Laila skrev:Kan något som inte är mätbart vara/utgöra en parameter ?
Det beror på vad man menar med "mätbart". Men en parameter som gäller när jag köper en apparat är dess utseende. Hur mäter man denna?
/ B
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Laila skrev:Kan något som inte är mätbart vara/utgöra en parameter ?
Det beror på vad man menar med "mätbart". Men en parameter som gäller när jag köper en apparat är dess utseende. Hur mäter man denna?
/ B
Svante skrev: Det ena är att man vänjer sig vid ljudkvaliteter. Hjärnan liksom undertrycker "kanalens" egenskaper, så att vi kan höra det som åker igenom kanalen.
phon skrev:Hur kan utseende bli en parameter?
phon skrev:Hur kan utseende bli en parameter?
nl1970 skrev: ... eller snarare så är det mer intressant att få reda på vad vi kan acceptera. En stärkare som klipper kraftigt tror jag inte att jag kan vänja mig vid. Men vilka fel kan vi svälja utan att tycka att det låter dåligt.
petersteindl skrev:T ex. skivspelaren är upplevelsemässigt mer än en meter hög![]()
Para- i betydelse av "beyond", exempelvis paranormal.
MvH
PS
Laila skrev:Svante skrev:Det är väl klart att utseende kan vara en parameter.
För att det går att mäta ?
Laila skrev:Värde, "ungefär lika med", parameter ?
Svante skrev:Laila skrev:Värde, "ungefär lika med", parameter ?
Hmm... Nja, en parameter har väl alltid minst ett värde, men ett värde blir väl en parameter först när man försöker använda värdet till något.
Tror jag. I min värld.
Laila skrev:Svante skrev:Laila skrev:Värde, "ungefär lika med", parameter ?
Hmm... Nja, en parameter har väl alltid minst ett värde, men ett värde blir väl en parameter först när man försöker använda värdet till något.
Tror jag. I min värld.
Utveckla gärna vid tillfälle. Mig (som vanligt!) inte helt förstå.
nl1970 skrev:Svante skrev: Det ena är att man vänjer sig vid ljudkvaliteter. Hjärnan liksom undertrycker "kanalens" egenskaper, så att vi kan höra det som åker igenom kanalen.
Ehhe, ska vi tvista om dettaeller snarare så är det mer intressant att få reda på vad vi kan acceptera. En stärkare som klipper kraftigt tror jag inte att jag kan vänja mig vid. Men vilka fel kan vi svälja utan att tycka att det låter dåligt.
Svante skrev:Jag har precis varit på en massa amatörframträdanden där det fanns två ljudtekniker. Det var barn som mimade till förinspelade låtar. Det klippte rätt friskt, men jag tror att jag var ensam i publiken att sitta och reta mig på det.
Svante skrev:Sen finns det "fel" som även du och jag hör bort i vardagen. Det faktum att man är i ett rum får en grym påverkan på det spektrala innehållet i rösten som träffar våra öron, ändå tänker vi inte en sekund på det. Hjärnan delar upp det i akustisk miljö och meddelande, och vi väljer som regel att fokusera på meddelandet och glömmer oftast bort den akustiska miljön helt.
Piotr skrev:Min skalle har svårt att välja bort dålig akustik när jag pratar med någon. Kan tappa fokus när det ekar och bumlar, i synnerhet när jag pratar själv, tillåmed i telefon!![]()
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster