meanmachine skrev:Richard skrev:208 och 1090 är ju mycket fina förstärkare. Varför tror du att de inte är bra? Bland de bästa i världen faktiskt.
Tänker inte argumentera med dig om detta utan håller med om att dessa två steg är av bättre kvalisort. Men Bryston är för mig en gåta av några anlednignar. Först den är sketadyr! Hur kan denna passa in och få en hype inom faktisktfolket (
titta KK jag nämnde inte LTS). Då kunde man ju lika gärna använda ännudyrare steg (410.000:- paret) som ju gick prickfritt genom testet.......
Om du tänker på Supremes mono-block om sisådär 240W så är det dels ett betydligt mindre slutsteg än både NAD 208 (280 W Klass AB / 600 W Klass G), Rotel 1090 (~400 W Klass AB) och i allra högsta grad Bryston SST14B (700 W Klass AB!).
Dessutom gick tyvärr Åke Blom bort för några år sedan, och i och med det tog sagan slut för alltid. Varken företaget Supreme eller dess slutsteg görs längre, och inte hann det göras några större antal av dem heller. Slutstegen är dock hyllade alltfort, även om de är mycket sällsynta och därför extremt svårfåtagpåbara.
meanmachine skrev:Missar man sin egen mission här?
Vilken mission då??? Och vems? Vilka inbegriper du i "sin".
Du uttrycker dig som om du tror att någon eller några har en mission som inbegriper en begränsad prislapp.

Vem skulle det vara?
Det enda som jag känner till är att Bryston har omtalats via LTS (jag skrev artikeln) och jag kan försäkra att LTS inte hade något pristak för något*. Ambitionen var bara att berätta om saker och låta var och en bilda sig sina egna uppfattningar.
(*Inte på den tiden när jag var inblandad som ansvarig i varje fall.)
meanmachine skrev:Bryston må vara tramsparent men det konstar ju för fanken 10ggr sp mycket som andra neutrala apparater.
Det är dyrare, det stämmer, men det är ju också både större, har bättre bandbredd och har lägre distorison. Dessutom har det rätt unika garantivillkår.
Är det värt den högre prislappen? Det får var och en bedöma.
Min bedömning är att det nog inte är värt det för så många, men för mig var det det.
meanmachine skrev:Detta är mig en gåta. En hypad produkt som är svenadyr.
Vari ligger hypningen? Det slutsteg (tänker på SST14B som är det enda jag känner i detalj) som jag har kommit i kontakt med har väl fått kred på sina meriter och inget annat? Det är helt enkelt det mest högpresterande slutsteg jag har träffat på, någonsin. (Jämförelsen med Hypex är rent löjeväckande, även om Hypex imponerar inom ramen för sina begränsningar.)
Om Bryston SST14B sedan är värt sina pengar eller inte, det vill säga om ens
något slutsteg kan vara värt sådana pengar, kan man ifrågasätta (men inte avskriva). Det gjorde jag i den recension jag skrivit om det.
Så här skrev jag bland annat:
iö i MoLt skrev:"Värd pengarna?
Välljud i alla ära, men är den värd samma pengar som en småbil då? Det är förstås en fråga om både smak, resurser, prioriteringar och kanske rent av fonogram-samlingens storlek.
Har man en anläggning+fonogramsamling för 3,5 miljoner behöver apparaten öka lyssningsbehållningen med 2% för att vara värd sina pengar. Men har man en anläggning+fonogram som kostat 70 000:- så behöver den dubbla lyssningsglädjen, och det kan jag nästan lova att den inte kommer att göra i någon annan anläggning än en som haft en extremt dålig effektförstärkare innan.
Själv tycker jag kanske att man kan fokusera på antalet fonogram bara, och fråga sig hur många kronor extra på varje fonogram en effektförstärkare får kosta.
Hur man än ser det är det en bedömningsfråga. Min uppfattning är att apparaten passar bäst i de bästa anläggningarna på planeten och tillsammans med jättestora fonogramsamlingar, men blir helt malplacé i enklareanläggningar med signifikanta andra svagheter, det vill säga där förnuftigare sätt att investera 70 000:- med största säkerhet finns...
... / ...
...Min uppfattning är nog trots allt att det är tveksamt om den är ”rimlig”, i anläggningar som ligger i rimliga prisklasser.
I de allra flesta anläggningar kan ju ett större antal tiotusenlappar investeras klart vettigare än i form av ett Bryston-slutsteg av detta slag. Inte för att något felar i slutsteget (för det finns faktiskt inget slutsteg med mind-re fel på som jag känner till) men på grund av att alla normala anläggningar har så mycket större brister på andra håll. Kanske med avseende på högtalare eller det kanske finns några rumsakustiska svårigheter som man kan ägna sig åt att motverka, om man har några tiotusenlappar över. Det kan ju finnas nya dimensioner att utforska också för sina surt förvärvade slantar – exempelvis att skaffa flerkanalskapacitet och projektor!
meanmachine skrev:Anar lite ugglor i mossen här och kan inte rå för det eftersom det är så emotsägande.
Vad är emotsägande???
Åjo, visst kan du rå för att du misstror folk och letar efter lik i garderoberna istället för att ta reda på fakta och försöka förstå dessa saker som inte är det minsta underliga. Ingen tvingar dig att uppfatta saker som emotsägande, när de inte är det. Inte det minsta. De underligheter du försöker se är dina egna hjärnspöken.
Eller hur?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).