Svante skrev:peetwa skrev:Svante skrev:peetwa skrev:Jo, visst är de en del av en feedback loop men dom är inte en del av "kjedjan". Ljud som inte presenteras i moitorerna kommer ändå med i mixen.
Såå.... Återkopplingsloopen i en förstärkare är inte del av kedjan?
Jo. Om man mixar med hjälp av ett eq har du rätt. Jag har alltid varit särskilt förtjust i att fånga ljudet rätt från början (mick, mickplasering) så man faktiskt inte behöver eq:a mixen utan bara avgöra ljudstyrkan på respektive kanal, och då så får monitorerna ev färgningar mindre betydelse.
Ok, det betyder att du = <ljudtekniker> har en invers överföringsfunktion mot <monitor>. Det kan man tänka sig att det funkar, men det kräver disciplin, tror jag.
Samtidigt undrar jag; när man mixar är det ju inte bara eq som ställer klangbalansen, utan även hur starkt man mixar de olika instrumenten. Hur avgör man hur starkt en bassynt ska mixas in om man har ett par datorhögtalare som monitorer?
Edit: och hur avgör du om mikplaceringen är rätt om monitorerna färgar?
Du har rätt i de två sista frågorna. Om man nu kan ha rätt i en fråga. Jag menar att det går förvånansvart bra att mixa utan djupbas om man har koll på hur grejjerna låter. Om man är bekant en synt eller orgel så kan man mixa den med sång eller gitarr eller dylik utan basoktaver. Det kanske är något jag lärt mig eller så funkar det med hjälp av intuition och övertoner.