Kan en cd-spelare låta ostämt ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan en cd-spelare låta ostämt ?

Omröstningen slutade 2008-07-08 08:33

Ja, vissa cd-spelare spelar instrumenten mera stämda än andra
3
7%
Vet ej
7
17%
Nej, cd-avspelningen kan inte påverka upplevelsen av stämda instrument
32
76%

Antal röster : 42

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-07-07 08:42

Däremot har jag följande upplevelse att lägga till som datapunkt:

För många år sen så hade jag en gång kopplat ner alltihop. och sen kopplat upp alltihop igen.

Efter det så la jag på Mozarts requiem med Sveriges Radios kör, Stockholms Kammarkör och Berlinfilharmonikerna under Ricardo Muti.

Det lät FALSKT! Bara om kören, verkade det. Inte så mycket, men dom sjöng uselt.

Jag letade och letade och letade, men sen tyckte jag att det var fler fel med alltihop, och kontrollerade alla kontakter och sladdar..

Då visade det sig att via ett par lådor och en felkopplad sladd blev det enbart mono, och enbart vänster kanal ut till båda.

Jag kopplade om och alla problem försvann.

Förklara det, den som kan!

Edit: Satsordning.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-07 08:51

Du hade vax i höger öra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-07 09:07

En partiell harmoni kan ofta uppfattas som mera... om inte falsk så i varje fall dissonant än den kompletta harmonin (hela ackorden) från vilken den partiella hämtats. Jag få förmoda att det uppstod sådana effekter när en kanal och kanske ett stort antal röster (eler andra stämmor) försvann.

Kan du från minnet avgöra om det var falskt eller bara dissonant det lät?

Experimentet är hur som helst lätt att återupprepa eftersom de vet hur det gick till. I varje fall om du minns mera än vilket verk det var, närmare bestämt den exakta inspelningen och vilken del av den det var som det hände.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-07 10:52

IngOehman skrev:En partiell harmoni kan ofta uppfattas som mera... om inte falsk så i varje fall dissonant än den kompletta harmonin (hela ackorden) från vilken den partiella hämtats.

Detta är riktigt och intressant. Ni som spelar instrument kan prova att spela det/de dissonanta intervallet/n i ett färgat ackord ensamt och sedan spela hela ackordet. Man blir förvånad över hur illa det kan låta taget ur sitt sammanhang.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-08 13:20

Brukar också uppleva att det låter "fel" i bilen. Inte att det låter falskt men som om melodier och harmonier faller ihop och förlorar all musikalitet och mening. Känns märkligt för även om det är en känd låt så blir det förvirring i mitt inre och jag kan liksom inte följa med eller sjunga med. Snurrigt värre.. :D

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-08 14:19

Piotr skrev:Brukar också uppleva att det låter "fel" i bilen. Inte att det låter falskt men som om melodier och harmonier faller ihop och förlorar all musikalitet och mening. Känns märkligt för även om det är en känd låt så blir det förvirring i mitt inre och jag kan liksom inte följa med eller sjunga med. Snurrigt värre.. :D

Nu låter du nästan som en Linn-tok :mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-08 14:37

Nä usch å fy... eller JOO det gör jag ju.. 8O

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-08 15:00

Den värsta "dissonans" jag upplevt var efter en jobbig öroninflammation - då skar sig vissa toner rejält (speciellt saxofonljud, minns jag). Som tur var försvann det.

Är det inte möjligt, rentav troligt att vissa av dessa upplevelser har att göra med t.ex. åldersmässiga hörselförändringar..? Pipet i örat osv...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-08 15:22

phloam skrev:Den värsta "dissonans" jag upplevt var efter en jobbig öroninflammation - då skar sig vissa toner rejält (speciellt saxofonljud, minns jag). Som tur var försvann det.

Är det inte möjligt, rentav troligt att vissa av dessa upplevelser har att göra med t.ex. åldersmässiga hörselförändringar..? Pipet i örat osv...

Jag hade för några år sedan ett mycket märkligt symptom (som senare visade sig bero på vaxpropp i vänster öra): Jag upplevde toner som en halvton lägre när jag lyssnade på dem med endast vänster öra! 8O Med båda öronen upplevde jag det dock inte som falskt utan hörde bara den rätta tonhöjden. Jag upptäckte det genom att jag tyckte tutet i telefonen lät ovanligt lågt och när jag bytte öra steg det en halvton! Mycket mystiskt...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-08 15:23

Vid låg volym sänks ju den upplevda tonhöjden, så det låter logiskt. Man hör även en sådan effekt när man gäspar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-08 15:25

Det visste jag inte, har du några uppgifter på det?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-08 15:52

Jodå, upplevelsen av tonhöjd har med nivå att göra.. inte bara frekvens. Prova med en sinus med lurar och höj-sänk så blir fenomenet tydligt.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-08 15:58

Magnuz skrev:Det visste jag inte, har du några uppgifter på det?
Ja, jag upplever det. :D

Prova att gäspa när du lyssnar på musik. Eller experimentera enligt Piotrs förslag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-08 17:48

Hmm... Jag tog en 20 sek lång 440 Hz sinus och ändrade nivån med 3 dB 6 dB och 10 dB och visst upplever jag en viss tonhöjdsskillnad, men tvärtom mot vad den borde vara, d.v.s. de volymstarkare partierna låter lägre i tonhöjd. Bara marginellt dock.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi