Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Den här frågan kommer nog aldrig att få nån lösning, är jag rädd.
Ansvaret till detta ligger på brister i grundskolans undervisning. Det borde ligga ett samhällsintresse i att alla är orienterade i grundläggande kritiskt/vetenskapligt tänkande.
Placebo betyder en "inaktiv substans" och termen härrör från den medicinska vetenskapen.
dimitri skrev:Bara som ett kort klarläggande från en Messerschmit
Dimitri
Det är ingen rengörningsvätska, man sprayar det på TEXT-sidan, är ett slags antistat medel. Ger en ett lugnare och mer välupplöst ljud. Ja visst låter det helsjukt......testa, som en kul grej om inte annat!Max_Headroom skrev:Nordost ECO-3?
Har dom någon innehållsdeklaration på flaskan? Jag vet inte vad det består av och har ej provat, så jag säger inte mycket om just den produkten.
Det har dock sålts isopropanol- och vattenblandningar till hutlösa priser med påstådda OCH upplevda effekter (samt uteblivna effekter).
Rengöringsblask på CD-skivor har testats ganska mycket med olika resultat. En del har gett mätbara resultat (både bättre och sämre läsning), en del hörbara. Så vitt jag kan bedömma så verkar området ganska slumpartat och öppet för egna prov.
Själv föredrar jag dock inte röra spel-ytan alls på mina skivor. Jag inbillar mig att det är bäst.
Magnuz skrev:Rydberg, intressant att ni hörde skillnader på vissa spelare men inte på andra. Undra om man kan gissa att det beror på att Meridianen har mycket bättre avläsning än de andra? Av det lilla jag läst av vad Bob Stuart (heter han väl?) skrivit, har jag fått intrycket att han har goda kunskaper om digitalt ljud. Nu var ju i och för sig ert test av den sorten som sådana som jag tar med minst en skottkärra salt, men man kan ju alltid spekulera. .
Ett exempel: Låt säga att man är förkyld och tar ett naturläkemedel, därefter blir man frisk. Då är det väldigt lätt att vilja tro att det finns ett samband mellan intag av läkemedlet och ens tillfrisknande. I själva verket behöver det ju inte alls vara så, det normala är ju trots allt att man tillfrisknar, men det KÄNNS som om det borde finnas ett samband.
.Magnuz skrev:Helt riktigt, men det är ju i allmänhet just effekt av behandling man vill testa. Placeboeffekten känner man ju redan till.
Magnuz skrev: Nu förstår jag inte riktigt. Syftar du på det faktum att man inte känner till de bakomliggande mekanismerna? Oavsett vilket känner man ju till placeboeffektens existens.
Men det är frågan om man kan använda placebo-resonemang när det kommer till hifi. Det är liksom inte samma sak. Medicin är ett kemiskt preparat som påverkar kroppen. Hifi är en fysisk manifestering som tas in genom öronen.
bättre än kabel B. Att jämföra med: jag skulle helt blankt sk**a i om jag tillfrisknar från cancer tack vare placebo eller tack vare en "verksam" substans. Man vet inte var gränsen för interaktion mellan psyket och somat (kroppen) ligger. Om jag tillfrisknade från cancern (som annars skulle ta livet av mig) så skulle jag kunna slå ihjäl den som (i all "välmening") upplyste mig om att det "bara" var sockerpiller jag intog.låter
Max_Headroom skrev:Vad är källan till alla konstigheter inom Hifi?
Naqref skrev:...Tro mig tusan om jag inte sitter frivilligt och lyssnar på Esbjörn Svenssons Trio![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster