Du får 250K...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-03 18:36

BengtO skrev:4 st beg NHT 3.3i, borde man väl få loss för 20-30?

Vad ska du bygga av dem? Eller om du inte ska bygga något, varför fler än
två?
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-03 18:42

paa skrev:Hu många muppo-högtalare får man för en kvarts mille?
Dividera med 150... glöm inte kostnaden för mdf och ett hundratal slutsteg.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-09-03 19:45

Kanske en receiver, processor eller CD-receiver från Meridian. Den kan få stå framme synligt.
40k?

Någon form av dator- och internetkopplad källa med stor, tunn och lätt pekskärm.
20k?

Ett eller två undangömda stereoslutsteg. Kanske Rotel RB-1080.
15-30k

Ett par QM60 eller i14 plus profP-2/4 beroende på vad som passar bäst i rummet (som kommer att befinna sig i en lägenhet med grannar). Eventuella basmoduler befinner sig antagligen inuti en bänk/sideboard. Möjligen också center- och surroundhögtalare, om de kan fås att smälta in i rummet.
50-80k?

Antagligen en undangömd blu ray-spelare.
5k

En 42" plasmateve, undangömd eller på teleskopstativ.
15-20k

En bra, tyst projektor och en nedrullningsbar duk.
25k + 5k

En hyperelegant, högkvalitativ skivhylla.
10k

Någon form av kamouflerad basätare, kanske under eller bakom soffan. Klädda dämpskivor.
3k

Kablar inkl dragning
2k

Summa: 190-240k
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2008-09-03 21:44

http://www.bildochljud.se/test-linn-aku ... o.lbt.html

Slänger dock ut CD-n och tunern. Istället in med Akurate DS samt ytterligare ett slutsteg och aktiva kort. Knäcker nog budgeten lite men får väl leva på knäckebröd ett tag för att finansiera mellanskillnaden... :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-09-04 07:00

guldfisk skrev:Kanske en receiver, processor eller CD-receiver från Meridian. Den kan få stå framme synligt.
40k?

Någon form av dator- och internetkopplad källa med stor, tunn och lätt pekskärm.
20k?

Ett eller två undangömda stereoslutsteg. Kanske Rotel RB-1080.
15-30k

Ett par QM60 eller i14 plus profP-2/4 beroende på vad som passar bäst i rummet (som kommer att befinna sig i en lägenhet med grannar). Eventuella basmoduler befinner sig antagligen inuti en bänk/sideboard. Möjligen också center- och surroundhögtalare, om de kan fås att smälta in i rummet.
50-80k?

Antagligen en undangömd blu ray-spelare.
5k

En 42" plasmateve, undangömd eller på teleskopstativ.
15-20k

En bra, tyst projektor och en nedrullningsbar duk.
25k + 5k

En hyperelegant, högkvalitativ skivhylla.
10k

Någon form av kamouflerad basätare, kanske under eller bakom soffan. Klädda dämpskivor.
3k

Kablar inkl dragning
2k

Summa: 190-240k

Nja om du vill ha det bästa så får du nog öka på priset på duken, det är vad jag fått höra av dem som kan att folk satsar mer på projen och glömmer en viktig detalj duken. Skall man ha riktigt bra så gäller Stewart dukarna av vad jag förstår och de går på minst 20tkr. Det är således bättre med en dyrare duk och en proje för 5000 kr än en proje som kostar 30 0000 och en billig duk.
:)

Läste det på Component av en som heter Jakob (Colamannen) och jobbar på The Rock i Lund :) Nu hittar jag det inte, typiskt nog :( , men tro mig jag skojar inte har läst det :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-09-04 08:16

Hehe, då skall det vara en jävligt bra proj för 5000kr då. :)
En medelväg är att köra t.ex. Screen Research, halva priset. Stewart är såklart bäst på solida dukar, men jag skulle helt klart lägga lite mer på projjen när det är så tajt. Infocus X10 plus en Screen Research Solidpix ger förmodligen bättre pris/prestanda resultat.
100% Digital

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-04 08:25

crion skrev:Hehe, då skall det vara en jävligt bra proj för 5000kr då. :)
En medelväg är att köra t.ex. Screen Research, halva priset. Stewart är såklart bäst på solida dukar, men jag skulle helt klart lägga lite mer på projjen när det är så tajt. Infocus X10 plus en Screen Research Solidpix ger förmodligen bättre pris/prestanda resultat.

Håller med dig. Jag har aldrig förstått det där tänket från Jakob.
Visst är det skillnad på dukar, men inte i paritet med projektorerna.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-09-04 08:55

För 250 k skulle jag uppgradera mitt bas-system till ett Infra Y-6.

Köpa Infra kortet till mitt delningsfilter och byta ut min 208 till topparna
mot ett stort Bryston steg.

Vad kan det bli, runt 130 k?

Sedan skulle jag nog byta ut projjen också. Det kan la kosta runt 50 k?

Förmodligen byter jag ut min 2105:a också mot en receiver som klarar
nya ljudformat och har en HDMI-växel. 15 k?

Resten av pengarna lägger jag på musik o flugfiske utrustning :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-04 12:56

Tror iof att iden var att bygga ett NYTT system från noll.
Eller är det ok att köpa beggade prylar o starta med sitt eget system som det står idag?

I såfall hade jag köpt beggade aktiva filter o så många beggade slutsteg pengarna räckte till, rivit ut befintliga passiva filter/kablar/kontakter o lött högtalarkablarna direkt på varje element!
= raka rör från slutsteg till högtalarkonen

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-04 13:06

sportbilsentusiasten skrev:Tror iof att iden var att bygga ett NYTT system från noll.

Sådana trådar finnns det drösvis av här på forumet i alla möjliga prisklasser. Tycker den här tolkningen var mycket roligare. Blev förvånad att jag med lätthet kunde spendera 250kkr till och ändå inte fått in någon projektor, duk eller surroundhögtare i budgetten.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-09-04 13:56

crion skrev:Hehe, då skall det vara en jävligt bra proj för 5000kr då. :)

Fasta eller ramspända dukar är förbjudna, ty jag vill slippa se duken när den inte används. Dock kan jag har ju pengar kvar i min ursprungliga budget för en tiotusenkronors eldriven duk, liksom för en bättre projektor och kanske bättre mörkläggningsgardiner. Dock är musiklyssning högre prioriterad än bildvisning. Jag skulle kunna dumpa projektor helt och nöja mig med en bättre TV i stället.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-04 14:09

Hellre att jag lägger säg 150 k på att sponsra stans fina biografer än på en sitta-hemma-anläggning. Blir rätt många biobesök! :) Plus 100k till hifi hemma. Hifi hemma, Bio borta. Say after me:Hifi hemma, Bio borta.
;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-04 14:11

phloam skrev:Hellre att jag lägger säg 150 k på att sponsra stans fina biografer än på en sitta-hemma-anläggning. Blir rätt många biobesök! :) Plus 100k till hifi hemma. Hifi hemma, Bio borta. Say after me:Hifi hemma, Bio borta.
;)

Så du ska få filmen förstörd av bråkiga tonnåringar och ringande mobiltelefoner?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-04 14:16

Alexi skrev:
phloam skrev:Hellre att jag lägger säg 150 k på att sponsra stans fina biografer än på en sitta-hemma-anläggning. Blir rätt många biobesök! :) Plus 100k till hifi hemma. Hifi hemma, Bio borta. Say after me:Hifi hemma, Bio borta.
;)

Så du ska få filmen förstörd av bråkiga tonnåringar och ringande mobiltelefoner?

Får du dina konsertupplevelser förstörda av att stå i ett publikhav? ;)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-09-04 14:19

phloam skrev:
Alexi skrev:
;)

Om du tänkerefter phloam, så är det väl en liten kanske stor skillnad?

I det ena fallet så vill man ha tyst i det andra fallet så kan det var rätt häftigt vara med publiken o sjunga med. Men det är banne mig inte häftigt att störas av mobiltelefoner, fjortisarnas snack osv osv och damen i höghatt :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-09-04 14:21

shifts skrev:
BengtO skrev:4 st beg NHT 3.3i, borde man väl få loss för 20-30?

Vad ska du bygga av dem? Eller om du inte ska bygga något, varför fler än
två?

Jag vill ha ! har jag 250k har jag råd.. Har ett jättestort rum med soffgrupper åt båda håll och vill kunna sitta åt båda hållen och lyssna, alternativt köra dom som surround vid filmtittande. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-04 14:28

matså skrev:
phloam skrev:
Alexi skrev:
;)

Om du tänkerefter phloam, så är det väl en liten kanske stor skillnad?

I det ena fallet så vill man ha tyst i det andra fallet så kan det var rätt häftigt vara med publiken o sjunga med. Men det är banne mig inte häftigt att störas av mobiltelefoner, fjortisarnas snack osv osv och damen i höghatt :wink:

Nej, jag hävdar med dårens envishet att det är mycket roligare att gå på bio på riktigt och uppleva lite saker, inte enbart positiva, som ger minnen för livet. Bara två gånger har jag verkligen stört mig på publiken, ena var en massa puckon som flamsade men så var filmen också "Maffia" (nakna pistolen-nivå) och "Scanners" då en tant som gått på fel film satt och ojade sig och skrattade på fel ställen. Hursomhelst, minnen man skrattar åt idag. Såna incidenter står jag gärna ut med för att få alla enormt bra biografupplevelser i övrigt. F.ö. så tror jag inte publiken på seriösa filmer uppträder så himla dåligt överlag. Förfest-filmer kan man se hemma på tv.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-09-04 15:30

Jag går på bio som omväxling. Jag går inte på bio enbart för filmen. Om jag är ute efter att se filmen ser jag den hellre på Blu-Ray hemma.
100% Digital

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-04 20:33

sportbilsentusiasten skrev:Tror iof att iden var att bygga ett NYTT system från noll.
Eller är det ok att köpa beggade prylar o starta med sitt eget system som det står idag?

Det är öppen tolkning så kör vilket du vill eller båda :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-04 23:02

subjektivisten skrev:

Generöst, ena har du redan. Andra får jag tänka på lite. Inte ofta man har 250 kalla liggande o skräpa :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-04 23:04

subjektivisten skrev:

Va får han 500kkr. det tycker jag är lite fusk :evil: :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi