Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Några saker som för mig kännetecknar "bra":
-Man hör inte var högtalarna står.
-Man märker inte att man spelar starkt förrän man försöker prata med nån och det inte går. (vilket iofs är en potentiellt hörselskadlig egenskap)
-Man hör detaljer som inte ens fanns när man lyssnade på samma inspelning i bilen.
Några saker som för mig kännetecknar "dåligt":
-När starkt förväxlats med distat av producenten.
-När vissa toner sticker ut
-Pingpongstereo
-När tekniken hörs och får fokus.
Ljud ska låta naturliga för att jag ska gilla dem. För akustiska instrument betyder det att de och lokalen ska återges. Ändå kan samma egenskaper finnas i syntetiska eller processade ljud. Det är svårt att ta på, men jag upplever det som en renhet eller trovärdighet, som att ljudet liksom är fysikaliskt möjligt på nåt sätt.
petersteindl skrev:
Jag gillar att känna den fysiska närvaron av att befinna mig på plats där den musikaliska händelsen en gång tog tog plats.
PS
Conny skrev:Jag håller med både Svante och Peter.petersteindl skrev:
Jag gillar att känna den fysiska närvaron av att befinna mig på plats där den musikaliska händelsen en gång tog tog plats.
PS
Men det är ju svårt att veta om man inte vet hur det lät från början (var där).
Jag menar, om man någonstans i produktionsledet lagt till en "snygg" färgning, hur kan jag veta det?
Conny
Conny skrev:Jag håller med både Svante och Peter.petersteindl skrev:
PS
Men det är ju svårt att veta om man inte vet hur det lät från början (var där).
Jag menar, om man någonstans i produktionsledet lagt till en "snygg" färgning, hur kan jag veta det?
Conny
och det är även där som vår hjärnas intelligenta sållande av ljudinformation kommer in.det är en fråga om trovärdighet
meanmachine skrev:Ännu en intressant bild. Jag trodde ingen ville verkligen veta hur kött eller fisk egentligen smakar (så som vår herre tänkt) alltså rått. Alla vill väl har lite krydda samt salt på.Om det nu var så att färgning av bilden av salt ?
Svante skrev:Nej, det kan man ju inte utan det är en fråga om trovärdighet. Återgivningen är som en historia som någon berättar.
meanmachine skrev:Du verkar inte förstå eller så på något sätt tror du verkligen att fu har alla rätt. Den mall du har är ju inspelningen. Detta är din referens. Den musiksignalen som gått genom mil av apparatur. Denna präntat med färgningar å allt vill du har till 100% korrekt återgivet. Jag missar verkligen målet i din argumentation. För mig är detta totalt huvudlöst. Ett moment 22 mål likt katten som endast spenderar dagarna med att jaga sin svans. Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten. Detta är mindre viktigt i elektronisk musik eftersom den är svårare att detektera och kan lite färgad (speciellt i basen) låta maffigt och skönt.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Du verkar inte förstå eller så på något sätt tror du verkligen att fu har alla rätt. Den mall du har är ju inspelningen. Detta är din referens. Den musiksignalen som gått genom mil av apparatur. Denna präntat med färgningar å allt vill du har till 100% korrekt återgivet. Jag missar verkligen målet i din argumentation. För mig är detta totalt huvudlöst. Ett moment 22 mål likt katten som endast spenderar dagarna med att jaga sin svans. Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten. Detta är mindre viktigt i elektronisk musik eftersom den är svårare att detektera och kan lite färgad (speciellt i basen) låta maffigt och skönt.
Förstår vad du menar men håller inte med. Låt oss ta en jämförelse med bild. Filmer är inspelade med olika kameror, råfilm, objektiv, ljussättning, effekter, färgkorrektion, etc etc. Detta för skapa en UNIK bild som regissörens och hans crew vill förmedla. Det betyder ju INTE att något måste se ut som det verkligen gör, nej, eftersom det konst som är skapat och inte verkligheten som återskapar.
Men i din hemmabio så är ju ditt mål att återskapa den visionen som regissören hade, och då är ju inte målet att sjön i filmen ska se ljusblå ut om regissören valt en mer varm färgsättning. Skulle du välja en projektor som har en blåtint, för att kunna få sjön i just DEN filmen att bli mer blå, så kommer du även ändra på färgerna på ALLA filmer du kollar på. Så det du gör är att du får mindre korrekt bild på alla filmer, inklusive den du försöker rätta till bilden efter.
Richard skrev:Jag ser en mycket bra inspelning som nästan fulländad- dvs. maten/musiken är färdigkryddat, och kan inte bli bättre, därför att mängden salt och peppar är närmast perfekt.
Att försöka förbättra denna gourmemat, som tillagats av de allra bästa kockarna/ljudteknikerna är mycket svårt.
Troligen omöjligt.
Jag vill avnjuta anrättningen som den var tänkt från början- utan amatörsmässiga kryddningar/färgningar från apparater och dyra färgande kablar.
Detta genererar ju endast att all mat smakar likadant- och så vill vi väl inte ha det, eller hur ?
(åtminstone vill inte jag det )
H. Richard.
="phloam
Det är ju rätt självklart att en enkel anläggning har enkla tonkontroller för bästa musik(!)upplevelse. Men så försvinner detta i mitt tycke självklara förhållande när man pratar "hifi". Fina anläggningar ska inte ha korrigering. Barockt! De borde väl istället ha mer avancerad och fininställbar tonkontroll, för dessa nästan omärkbara variationer?
phloam skrev:Richard skrev:Jag ser en mycket bra inspelning som nästan fulländad- dvs. maten/musiken är färdigkryddat, och kan inte bli bättre, därför att mängden salt och peppar är närmast perfekt.
Att försöka förbättra denna gourmemat, som tillagats av de allra bästa kockarna/ljudteknikerna är mycket svårt.
Troligen omöjligt.
Jag vill avnjuta anrättningen som den var tänkt från början- utan amatörsmässiga kryddningar/färgningar från apparater och dyra färgande kablar.
Detta genererar ju endast att all mat smakar likadant- och så vill vi väl inte ha det, eller hur ?
(åtminstone vill inte jag det )
H. Richard.
Förutsätter inte detta tänkande en perfekt återgivning, en perfekt anläggning (vilket förmodligen är en utopi, s.a.s)? Som det är i realiteten, så finns ju svaga länkar (rummet, inspelning osv) som ger färgningar. Som man i sin tur kan kompensera för om man vet hur det skall låta för bästa musikupplevelse (obs ej nödvändigtvis bästa återgivning!). (se mitt inlägg ovan)
Då behövs kanske en medveten, tillfällig motfärgning för att åstadkomma detta. Jag tycker därför det är märkligt att dyra anläggningar inte inkluderar en motsvarande kapabel equalizer för att korrigera små fel.
Det är ju rätt självklart att en enkel anläggning har enkla tonkontroller för bästa musik(!)upplevelse. Men så försvinner detta i mitt tycke självklara förhållande när man pratar "hifi". Fina anläggningar ska inte ha korrigering. Barockt! De borde väl istället ha mer avancerad och fininställbar tonkontroll, för dessa nästan omärkbara variationer?
Alltså - man kommer inte ifrån vissa brister, därför kan man inte komma ifrån att viss ändring i konsumtionsögonblicket krävs.
För man vill ju inte att kocken ska stå vid bordet och tala om för en exakt hur man ska äta maten, hur perfekt den än är?
Richard skrev:="phloam
ja, Noolom är ju lösningen vid skeva inspelningar.
H. Richard..
meanmachine skrev:Ännu en intressant bild. Jag trodde ingen ville verkligen veta hur kött eller fisk egentligen smakar (så som vår herre tänkt) alltså rått. Alla vill väl har lite krydda samt salt på.Om det nu var så att färgning av bilden av salt ?
Ronnie skrev:För mig trooor jag att "dåligt" har mest att göra med reflekterat ljud.
Alltså, när hjärnan får jobba hårt för att fatta varifrån ljudet kommer, eller försöker korrigera för orimligheter. Då går det inte att slappna av och bara lyssna.
Hellre distande bergsprängare än knasig stereoåtergivning.
Svante skrev:meanmachine skrev:Ännu en intressant bild. Jag trodde ingen ville verkligen veta hur kött eller fisk egentligen smakar (så som vår herre tänkt) alltså rått. Alla vill väl har lite krydda samt salt på.Om det nu var så att färgning av bilden av salt ?
Alltså, rått kött eller rå fisk är väl som strängar utan fiolkropp, eller ett labium utan pipa.
Se där, nu fick jag analogin att betyda nåt annat. Analogier är farliga, man kan aldrig dra några slutsatser av dem.
petersteindl skrev:Nu får vi utan den dåliga övermastringskocken en perfekt anrättad måltid. Nu är frågan om vi vill krydda mer eller inte. Lite ketchup på den perfekt anrättade efterrätten eller varför inte på sjötunganJag har faktiskt sett sådant på fransk restaurang. Från vilket land tror du dom kom ifrån som ville ha ketchup?
![]()
Väl mött
PS
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Du verkar inte förstå eller så på något sätt tror du verkligen att fu har alla rätt. Den mall du har är ju inspelningen. Detta är din referens. Den musiksignalen som gått genom mil av apparatur. Denna präntat med färgningar å allt vill du har till 100% korrekt återgivet. Jag missar verkligen målet i din argumentation. För mig är detta totalt huvudlöst. Ett moment 22 mål likt katten som endast spenderar dagarna med att jaga sin svans. Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten. Detta är mindre viktigt i elektronisk musik eftersom den är svårare att detektera och kan lite färgad (speciellt i basen) låta maffigt och skönt.
Förstår vad du menar men håller inte med. Låt oss ta en jämförelse med bild. Filmer är inspelade med olika kameror, råfilm, objektiv, ljussättning, effekter, färgkorrektion, etc etc. Detta för skapa en UNIK bild som regissörens och hans crew vill förmedla. Det betyder ju INTE att något måste se ut som det verkligen gör, nej, eftersom det konst som är skapat och inte verkligheten som återskapar.
Men i din hemmabio så är ju ditt mål att återskapa den visionen som regissören hade, och då är ju inte målet att sjön i filmen ska se ljusblå ut om regissören valt en mer varm färgsättning. Skulle du välja en projektor som har en blåtint, för att kunna få sjön i just DEN filmen att bli mer blå, så kommer du även ändra på färgerna på ALLA filmer du kollar på. Så det du gör är att du får mindre korrekt bild på alla filmer, inklusive den du försöker rätta till bilden efter.
shifts skrev:subjektivisten: Jag gillar din liknelse, tycker den fungerar mycket bra.
Richard skrev:Mycket insiktsfullt inlägg av subjektivisten.
Detta säger väl allt- "sameness" då det är som värst.
H. Richard.
johanu skrev:Subjektivistens liknelse är bra. Håller på den.
Har musikerna, ljudteknikerna mm gjort sitt jobb så kommer ett transparent system återge verket som det är tänkt. Det är ju cd:n som är verket enligt mig.
//Johan
meanmachine skrev:Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten.
Conny skrev: En vild gissning: USA.
Minns en historia om när vi började importera kräftor från USA till Sverige. Man hade kokat kräftorna efter svenskt recept (i USA), och jänkarna skulle provsmaka. De tyckte att det var "sådär", varvid man testade att vräka på kethup. Nu tyckte man att det blev helt okay!![]()
Kan även säga att det är svårt för mig som väldigt sällan lyssnat till livemusik att avgöra hur mycket "kryddning" som är pålagt efter inspelningen. Men intresse och övning ger ju färdighet.
Conny
Jag vet ju inte exakt hur du gått tillväga när du komponerat din anläggning
bootstrap skrev:Tycker precis tvärtom.
Tror inte alls att hjärnan får det jobbigare om du sitter i sweetspot eller ligger i soffan.
Men för personen hörbar dist är riktigt jobbigt. Ett oljud i musiken.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster