h&m nr.6/08

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chrixter

Inläggav chrixter » 2008-07-02 12:31

Bossekaka skrev:Denna mängd reklam är ju bara FÖÖR jobbig!

8O

Reklamen är en av fördelarna med tidningen!

Visst, det finns mer och mindre informativ reklam men jag skulle gärna se att tidningen utökades med mer reklam. Vilken handlare som har vad inne, vad som pushas för just nu, prislägen, erbjudanden etc är intressant information. Nä, slopade H&M all reklam så skulle tidningen bli mycket sämre. Finns många hifibutiker jag ALDRIG skulle ha hittat till (eller sökt efter när man varot på genomresa) om man inte sett dess reklam i någon hifi-tidning.

I en utopisk värld där tidningen kan hålla stenkoll på allt behövs inte reklam men som det nu är med en extremt liten redaktion och få sidor att fylla med journalistiskt innehåll så är reklamen kompletterande och sålunda ett positivt tillskott.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-02 17:53

paa skrev:
johanrohm skrev:celef, jobbar du med tidskriften? :)

Hälsningar
JR

I så fall borde det ju framgå i undertexten till inläggen, ja hur är det, Celef?

haha, skojjar ni eller, nänä, ett sådant prestigejobb har jag inte :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-07-07 11:39

Alla svenska produkter höjs till skyarna i H & M.
Kommer ni i håg kasettbandet Traks som hyllades trots det var både dyrt och dåligt. sämmre än en Philips billigaste band.
Att Bladelius anses som bäst i världen förvånar inte mig.
Men Blandelius är ju et bra köp.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-07 11:55

Poppen skrev:Alla svenska produkter höjs till skyarna i H & M.
Kommer ni i håg kasettbandet Traks som hyllades trots det var både dyrt och dåligt. sämmre än en Philips billigaste band.

Jag köpte Traks direkt när det kom, klart man skulle stödja svenskt. Men det gnisslade om kassetterna, klart störande för musiklyssningen. Jag skickade ett band till fabriken och fick en låda nya tillbaka. Som inte gnisslade men inte lät speciellt bra heller, trots att jag hade såväl testband som instrument för att justera kassettdäcket efter banden. Jag fick även med en testrapport från SP där man jämförde Traks med Maxell. Traks var sämre på samtliga testpunkter (dessutom 30-50 % dyrare i butik), undrar varför dom överhuvudtaget skickade med rapporten?

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-07 14:36

vi ska gynna inhemska märken såsom vi alltid har gjort med volvo och saab, trots att bättre och billigare bilar alltid har funnits som alternativ, dom där tracks var väl rätt snygga har jag för mig, bra sales point, men snyggast var dom helt genomskinliga banden, tidig imac ungefär

men det där gnisslet var ju hemskt på tracksbanden, vilket skit det var, vem/vilka låg bakom denna satsning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
IAmAWalRus

Inläggav IAmAWalRus » 2008-07-07 15:03

Har nog kvar några såna band hemma nånstans... Minns att den där ludden under själva bandet brukade lossna och ställa till det...
Dåligt lim?

Bild

lite mera info saxat från Aftonbladet..
"Ett känt fall är ”kassettdrottningen” Ingegerd Engfelt. Hon var mycket aktiv i TM-rörelsen. Under 80-talet misslyckades hon med jättesatsningen på kassettbandet Track Tape. 1985 begick hon självmord."
"Jag har spelat över alldeles för mycket" - Jean-Claude Van Damme

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-08 19:35

ajdå, så illa det kan gå
Bikinitider

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-07-18 00:46

Jag råkade visst köpa detta nummer att läsa i sommarstugan. Inte var jag helt nöjd, inte. Musikrecensionerna var intressantast. I övrigt funderar jag på att kontakta dem och fråga hur det bedömer ljudkvaliteten på skivorna: Är det enbart subjektiva intryck eller utnyttjar man även crest-mätningar, spektralfördelning (t ex om skivan är lågpassfiltrerad vid 35 Hz) etc?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-18 01:06

Det där med Track Tape var en riktigt otäck historia. Dom fick en dålig batch i början som de lämnade taper från till test. Naturligtvis blev de sågade vid fotknölarna. Ägarna hade satsat allt och intecknat allt med hus o lem i dessa kassettband. Efterföljande batcher var helt ok. Vi sålde dessa i Ljudbutiken. Men det gick inte att reparera skadan på märkesimagen, så banden reades ut och konkursen blev stor. Hon begick självmord pga detta men även en annan ägare begick också självmord pga detta. Sorgligt kapitel i svensk hifihistoria :(

PS

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-07-18 03:35

jag köper inte H&M men jag hade flera årgångar som jag fått gratis, tycker bara det är tragiskt när man gör kabeltester, själv får jag inte ut nåt av att läsa om asdyra grejer eftersom jag aldrig kommer ta mig råd till dessa, så ja faktiskt.se är mer värdefullt. kom att tänka på en tidning som hade en jävla massa mätresultat, svensk, fanns väl för 8-10 år sen iaf high fidelity kanske den hette (det ingick alltid en skiva)?? synd att man inte kunde tolka mätningarna på den tiden.

btw vad gjorde kassettbanden speciella?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-18 08:47

Det är mycket svårt att vända ett första dåligt intryck hos den stora massan. Den är helt enkelt väldigt "trög" och det tar lång tid att överkomma en sådan introduktion. Det krävs enorma ekonomiska muskler.

Mercedes är ett sådant företag som kan hantera dylika fall utan alltför långtgående konsekvenser.

petersteindl skrev:Det där med Track Tape var en riktigt otäck historia. Dom fick en dålig batch i början som de lämnade taper från till test. Naturligtvis blev de sågade vid fotknölarna. Ägarna hade satsat allt och intecknat allt med hus o lem i dessa kassettband. Efterföljande batcher var helt ok. Vi sålde dessa i Ljudbutiken. Men det gick inte att reparera skadan på märkesimagen, så banden reades ut och konkursen blev stor. Hon begick självmord pga detta men även en annan ägare begick också självmord pga detta. Sorgligt kapitel i svensk hifihistoria :(

PS

Föregående

Återgå till Generellt om hifi