Moderator: Redaktörer
lfm skrev:Jag undar om ljudkällan och musiken är för dålig för att tåla jämförelsen i den domänen?
Skulle tro att riktigt bra klassisk inspelning med violin och liknande skulle hjälpa till. Men jag förmodar att du gjort denna variation och test?
Koffe skrev:ashtray skrev:Vi är några inbitna audiophiler som djupdykt i DAC träsket på sistone och jag kan relatera till din känsla att inte höra någon skillnad mellan att använda DAC-1 eller använda din Linn även för konvertering.
Vad vi bland annat (tyvärr) fann när vi testade var att "mellanklass cd spelare" (om du ursäktar,) som transporter gjorde de flesta Dac'ar en otjänst. Men, plånböcker fylls inte på i ljusets hastighet så för oss vanliga dödliga så är det tyvärr i mellanklass vi hamnar.
Vad som skulle kunna fungera för dig Kris10an är att testa olika interface och kablar mellan din Linn och DAC-1. Jag vet inte vad du använder idag men jag skulle avråda dig att använda optiskToslink, testa en fin coax kabel med bulletplugs och kolla vad som händer.
Kör du föresten din DAC-1 calibrated?
Hej och välkommen!
Men nu undrar jag - hur påverkar detta 0:orna och 1:orna?
Min uppfattning är att man rimligen kan förvänta sig bit-perfekt uppspelning även från mycket billig utrustning. Jag skulle säga att om det är en skillnad mellan två digitalinterface som är så enormt stor att den kan höras så är minst ett av interfacen trasigt. Kanske båda. Att sitta och test-lyssna på trasiga grejor känns sådär.
ashtray skrev:Utan att vara skolad så är jag efter många timmars grubblande övertygad om att det är en mer komplicerad sak att omvandla en elektrisk signal till optisk, ta emot den och sedan konvertera tillbaks. Ifall signalen är ljus så tjänar man att konverten kan isoleras så att den inte har någon galvansk kontakt med försteget. Med elektrisk kontakt blir "resvägen" enklare.
Vi tyckte allihop att det lät tightare när vi körde med elektrisk kontakt.
Av detta tänkte jag det ändå skulle kunna vara en god idé att köra optiskt i samband med nätdelar med mycket störningar t ex datorer.
Jag skall testa det (och någraandra intressanta och världsliga saker) inom kort, återkommer med åsikter!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster