Richard skrev:jannemannen skrev:Richard skrev:Det finns inga fördelar med biamping. Förstärkarna blir istället snedbelastade, eftersom de inte "ser" en hel högtalare.
Ljudtrycksförbättringen med biamping kontra singleamping är mindre än 1 db.
( om man har väldigt dåliga förstärkare, som bara kan driva ett diskantelement, så kan man kanske uppleva en subjektiv förbättring. Men då är det nog bättre att byta till en bättre förstärkare.. )
Märkligt påstående ! Vitsen med biamping är att man låter ett slutsteg driva basarna i bägge högtalarna, och sedan tar man ett likadant slutsteg som man sedan driver diskanterna med.
Vitsen med detta är att kraftiga basgångar som belastar steget som driver basarna, inte påverkar steget som driver diskanterna.
Man kopplar alltså normalt inte ett slutsteg till vardera högtalare ! Man skulle iofs kunna göra det om det är "ÄKTA dual mono stereoslutsteg"....
Om man vill dra saken till sin spets skulle man kunna säga att alla som kör med aktiv sub, och även har filtrerat bort den lägsta basen till huvudhögtalarna kör med biamping i basen... Man avlastar den vanliga förstärkaren från den lägsta basen, och det är ju i princip vad man gör med biamping mellan exvis bas, mellan och diskant i en vanlig högtalare !
Ursäkta, men jag tror du blandar ihop begreppen. En aktiv bashögtalare är aktiv, med ett aktivt filter innan slutsteget till subbasen. Den är aktivt driven. Den är inte biampad. -( där man ju låter det passiva filtret som sitter innan elementet sitta kvar )
Eller har jag missförstått vad du skriver ?
Jo. Jag vet att en aktiv sub har ett aktivt filter innan slutsteget som driver själva basen. Det vet alla.
Men oavsett om förstärkaren sitter före delningsfiltret ("aktiv drivning"), eller efter som det gör vid "biamping", så blir inte slutsteget belastat inom något annat område än det som filtret släpper igenom till elementet.
Ett exempel ! Vi tar en tvåvägshögtalare som vi biampar. I högtalaren sitter ett högpassfilter innan diskanten som skickar alla frekvenser över 3000 Hz till diskanten. Det sitter även ett lågpassfilter som skickar alla frekvenser under 3000 Hz till basen.
Vi kör sedan in en signal på exvis 100 Hz in i bägge slutstegen. Vilken förstärkare kommer att bli mest belastad ?
Enligt mig så kommer steget som driver basen att behöva leverera mest effekt.
Vi kan gå ännu längre förresten ! Vi kan lägga en järnspik över högtalaranslutningarna till diskanterna ! Vad kommer att hända då tro ? Vilket steg kommer att börja ryka ?
Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....