktsfullt inlägg av subjektivisten.
Detta säger väl allt- "sameness" då det är som värst.

H. Richard.

johanu skrev:Subjektivistens liknelse är bra. Håller på den.

Har musikerna, ljudteknikerna mm gjort sitt jobb så kommer ett transparent system återge verket som det är tänkt. Det är ju cd:n som är verket enligt mig.

//Johan

Vill bara sälla mig till kören.

Subjektivisten förstod min argumentation till 100 %, tror jag. Liknelsen var i varje fall prima! ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. MM förstod nog däremot inte mycket av det jag skrev (vilket framgick med önskvärd tydlighet inte minst av hans val av citat från mig - att klipp i form av ett fragment av en mening, som totalt ändrade innebörden av det jag skivit! (uppenbart utan att han ens märkte det)).

Men - att MM missade målet i min argumentation skrev han ju å andra sidan själv också (se fetstilat från hans inlägg). Jag kan bara bekräfta det han skrev - ja MM, du missade målet. ;)

Men - du skrev något som var rätt intressant, nämligen detta:

meanmachine skrev:Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten.

Jag tror det du skriver inte skiljer sig mot vad de flesta andra tycker - vem vill inte ha det så?

Men du har ju bytt ämne, om man utgår ifrån att du citerat mig, och man därför måste bestrakta ditt inlägg som en kommentar till det jag skrev. :?

Vad jag skrivit om var att det finns bara ett rätt, men många olika sorters fel, och hur man kan resonera och agera om man vill skaffa sig goda förutsättningar att skapa en kedja som ger god musikåtergivning - som gör att violiner låter som viloliner!

Vad du antyder (utan något argument så vitt jag kunde se) är att strategier för att optimera återgivningen i kedjan skulle leda till att violiner inte låter som violiner längre. :o Inget kunde vara längre från sanningen. Tvärtom får det inte bara violiner att låta som violiner - de får dem till och med att låta som just de violiner de är! :)

Det tycker jag om. Jag är nyfiken nämligen.

Det du pratar om är ju att du vill att de skall låta som din föreställningvärld av hur en violin låter.

Det är en alldeles onödig begränsning tycker jag :?, som mycket hellre avlyssnar en rik och ursprungstrogen återgivning där allt det som är spännade och unikt från musikframförandet är bevrat, och inte bara en "typisk violinklang" går att känna igen.

Det är ju detta som diskussionen jag startat (vid sidan av grundfrågan om vad som låter bra och dåligt) har handlat om: Det jag har skrivit har handlat om hur man behöver skilja mellan inte bara rätt och fel, utan även olika sorters fel. Alltså en strategi för att hitta vägen dit (till den goda återgivningen).

Frågan är alltså:

Är det är förnuftigt att göra det jag tycker är bra - att använda strategier och metoder som gör att man förstår hur apparater beter sig som enskildheter för att således lättare kunna komponera ihop en kedja som leder till det du säger att du vill ha - och mer därtill! (Både att det låter som violiner, och att det dessutom låter som de violiner det var, och det rum de spelade i...)?

Eller är det bättre att köra på det som jag uppfattar vara din linje - tycka det är fel att göra F/E-lyssningar (av olika skäl) utan tycka det är bättre att bara lyssna till en massa olika kombinationer och byta (till det kan kopplat in) om man tycker totalresultatet blir bättre på de inspelningar man hunnit spela hittills. Alltså utgå ifrån en idé om att "när det låter mer som din föreställningsvärld om hur en violin låter" - så åker gamla apparaten ut, och den nya apparaten (som kanske bara kompenserade ett fel i din kedja, eller ett fel på inspelningen du tyckte var de bästa att använda just den gången) får stanna - efter som den är "bättre i den kedja", i varje fall subjektivt, på just de fonogram som hanns med att spelas...

Jag vet ju inte exakt hur du gått tillväga när du komponerat din anläggning, så det ovanstående är bara en skiss. Löst baserat på det du antytt. Det enda jag vet säkert är det jag sett dig skriva, bland annat att du uttryckt din skeptik mot de förslag jag kommit med och sagt att du inte förstår argumenten. Men oavsett exakt hur du gjort dina val, som lett fram till den anläggning du har idag, och oavsett om jag förstått hur du går tillväga eller inte:

Hur tyckte du att du har lyckats så här långt?

Hur hade lyckats för tio år sedan?

Hur tyckte du att du hade lyckats för fem år sedan?

Fungerar din strategi - i praktiken?

Har du lyckats plocka ihop en anläggning som du blivit supernöjd med på rimligt långvarig basis? Alltså så du kan spel dina fonogram och njuta av musiken och helt slipper fundera mera på fel i anläggningen som gör att du behöver byta något?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-18 21:22, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-18 20:54

Conny skrev: En vild gissning: USA.

Minns en historia om när vi började importera kräftor från USA till Sverige. Man hade kokat kräftorna efter svenskt recept (i USA), och jänkarna skulle provsmaka. De tyckte att det var "sådär", varvid man testade att vräka på kethup. Nu tyckte man att det blev helt okay! 8O

Kan även säga att det är svårt för mig som väldigt sällan lyssnat till livemusik att avgöra hur mycket "kryddning" som är pålagt efter inspelningen. Men intresse och övning ger ju färdighet.

Conny

USA är korrekt svar :) Näe, det är definitivt inte lätt. Det är inte heller så att all kryddning är av ondo. Jag tycker att subjektivistens inlägg i den här tråden är exceptionellt bra :)

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-18 23:39

Jag vet ju inte exakt hur du gått tillväga när du komponerat din anläggning

Många apparater under lång tid. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2008-05-19 04:36

bootstrap skrev:Tycker precis tvärtom.
Tror inte alls att hjärnan får det jobbigare om du sitter i sweetspot eller ligger i soffan.
Men för personen hörbar dist är riktigt jobbigt. Ett oljud i musiken.

Min hjärna kan definitivt få det jobbigare beroende på var i rummet jag sitter, om rummet har gott om reflekterande ytor.
Ibland är den ljudbildsmässiga sweetspoten mest avkopplande och ibland är den outhärdlig jämfört med soffspot.

Att lyssna på en klockradio med dålig mottagning, ett något överstyrt disco eller en hårdrockskonsert kan vara riktigt gemytligt i jämförelse tycker jag. Bara oljudet är förutsägbart. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi