Vad betyder level 1, 2, 3 osv rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 14:20

Naqref™ skrev:
subjektivisten skrev:Till exempel så är det väl efterklangen på skivan som vi ska höra, inte efterklang/skivan + efterklang/rum. :?:

Det beror helt på vilken filosofi skivinspelaren/högtalarkonstruktören vill använda. Det behöver inte betyda att det är fel att vilja låta som om orkestern står i rummet snarare än att flytta lyssnaren till inspelningstillfället. För filmsammanhang väljer man dock det senare.

Frågan är väl om alla inspelningar ska få samma efterklang, för så lär väl det bli då? Så Entombed och Vivaldi kommer ha liknande efterklang.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 14:21

Magnuz skrev:Ino ska väl inte stå mot vägg generellt? Det är väl bara piP och någon till som det gäller?

Juppz, piP. Min i32s står framför basmodulerna, allt enligt konstruktören. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-11 14:21

subjektivisten skrev:
Naqref™ skrev:
subjektivisten skrev:Till exempel så är det väl efterklangen på skivan som vi ska höra, inte efterklang/skivan + efterklang/rum. :?:

Det beror helt på vilken filosofi skivinspelaren/högtalarkonstruktören vill använda. Det behöver inte betyda att det är fel att vilja låta som om orkestern står i rummet snarare än att flytta lyssnaren till inspelningstillfället. För filmsammanhang väljer man dock det senare.

Frågan är väl om alla inspelningar ska få samma efterklang, för så lär väl det bli då? Så Entombed och Vivaldi kommer ha liknande efterklang.

Det är ju upp till den som vill förverkliga sin filosofi men visst kan man tycka att resonemanget har vissa brister. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 14:22

Naqref™ skrev:Det är ju upp till den som vill förverkliga sin filosofi men visst kan man tycka att resonemanget har vissa brister. ;)

hehe, visst, säger inte emot alls. Sålänge man själv blir nöjd. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-11 14:25

Harryup skrev:Nej Almen,
jag tänkte på dom flesta högtalare eftersom dom olikt Larsen, Carlsson och Ino inte skall stå emot vägg.
Vill man då ha ett universiellt rum så kan man nog inte bygga det enligt Ino-rekommendationer.
Jag pratade inte i första hand om Ino nu, utan allmänt. Det var därför jag citerade Bo Bengtsson. ;)

Magnuz skrev:Ino ska väl inte stå mot vägg generellt? Det är väl bara piP och någon till som det gäller?
Det gäller nog bara fullregistrarna. Toppsystemen delade till över 80 Hz behöver inte den basförstärkningen, men däremot skall väl basmodulerna stå mot vägg, allra helst i hörn?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-11 14:27

Almen skrev:Men det är ju bara möjligt att "flytta orkestern till rummet" om inspelningen har gjorts i ett helt dött rum, och sådana inspelningar växer ju inte på trän.

Närmikade inspelningar av symfoniorkestrar i bästa Tonmeisterstil är inte helt ovanliga från exempelvis DG. För popinspelningar så är de ju nästan alltid närmikade och/eller inspelade i rätt väldämpad miljö så där kan producenten själv välja vilken mängd artificiell efterklang (reverb) som är lämpligt för vilken uppspelningsmiljö.

Är man det minsta intresserad av film eller av hur modernare Carlssonhögtalare är gjorda så är det dock helt väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet för att få en illusion av att orkesterna står där.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-11 14:28

Tog Ino som känt exempel bara. Men eftersom Svanå inte mig veterligen bygger högtalare så jobbar dom väl med mera generell rumsakustik. Vissa högtalartillverkare (typ i stort sett alla) har väl inga särskild rekommendationer. Medans som sagt vissa går klart längre.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 14:29

pi60 kan stå mot väggen om man dämpar bra. Men om vi skippar ino snacket så kanske vi kan undra varför golvet inte ska dämpas? Ett hårt golv lär ju stå för en stor del av reflekterande ljud, eller hur? Så vad hjälper det och ta hand om väggarna och taket om golvet får vara kvar? Borde det inte vara en fördel att först ta golvet och sen väggarna och taket?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-11 14:30

Man ska nog inte förväxla efterklangen i ett optimalt diffuerat rum med de vanligen dåligt klingande obehandlade rum som de flesta tänker på när vi pratar rumsklang.

I slutändan är det en filosofifråga som Naqref var inne på. Finns ju ingen (nja..) som rekommenderar ett helt döddämpat rum.. och exakt hur lång "efterklangen" ska vara och hur rummets ytor ska se ut... ja därom tvistar de lärde. :)

Mats har sina ideér, Ingvar har sina. Jag respekterar båda och anser att båda har koll på läget och tillverkar bra produkter.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-11 14:30

Naqref™ skrev:
Almen skrev:Men det är ju bara möjligt att "flytta orkestern till rummet" om inspelningen har gjorts i ett helt dött rum, och sådana inspelningar växer ju inte på trän.

Närmikade inspelningar av symfoniorkestrar i bästa Tonmeisterstil är inte helt ovanliga från exempelvis DG. För popinspelningar så är de ju nästan alltid närmikade och/eller inspelade i rätt väldämpad miljö så där kan producenten själv välja vilken mängd artificiell efterklang (reverb) som är lämpligt för vilken uppspelningsmiljö.

Japp, men då är det ju pålagt reverb - då är det ju det ljudet som producenten vill ha.

Jag skulle ha skrivit "om inspelningen har gjorts i ett helt dött rum och ingen reverb senare lagts på".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-11 14:30

Naqref™ skrev:

Är man det minsta intresserad av film eller av hur modernare Carlssonhögtalare är gjorda så är det dock helt väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet för att få en illusion av att orkesterna står där.

Alltså helt döda inspelningar och mycket efterklang i lyssningsrummet?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 14:31

Naqref™ skrev:Är man det minsta intresserad av film eller av hur modernare Carlssonhögtalare är gjorda så är det dock helt väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet för att få en illusion av att orkesterna står där.

Varför just film? Ger det "tänkandet" en fördel vid film? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-11 14:32

Harryup skrev: Men eftersom Svanå inte mig veterligen bygger högtalare så jobbar dom väl med mera generell rumsakustik.

Svanå var aktuella som producent för Carlsson-högtalarna (eftersom jag har fått denna information från flera källor så sviker jag inte mitt förstroende till den person som sa det till mig i januari 07) och de förutsätter ju en helt annan approach än den som föreskrivs här.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 14:33

Magnuz skrev:Alltså helt döda inspelningar och mycket efterklang i lyssningsrummet?

Finns det helt döda inspelningar? Dom flesta har väl en massa reverb pålagt väl? Iaf av dom jag köper...tror jag. :? 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-11 14:34

Magnuz skrev:
Naqref™ skrev:

Alltså helt döda inspelningar och mycket efterklang i lyssningsrummet?

Japp. Finns ju massvis med högtalare som arbetar så. Avsedda för mycket fri placering och en spridning som är som en 8 eller kula i hela registret.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-11 14:34

Subjektivisten,

om 100% av väggar och tak är behandlat så finns det bara en (eller snarare två..) obehandlade reflexer kvar från golvet, nämligen förstareflexerna.

För kritisk lyssning rekommenderar Mats att man använder diffusorer just där.. då kan man ha kalt golv för övrigt.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-11 14:34

Piotr skrev:Man ska nog inte förväxla efterklangen i ett optimalt diffuerat rum med de vanligen dåligt klingande obehandlade rum som de flesta tänker på när vi pratar rumsklang.

Förvisso. Ett Level 3-rum har verkligen ingen otrevlig efterklang på det sättet, men det jag lyssnat i smetade ut detaljer och ambiens på ett i mitt tycke förstörande sätt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-11 14:35

subjektivisten skrev:
Magnuz skrev:Alltså helt döda inspelningar och mycket efterklang i lyssningsrummet?

Finns det helt döda inspelningar?

Nej, det är väl det som är problemet om man vill dra Naqrefs förslag (som jag uppfattade det) till sin spets - man måste spela in själv. :) Det var därför jag undrade om det verkligen var det han menade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-11 14:35

Naqref™ skrev:Japp. Finns ju massvis med högtalare som arbetar så. Avsedda för mycket fri placering och en spridning som är som en 8 eller kula i hela registret.

Ja men finns det särskilt många sådana inspelningar?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 14:36

Piotr skrev:Subjektivisten,

om 100% av väggar och tak är behandlat så finns det bara en (eller snarare två..) obehandlade reflexer kvar från golvet, nämligen förstareflexerna.

Sant, men borde det inte vara mer "trevligt" med en matta och kanske minska ner på stuff på väggarna istället för tvärtom? Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-11 14:36

Magnuz skrev:
subjektivisten skrev:

Nej, det är väl det som är problemet om man vill dra Naqrefs förslag (som jag uppfattade det) till sin spets - man måste spela in själv. :) Det var därför jag undrade om det verkligen var det han menade.

Jag har en känsla att det skall in ett fel i Naqrefs mening, och således stå "så är det dock helt fel väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet".

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-11 14:37

subjektivisten skrev:
Naqref™ skrev:Är man det minsta intresserad av film eller av hur modernare Carlssonhögtalare är gjorda så är det dock helt väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet för att få en illusion av att orkesterna står där.

Ja. Tanken med film är att man ska bli delaktig i handlingen och surroundljudet är en konsekens av det och då kan man med större tydlighet förflytta filmtittaren till handlingarnas centrum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-11 14:38

Almen skrev:
Magnuz skrev:
subjektivisten skrev:

Jag har en känsla att det skall in ett fel i Naqrefs mening, och således stå "så är det dock helt fel väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet".

Korrekt. Jag missade att skriva fel.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-11 14:38

Almen skrev:
Piotr skrev:Man ska nog inte förväxla efterklangen i ett optimalt diffuerat rum med de vanligen dåligt klingande obehandlade rum som de flesta tänker på när vi pratar rumsklang.

Förvisso. Ett Level 3-rum har verkligen ingen otrevlig efterklang på det sättet, men det jag lyssnat i smetade ut detaljer och ambiens på ett i mitt tycke förstörande sätt.

Nu har jag inte lyssnat på något sådant rum men jag kan tänka mig att det kan bli som du beskriver.

Skulle kunna tänka mig en kompromiss mellan Svanå/Ino för tvåkanalig återgivning och då i synnerhet för visst material.

Jag har själv varit inne på hårt dämpat rum med riktade högtalare i flera år men måste erkänna att jag ler på ett speciellt vis ibland när jag lyssnar på en mer "omnipolär livlig" uppsättning.

Ett rum för varje filosofi..? Äh skojja bah! 8)

/Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-11 14:39

Almen skrev:Jag har en känsla att det skall in ett fel i Naqrefs mening, och således stå "så är det dock helt fel väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet".

Ah, jag trodde det skulle stå "rätt". Carlssonhögtalarna är ju inte tänkta för hårt dämpade rum utan för att dra nytta av rummets efterklang.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-11 14:39

Naqref™ skrev:
subjektivisten skrev:

Ja. Tanken med film är att man ska bli delaktig i handlingen och surroundljudet är en konsekens av det och då kan man med större tydlighet förflytta filmtittaren till handlingarnas centrum.

Exakt samma sak gäller för mig vid lyssnandet på surroundinspelningar av konserter.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 14:40

Naqref™ skrev:Ja. Tanken med film är att man ska bli delaktig i handlingen och surroundljudet är en konsekens av det och då kan man med större tydlighet förflytta filmtittaren till handlingarnas centrum.

Håller jag helt med. Men, skulle rummets tillskott av massa efterklang bidra till det då eller? Borde inte dom flesta filmer vara inspelad att ha den "rumslighet" som behövs? Eller, är det kanske därför Ingvars surroundhögtalare är lite annorlunda mot hans fullregister, eftersom dom kanalerna kräver annorlunda förutsättningar? :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-11 14:40

Naqref™ skrev:

Aha, nyckelordet är alltså "all". För tanken med Carlssonhögtalarna är väl att man inte ska behöva dämpa bort lyssningsrummets efterklang.

Vilket jävla ös det blev i den här tråden förresten. 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-11 14:42

Piotr skrev:Ett rum för varje filosofi..? Äh skojja bah! 8)

/Peter

Hade man plats för det så vore nog inte det så dumt, kanske. Har inte hört Carlsson högtalarna optimalt men kan tänka mig det låter trevligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-11 14:45

Magnuz skrev:
Naqref™ skrev:

Aha, nyckelordet är alltså "all". För tanken med Carlssonhögtalarna är väl att man inte ska behöva dämpa bort lyssningsrummets efterklang.

Mja man får skilja på reflexer och efterklang. Man kan mycket väl dämpa enskilda reflexer utan att påverka efterklangen nämnvärt. Man kan dämpa efterklangstiden rejält utan att påverka enskilda reflexer. För SC så gissar jag att det var viktigare med beteendet för reflexerna snarare än att upprätthålla en hög RT.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi