Min egen ståndpunkt ang kablars påverkan på ljudet, torde väl vara känd redan!?
Visst kan det påverka, men om bara kabeln är någorlunda rätt konstruerad för sitt ändamål, så är skillnaderna oerhört små.
Jag skulle vilja påstå, att hör man väldigt lätt stora skillnader, så är nog risken att man har nåt fel i anläggningen/kabeln mm större än att det det verkligen är en revolutionerande kabel rent ljudmässigt.
Alla tester, och då menar jag fullt vetenskapligt korrekta tester, som gjorts genom åren styrker detta. Man kan ev då och då höra skillnad på kablar, och ibland enas om vad som låter bättre eller sämre, och inte bara att det skiljer sig åt på nåt sätt. Men skillnaderna är som sagt mycket mycket små, så små att man allt som oftast
inte klarar att säkert detektera dem i korrekta blindtester med godtagbar statistik mm. Detta gäller i regel oavsett om man jämfört najtråd med hysteriskt dyra fantasifulla kablar.
Nu hör jag redan hur det gnys och morras hos dem som "minsann lätt skillnad mellan kablar, det är jättestor skillnad, som natt och dag och tappa hakan-skillnad....."
Ja ja ja......
Men varför i hela friden hör ni då svårligen, mycket svårligen någon skillnad alls, bara man släcker lyset så ni inte vet vilken kabel ni lyssnar på............???
Detta var biten om kalla fakta.
Om nu någon likförbannat tycker sig trivas bäst med kablar för 100 000 kr eller gärna kör najtråd, så skit samma för mig. Det är bara kul att folk är glada och nöjda, och det blir var och en på sitt sätt.
Men det är en väldig skillnad från att sitta nöjd i sin koja och gilla sitt eget val, än att i vida ordalag lova och påstå saker som inte kan bevisas vetenskapligt, och kanske dessutom dra in storkovan på att dupera andra att tro på smörjan.
Har man haft nu ca 30 år på sig att bevisa sina påståenden om att kablarna gör sån otrolig skillnad, men inte lyckats, utan fått på pälsen ordentligt i de allra flesta seriösa test som genomförts. Ja då är det nog bara så att man lovar mer än man kan hålla, och att de som hävdar att kablar ger ingen eller ytterligt ringa påverkan vinner på poäng......
Jag personligen sätter kabelnasarnas skrönfulla fantasilöften i samma fack som de som säler medel mot håravfall och celluliter, eller obskyra plastgrunkor som lovas ge Arne Tammer-mage på 24,78 minuter medan man sitter i soffan och dricker bärs och vräker i sig chips, och som går in under sängen.........
Nu blir det väl liv igen gissar jag........
Dr Tinnitus