Skrämmande läsning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 23:49

Nagrania,

Självklart blev jag inte förbannad :D

Visst kan det vara så att Jim har nyttjat lite kompression när han spelade in Barber-fonogrammet, men det är i så fall en kompression som är i det närmaste försumbar jämfört med dito på pop-fonogram. :lol: Sen undrar jag varför du anser att kompression är ok på viss musik, men inte på klassisk musik. Naturligtvis kan en kompresssor behövas om musikerna inte kan hantera dynamiken, men sådana musiker borde ju skickas tillbaka till musikskolan :lol:

Jag utgåt från att du lyssnat på Sophie Zelmanis "sing and dance". Detta fonogram tycker jag är ett klockrent exempel på hur det kan gå när Atlantis och Rommarö studios samt cosmos mastering har gjort allt tänklbart för att fullkomligt ta död på musiken. Det finns inte ett endaste instrument på detta fonogram som låter i närheten av verkligheten. Vore kul om du har lyssnat och kommenterar "sing and dance"

Å andra sidan får jag känslan av att du inte inte gillar svårt komprimerad och/eller limiterat programmaterial. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-07 23:58

OK, inga kompressorer eller EQ för att förändra ljud från akustiska eller elektroakustiska instrument vid inspelningen. Men vad sägs om syntar? Är det OK med helsyntetiska ljud, men inte manipulering av uppmicade?

Well, lyssna på Air's soundtrack till filmen "The Virgin Suicides". Där finns en blandning av starkt filtrerade "vanliga ljud" t.ex. trummor, blandat med sådant som så vitt jag kan bedömma inte fått någon efterbehandling alls. + syntar förståss. Det hela är mycket konsekvent (samma stil på hela skivan) genomfört och låter enligt mig mycket bra. Filtreringen/förvräningen är en del av själva verket och skapandet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-08 00:02

Max,

Talar vi om elektronisk musik är det en annan femma. Jag syftar främst på upptagning av "riktiga" instrument samt ljudet från gittarr-förstärkare 8) (som vanligtvis inspelas medelst en Shure SM57/58 någon centimeter framför en av högtalarna) 8O Det är då helt uppenbart att en njure på så nära avstånd ger en helt absurd klang, som på intet sätt motsvarar den klang man upplever på rimligt avstånd.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-08 00:21

"Anderson is not a fan of using compressors while recording, although vocals are an occasional exception. "It just distracts my musical listening. But there are times when you need something to sit inside a mix. With some singers you have to [use compression]you have to squash it down. With Patricia, I don't use a compressor, I hand-ride it: I listen to it and shape the line by hand."

:lol: :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-08 00:36

" I don't use a compressor, I hand-ride it: I listen to it and shape the line by hand."
Jo det är ett annat sett man kan göra det på men man förmår nog bara att göra det på en kanal i taget. Det här är ett jobb som passar utmärkt att göra i Protool...och det gör man ofta nu för tiden. Jag återkommer om det andra när jag lyssnat på dina skivförslag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-08 00:40

Denna mikrofon använder Jim tydligen ibland:

Bild

Ser ju väldigt ball ut :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-08 07:28

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-08 07:34

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:04, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-04-08 07:42

Verkar vara ganska sanslöst att en del ljudtekniker arbetar på detta vis.
Dock, kompression på enskilda instrument i "modern musik" tycker jag måste vara ok, som en del instrumentets karaktär. Det är när (om) mastringsgubbarna kör hela mixen genom en kompessor som det blir katastrof :twisted:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-08 10:31

Nagrania skrev:Du förstår dawen jag vet nog vad jag talar om eftersom jag jobbat med det här i flera år.

Jag har sett tekniker som jobbat i 20 år och fortfarande inte kan hantera en kompressor, och dessutom inte fundamentalt förstår dess funktioner.

Av princip tycker jag att det är fel att ta ålder som ett argument för kompetens, när det finns riktiga argument.

Amekborden låter snyggt iaf, kul att du får jobba med såna :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-08 10:35

markih skrev:Verkar vara ganska sanslöst att en del ljudtekniker arbetar på detta vis.
Dock, kompression på enskilda instrument i "modern musik" tycker jag måste vara ok, som en del instrumentets karaktär. Det är när (om) mastringsgubbarna kör hela mixen genom en kompessor som det blir katastrof :twisted:

Det är ju rätt ofta en annan situation live. Där är inte alla omständigheter lika fixa, utan sångaren svajar lite hitan och ditan från miken (det finns alltid massa bira i logen...), baskaggeslagen är lite varierande i styrka och så vidare. Men, aldrig att jag komprimerar annat än sång och bas. Kagge och virvel i extrema undantagsfall.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-08 16:36

dawen: "Där är inte alla omständigheter lika fixa, utan sångaren svajar lite hitan och ditan från miken."

Det här händer också i studion....det behövs inte så mycket för att ljudet ska svaja lite i nivå och då är det bra med lite kompression.(max 1:2). Jodå det finns tekniker som har jobbat i många år men är ändå inga stjärnor. Personligen så är min ledstjärna nogrannhet och kunskap i olika musik stilar dock inte alla. Man bör också veta hur olika instrument låter och inte minst tajming när man klipper musik. Till sist den här frågan om syntmusik....jag tycker inte att det funkar med några filter på syntljud, det blir helt enkelt inte bra.
Man kan ju undra varför för jag vet inte själv varför det är så.
Micken på bilden är en Brauner som är en tysk mikrofon och tillverkas i det gamla DDR. Det är en bra mick som också finns med elektonrör. Mickens brus ligger på 8-9db. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-08 16:48

Visst är det en Brauner på bilden. Modellen heter VM-1. Jag la in den eftersom Jim Anderson använde en (eller flera) när han spelade in Patricia Barber's 'Modern cool' En skiva värd att lyssna på :P Inte perfekt, men ändå högklassig. Framförallt är s-ljud bra samt att rösten har substans och dynamik. :P

(Brusnivån är ekvivalent med 13 dB (A). THD är 0.3% vid dryga 140dB)

I går satt jag å surfade efter information om AL Schmitt's inspelning av Diana Krall's 'The look of love'. Det visade sig att han använt Neumann U 67 (60-talet) som vokalistmikrofon samt U47 (riktigt gammal) för kontrabasen. 8O Den låter ju faktiskt ganska bra, så dessa gamla mikrofoner är tydligen rätt bra :D Å andra skulle man kunna tänka sig att resultatet hade blivit ännu bättre med mer högklassiga och lågbrusiga mikrofoner av modernare snitt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-08 19:06

Varför i glödheta sätter dom micken så nära när dom mickar upp gitarrer? Verkar ju helt vansinnigt även för mig som har dålig/ingen koll. Vad har dom tänkt att vinna på ett sådant förfarnade?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-08 19:29

Max_Headroom skrev:Varför i glödheta sätter dom micken så nära när dom mickar upp gitarrer? Verkar ju helt vansinnigt även för mig som har dålig/ingen koll. Vad har dom tänkt att vinna på ett sådant förfarnade?

Bra fråga. Det blir ju ett "fett" sound eftersom njurmikrfonen (SM57 är en njure) i kombination med "proximity"-effekten ger en bashöjning. 8) Dessutom kan man ju tänka sig att man gör så för andra ljud i lokalen inte ska "slaska" in så mycket. 8O Ett steg i rätt riktning vore ju att ersätta SM57:an med en kondensatormikrofon, men då får man möjligtvis sänka nivån lite och/eller flytta mikrofonen längre från högtalaren, för att undvika överstyrning av mikrofonen. Observera att en kondensatormikrofonen "dör"(men vaknar efter en stund) när den överstyrs. När membranet kontakterar statorn urladdas den och det dröjer en liten stund innan mikrofonen vaknar till liv igen. 8)

Kanske kan Nagrania eller dawen berätta lite om varför ljudtekniker har den förkärlek till detta inspelningsförfarande. Därmed anklagar jag ingen av dessa herrar för att förfara enligt ovan :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-08 20:57

Den första modellen av Neumann U47 kom 1947 och den har blivit en legend. Bob Fine som spelade in alla dom klassiska skivorna under hela 50 talet för Mercury(Living Presence)använde tre stycken Telefunken U47 för sina inspelningar och han blev snabbt berömd för sina fina inspelningar som han gjorde under 50 och en bit in på 60-talet. B.Fine avled i cancer 1969 men hans fru Wilma Cozart Fine arbetar nu med att släppa så många som möjligt av BF´s fantastiskt fina inspelningar som han gjorde för Mercury. Bob Fine var en höjdare bland de musiktekniker som arbetade efter andra världskriget. Det är klart att det kan vara svårt att jämföra dåtiden med dagens tekniker men med tanke på att tekniken var mycket mer primitiv så tycker i alla fall jag att man kan bli imponerad. En annan sak som man kan bli lite förundrad över, är att man skulle kunna tro att stereotekniken började att användas inom grammofonindustrin...men det är helt fel det var den amerikanska filmindustrin som började i tidigt 40-tal. Grammofonindustrin började som först i tidigt 50-tal. Den tidigaste stereo inspelningen som jag känner gjordes av RCA Victor i oktober 1953 alltså ett år innan man gjorde den första svenska stereo inspelningen. Detta är också en spännande historia hur den inspelningen gick till och med vilken utrustning. Jag slutar nu för det här kan bli hur långt som helst.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-08 21:07

Hmm. Mitt svar som jag skrev på det här kom visst inte med.

Eller skrev jag det någon annanstans? :? Jag har blivit förvirrad på sistone... :roll:

Nåja, jag kan iaf redogöra för mikplacering live, åtminstone hur jag tänker:

- Kanalseparation, du vill inte vrida bort cymbalerna när du ska få baskaggen dovare.
- Signalstyrka, du får ett bättre signal to noise-förhållande om du har en stark signal, därigenom lägre dist.
- Rundgångskänslighet, de flesta PA:n som finns på marknaden läcker rätt mycket bakåt.

Dessutom så är det lite mer praktiskt. Det är inte så kul när det kommer en halvpackad sångare och sliter ner kondensatormikrofoner för 20k det första han gör när han går upp på scenen. Plus att du måste fixa det, och det är ofta en bit till scenen.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-09 19:38

Min syn på den här saken är att om man är ute efter att reproducera akustiska instrument naturtroget ska man hålla sig långt borta från allt vad processning heter och istället lägga lite mer tid på mikplaceringar o.s.v. Å andra sidan behöver man ju inte vara ute efter ett naturtroget ljud. Även om man inte är ute efter ett naturtroget ljud kan det dock vara en idé att ta det lite lugnt med processandet. Många inspelningar låter direkt öronpinande illa när man lyssnar på lite högre volym och det kan väl ändå inte vara meningen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-09 21:47

Morello,

jag får komma förbi snart. Min flickvän återvänder en vända till Brasilien och då har jag mer tid till HiFi igen.

Jag PMar

Thomas

Föregående

Återgå till Generellt om hifi