(Gammalt) blindtest av högtalarkablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-04-07 14:39

Ja då fann jag tråden som jag letat efter till sist. :)
Men den handlar inte så mycket om kablar i slutet av inläggen :(
Har provat med högtalarkabel(gammal) som jag tror heter kanton eller något sådant, den var iaf dyr på den tiden.
Har även kopplat upp högtalarna med "vanlig" elkabel som man använder till typ tv:n eller videon.
Jag hör absolut ingen skillnad på ljudet när jag byter kabel 8O
Har jag för dålig anläggning för att kunna höra detta eller............... :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-07 14:52

tascam - antingen är anläggningen för dålig eller så är dina öron för dåliga eller så är där ingen skillnad. :wink:

( Menar du coaxialkabel (för bild?) Det har jag nog aldrig hört någon som använt till högtalare... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-04-07 16:05

Nattlorden: Njaej jag skrev elkabel, så då syftade jag på den man stoppar i vägguttaget :wink:
Dom jag provar med kanske är lika dåliga bägge två :mrgreen:
Men att köpa ht-kabel för tusenlappar är nog något som dröjer för min del, kanske aldrig blir av :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-07 17:21

Hotspur skrev:Värdelös läsning, totalt värdelös! Det är vid längre tids lyssning man märker de skillnader som föreligger, vid snabba byten mellan t.ex. två kablar sitter man och koncentrerar sig på att höra skillnad vid vissa ljudpunkter. Man bör testa två olika apparater/komponenter genom att lyssna till dem, i lugn och ro, åtminstone ett par veckor. Då hinner man koppla av och njuta till många av sina favoritplattor och kommer oxå att säkert kunna avgöra vilken av de två komponenterna som passar en bäst.
Det kändes faktiskt frustrerande att lyssna blint, men det är först då man kan säga till 100% om det verkligen är någon skillnad.

Bestämmer/påstår vem?

Lyssaren i testet. :) Men han har nog ungefär den samlade vetenskapen med sig. Blint är inte detsamma som snabba växlingar. Du får gärna göra testet med dagar mellan lyssningarna, men jag tror inte på dina resultat om du inte tar 7 i rad, dubbelblint. Fast du har förstås ingen plikt att övertyga mig heller.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-07 17:30

[quote="Dahlqvist
PS. Svante: "sadistik" var det medvetet eller vad det Freud? :)[/quote]

Ett medvetet försök att verka undermedveten. Känt pedagogiskt trick. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-07 17:35

Hotspur skrev:Men ärligt talat:
Varför i hela friden skall man bevisa att x låter bättre än y?
Personligen struntar jag i vad andra tycker när jag trivs...

Helt OK, men varför skriva om det om du inte bryr dig? Att tycka att guld låter bra är helt OK om man betalar själv och trivs. Om man säljer det till andra utan att kunna visa att man har rätt är det bedrägeri. I medicinbranschen kallas det kvacksalveri. Eftersom det inte är dödligt i ljudsammanhang är inte regelverket så hårt.
Tycker jag.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-07 17:47

Å jag med.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-07 17:53

En undran, jag hör aldrig någon säga att "den här CDn var inspelad med bra kablar". Beror det på att man inte vet vad de använt för kablar vid inspelningen?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 17:55

Svante skrev:En undran, jag hör aldrig någon säga att "den här CDn var inspelad med bra kablar". Beror det på att man inte vet vad de använt för kablar vid inspelningen?

Jag lyssnar på en platta just nu som är inseplad med kablar från Mogami 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-07 17:57

Ahh. Låter den bra? Pga kablarna? ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 18:05

Svante skrev:Ahh. Låter den bra? Pga kablarna? ;)

Den låter bra, men inte tack vare kablarna :wink: Skivan heter Dave Brubeck *Double Live' (Telarc). 8) Snarast låter den bra tack vare att man inte komprimerat samt att de flesta mikrofonerna är bra, bortsett från en SM58:a. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-07 20:00

Om man säljer det till andra utan att kunna
visa att man har rätt är det bedrägeri.

Bra, då är vi ju överens om att blindtestartikeln är bedräglig!
Tänk så lätt det var att knyta ihop blindtestpåsen... :twisted: :twisted: :twisted:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-07 21:04

Den är bedräglig för Hotspur för att han inte gillar resultatet. Hade det varit positivt hade han nog inte rackat ner på metoden. :twisted: :twisted: :twisted:

Utan istället hade det visat sig att i ett långtidstest så hade det omöjligt att skilja dem åt, och då hade den metoden varit sämre. 8) 8) 8)

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-07 21:28

Jaja, vi har visst olika åsikter. Jag borde ha lärt mig att inget ändras av såna här diskussioner. Jag gillade i alla fall testet, de gick längre än de flesta orkar. Fine (för min del).

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-04-08 00:54

Jag har lärt mig att bara man ifrågasätter allt och vägrar svara på sakfrågor kan man förstöra en tråd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-08 07:55

tascam skrev:Nattlorden: Njaej jag skrev elkabel, så då syftade jag på den man stoppar i vägguttaget :wink:
Dom jag provar med kanske är lika dåliga bägge två :mrgreen:
Men att köpa ht-kabel för tusenlappar är nog något som dröjer för min del, kanske aldrig blir av :roll:

Okej... då förstod jag bara inte varför du tog just tv & video som exempel.. (istället för borrmaskin & brödrost t.ex.) Men jag är med nu! :)

(Själv har jag provat EKK och Van Den Hul silver&kolfiber, men min Isoda är fortfarande strået vassare (i kvalité, inte i klang!))

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-08 07:59

Svante skrev:Helt OK, men varför skriva om det om du inte bryr dig?

För att det behöver sägas gång på gång att det finns folk här som har annan uppfattning än de som bryr sig alldeles för mycket - för att se till att forumet förblir brett och intressant?

(Annars kommer vi ju att tappa nytillkomna med liknande uppfattning för att de inte kommer att känna sig hemma/välkomna här...)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-08 08:38

iffe skrev:Jag har lärt mig att bara man ifrågasätter allt och vägrar svara på sakfrågor kan man förstöra en tråd.

Ja, eller i allafall förstora den. ;) Desto mindre substantiellt innehåll, desto längre trådar är regeln som undantagen bekräftar. "Don't feed the trolls" skrev Isidor i en annan tråd. Väl värt att hålla i minnet. Men kräver en viss självdisciplin är jag rädd. Det finns ju inget som tvingar en att svara på inlägg som man inte tror för diskussionen framåt. Trollen kan man låta koka i sitt eget spad och ägna sin kraft och tid till annat.

Hälsningar,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-08 09:33

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Helt OK, men varför skriva om det om du inte bryr dig?

För att det behöver sägas gång på gång att det finns folk här som har annan uppfattning än de som bryr sig alldeles för mycket - för att se till att forumet förblir brett och intressant?

(Annars kommer vi ju att tappa nytillkomna med liknande uppfattning för att de inte kommer att känna sig hemma/välkomna här...)

Ja, jag menar nog egentligen inte att han inte ska skriva, utan att han far med osanning när han säger att han inte bryr sig om vad andra tycker.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-08 10:10

Va, talar ni fortfarande om vad jag skrivit i denna tråd?
Då måste jag ju ha träffat en öm punkt eller två... :wink:

matson

Inläggav matson » 2004-04-08 10:20

Hotspur:Nej, du träffade ju inte alls! Vilket är lite olyckligt, då det är trist när någon inte riktigt förstår vad tråden handlar om men ändå skriver i den.....

Angående det blindtestet så kan man ju säga att det är i princip konstruerat för att inte skillnad skall påvisas. Synd på så goda intentioner.(Det skulle vart mindre kablar och inte i en tillfällig uppställning)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-08 10:43

matson skrev:Angående det blindtestet så kan man ju säga att det är i princip konstruerat för att inte skillnad skall påvisas. Synd på så goda intentioner.(Det skulle vart mindre kablar och inte i en tillfällig uppställning)

Japp. Vetenskap är svårt och ibland ganska icke-intuitivt. Men jag håller helt med Svante i omdömet att det var ett lovvärt initiativ. Värdet ligger dock främst i insikten hos dem som deltog i testet (och kanske andra) i hur svårt det faktiskt är att skilja på olika kablar i blindtest.

Det är få förunnat att föra kunskapsfronten framåt (eller om man är postmodernt lagd, förändra dess form). Å andra sidan finns det så mycket för individen att upptäcka av det som redan "vets" kollektivt att det kan räcka för ett helt liv. Gott så.

Tycker,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-08 10:45

Hotspur:Nej, du träffade ju inte alls! Vilket är lite olyckligt, då det är trist när någon inte riktigt förstår vad tråden handlar om men ändå skriver i den.....

Inte? Mitt påstående att denna typ av enskilt blindtest skulle vara värdelöst (ur ett vetenskapligt perspektiv) fick ju medhåll... Alltså: Denna typen av blindtester är inte mer pålitliga än mina/dina egna subjektiva åsikter och testmetoder. Solklart!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-08 11:04

Hotspur,

då glömmer du de tusentals andra blindtestomgångar som har gjorts under de ≈30 år som kabeldebatten funnits. Inget har visat sig vara positivt, utom när man testar kablar av vitt skilda diametrar som ger förluster i absolut nivå.

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-08 11:29

Thomas_A - vad har alla andra kabeltester med just den testen som denna tråden handlar om att göra?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-08 12:21

Nattlorden,

de visar samma sak, att de inte lyckats höra någon skillnad. Dvs testets resultat styrks av andra tester, dvs det är inte värdelöst. Att påstå att tester är värdelösa för att de inte styrker ens egna ovetenskapligt gjorda öppna, subjektiva tester är dock värdelöst.

T

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-08 13:25

Min egen ståndpunkt ang kablars påverkan på ljudet, torde väl vara känd redan!?

Visst kan det påverka, men om bara kabeln är någorlunda rätt konstruerad för sitt ändamål, så är skillnaderna oerhört små.

Jag skulle vilja påstå, att hör man väldigt lätt stora skillnader, så är nog risken att man har nåt fel i anläggningen/kabeln mm större än att det det verkligen är en revolutionerande kabel rent ljudmässigt.

Alla tester, och då menar jag fullt vetenskapligt korrekta tester, som gjorts genom åren styrker detta. Man kan ev då och då höra skillnad på kablar, och ibland enas om vad som låter bättre eller sämre, och inte bara att det skiljer sig åt på nåt sätt. Men skillnaderna är som sagt mycket mycket små, så små att man allt som oftast inte klarar att säkert detektera dem i korrekta blindtester med godtagbar statistik mm. Detta gäller i regel oavsett om man jämfört najtråd med hysteriskt dyra fantasifulla kablar.

Nu hör jag redan hur det gnys och morras hos dem som "minsann lätt skillnad mellan kablar, det är jättestor skillnad, som natt och dag och tappa hakan-skillnad....."

Ja ja ja......

Men varför i hela friden hör ni då svårligen, mycket svårligen någon skillnad alls, bara man släcker lyset så ni inte vet vilken kabel ni lyssnar på............???

Detta var biten om kalla fakta.

Om nu någon likförbannat tycker sig trivas bäst med kablar för 100 000 kr eller gärna kör najtråd, så skit samma för mig. Det är bara kul att folk är glada och nöjda, och det blir var och en på sitt sätt.

Men det är en väldig skillnad från att sitta nöjd i sin koja och gilla sitt eget val, än att i vida ordalag lova och påstå saker som inte kan bevisas vetenskapligt, och kanske dessutom dra in storkovan på att dupera andra att tro på smörjan.

Har man haft nu ca 30 år på sig att bevisa sina påståenden om att kablarna gör sån otrolig skillnad, men inte lyckats, utan fått på pälsen ordentligt i de allra flesta seriösa test som genomförts. Ja då är det nog bara så att man lovar mer än man kan hålla, och att de som hävdar att kablar ger ingen eller ytterligt ringa påverkan vinner på poäng......

Jag personligen sätter kabelnasarnas skrönfulla fantasilöften i samma fack som de som säler medel mot håravfall och celluliter, eller obskyra plastgrunkor som lovas ge Arne Tammer-mage på 24,78 minuter medan man sitter i soffan och dricker bärs och vräker i sig chips, och som går in under sängen.........

Nu blir det väl liv igen gissar jag........ 8)

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-04-08 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-08 14:05

matson skrev:Angående det blindtestet så kan man ju säga att det är i princip konstruerat för att inte skillnad skall påvisas. Synd på så goda intentioner.(Det skulle vart mindre kablar och inte i en tillfällig uppställning)

Det är kanske det som är det stora problemet med det här. Om ett test ska "få godkänt" krävs det att lyssarna väljer vad som ska testas och att mätarna övervakar och administrerar testet. Oftast är det ena lägret som gör testet och då vet man vad det andra tycker.

Jag skulle önska att man nån gång satte sig ner från båda sidor och redovisade sina önskemål om hur ett test skulle gå till och se hur få saker som är helt oförenliga. Jag tror inte att de är så många.

Men det händer väl aldrig.

Nu ska jag ha påskledigt. Glad påsk allihop!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-08 14:33

Jag är gärna med och ordnar ett test för "bägge sidor" där det testas olika sorters kablage.

Subjektivt, objekt, blint och dövt. Det vore kul. Åtminstone om man står och ser på när ett gäng gubbar sitter och lyssnar på kabelskillnader.

Det skulle åtminstone mina ljudteknikkompisar skratta gott åt :wink:
Common sense is not that common.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-04-10 10:48

dawen:
Förslag på kablar som kan testas:
Nordost Valhalla vs. Supra ply 3.4

Det hade varit något...särskilt om testdeltagarna inte hade kunnat plocka ut några skillnader eftersom Nordost kablarna i flera fall anses vara mer eller mindre mirakelgörare. Hade varit kul att veta hur det egentligen ligger till.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi